43 672 läst · 116 svar
44k läst
116 svar
Faktura för anslutning av Vatten - 10 år senare
Det som är konstigt egentligen är att ansvaret för att bevisa åläggs en fastighetsägare, som kan vara den 30:e i ordningen efter förbindelsepunkten meddelats och VA kopplats in. Så krasst sett kan kommuner chansa efter en viss tid på att all dokumentation försvunnit på en fastighet, och därmed dryga ut kassan. Känns synnerligen orimligt
Man får ju hoppas att kommuners ekonomi inte bygger på att med flit lura sina invånare...T Television_Set skrev:Det som är konstigt egentligen är att ansvaret för att bevisa åläggs en fastighetsägare, som kan vara den 30:e i ordningen efter förbindelsepunkten meddelats och VA kopplats in. Så krasst sett kan kommuner chansa efter en viss tid på att all dokumentation försvunnit på en fastighet, och därmed dryga ut kassan. Känns synnerligen orimligt
Men problemet kvarstår, blir det fel någonstans hos kommunen så får man (jag i detta fall) som fastighetsägare lägga extremt mycket tid, energi och en hel del pengar på att se till att det blir rätt.
/Jocce
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Utgångspunkten i lagstiftningen är inte att kommuners medarbetare ljuger och gör sig av med sina arkiv. Det kanske lagstiftningen inte har tagit höjd för är när misstag begås och med 290 kommuner med organisationer som över tid varierar från väldigt kompetenta till rena organisatoriska haverierna så sker ibland misstag. I min kommun var det som i många kommuner enorma problem vid storkommunreformerna, den sista på 70-talet. Det verkar som att hela gamla arkiv har gått förlorade. Eller så finns de kvar någonstans men ingen vet var och vad som finns i dem. Eller så fanns allt i huvudet på någon kommunmedarbetare som idag inte längre är med oss.T Television_Set skrev:Det som är konstigt egentligen är att ansvaret för att bevisa åläggs en fastighetsägare, som kan vara den 30:e i ordningen efter förbindelsepunkten meddelats och VA kopplats in. Så krasst sett kan kommuner chansa efter en viss tid på att all dokumentation försvunnit på en fastighet, och därmed dryga ut kassan. Känns synnerligen orimligt
Precis, och just detta område har ju ett inbyggt problem eftersom det i praktiken inte går att bevisa att något inte har skett. Dvs. hur skulle en kommun bevisa att anmälan inte skett?Claes Sörmland skrev:
Utgångspunkten i lagstiftningen är inte att kommuners medarbetare ljuger och gör sig av med sina arkiv. Det kanske lagstiftningen inte har tagit höjd för är när misstag begås och med 290 kommuner med organisationer som över tid varierar från väldigt kompetenta till rena organisatoriska haverierna så sker ibland misstag. I min kommun var det som i många kommuner enorma problem vid storkommunreformerna, den sista på 70-talet. Det verkar som att hela gamla arkiv har gått förlorade. Eller så finns de kvar någonstans men ingen vet var och vad som finns i dem. Eller så fanns allt i huvudet på någon kommunmedarbetare som idag inte längre är med oss.
Det är samma problem när man alltid ålägger en betalare att bevisa att betalning skett. Här har det uppmärksammats att en slug långivare som mottagit betalning utan att lämna kvitto (tänk särskilt förr i tiden när allt inte var digitalt och spårbart) alltid kan få dubbelt betalt. Men eftersom ekonomin i stort tjänar på att en betalare måste ta kvitto så har det konstaterats att det ”motiverar att de gäldenärer, som försummat att begära kvitto, offras på kreditlivets altare”.
Se ovan hur Kommunen svarade, jag mailade Mark och Miljödomstolen och fick detta svar:Jocce81 skrev:
Deras svar:
---------------------------------------------
Hej!
Vi vidhåller vårt krav och inställning i frågan.
Frågan om mål som rör tvist mellan fastighetsägare och huvudmannen beträffande tillämpning och tolkning av denna taxa prövas av mark- och miljödomstolen jämlikt 53 § lagen om allmänna vattentjänster. Vi hänvisar dit.
---------------------------------------------
Om du bestrider fordran, i ett brev eller mail till fordringsägaren (kommunen/vatten och miljöresurs) så är det normala att de, om de inte tycker att du har rätt, tar saken vidare genom att ansöka om stämning eller genom att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogdemyndigheten. Du kommer då att delges den ansökan och få tillfälle att svara på den.
Man kan själv ansöka om stämning och yrka att domstolen ska fastställa att man inte är betalningsskyldig. En sådan talan kan prövas av domstol om det är tvistigt och man har ett befogat intresse av att få frågan löst.
Tolkar jag det rätt då att bollen ligger i Kommunens händer, att det är dom som får skicka ärendet vidare?
/Jocce
Japp. Du erbjuds förvisso möjligheten att stämma dem också, vänligt nog.Jocce81 skrev:
Se ovan hur Kommunen svarade, jag mailade Mark och Miljödomstolen och fick detta svar:
Om du bestrider fordran, i ett brev eller mail till fordringsägaren (kommunen/vatten och miljöresurs) så är det normala att de, om de inte tycker att du har rätt, tar saken vidare genom att ansöka om stämning eller genom att lämna in en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogdemyndigheten. Du kommer då att delges den ansökan och få tillfälle att svara på den.
Man kan själv ansöka om stämning och yrka att domstolen ska fastställa att man inte är betalningsskyldig. En sådan talan kan prövas av domstol om det är tvistigt och man har ett befogat intresse av att få frågan löst.
Tolkar jag det rätt då att bollen ligger i Kommunens händer, att det är dom som får skicka ärendet vidare?
/Jocce
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Men missa inte att bestrida fordran på ett tydligt sätt. D v s skicka ett brev med det innehållet. Sen hamnar bollen hos VA-huvudmannen. Då kan de välja att ta det till MMD eller ett varv via kronofogden. Hos kronofogden måste du bestrida det ännu en gång.Jocce81 skrev:
Sen får du ju överväga dina chanser juridiskt. Ingen idé att slåss mot väderkvarnar, tar bara energi och kostar pengar.
I mitt långa mail jag skickade som finns inklistrat ovan, där framgår det väl tydligt att jag har bestridit fodran? Eller behöver jag skriva mer.Claes Sörmland skrev:
Men missa inte att bestrida fordran på ett tydligt sätt. D v s skicka ett brev med det innehållet. Sen hamnar bollen hos VA-huvudmannen. Då kan de välja att ta det till MMD eller ett varv via kronofogden. Hos kronofogden måste du bestrida det ännu en gång.
Sen får du ju överväga dina chanser juridiskt. Ingen idé att slåss mot väderkvarnar, tar bara energi och kostar pengar.
Deras svar är sedan inklistrat under, där de då hänvisar till MMD, efter det borde jag väl inte behöva svara mer?
/Jocce
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Ja du skriver ju faktiskt att den är bestriden i inlägg #99.Jocce81 skrev:
Nä, nu behöver du inte göra något nytt förrän de kommer med den via kronofogden.
Då är det dags att bestrida den igen (om du vill gå vidare och ta det rättsligt)
Då är det dags att bestrida den igen (om du vill gå vidare och ta det rättsligt)
Hur har det gått, nån framgång?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Faktura för elverk vid strömavbrott
Juridik -
Installation av ny varmvattenberedare.. tips & råd för anslutning?
Vatten & Avlopp -
Varför odör vid anslutning WC?
Vatten & Avlopp -
För sent att betala ROT-faktura 30e dec pga röda bankdagar?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Betala för en lärling faktura elektriker
El