E Edlunn skrev:
...förstår inte vad problemet med spegelvärmen är. Ställ vredet med markeringen bakåt så startar spegelvärmen med elbakrutan.
Det är ju naturligtvis inget problem på ens egen bil som man bara kör själv. Men om man lånar ut bilen ibland, eller har den som hyrbil eller allmän firmabil ställer alla märkesspecifika specialfunktioner till ett jäkla elände.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Men frågan är då varför man ska ha ett eget reglage för funktionen?
Pinsamt att jag inte listat ut detta, jag har ju också haft ett flertal VW, men det säger ju lite också om hur pedagogiskt gränssnittet är. Jag brukar mest bli förbannad att speglarna inte avisas och få vrida på reglaget. Eller att bilen talar om för mig att det är onödigt att ha värmen på. Men, då kan jag tycka det vart bättre att klimatsystemet själv, baserat på temperatur mm, styrde denna funktion... Min förra VW kunde man även använda samma reglage till att backa med släp. Men det kostade extra på GTEn och var iofs roligt, men inte speciellt användbart (kanske om man ska backa 100m på en rak väg ofta).

Jag minns fortfarande hur jag en gång skulle köra min brors Audi 100 för massor av år sen. När jag körde i stan så var belysningen avstängd, när jag sen körde ut på en väg där belysningen försvann så märkte jag att ljuset var av. Det tog rätt lång tid innan jag hittade den obelysta lilla spaken som belysningen styrdes av.
 
Stefflo Stefflo skrev:
Men frågan är då varför man ska ha ett eget reglage för funktionen?
Du kan ju starta enbart värme i speglar utan att bakrutan värms då.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du kan ju starta enbart värme i speglar utan att bakrutan värms då.
Hur?
 
Sätt markering nedåt sen vickar du bakåt på den.
 
Intuitivt.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Intuitivt.
Du menar som att alla "smarta" finesser i strålkastarna försvinner om man kör i Eco-mode.
:thinking:
 
Stefan N Stefan N skrev:
Sätt markering nedåt sen vickar du bakåt på den.
Alltså, varför inte ha en knapp på klimatpanelen som styr detta?
Lite förvånande, när VW-koncernen har på vissa delar ett enormt detaljfokus, på linjer, spalter, ytor osv att man missar sådana här saker kan jag tycka. Hade någon i VWs ledning jobbat med HMI så hade det nog fått fokus. För annars gillar jag det mesta i bilen, men just menyer och logik i HMI är där det brister. Wee Connect blir man ju helt galen på.

Sen hur kvalitet och hållbarhet, samt service är när bilen blir äldre kan jag inte uttala mig om, men har förstått att det finns vissa modeller som inte sticker ut positivt. Synd, för som jag förstår var en av VWs styrkor i Sverige att de hade ett riktigt bra och välfungerande ÅF och verkstadsnät. Jag undrar om inte märkena med många tjänstebilar faller i fällan att de lokala anställda blir mätta katter som inte behöver varken sälja bilar eller erbjuda bra och prisvärd service - allt är förhandlat i ramavtal, servicekontrakt osv så den lokala ÅFen är van vid tjänstebilsförsäljning där den som beställer bilen inte kan påverka eller bryr sig om pris.

Min mamma köpte en ny Kia (efter sålt en Passat alltrack de haft sen ny) och Kia tror jag till nu haft ganska många privatkunder. Liten säljare och som jag förstår verkstadspersonal som verkligen hjälper kunderna.

Turligt nog har jag upptäckt en liten VW verkstad här i norra Stockholm som bara är auktoriserad verkstad, inte (vad jag vet) säljer bilar, jag tror de har en helt annan inställning än när man lämnar bilen till servicemottagarna på de större anläggningarna som mer agerar som en hotellreceptionist än en mekaniker. Så, för service och rep kan jag tipsa om Norell och Nilsson i Rotebro. Vet dock inte om de har möjligheter att göra jobb på hybridsystemet.

Jag lämnar hellre nycklarna till en kille (eller tjej) i arbetskläder än en 20 åring i skjorta eller dräkt som sen går ut med dem till verkstan. Dock har väl vissa märken satsat på "personlig tekniker" så man faktiskt får träffa mekanikern. För tjänstebilsföraren är det kanske trevligare att få kaffe i en lounge medan man väntar på lånebilen än att prata med mekanikern om sin bil?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Varför köra GTE om det uteslutande är långa sträckor?
Ja, alltså, sett till utslaget på min körprofil, så är majoriteten av mina mil längre sträckor och mindre andel tätortskörning. Jag kör lite över 4000 mil totalt årligen, och av de 4000 milen kanske 800 av dessa är inom tätort, resterande på landsvägar, motorvägar och landsbygd. Bor dock i storstad.

Nu sitter jag inte heller på enbart en bil, utan fem. Fyra entusiastbilar, varav tre enbart rullar sommartid, den fjärde får slita året om, och en primär familjebil i from av större kombi. Den större kombin rullar mesta dels långsträckor och entusiastbilen som som körs året om används för 80% tätortsbestyren.

Är inom något år i läget att byta ut den större kombin mot en nyare, och då är GTE en intressent, så även Optima. Annars blir det en dieseldriven mildhybrid.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Ja, alltså, sett till utslaget på min körprofil, så är majoriteten av mina mil längre sträckor och mindre andel tätortskörning. Jag kör lite över 4000 mil totalt årligen, och av de 4000 milen kanske 800 av dessa är inom tätort, resterande på landsvägar, motorvägar och landsbygd. Bor dock i storstad.

Nu sitter jag inte heller på enbart en bil, utan fem. Fyra entusiastbilar, varav tre enbart rullar sommartid, den fjärde får slita året om, och en primär familjebil i from av större kombi. Den större kombin rullar mesta dels långsträckor och entusiastbilen som som körs året om används för 80% tätortsbestyren.

Är inom något år i läget att byta ut den större kombin mot en nyare, och då är GTE en intressent, så även Optima. Annars blir det en dieseldriven mildhybrid.
Aha ok tack för svar

Om jag hade flera bilar, eller iaf två stycken, skulle jag nog ha en diesel för längre körningarna och en ren elbil för stadskörning. Laddhybriden gör inte så mycket nytta på långkörningen och det räcker med en enklare elbil för staden där varken räckvidd eller komfort blir ett problem. Men då är det iofs förmodligen inte en entusiastbil ;)
 
Stefan N Stefan N skrev:
Sätt markering nedåt sen vickar du bakåt på den.
Jag kan bara stänga av och på spegelvärmen genom att vrida knappen. Fälla joysticken bakåt händer inget. Den slår inte av och på simultant med bakrutan. Ser läget i räckviddsberäkningen. 2020 års modell...
 
Då har det ändrats på senare tid.

Edit: måste nog revidera, man behöver inte trycka nedåt utan så fort man sätter markeringen på spegelvärme startas den enligt räckvidsbegränsaren och det utan att bakrutevärmaren är på. Va länge sen det va frost så jag kommer inte ihåg hur jag brukar ha den.
 
Redigerat:
It's not broken, it's German.
 
Fungerar detta på olika sätt på olika årsmodeller? På min 2018 golf GTE så startar spegelvärmen när man sätter reglaget i läget som indikerar spegelvärme. Det vill säga rakt ner. Det finns såvitt jag märkt ingen korrelation med bakrutevärmen. Är det inte så på alla? En funktion ett uppmärkt reglage tycker jag är logiskt.

På en Ford Focus jag hade tidigare letade jag länge efter reglaget för spegelvärmen och drog slutsatsen att det inte fanns någon. Sedan insåg jag att den gick på samtidigt med bakrutevärmen som jag inte använt så mycket.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Då har det ändrats på senare tid.

Edit: måste nog revidera, man behöver inte trycka nedåt utan så fort man sätter markeringen på spegelvärme startas den enligt räckvidsbegränsaren och det utan att bakrutevärmaren är på. Va länge sen det va frost så jag kommer inte ihåg hur jag brukar ha den.
Hade det funkar som du sa hade det vart bättre, dock inte intuitivt... Nu suger ju verkligen funktionen... Man varken orkar eller kommer ihåg att fippla med denna ratt. Som sagt, Saab 9000 från 1985 hade automatik på denna. Men det är ju bara 35 år sen. ;)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.