M MrJoDa skrev:
Men om man inte har ställt in någon ivägkörningstid alls så laddar det väl också upp tiĺl fullt direkt?
JA. Ingen avgångstid innebär ladda fullt direkt.
 
  • Gilla
MrJoDa
  • Laddar…
En helt annan fråga, är det någon som har kört GTE'n i RIKTIG vinterkyla, dvs ner mot -25, -30 eller så? Har för mig att jag läst att min Passat 2020 har nån gräns vid -28, sedan så startar den inte för att skydda batteriet. Men vad innebär detta i praktiken? Temperaturen kan ju variera rätt mycket en kall vinterdag på väg till fjälls, och det händer titt som tätt att det kryper ner under minus 30 i nåt "köldhål", riskerar man att bli stående då? Nån som vet?
 
  • Gilla
Mcdougel
  • Laddar…
M MrJoDa skrev:
En helt annan fråga, är det någon som har kört GTE'n i RIKTIG vinterkyla, dvs ner mot -25, -30 eller så? Har för mig att jag läst att min Passat 2020 har nån gräns vid -28, sedan så startar den inte för att skydda batteriet. Men vad innebär detta i praktiken? Temperaturen kan ju variera rätt mycket en kall vinterdag på väg till fjälls, och det händer titt som tätt att det kryper ner under minus 30 i nåt "köldhål", riskerar man att bli stående då? Nån som vet?
M MrJoDa skrev:
En helt annan fråga, är det någon som har kört GTE'n i RIKTIG vinterkyla, dvs ner mot -25, -30 eller så? Har för mig att jag läst att min Passat 2020 har nån gräns vid -28, sedan så startar den inte för att skydda batteriet. Men vad innebär detta i praktiken? Temperaturen kan ju variera rätt mycket en kall vinterdag på väg till fjälls, och det händer titt som tätt att det kryper ner under minus 30 i nåt "köldhål", riskerar man att bli stående då? Nån som vet?
Det finns mycket riktigt en gräns för batteriets temperatur vid ”ca -30 C” enligt VW där start omöjliggörs för att ”skydda drivlinan”. Finns mycket skrivet om detta på olika forum men hittills ingen som har rapporterat om en misslyckad start, däremot flera som rapporterar om starter vid temperaturer runt -30 C. Så problemet är troligtvis mycket litet eller i praktiken inget problem alls.

Däremot är det lika viktigt som på en fossilbil att ha ett friskt 12V-batteri vid låga temperaturer eftersom det krävs för att dra skydda reläerna till starkströmskomponenterna. Man kan alltså råka ut för att inte kunna starta trots fulladdat starkströmsbatteri.
 
  • Gilla
MrJoDa och 2 till
  • Laddar…
Ev temperaturgräns som påverkar är alltså HV-batteriets temperaturgräns och inte kylan i luften t ex en viss natt.

HV-batteriet värms upp både vid laddning och körning av processen i batteriet. Dessutom är det ofta varmare på dagtid utomhus. Därmed sagt att det ska mycket till innan själva HV-batteriet blir extremt kallt =lika kallt som utetermometern visar vid ett visst tillfälle.

Har själv kört en ren elbil i Ammarnäs. -39 på natten och bilen stod i flera dagar utan problem.

Det kan också vara så att det handlar om: ”inom vilka temperaturgränser battericellerna är testade eller specade att jobba/fungera”. För en vanlig iPhone anges t ex 0 grader som lägsta gräns. Det innebär ju INTE automatiskt att en iPhone inte fungerar i minusgrader.

(AdBlue i avgasreningen till moderna dieslar fryser för övrigt vid -11grader. Därför har de automatiska avtappningssysystem/värme för att fungera vintertid)
 
  • Gilla
MrJoDa
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Bytte till stora skärmen idag, superenkel och snygg uppdatering.

[bild]

[bild]
Gammalt inlägg men är nyfiken på hur svårt det var? Gjorde du det själv?
 
Superenkelt, ta loss ramen med ett litet falsben sen sitter några skruvar som håller skärmen. Två kontakter på baksidan som passade direkt på nya.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Superenkelt, ta loss ramen med ett litet falsben sen sitter några skruvar som håller skärmen. Två kontakter på baksidan som passade direkt på nya.
Stort tack för svar Stefan!
Var köpte du den nya någonstans? Der blev inga felmeddelanden etc?
 
Köpte både skärm och ram på ebay. Inga felmeddelanden. Vilken årsmodell har du? Vet att det kan va problem att göra det på tidiga -16.
 
Jag har ingen men har hittat en begagnad 2017 som har all utrustning vi vill ha, utom just skärmen som är den äldre. Så det här öppnar upp dörren för köp :)
 
Ja, en -17 är ju inga problem att byta på. Räkna med 1000:- för ramen begagnad (2000:- ny) och 2000:- för skärmen på ebay, men kolla noga att den är hel då det säljs en massa utbytta som har defekter.
 
  • Gilla
Amund
  • Laddar…
Hej,

Har nyligen införskaffat mig en Passat GTE MY18, och har några funderingar kring parkeringsvärmaren.
I tidigare bilar jag ägt med parkeringsvärmare har tumregeln alltid varit att bara köra parkeringsvärmaren lika länge som resan är. Dvs jag har 15 min till jobbet och kör då värmaren 15 min för att inte ta slut på startbatteriet.

Men hur är det i GTE'n, använder värmaren kräm från startbatteriet som i vanliga bilar, eller har den möjlighet att ta från hybridbatteriet? Någon som vet, eller har någon upplevt att bilen inte går att starta efter det att värmaren använts flitigt.

Såg i manualen att värmaren skall stänga av sig vid för låg spänning i batteriet, men den funktionen fanns på min tidigare Volvo också, trots det stod jag med ett dött batteri förra vintern.

Mvh,
 
Du laddar ju 12v batteriet även när du laddar högvolten så det blir aldrig ett problem så länge du laddar. Sen används ju inte 12v till att starta bilens motor det är bara för förbrukare typ radio etc.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du laddar ju 12v batteriet även när du laddar högvolten så det blir aldrig ett problem så länge du laddar. Sen används ju inte 12v till att starta bilens motor det är bara för förbrukare typ radio etc.
Toppen då vet jag. Tack för svar!
 
Nu har jag ingen GTE utan en vanlig diesel Tiguan och innan dess en vanlig diesel passat. Båda är och har varit förmånsbilar och nästa gång blir det inget från VAG.
Nyfiken hur de tyska ingenjörerna tänker bara, när jag kör och färddatorn säger att jag har ca 10 mil kvar till tom tank så kommer det upp en ruta i GPS:en om jag vill söka efter tankställe, den går att trycka avbryt så försvinner den helt tills nästa gång jag startar bilen. Det finns även en liten symbol vid tankmätaren som lyses upp, den syns knappt inte om den är tänd eller släckt.
Men nu till det roliga, håller spolarvätskan ta slut så plingar det till och varning kommer upp i displayen att påfyllning bör ske, när man dessutom ligger precis vid brytnivån så kommer larmet titt som tätt när man bromsar och gasar. Det tänds även en informationslampa där man kan läsa i infodisplayen att spolarvätskan behöver fyllas på och givetvis en till lampa där spolarvätskesymbolen visas direkt. Startar jag bilen med låg nivå så kommer displayen genast visa låg spolarvätskenivå. Jag får alltså mellan tre och fyra larm för spolarvätskan och två för dieseln. Dieseln varnar också bara en gång och du helt utan ljud.
Vad är värst om det tar slut?

Älskar tyskar
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
...håller spolarvätskan ta slut så plingar det till och varning kommer upp i displayen att påfyllning bör ske...
Så har det varit på mina golfar också, jag har ännu inte kört slut spolarvätskan på GTEn, pga Corona och jag bara haft den somamrtid... så vet inte hur det funkar här... Och att man tagit bort lyktrengöring på 2020 års modell så att den knappt drar nån spolarvätska...

En annan irriterande grej är att spegelvärmen inte är integrerad i klimatanläggningen... på en bil för en halv miljon...
Man måste slå av och på den manuellt med samma vred som till speglarnas inställning.

Mina gamla saabar hade bättre klimatanläggning än denna... Saab 9000 hade 1985 en klimatanläggning med solgivare, kupeluftgivare och utegivare samt fuktgivare, automatisk defrost av speglar, sidorutor, bakruta. Körde ACn och värmen simultant för att avfukta vid fuktig väderlek. Sällan man behövde pilla på den under en resa. Dessutom var värmeanläggningen dimensionerad så att man verkligen fick iskallt på sommarn och varmt på vintern (om man ville det)... Inte halvljumt på en normal svensk sommardag...

Sen gillar jag mycket annat på VW. Men användargränssnitten är inte de mest genomtänkta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.