Jag tycker hela avresefunktionaliteten lämnar en del att önska, iaf på min 2017.

Du kan bara ställa in tre tidpunkter den ska vara färdig (mån-fre kl 07.00 räknas som en). Varför ens begränsa nått sånt?
Men du kan lägga till 10st laddställen. (Man väljer laddström och klimatreglering)

Det kommer upp en snygg "nästa avfärd si och så" när man stänger av motorn. Det kan ju inte vara så svårt att då ha en enkel möjlighet att ändra nästa avfärd. "Idag ska jag göra barnen till träningen, ladda fullt direkt" och så klickar man på en ladda direkt-knapp. Eller "jag ska till tandläkaren innan jobb imorrn och ska köra en timme senare" så klickar man fram klockan en timme.
Där har vi en funktion som jag hade uppskattat.

Jag upplever att åtminstone min bil inte lyckas både ladda klart och klimatreglera när det är kallare ute, jag kan komma ut 20min efter den skulle vara färdig och den håller fortfarande på. Jag uppskattar att den 20min efter satt avfärdstid avslutar det hela och därmed slutar laddning och klimatreglering, även om batteriet inte är fulladdat.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det är inget fel på funktionen.....
Som jag förstått blev den sämre m 2020, min är min första gte... Och troligen sista...
 
Knappen vid laddluckan ”kopplar bort” eventuellt tidsprogram som är aktivt. Så att bilen laddas upp fullt. Du ska ju ändå trycka i laddkabeln så därför smidigt att knappen sitter där bredvid.

Tiduret har en ”marginal” på 15min om du blir sen. Det är därför den fortfarande går om du är i tid. Kan vara smart att utnyttja om kupen inte hinner bli riktigt varm. Ställ den på 15min före din tänkta avresetid.
 
S skogstomten skrev:
Knappen vid laddluckan ”kopplar bort” eventuellt tidsprogram som är aktivt. Så att bilen laddas upp fullt. Du ska ju ändå trycka i laddkabeln så därför smidigt att knappen sitter där bredvid.

Tiduret har en ”marginal” på 15min om du blir sen. Det är därför den fortfarande går om du är i tid. Kan vara smart att utnyttja om kupen inte hinner bli riktigt varm. Ställ den på 15min före din tänkta avresetid.
Tyvärr tycker jag inte den knappen funkar, men det kan ha att göra med att min ivägkörningstid 3 återaktiveras utan att jag själv gör något...
 
Har du tidsprogrammet på ”upprepa eller en gång”? Kan se ut så här. Finns även i appe osv. Bilens infotainmentsystem med skärm som visar inställningar för upprepad körningstid och klimatkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilstereons skärm visar en tidsinställningsmeny med valet "Upprepa" aktiverat och klockslaget 08:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror det där är pre 2020 menyn? Lågpris och laddplats tror jag inte jag har...
 
Den övre har jag för mig är nya och nedre är hur de såg ut förr. (Missat vilken årsmodell du har). Oavsett hur det ser ut har du någon meny ELLER ”symbol” där du ställer i repetera eller en gång? I så fall vad är den inställd på?
 
S skogstomten skrev:
Den övre har jag för mig är nya och nedre är hur de såg ut förr. (Missat vilken årsmodell du har). Oavsett hur det ser ut har du någon meny ELLER ”symbol” där du ställer i repetera eller en gång? I så fall vad är den inställd på?
Allt är urkryssat och avstängt. Efter några dagar är det ändrat. Och nej, min fru ändrar inte i dessa menyer. Det är nån bugg, jag gissar map synkning mot server.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Det tog inte två dagar för servicen plus ruta utan för att man även skulle kolla upp en anmärkning jag gjort. Personen med rätt kunskap fanns inte på plats utan man ringde och frågade om det gick bra att vänta till dagen efter,
Vad var det för fel på bilen som krävde stationens spetskompetens? :thinking:
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad var det för fel på bilen som krävde stationens spetskompetens? :thinking:
Efter att bl a läst här upplever jag att bilen ”hackar” framåt i låga farter, och speciellt vid backning i uppförsbacke. Tyvärr inget som uppstår för jämnan, men jag har inte släppt detta än...
 
Ingen annan som får "ivägkörningstid 3" aktiverad utan att själv göra nåt, jag klickar ur den när jag ser att den dyker upp. nån dag senare är den iklickad igen. Kontentan är att bilen blir varm till 05.00 men iofs fullladdad på morgonen vilket är ok. Men när jag laddar mitt på dagen så blir den ju inte fulladdad då den vill hålla sig till nästa ivägkörningstid.... Börjar bli riktigt less på detta...
 
Har du pratat med VW om detta?
Låter som någon bugg, jag har inte varit med om det.
 
Har aldrig hört/läst om det tidigare (Då har jag ändå hört/läst väldigt mycket om de)

Antar att du har en nyare GTE. Kan du ställa in "min-nivå" på 100% (som i de äldre) skulle det kunna hjälpa dig att alltid få den fullt laddad. (De nyare kan bara ställa in Min till 50%.)
 
När man sätter in laddkabeln i bilen så kan man trycka på den lilla knappen under LED-lyset.
Då kommer den att ladda genast och till fullt batteri.
Annars laddar den genast till 50% (som är den högsta min-nivån jag har på min modell 2020 lev i maj).
Sen kommer den att avvakta nästa ivägkörningstid och starta laddningen vid lämplig tid för att det skall vara fullt då.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Men om man inte har ställt in någon ivägkörningstid alls så laddar det väl också upp tiĺl fullt direkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.