663 655 läst · 3 871 svar
664k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Inställningsreglaget för speglarna ska alltid peka på värmesymbolen, då styrs värmen på speglarna ihop med elbakrutan.
När det gäller spolarvätskevarning på Golf så känner jag inte igen det. Jag har haft en 2017 Golf i tre år och när den larmade för låg spolarvätskenivå låg larmet kvar en stund, sen slocknade det. Det larmade på nytt när bilen startades på nytt. Det verkar finnas någon koppling till GPS även för spolarvätskenivån upptäckte jag när jag körde från Örebro till Stockholm med låg spolarvätskenivå. Ungefär 1km före varje avfart fick jag en påminnelse om att spolarvätskenivån var låg och jag såg ingen tidsmässig regelbundenhet i påminnelserna.
När det gäller spolarvätskevarning på Golf så känner jag inte igen det. Jag har haft en 2017 Golf i tre år och när den larmade för låg spolarvätskenivå låg larmet kvar en stund, sen slocknade det. Det larmade på nytt när bilen startades på nytt. Det verkar finnas någon koppling till GPS även för spolarvätskenivån upptäckte jag när jag körde från Örebro till Stockholm med låg spolarvätskenivå. Ungefär 1km före varje avfart fick jag en påminnelse om att spolarvätskenivån var låg och jag såg ingen tidsmässig regelbundenhet i påminnelserna.
Medlem
· Stockholm
· 1 424 inlägg
Jag har haft fyra golf 7 som jag kört kanske 5.000 mil per bil, (2014, 2016, 2017 och 2019 har jag för mig) och alla har haft den "dåliga" nivåvisningen på spolarvätskan. Ingen har dock haft navigation, den sista hade väl GPS som standard för emergency systemet. Alla kändes att "skvalpa", men iofs kör jag mest e4 genom stockholm och där är ju avfarter ungefär lika frekventa som eventuella "skvalp", men utan GPS känns det långsökt...E Edlunn skrev:Inställningsreglaget för speglarna ska alltid peka på värmesymbolen, då styrs värmen på speglarna ihop med elbakrutan.
När det gäller spolarvätskevarning på Golf så känner jag inte igen det. Jag har haft en 2017 Golf i tre år och när den larmade för låg spolarvätskenivå låg larmet kvar en stund, sen slocknade det. Det larmade på nytt när bilen startades på nytt. Det verkar finnas någon koppling till GPS även för spolarvätskenivån upptäckte jag när jag körde från Örebro till Stockholm med låg spolarvätskenivå. Ungefär 1km före varje avfart fick jag en påminnelse om att spolarvätskenivån var låg och jag såg ingen tidsmässig regelbundenhet i påminnelserna.
Jag hade köpt om den tändes, stannade tänd hela resan och sen började om om nivån var OK där man var parkerad.
Tog mig ett tag att hitta värmen till speglarna kan jag väl säga. Var en kompis som berättade var skiten satt och som vanligt helt ologiskt med tanke på att alla andra bilar slår igång denna automatiskt när man slår igång värmen i bakrutan.J JohanLun skrev:Så har det varit på mina golfar också, jag har ännu inte kört slut spolarvätskan på GTEn, pga Corona och jag bara haft den somamrtid... så vet inte hur det funkar här... Och att man tagit bort lyktrengöring på 2020 års modell så att den knappt drar nån spolarvätska...
En annan irriterande grej är att spegelvärmen inte är integrerad i klimatanläggningen... på en bil för en halv miljon...
Man måste slå av och på den manuellt med samma vred som till speglarnas inställning.
Mina gamla saabar hade bättre klimatanläggning än denna... Saab 9000 hade 1985 en klimatanläggning med solgivare, kupeluftgivare och utegivare samt fuktgivare, automatisk defrost av speglar, sidorutor, bakruta. Körde ACn och värmen simultant för att avfukta vid fuktig väderlek. Sällan man behövde pilla på den under en resa. Dessutom var värmeanläggningen dimensionerad så att man verkligen fick iskallt på sommarn och varmt på vintern (om man ville det)... Inte halvljumt på en normal svensk sommardag...
Sen gillar jag mycket annat på VW. Men användargränssnitten är inte de mest genomtänkta...
Man måste nog säga att GTE och just Passaten är den mest prisvärda bilen som nybegagnad just nu. Går ju att få en för 260-270 sträcket med humana miltal och max tre år gammal, vilket måste ses som ett bra köp sett till vad konkurrenterna har att erbjuda eller vad de tar betalat. Fast de tar ju betalat på servicen istället...
Går i bilbytartankar, och då känns nästan en plugin-hybrid som steget att ta, eller kanske ännu en diesel. Är ju GTE och Optiman som är intressanta i dagsläget, och där är ju GTE:n en bättre bil på många punkter.
Är det någon här som uteslutande kör längre sträckor med sin GTE, och vad ligger ni i så fall på för snittförbrukning?
Går i bilbytartankar, och då känns nästan en plugin-hybrid som steget att ta, eller kanske ännu en diesel. Är ju GTE och Optiman som är intressanta i dagsläget, och där är ju GTE:n en bättre bil på många punkter.
Är det någon här som uteslutande kör längre sträckor med sin GTE, och vad ligger ni i så fall på för snittförbrukning?
Varför köra GTE om det uteslutande är långa sträckor?lsoderlund skrev:Man måste nog säga att GTE och just Passaten är den mest prisvärda bilen som nybegagnad just nu. Går ju att få en för 260-270 sträcket med humana miltal och max tre år gammal, vilket måste ses som ett bra köp sett till vad konkurrenterna har att erbjuda eller vad de tar betalat. Fast de tar ju betalat på servicen istället...
Går i bilbytartankar, och då känns nästan en plugin-hybrid som steget att ta, eller kanske ännu en diesel. Är ju GTE och Optiman som är intressanta i dagsläget, och där är ju GTE:n en bättre bil på många punkter.
Är det någon här som uteslutande kör längre sträckor med sin GTE, och vad ligger ni i så fall på för snittförbrukning?
Men spegelvärmen går igång med rutvärmen om vredet för speglarna inte står på 0 eller i justeringsläge.Stefflo skrev:
Jag fick bilen i oktober och samma sak hände mig med ivägkörningstid 3 vid en handfull tillfällen. Nu har det dock inte hänt de senaste veckorna...J JohanLun skrev:Ingen annan som får "ivägkörningstid 3" aktiverad utan att själv göra nåt, jag klickar ur den när jag ser att den dyker upp. nån dag senare är den iklickad igen. Kontentan är att bilen blir varm till 05.00 men iofs fullladdad på morgonen vilket är ok. Men när jag laddar mitt på dagen så blir den ju inte fulladdad då den vill hålla sig till nästa ivägkörningstid.... Börjar bli riktigt less på detta...
Grattis! Min har varit så här hela tiden sen jag fick bilen i mars. Innan jag hade laddbox vågade jag inte ladda på natten så då var problematiken en annan.T Tobias Bohlin skrev:
Börjar lessna på detta, vet bara inte vad jag ska göra... lämna in bilen? Lämna in telefonen? Sätta väckarklockan på 03.00 varje natt och cancellera tiden eller dra ut sladden?
Gjorde du nåt för att komma från detta? Har funderat på att avinstallera och börja om på We Connect, kanske kan man få ett helt nytt konto?
kan det vara att på de sämre utrustade modellerna så funkar det så, och så vill man ha samma artikel på alla bilar?Stefflo skrev:
Frågan är hur andrahandsvärdet fortsätter på GTE när nya bättre bilar kommer ut. Och vad som händer med bilar som gått över maskinskadenivån och får något "dyrt" fel. Med komplexa bilar så kan ju reparationskostnader lätt hamna kring 100.000, vilket ganska snart kommer vara marknadsvärdet på en äldre GTE. Komplexa bilar är ju inte VW ensamma om, men tex Kia har ju längre garantier. En ren BEV är ju faktiskt mindre komplicerad så jag skulle nog hellre äga en sådan (det finns ju inte så många begagnade att välja på dock).lsoderlund skrev:Man måste nog säga att GTE och just Passaten är den mest prisvärda bilen som nybegagnad just nu. Går ju att få en för 260-270 sträcket med humana miltal och max tre år gammal, vilket måste ses som ett bra köp sett till vad konkurrenterna har att erbjuda eller vad de tar betalat. Fast de tar ju betalat på servicen istället...
Jag lutar nog åt en privatägd BEV nästa gång, nån av de som funnits ett tag och går att få billigt. i3, Zoe, Leaf, Soul. Sen skaffa en äldre fossilbil för de få långa resor eller släpvagnsresor man har. Här är ju dock GTE perfekt, då den är lika bra långfärdsbil som vilken annan kombi som helst, och jag kör alla kortresor helt på el. Så en ersättning kräver ju 2 bilar, vilket vi egentligen inte har behov av.
Redigerat:
Jag har olika VW-bilar med årsmodell 2002- 2005, 2011, 2014, 2017 och nu 2020 och det har fungerat på samma sätt på alla och förstår inte vad problemet med spegelvärmen är. Ställ vredet med markeringen bakåt så startar spegelvärmen med elbakrutan.
Medlem
· Stockholm
· 1 424 inlägg
Men frågan är då varför man ska ha ett eget reglage för funktionen?E Edlunn skrev: