663 674 läst · 3 871 svar
664k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Då borde jag få samma beräknade sträcka varje morgon, när jag pendlar till kontoret, samma väg och hastighet.B Bo Berglund skrev:
Men den beräknade distansen är definitivt direkt beroende på temperaturen. (Har bilen stående ute året runt).
Har varit samma på tidigare GTE och nuvarande superb IV. Dvs generellt har jag längre beräknade distans varma årstiden kontra kalla.
Edit: Nu var det länge sen jag tittade efter så noga men är ganska säker på att jag har längre sträcka kvar på en eftermiddag om det då är betydligt varmare än på morgonen. Dvs om man kommer till kontoret med 25km kvar en kall morgon, kan det stå 30km på eftermiddagen om det är varmt då.
Edit 2: Ser det också rent praktiskt att yttemperaturen påverkar, med GTEn räckte inte elen vintertid tur och retur till kontoret om det var kanske... -5 eller lägre. Men det var den förra modellen med mindre batteri på 9,9kWh. Nya GTEn och denna Superb (samma bil i grunden, batteri, motor, elmotor etc är identiska) har det större på 13kWh så ska bli spännande se hur det fungerar i vinter.
Fick ut den i slutet av februari men det blev mindre kört då pga coronan så han inte få nån större erfarenhet.
Redigerat:
Min erfarenhet från 2 GTE och ca 16000 mil är att allt spelar in. Sluta kolla på den där km-angivelsen. Det är inget annat än en killgissning över hur långt du kommer komma. Är det full-laddat så är det. (Det ser du på stapeln i batterisymbolen.V Villa Hermansson skrev:
Det är inte de visade km som är det viktiga för hur långt du kommer just den dagen.
Det som spelar in är allt annat som exempelvis utetemp, körstil, hastighet, väder, fläkt, strömförbrukare typ ratt och rumpvärme, förvärmning, batteritemp m.m.
Hade ju inte varit så svårt att kolla upp hur lång tid laddningen tar på en GTE. Den har ju trots att funnits rätt lång tid nu och det finns massvis med tester att läsa.Mr Mao skrev:Fick min GTE -21 levererad i slutet av September. Beställde 2/1 (!). När jag beställde fanns inga Passater -20 att provköra. Blev en beställning i blindo.
Fungerar bra, men den allmänna kvalitetskänslan är sisådär. Växelspaken känns som om den kommer från en Nissan Micra eller liknande. Gjorde inget tillval på stereon. Tyvärr. Den låter som en 20 år gammal transistorradio.
Ljudnivån i kupen är i klass med en gammal skåpbil. Händer att jag måste köra med hörlurar i, för att vila öronen.
Men det jag hänger upp mig på mest, är att den tar sådan infernaliskt lång tid på sig att ladda att det är löjligt. Vi har snabbladdare på jobbet, strypta till 10kw har jag fått berättat, men det tar typ 4 timmar att ladda bilen fullt.
Kommer jag att välja en Passat GTE nästa gång?
Inte en chans.
Jag hade ju inte köpt en bil för närmare en halv miljon utan att läsa på innan.
Och visst måste det ha funnits GTE att provköra i januari. Jag tog ut min i December 19 och kommer jag inte ihåg fel levererades de ut under hela hösten 2019..
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 960 inlägg
Fast vid 16A tar det väl bara strax över 2h? Jag laddar med 10A och då tar det ungefär den tid du skriver. Dvs har man 3,3 kW borde man ju kunna ladda lite snabbare än 4h. Jag laddar alltså med 2,2 kW i dagsläget.B Bo Berglund skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 960 inlägg
Du är lite snabb på dina slutsatser tycker jag. Det tog inte två dagar för servicen plus ruta utan för att man även skulle kolla upp en anmärkning jag gjort. Personen med rätt kunskap fanns inte på plats utan man ringde och frågade om det gick bra att vänta till dagen efter, med lånebilen i behåll givetvis. Man hittade inget denna gång men rekommenderade mig att återkomma om felet återkom innan garantin löper ut. Jag kan inte klaga på det mottagande jag fick som dessutom ”bara” kostade 4200:- + 1500:- i självrisk för rutan.P Pin skrev:
Ni som klagar på dålig service och bemötande, ni kanske skulle fundera på eran egen attityd och inställning?!
Medlem
· Stockholm
· 1 424 inlägg
Från Ny Tekniks test av modell 2020 :andr.ljung skrev:
Batterikapacitet: 13 kWh.
Räckvidd på el: 55 km (kombi) 56 km (sedan) WLTP.
Laddtid: 5,5 h (2,3 kW) 4,5 h (3,6 kW).
Om man har 16A tillgängligt (kräver nog en 20A huvudsäkring) så har man 16 x 240 = 3840 W effekt.
Då borde max tid att ladda ett heltomt 13 kWh batteri bli: 13 / 3,84 = 3h23m
Men bara om inga förluster finns dvs 100% verkningsgrad (omöjligt).
Dessutom har jag för mig att det finns strategier i laddaren som anpassar ladd-effekten efter status i batteriet för att optimera livslängden.
Och dessutom så tillåts ju inte batteriet att bli helt urladdat eller helt fullt heller, återigen för att hantera livslängden.
Så det går inte att göra de matematiska beräkningarna på det lilla underlag vi har.
Jag hoppas du förstår att jag inte på allvar tror att en service kostar 28000 kr. Har jag kommenterat kvaliteten på servicen eller bemötandet? Däremot vet jag att det inte tar två dagar, även om framrutan ska bytas. Med den nya information du nu skriver är tiden rimlig och bemötandet bra, och att de låter dig ha lånebil en extra dag när de själva drar ut på tiden självklart. Vill du undvika spekulationer och andras slutsatser får du ge all relevant info i inlägget.andr.ljung skrev:Du är lite snabb på dina slutsatser tycker jag. Det tog inte två dagar för servicen plus ruta utan för att man även skulle kolla upp en anmärkning jag gjort. Personen med rätt kunskap fanns inte på plats utan man ringde och frågade om det gick bra att vänta till dagen efter, med lånebilen i behåll givetvis. Man hittade inget denna gång men rekommenderade mig att återkomma om felet återkom innan garantin löper ut. Jag kan inte klaga på det mottagande jag fick som dessutom ”bara” kostade 4200:- + 1500:- i självrisk för rutan.
Ni som klagar på dålig service och bemötande, ni kanske skulle fundera på eran egen attityd och inställning?!
Sedan tycker jag oljebyte varje år i GTE är dyrt för de få mil de flesta kört på bensin. Men det har redan ältats tidigare i tråden av mig och andra.
Att de inte hittade felet kan vara dåligt beroende på vad det är. Trist om det är något som måste åtgärdas senare när garantin gått ut.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 960 inlägg
Det stämmer. Jag utgick från min 2018 med ett mindre batteri, givetvis tar det då kortare tid att ladda fullt. Vi har 20A-säkrat i vårt hus men jag tycker att det räcker med 10A baserat på vårt körsätt och då främst laddning på natten, men så är det inte för alla såklart!B Bo Berglund skrev:Från Ny Tekniks test av modell 2020 :
Batterikapacitet: 13 kWh.
Räckvidd på el: 55 km (kombi) 56 km (sedan) WLTP.
Laddtid: 5,5 h (2,3 kW) 4,5 h (3,6 kW).
Om man har 16A tillgängligt (kräver nog en 20A huvudsäkring) så har man 16 x 240 = 3840 W effekt.
Då borde max tid att ladda ett heltomt 13 kWh batteri bli: 13 / 3,84 = 3h23m
Men bara om inga förluster finns dvs 100% verkningsgrad (omöjligt).
Dessutom har jag för mig att det finns strategier i laddaren som anpassar ladd-effekten efter status i batteriet för att optimera livslängden.
Och dessutom så tillåts ju inte batteriet att bli helt urladdat eller helt fullt heller, återigen för att hantera livslängden.
Så det går inte att göra de matematiska beräkningarna på det lilla underlag vi har.
Medlem
· Stockholm
· 1 424 inlägg
När vi satte upp laddboxen så säkrade vi garaget för 16A men ställde in laddboxen på 13A för att inte onödigtvis skjuta garagesäkringen. Har också 20A huvudsäkring (vi har direktverkande elvärme i grunden men kör luftvärmepump nu utom när det är -10C eller kallare på vintern då vi slår på ett eller två element också).andr.ljung skrev:
Nattladdning för det mesta så en timme hit eller dit spelar inte så stor roll.
Man laddar aldrig hela batteriet eftersom bilen inte utnyttjar hela batterikapaciteten. En enkel beräkning skulle kunna vara att räkna på laddtiden för gamla GTE, ca 2h20min vid 16A, och lägga till 30% som är så mycket större batteriet är i nya. Då skulle laddtiden bli ungefär tre timmar jämnt med nya GTE. Men det kan ju vara andra saker som spelar in också.B Bo Berglund skrev:Från Ny Tekniks test av modell 2020 :
Batterikapacitet: 13 kWh.
Räckvidd på el: 55 km (kombi) 56 km (sedan) WLTP.
Laddtid: 5,5 h (2,3 kW) 4,5 h (3,6 kW).
Om man har 16A tillgängligt (kräver nog en 20A huvudsäkring) så har man 16 x 240 = 3840 W effekt.
Då borde max tid att ladda ett heltomt 13 kWh batteri bli: 13 / 3,84 = 3h23m
Men bara om inga förluster finns dvs 100% verkningsgrad (omöjligt).
Dessutom har jag för mig att det finns strategier i laddaren som anpassar ladd-effekten efter status i batteriet för att optimera livslängden.
Och dessutom så tillåts ju inte batteriet att bli helt urladdat eller helt fullt heller, återigen för att hantera livslängden.
Så det går inte att göra de matematiska beräkningarna på det lilla underlag vi har.
Fast det blir knappast mer smidigt att behöva åka till VW-verkstaden i en annan det av landet.andr.ljung skrev:
Hört de som säger att de lämnar bilen utanför stockholm, tar en timmes resa för att slippa stockholmspriser. Var inte just VW, men att det generellt är 30% dyrare (och drygare) i Stockholm. Alla med leasingbil skiter ju i servicekostnaden, är det tillräckligt stor andel så kan kanske verkstäderna leva bra på att ta ut rövarpriser...F f91jsw skrev:
Lite OT, men laddhybrid.
En vän klev just ur en KIA Optima efter drygt 12" mil. Den har både körts till o från jobbet 5 mil enkel resa och på långa tjänsteresor, förbrukningen hamnade på 0,307. Dyr och delvis dålig service åt upp vinsten med låg förbrukning.
Dålig då bakbromsarna rostade fast trots service var 1.500 mil.
Reparationen, nya ok och skivor gick på garanti.
En vän klev just ur en KIA Optima efter drygt 12" mil. Den har både körts till o från jobbet 5 mil enkel resa och på långa tjänsteresor, förbrukningen hamnade på 0,307. Dyr och delvis dålig service åt upp vinsten med låg förbrukning.
Dålig då bakbromsarna rostade fast trots service var 1.500 mil.
Reparationen, nya ok och skivor gick på garanti.
Hämtade också min GTE i slutet på september men fick bara vänta från 27/2. Jag kan hålla med om att stereon kunde vara bättre, upplever ljudet som sämre än i Golfen jag kommer från.Mr Mao skrev:Fick min GTE -21 levererad i slutet av September. Beställde 2/1 (!). När jag beställde fanns inga Passater -20 att provköra. Blev en beställning i blindo.
Fungerar bra, men den allmänna kvalitetskänslan är sisådär. Växelspaken känns som om den kommer från en Nissan Micra eller liknande. Gjorde inget tillval på stereon. Tyvärr. Den låter som en 20 år gammal transistorradio.
Ljudnivån i kupen är i klass med en gammal skåpbil. Händer att jag måste köra med hörlurar i, för att vila öronen.
Men det jag hänger upp mig på mest, är att den tar sådan infernaliskt lång tid på sig att ladda att det är löjligt. Vi har snabbladdare på jobbet, strypta till 10kw har jag fått berättat, men det tar typ 4 timmar att ladda bilen fullt.
Kommer jag att välja en Passat GTE nästa gång?
Inte en chans.
Däremot håller jag inte alls med om om kupéljudet. Min GTE är underbart tyst.
Vad har du däck? Jag valde bort 18" mot 17" för att få bättre ljudkomfort, däckfabrikaket jag har är Pirelli.