654 329 läst · 3 871 svar
654k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Medlem
· Stockholm
· 1 396 inlägg
Men med en hybrid kan man i alla fall komma fram till målet om strömmen tar slut...J JohanLun skrev:
Och jag som bor i villa och har sommarställe med laddbox på båda ställena undrar hur folk som bor i lägenhet i stan skall fixa laddningen?
Illa nog med ladd-hybrid, men om man har ren elbil så blir det ännu värre.
Långa stopp vid inplanerad laddplats längs vägen? Om det finns några dit man ska förstås.
Jag inser att ni nu diskuterar komplexiteten i motorrummet och att det såklart är bättre med bara en drivkälla och då vinner elmotorn tillförlitlighetsracet. Men som sagt var, laddningen....
Jag åker och snabbladdar lite då och då, och försöker ladda vid affärer som har uttag att antingen ladda gratis eller betala när jag ändå är där. Men på södra sidan av stockholm som är det glest mellan stolparna.B Bo Berglund skrev:Men med en hybrid kan man i alla fall komma fram till målet om strömmen tar slut...
Och jag som bor i villa och har sommarställe med laddbox på båda ställena undrar hur folk som bor i lägenhet i stan skall fixa laddningen?
Illa nog med ladd-hybrid, men om man har ren elbil så blir det ännu värre.
Långa stopp vid inplanerad laddplats längs vägen? Om det finns några dit man ska förstås.
Jag inser att ni nu diskuterar komplexiteten i motorrummet och att det såklart är bättre med bara en drivkälla och då vinner elmotorn tillförlitlighetsracet. Men som sagt var, laddningen....
Ja VW hade iaf för 10-12 år sedan en ganska dålig serviceorganisation. Man lämnade in för reparation och felet kvarstod eller hade utökats när man skulle hämta den. Vi hade VW bilar på jobbet men fick lämna dem till en icke-märkes verkstad för snabbare och bättre service.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 677 inlägg
Då du bor i Sthlm måste du ha sett att det finns gott om långsamladdare innerstan nu. Längre ut är det förstås glesare mellan dem.B Bo Berglund skrev:
Inne i stan är det rent av så gott om laddare att det blivit väldigt lätt att hitta parkering för en laddbar bil dagtid – om det inte vore för att det är max tre timmar man får stå där...
VW har fortfarande dålig service, tror det varit uppe i tråden tidigare. När jag har kört andra märken har lånebil ingått i servicekostnaden, inte så hos VW. Dessutom var det tydligen omöjligt att göra en mindre reparation samtidigt som den var inne på service, man var tvungen att boka separat verkstadsbesök. Osmidigt.
sorry men vag-gruppens problem är inte enstaka motorer. Maskinskaderapporterna berör alla skador som inte bekostas av garanti och som inte är krock.J JohanLun skrev:Volkswagen har haft ett antal robusta och bra motorer, och ett antal motorer / växellådor / modeller man ska undvika. Om alla första träffarna för lägsta pris på blocket står som "trasig motor" eller "trasig växellåda", kolla vilken modell det är och köp INTE just den motor/växellådskombinationen. Mycket annat på VW är faktiskt ganska bra, dock finns ju lite plastgrejjor etc som kan gå sönder.
Som jag förstått har man i sharan, touran och de flesta av audis större modeller packat motorn så att den blir svårservad. Tex Touran såldes nog många 1.4 kamkedja, turbo, kompressor och DSG låda, som i kombination med svår åtkomst säkert gör den dyr att äga. Annars formatmässigt en väldigt trevlig bil...
Det blir intressant att se hur bra hybriderna klarar sig i längden. Jag tror själv att rena elbilar kommer att vara billigare att äga på sikt, hybrider är ett kompicerat mellansteg som jag tror kommer vara dyra i reparationer när de blir 5-10 år gamla...
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 939 inlägg
Det kanske skiljer mellan handlare, men när jag servade min GTE på VW i somras ingick iallafall lånebil utan kostnad. Två dagar dessutom eftersom man samtidigt bytte framruta pga ett stenskott. Du kanske skulle byta verkstad?!F f91jsw skrev:VW har fortfarande dålig service, tror det varit uppe i tråden tidigare. När jag har kört andra märken har lånebil ingått i servicekostnaden, inte så hos VW. Dessutom var det tydligen omöjligt att göra en mindre reparation samtidigt som den var inne på service, man var tvungen att boka separat verkstadsbesök. Osmidigt.
Hur lång tid tar det att serva en VW GTE?andr.ljung skrev:
Jag fick framrutan bytt på tre timmar (inklusive justering av diverse sensorer) och en service kan jag få medan jag väntar max en timme och dricker kaffe och läser några tidningar.
Senaste servicen på min Passat Alltrack kostade 14000:-, blir pinsamt om de gjorde den på en timme.P Pin skrev:
Givetvis måste de ha bilen hela dagen för att försvara det priset
Är det någon som förstår sig på räckvidd för el i we connect-appen? Jag har en 2021a och innan har det stått 45 km, nu 37 km räckvidd på el när bilen är fulladdad. Är det kylan ute, data från tidigare körningar eller något annat som spelar in?
Medlem
· Stockholm
· 1 396 inlägg
Nja, jag tror att det är de körningar som gjorts senaste tiden som avgör.engs skrev:
När jag har kört ner batteriet genom att åka på 50/70-väg från stugan till Norrtälje fram och åter vilket blir c:a 50-54 km och lämnar 1-2 km kvar när jag är tillbaka, så är full laddning c:a 56 km eller så.
Om jag däremot har kört omkring hemma i Järfälla med kortkörningar på 3-5 km vardera med frekventa stopp och sen laddat efter att runt hälften har tömts, så blir full laddning lägre i displayen. Kan vara så lågt som 45-46 km.
Ibland när jag kört långt och gått över på hybrid så kan det bli uppåt 60 km vid full laddning.
Det enda som egentligen indikerar hur mycket laddning man har är batterisymbolen själv, varje streck inne i batteriet motsvarar 10%.
Så räckvidden är en "Guess-O-Meter"..
Min bil levererades i slutet av maj i år.
PS: Min gamla SAAB 9-5 2007 hade en enkel "dator" där man också kunde se en beräknad räckvidd på den bensin som fanns kvar. Samma här, full tank betydde olika beroende på hur man kört innan.
Fick min GTE -21 levererad i slutet av September. Beställde 2/1 (!). När jag beställde fanns inga Passater -20 att provköra. Blev en beställning i blindo.
Fungerar bra, men den allmänna kvalitetskänslan är sisådär. Växelspaken känns som om den kommer från en Nissan Micra eller liknande. Gjorde inget tillval på stereon. Tyvärr. Den låter som en 20 år gammal transistorradio.
Ljudnivån i kupen är i klass med en gammal skåpbil. Händer att jag måste köra med hörlurar i, för att vila öronen.
Men det jag hänger upp mig på mest, är att den tar sådan infernaliskt lång tid på sig att ladda att det är löjligt. Vi har snabbladdare på jobbet, strypta till 10kw har jag fått berättat, men det tar typ 4 timmar att ladda bilen fullt.
Kommer jag att välja en Passat GTE nästa gång?
Inte en chans.
Fungerar bra, men den allmänna kvalitetskänslan är sisådär. Växelspaken känns som om den kommer från en Nissan Micra eller liknande. Gjorde inget tillval på stereon. Tyvärr. Den låter som en 20 år gammal transistorradio.
Ljudnivån i kupen är i klass med en gammal skåpbil. Händer att jag måste köra med hörlurar i, för att vila öronen.
Men det jag hänger upp mig på mest, är att den tar sådan infernaliskt lång tid på sig att ladda att det är löjligt. Vi har snabbladdare på jobbet, strypta till 10kw har jag fått berättat, men det tar typ 4 timmar att ladda bilen fullt.
Kommer jag att välja en Passat GTE nästa gång?
Inte en chans.
Medlem
· Stockholm
· 1 396 inlägg
GTE liksom i stort sett alla hybrider har enfas-laddare på 16A vilket ger max 3,7 kW laddeffekt. Då tar det i en GTE 4 tim att ladda fullt från tomt batteri. Om laddstolpen är strypt till 10kW så betyder det troligen 3,3 kW per fas och lite längre laddtid ändå.