Jag har aldrig haft några problem, så förmodligen har det med laddboxen att göra.
 
I vårt fall är det så att man valt en laddlösning med vanliga 220v uttag som köas och sen går igång och går så länge som den drar ström över en viss nivå, när bilen då "pausar" så kommer den stänga av och logga ut från stolpen. Stolpens enda kommunikation är då vad jag förstår strömförbrukningen. Förklaringen jag fått att det inte skulle funka att låta den vara aktiv är att då skulle "alla" stolpar ungefär samtidigt börja belastas igen inför att alla ska börja åka hem. Systemet har inte tillräckligt med kräm för att leverera till alla. Hade man haft riktiga laddboxar kanske de kunnat begränsa strömmen istället för att bara digitalt köra av och på, så att alla kanske inte fick fullladdat till sin ivägkörningstid men iallafall inte bara fick halvfullt.

Lite extra pinsamt (om jag utan att outa min arbetsgivare) säger att det nog är något knappt hundratal laddstolpar bara där jag sitter (dock troligtvis största elparkeringen på företaget, de andra är nog bara nåt 20-tal per kontor). Till försvar ska sägas att vi troligen var väldigt tidiga på att börja med laddplatser och att iom mängden platser så är det fullt naturligt att de inte kan erbjuda max ström hela tiden utan måste portionera ut laddningen. Jag misstänker att denna setup är betydligt billigare än "riktiga" laddstolpar. Parkeringen innehåller normalt till största del ~1 år gamla GTE eller iV.

Problemet för mig är ju att ivägkörningstiden aktiveras om och om igen trots att jag tickar ur den. Annars hade jag kunnat köra ivägkörningstid hemma och ticka ur den på jobbet, eller helst bara overridea den med knappen, få full laddning och sen vintertid återaktivera stolpen från appen (för stolpen) och slå igång klimatisering manuellt via WeConnect (alternativt om den ligger kvar trots att man overrideat laddningen med knappen?).

Iom corona så har jag bara 1-2gånger i veckan på mig att testa funktionen, i vinter och om vi börjar sitta mer på kontoret kan jag kanske lista ut en fungerande workaround, om inte någon redan har sådan framme till scenariot ovan? Jag misstänker ju att "knappen" fungerar, men när detta mystiska "aktivering" av ivägkörningstid sker så är det säkert senast valda funktion som avgör. Så kan jag få bort att systemet egenaktiverar ivägkörningstider så är säkert en stor del av problemet löst?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu har jag valt att inte betala för We connect då jag vill prova och se om jag tycker det är värt pengarna.
Betala? Jag har inte betalat något för detta såvitt jag vet. Har du en äldre modell av GTE där de tog betalt för detta?
 
B Bo Berglund skrev:
Betala? Jag har inte betalat något för detta såvitt jag vet. Har du en äldre modell av GTE där de tog betalt för detta?
Om du har kvar bilen så tror jag de börjar ta betalt efter nåt år eller tre... :) om du nu vill betala för det...
 
Brukar inte första året vara gratis så man hinner bli "fast" i systemet. Därefter kommer frågan om man vill fortsätta för det låga priset av xxx/per månad eller år.
 
Min bil hade We Connect i fyra år, nu erbjöds jag att förnya:
e-remote för 540kr om året (att kunna styra bilen från app eller webbläsare, vilket jag sällan gör)
samt:
Guide & Inform Plus för 740kr om året (för mig är den enda intressanta punkten kartuppdateringar, om nu inte bilens infotaimentsystem vore så omodernt att den inte har USB eller BT tethering utan kräver en Wifi-hotspot... Sa jag nått om att infotainmentsystemet borde fått en mjukvaruuppdatering)
 
Min bil (2018) hade inte gratis WeConnect alls.
 
Jag köpte min begagnad, så jag antar att första ägaren köpte med det eller nått.
 
Idag inträffade något konstigt...
När jag slår på bilen så dyker en skylt upp med en text om att det är jag som äger bilen och att jag kan se var den är mm. Den försvinner inte utan dyker upp igen nästa gång också.
Och alldeles nyss när jag skulle kolla hur läget är på bilen så påstår den att tjänsten är avslagen!
Vad 17 har hänt? Jag har inte avaktiverat något i alla fall!
Är det nån annan som har sett detta hända?

Bilens infotainmentskärm som visar felmeddelandet "Tjänsten har avaktiverats i fordonet".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyvärr tror jag det är någon bugg i vws servrar, igår hade jag ingen kontakt med bilen, sett att fler haft problem på Facebook gruppen. Jag tror det lagar sig när servern börjar funka igen...
 
Bill Gates reportedly compared the computer industry with the auto industry and stated, "If GM had kept up with technology like the computer industry has, we would all be driving $25.00 cars that got 1,000 miles to the gallon."

In response to Bill's comments, General Motors issued a press release stating: If GM had developed technology like Microsoft, we would all be driving cars with the following characteristics:

  • For no reason whatsoever, your car would crash twice a day.
  • Every time they repainted the lines in the road, you would have to buy a new car.
  • Occasionally your car would die on the freeway for no reason. You would have to pull to the side of the road, close all of the windows, shut off the car, restart it, and reopen the windows before you could continue.
  • Occasionally, executing a maneuver such as a left turn would cause your car to shut down and refuse to restart, in which case you would have to reinstall the engine.
  • Macintosh would make a car that was powered by the sun, was reliable, five times as fast and twice as easy to drive - but would run on only five percent of the roads.
  • The oil, water temperature, and alternator warning lights would all be replaced by a single "This Car Has Performed An Illegal Operation" warning light.
  • The airbag system would ask "Are you sure?" before deploying.
  • Occasionally, for no reason whatsoever, your car would lock you out and refuse to let you in until you simultaneously lifted the door handle, turned the key and grabbed hold of the radio antenna.
  • Every time a new car was introduced car buyers would have to learn how to drive all over again because none of the controls would operate in the same manner as the old car.
  • You'd have to press the "Start" button to turn the engine off."

Så var vi äntligen där!
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Efter ha ägt en Sharan som krävde lagning två gånger per år, extremt dyra märkesservicar och att jag läst Länsförsäkringars maskinskaderapport, så kommer jag inte köpa något från VAG-gruppen. Vi äger nu istället en KIA Sorento på andra sidan skalan avseende skador.
 
elpaco elpaco skrev:
Efter ha ägt en Sharan som krävde lagning två gånger per år, extremt dyra märkesservicar och att jag läst Länsförsäkringars maskinskaderapport, så kommer jag inte köpa något från VAG-gruppen. Vi äger nu istället en KIA Sorento på andra sidan skalan avseende skador.
Volkswagen har haft ett antal robusta och bra motorer, och ett antal motorer / växellådor / modeller man ska undvika. Om alla första träffarna för lägsta pris på blocket står som "trasig motor" eller "trasig växellåda", kolla vilken modell det är och köp INTE just den motor/växellådskombinationen. :) Mycket annat på VW är faktiskt ganska bra, dock finns ju lite plastgrejjor etc som kan gå sönder.

Som jag förstått har man i sharan, touran och de flesta av audis större modeller packat motorn så att den blir svårservad. Tex Touran såldes nog många 1.4 kamkedja, turbo, kompressor och DSG låda, som i kombination med svår åtkomst säkert gör den dyr att äga. Annars formatmässigt en väldigt trevlig bil...

Det blir intressant att se hur bra hybriderna klarar sig i längden. Jag tror själv att rena elbilar kommer att vara billigare att äga på sikt, hybrider är ett kompicerat mellansteg som jag tror kommer vara dyra i reparationer när de blir 5-10 år gamla...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, att äga VW låter ju på många som ett elände. Hade en Audi för några år sedan och det funkade bra, men det är ju ett annat servicenät.

Sugen på en ID.4, men att bli VW-ägare lockar som sagt inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.