blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl inte bara Boeings fel utan deras erfarna underleverantör Rocketdyne/L3Harris ”styrraketer” som inte fungerade tillfredställande vid återfärden.
Men 6 års försening totalt för Boeing är mycket… SpaceX kapsel var bara försenad 2 år fastän det är ett nytt företag utan erfaret.
Elaka tungor vill ju säga att Starlinerprogrammet är mer ett sysselsättningsprogram än ett rymdprogram. Jag tror det är att dra det lite långt, men det ligger nog lite sanning i det. Man ber om mera pengar så kommer det mera pengar från kongressen. Även om det levereras med sura miner.

Sen har väl styret av Boeing tyvärr brakat ihop.
blackarrow blackarrow skrev:
Använde inte USSR samma raketmotorkoncept som SpaceX vilket gjorde att de fick lägga ner sina försök att landa på månen?
Det var alltid någon motor som inte fungerade.
I värsta fall exploderar motorn när konstruktionen återför matarpumparna/turbopumparnas dåligt förbrända avgaser/bränsle till stora förbränningskammaren inte fungerade som den skulle.
Raptor 3 är en extrem raketmotor. Snacka om rocket science.
Det har funnits flera försök att bygga den här motortypen sedan 60-talet (full-flow staged combustion cycle) men ingen annan har tagit sig förbi prototypstadiet och upp i rymden. Den ska tydligen vara notoriskt svår att reglera och bakom varje lite korrigeringsfaktor i styralgoritmerna finns en smält eller sprängd motor.

Den är också designad för att köra på syrgas och metan, vilka båda kan utvinnas på mars med sabatierprocessen. De första flygningarna till mars är planerade till 2026! (Elon time).

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
A ansic skrev:
15 minuter in i detta videoklipp summerar Jake en del om Elon som gör honom till en avskyvärd människa. Kort sagt: Elon är FÖR rysslands invasion av Ukraina och jobbar aktivt med att sprida rysk propaganda på Twitter.

[media]
Det här var kul. Plågskrattade mig igenom hela videon, där en slumpmässig, okänd kille, som kallar sig "Jake", leverar sanning efter sanning från Ukrainas propagandamaskin.

A
Intet Intet skrev:
Det här var kul. Plågskrattade mig igenom hela videon, där en slumpmässig, okänd kille, som kallar sig "Jake", leverar sanning efter sanning från Ukrainas propagandamaskin.
Bra att du tittade igenom den. Jake fick ihop 2,3 miljoner dollar i donationer till Ukraina, inte en så okänd kille m.a.o. Twitterinläggen av Elon Musk, är de inte på riktigt eller vad är det som du inte tror är sant?

https://donorbox.org/jake-broe-1000-days-of-war
https://donorbox.org/jake-broe-nafo-birthday-party

Jake Broe har arbetat i kärnvapenbunker för militären i USA och även bott i Sydkorea. Han började med YouTube som en kanal inriktad i ekonomi/fonder. När ryssland invaderade Ukraina så bytte hans kanal inriktning för att hålla uppdateringar om kriget.

Redigerat:
A ansic skrev:
Bra att du tittade igenom den, om det nu är sant. Jake fick ihop 2,3 miljoner dollar i donationer till Ukraina, inte en så okänd kille m.a.o.
Naturligtvis lyssnade jag på hela Jake:s program. Ca: 25 minuter av Ukrainsk propaganda. Att den gode "Jake" samlat ihop pengar, är på inget vis ett bevis på hans opartiska information. Snarare på dess motsats.

A ansic skrev:
[länk]
[länk]

Jake Broe har arbetat i kärnvapenbunker för militären i USA och även bott i Sydkorea. Han började med YouTube som en kanal inriktad i ekonomi/fonder. När ryssland invaderade Ukraina så bytte hans kanal inriktning för att hålla uppdateringar om kriget. Han är trovärdig, som ett exempel så är han öppen med hur mycket han tjänar på YouTube och har videos på detta.
Och jag kan kontra med Scott Ritter, Judge Napolitano och många fler.
Alla blir saliga på sin tro. Jag på min och du på din.

Stötte på denna youtubevideo av en händelse och den berättar om Musk:s uppdaterade tidsplan för avfärd till Mars:

YT: The Space Race: Elon Musk reveals new Mars timeline (2024-09-11)
00:40 Musk twitter #0
01:01 Lastkostnad nu och i framtiden för Jorden-Mars
01:25 Musk twitter #1
01:54 Så fort Starship är kapabel att nå Mars så kommer SpaceX att gå på för fullt.
02:16 SpaceX skall leverera 2 st Starship för NASA:s Artemisprogram
04:21 Starship kräver flera tankningsoperationer (cirka 10 ggr per Starship).
04:41 Leverans av Starlink är essentiellt för finanserna för SpaceX.
06:18 Tabell för raketprestanda IFT-3, Starship-2, Starship-3.

Elon Musk 2024-09-07:
"SpaceX created the first fully reusable rocket stage and, much more importantly, made the reuse economically viable.

Making life multiplanetary is fundamentally a cost per ton to Mars problem.

If currently costs about a billion dollars per ton of useful payload to the surface of Mars. That needs to be improved to $100k/ton to build a selfsustaining city there, so the technology needs to 10,000 times better.
Extremely difficult, but not impossible."

Elon Musk 2024-09-07:
"The first Starships to Mars will launch in 2 years when the next Earth-Mars transfer window opens.

These will be uncrewed to test the reliability of landing intact on Mars. If those landings go well, then the first crewed flights to Mars will be in 4 years. Flight rate will grow exponentially from there, with the goal of building a self-sustaining city in about 20 years. Being multiplanetary will vastly increase the probable lifespan of consciousness, as we will no longer have all our eggs, literally and metabolically, on one planet."

Pris för frakt från Jorden till Mars:
År 20241 billion USD/ton10^6 USD/kg
Målsättning100 000 USD10^2 USD/kg

Prestandatabell för de fullt återanvändbara raketerna:
Flyg-3:Starship-2:Starship-3:
Last till omloppsbana (ton)->100>200
Skeppsbränsle last (ton)120015002300
Total höjd Booster+Skepp (meter)121,3124,4150

Således kan man sluta sig till följande tidtabell för resor till Mars med hjälp av de uppskjutningsfönster som finns:
Från:Till:Händelse:
2024-Oct2024-Nov-
2026-Nov2026-DecStarship test och utrustningsleverans
2028-Dec2029-JanStarship bemannad landning

Artiklar:
yahoo.com: SpaceX will start launching Starships to Mars in 2026, Elon Musk says (2024-09-08)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
A
Intet Intet skrev:
Att den gode "Jake" samlat ihop pengar, är på inget vis ett bevis på hans opartiska information.
Varför stoppar du ord i munnen på mig? Jag kontrade ditt påstående att Jake var en "slumpmässig, okänd kille" vilket inte stämmer. Vad är det som inte är sant med att Elon postat Twitterinlägg om att Ukraina ska ge upp och bli neutrala?

A ansic skrev:
Varför stoppar du ord i munnen på mig? Jag kontrade ditt påstående att Jake var en "slumpmässig, okänd kille" vilket inte stämmer. Vad är det som inte är sant med att Elon postat Twitterinlägg om att Ukraina ska ge upp och bli neutrala?
Om Jake är okänd eller känd, beror ju på vem man frågar. Jag gjorde en liten undersökning på jobbet. Ingen hade hört talas om Jake. I din bekantskapskrets kanske han är välkänd. Vad vet jag. Men för gemene man är han säkert en slumpmässig, okänd kille, likt så många andra som vill pådyvla oss sina åsikter.

Musk, var ämnet!
Jag följer inte honom så värst noga. Tycker bara att han är en djäkel till att få fart på det mesta.
Att han anser att Ukraina skall ge upp och bli neutrala, är väl en naturlig konsekvens av hur kriget fortlöper med massdöd bland soldaterna och ingen fred i sikte. Har du själv en uppfattning om hur många unga Ukrainska och Rysska rädda män du är villig att offra före en oundviklig fred? För förr eller senare blir det fred och som kriget fortlöper kommer ett status quo råda lång tid framöver. Att en rationell person, som Musk sannolikt är, då konstaterar att Ukraina bör ge upp, är fullt förståligt.
Känslomässigt vore det bra ifall de tappra omutbara blåögda Ukrainska frihetskämparna ärofullt vann över de fega, lata, blodtörstiga Ryssarna. Men verkligheten är en annan, vilket även Musk givetvis insett.

Utlägg om motivation av Musk (2024-08-11)
"Ahm
You see me? okay
Okay
Ah
Yes, so as as Jonah was alluding to, that there are a lot of negative things in the world
There's a lot of terrible things that are happening all over the world all the time.
There are lots of problems that need to get solved.
So lots the things that are Yeah. That are miserable and get you down but that life cannot just be about solving one miserable problem after another.
That can't be the only thing they need to be doing to be things that inspire you, that make you glad to be to wake up in the morning and be part of humanity.
That's why we did this.
This guy called Tsiolkovsky, one of the early Russian rocket scientists.
The great thing, Earth is the cradle of humanity. But you cannot stay in the cradle forever.
It is time to go forth, become a star faring civilization.
Be out there among the stars.
Expand the scope and scale of human consciousness.
I find that incredibly exciting.
That makes me glad to be alive.
I hope you feel the same way."

Intet Intet skrev:
Om Jake är okänd eller känd, beror ju på vem man frågar. Jag gjorde en liten undersökning på jobbet. Ingen hade hört talas om Jake. I din bekantskapskrets kanske han är välkänd. Vad vet jag. Men för gemene man är han säkert en slumpmässig, okänd kille, likt så många andra som vill pådyvla oss sina åsikter.

Musk, var ämnet!
Jag följer inte honom så värst noga. Tycker bara att han är en djäkel till att få fart på det mesta.
Att han anser att Ukraina skall ge upp och bli neutrala, är väl en naturlig konsekvens av hur kriget fortlöper med massdöd bland soldaterna och ingen fred i sikte. Har du själv en uppfattning om hur många unga Ukrainska och Rysska rädda män du är villig att offra före en oundviklig fred? För förr eller senare blir det fred och som kriget fortlöper kommer ett status quo råda lång tid framöver. Att en rationell person, som Musk sannolikt är, då konstaterar att Ukraina bör ge upp, är fullt förståligt.
Känslomässigt vore det bra ifall de tappra omutbara blåögda Ukrainska frihetskämparna ärofullt vann över de fega, lata, blodtörstiga Ryssarna. Men verkligheten är en annan, vilket även Musk givetvis insett.
Om det varit dina barn som mördats och våldtagits hade du också då tyckt det vore rimligt att ge upp? Vad tror du händer med den ukrainska befolkningen efter denna "fred" ?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Om det varit dina barn som mördats och våldtagits hade du också då tyckt det vore rimligt att ge upp? Vad tror du händer med den ukrainska befolkningen efter denna "fred" ?
Det vet jag inte. Hade en av mina söner blivit kanonmat vid fronten, vete tusan om jag skulle skicka fram lillkillen - nu är det din tur! Tror inte det faktiskt. Men Ukraina tar gladeligen emot frivilliga, så det är bara att anmäla sig.
Det är alltså lätt att tala om för andra att de skall skicka ut sina barn i krig men liiiite svårare att delta själv. Eller hur?

Men det var Musks fredsförslag, vilket jag tror grundas på ett rationellt tänkande, jag kommenterade.
Ditt resonemang är helt styrt av känslor. Säkerligen för att du har nära som råkat illa ut för det krigets vidrigheter. Därför blir er slutsats så fundamentalt olika.

När freden kommer återgår de soldater som fortfarande är i livet till sina gamla jobb ifall de finns kvar. De delar Ryssarna snott åt sig, förblir Rysska. Massvis med barn kommer att växa upp utan en pappa, det kommer att bli en lågkonjunktur utan dess like eftersom en stor del av den unga utbildade arbetskraften har dött.
Vi i väst kommer att belåna oss än mer för att bygga upp Ukraina igen, vilket ökar den Ukrainska korruptionen ytterligare, vilket ger oss sämre tider. Dvs. Jämmer och elende rakt av.
Obs. Detta är bästascenariot.

Intet Intet skrev:
Det vet jag inte. Hade en av mina söner blivit kanonmat vid fronten, vete tusan om jag skulle skicka fram lillkillen - nu är det din tur! Tror inte det faktiskt. Men Ukraina tar gladeligen emot frivilliga, så det är bara att anmäla sig.
Det är alltså lätt att tala om för andra att de skall skicka ut sina barn i krig men liiiite svårare att delta själv. Eller hur?

Men det var Musks fredsförslag, vilket jag tror grundas på ett rationellt tänkande, jag kommenterade.
Ditt resonemang är helt styrt av känslor. Säkerligen för att du har nära som råkat illa ut för det krigets vidrigheter. Därför blir er slutsats så fundamentalt olika.

När freden kommer återgår de soldater som fortfarande är i livet till sina gamla jobb ifall de finns kvar. De delar Ryssarna snott åt sig, förblir Rysska. Massvis med barn kommer att växa upp utan en pappa, det kommer att bli en lågkonjunktur utan dess like eftersom en stor del av den unga utbildade arbetskraften har dött.
Vi i väst kommer att belåna oss än mer för att bygga upp Ukraina igen, vilket ökar den Ukrainska korruptionen ytterligare, vilket ger oss sämre tider. Dvs. Jämmer och elende rakt av.
Obs. Detta är bästascenariot.
Nu väljer ju Ukraina självmant att försvara sig, så det är deras val. De unga männen från Ryssland och Nordkorea har tyvärr nog inte mycket val, men den ryska ledningen kan när de vill avsluta kriget genom att dra tillbaka sina trupper. Det valet har inte Ukraina.

Ryssland har ett uttalat mål att byta ut befolkningen i ockuperade delar, så alla varianter av fred där Ryssland får behålla annekterade områden leder ofrånkomligen till fortsatt folkmord och etnisk rensning. Givet det förstår jag mycket väl att Ukraina kämpar till sista man och kvinna.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Ute i småländska skärgårdenoch bygger nätverk.
Förra gången konstaterades undermålig fart på mobila bredbandet. Starlink funkar, hög ping dock.
Lite länkar och accesspunkter (Ubiquiti) senare så har alla hus internet.
En bra "nödlösning"
Skärmdump från speedtest som visar 272 Mbps nedladdning, 21,2 Mbps uppladdning och 158 ms ping, utfört via SpaceX Starlink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Starlink funkar, hög ping dock.
Lite länkar och accesspunkter (Ubiquiti) senare så har alla hus internet.
En bra "nödlösning"
Var kommer trafiken ut?
Eftersom satellitantennen kommunicerar med satelliterna som sedan måste nå en markstation. Och då blir frågan var närmaste markstation för svenska användare ligger?

P
Intet Intet skrev:
Varför tror du att det var en myndighet?
Därför att det brukar vara en myndighet som sköter om censuren i ett land.

P
R Rkarlsson skrev:
Jag tappade Gates när han umgicks med fel folk. Han ångrar det själv med. Det gör förvisso alla som umgicks med diddy med nu i efterhand när allt föll ihop.
Vem är "diddy"?
Jag trodde att det var umgänget med Jeffrey Epstein som Gates borde skämmas för?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.