5 612 läst · 155 svar
6k läst
155 svar
Elontråden, om Musk, Tesla, SpaceX, StarLink mm
Kanske inte. Det är ganska vanligt att man som anställd överlåter alla patenterbara uppfinningar till sin arbetsgivare.D Danne824 skrev:
Det är förstås i mångt och mycket en subjektiv bedömning. Framgång är något som är relativt ens omgivning. Personer som blir chefer över ett land tycker jag dock att man kan bedöma som framgångsrika i en slags objektiv mening.T TommyC skrev:
För andra handlar det nog mer om att lyckas i sitt yrke. För en del handlar det antagligen om att vara uppskattad av sin familj eller sin vänkrets.
Jag tappade Gates när han umgicks med fel folk. Han ångrar det själv med. Det gör förvisso alla som umgicks med diddy med nu i efterhand när allt föll ihop.P pmd skrev:Gates är inte i närheten av Musk när det gäller genialitet eller galenskap. Gates hade stor nytta av sin fars affärskontakter och att IBM valde MS-DOS som operativsystem till sin PC.
Därefter har Gates visat stora prov på affärsmässig slughet, men kanske inte så mycket på teknisk innovation.
Gates framstår dock i mina ögon som en tämligen sympatisk person som numera ägnar sig åt att förbättra världen (åtminstone att förbättra det han tror behöver förbättras).
Steve Jobs var nog mer lik Musk, men inte riktigt lika galen.
Alla ångrar sig alltid när man blir påkommen med något som var dumt. Och det var väl ganska dumt att umgås med den där äckelgubben.Intet skrev:
Men de kan man ångra i efterhand. Tror nog att han visste, precis som de som umgicks med diddy gjorde.
Självklart visste han. Är ju inte helt otänkbart att äckelgubbens hobby även var hans hobby. Lika barn leka bäst.? Rkarlsson skrev:
Nej, Bills moder Mary Ann vars far James var bankir var med och grundlade Seattle:s National City Bank år 1906. Mary satt även i styrelsen för den ideella organisationen United Way där också en CEO för IBM också råkade sitta. Hon tyckte att hennes son behövde lite ordning i livet cirka 1975-1979 så han behövde ett kontrakt med IBM..P pmd skrev:
CP/M hade varit ett bättre val. MS-DOS var och är skit. Som dessutom trycktes ut med diverse ljusskygga metoder. Det finns en del att läsa om detta.
Och när 80386 kom kunde man valt OS-9 eller något annat vettigt för att nyttja multitasking på riktigt.
Psykopatbeteende i förhållande till andra har Bill och hans företag visat prov på mer än en gång. Stjäla och kalla det sitt eget för att ibland även bli stämda är en metod.P pmd skrev:
Nej, Han kanske verkar sympatisk. Men när det kommer till handling får han Darth Vader att likna en väluppfostrad kyrkgosse.P pmd skrev:
Bill Senior var en stor advokat inom affärsjuridik på den nationella arenan och även överhuvud för Planned Parenthood som skapades av Margaret Sanger som i sin tidskrift "Birth Control Review" år 1933 promoterade Nazist eugenitik.
Lyfter man på locket på den nuvarande filantrosofiska organisationen som Junior är ordförande för så är realiteterna allt annat är trevliga.
Det vore inte helt ofogat att kalla Jobs lite halvgalen iaf. Men han visste vad han gjorde och ofta vad konsumenter vill använda innan de visste om det själva. Minst sagt en visionär. Sedan kan man tycka olika om Apple men de tillförde iaf något nytt.P pmd skrev:
Trust me bro och länkar till nån okänd mupp som rantar på tuben. Folk har olika åsikter om kriget i Ukraina även här i Sverige, bara det att man inte får yppa dessa. Så toleranta är vi i Sverige.A ansic skrev:
Ja, Tiden är ju begränsad. Försökte läsa en bok om Linus Torvald.W witten skrev:Jag läste Lift off för några år sen och håller på att läsa Reentry så några intressanta saker kanske jag kan dra ur minnet. Det är rätt djuplodande böcker om den intressanta utvecklingen av raketerna och en del om bilarna.
Låter som att du är intresserad av att veta lite saker som är lite mer ovanliga detaljer?
Tog mig aldrig igenom.
En god gärning.W witten skrev:
Möjligen kan det ge mer intäkter om fler bilar har teslas laddkontakt och kan ladda med Teslaladdare…😇
Startliner är också mycket dyrare, så jag tror inte de skulle han något intresse av att köpa upp en konkurrent.W witten skrev:
Det är väl inte bara Boeings fel utan deras erfarna underleverantör Rocketdyne/L3Harris ”styrraketer” som inte fungerade tillfredställande vid återfärden.
Men 6 års försening totalt för Boeing är mycket… SpaceX kapsel var bara försenad 2 år fastän det är ett nytt företag utan erfaret.
De bygger, skjuter upp, landar och underhåller sina raketsteg snabbare än myndigheterna klarar av pappersarbetet runt uppskjutningarna…W witten skrev:
Använde inte USSR samma raketmotorkoncept som SpaceX vilket gjorde att de fick lägga ner sina försök att landa på månen?W witten skrev:
Det var alltid någon motor som inte fungerade.
I värsta fall exploderar motorn när konstruktionen återför matarpumparna/turbopumparnas dåligt förbrända avgaser/bränsle till stora förbränningskammaren inte fungerade som den skulle.
Raptor 3 är en extrem raketmotor. Snacka om rocket science.