P pmd skrev:
Vem är "diddy"?
P - Diddy är detsamma som Sean Combs en Amerikansk rappare som är född 1969. Och där det nu framkommer uppgifter att på tillställningar han anordnat som kallades "freak offs" drogat både män och kvinnor med massageolja innehållande GHB samt alkohol innehållande GHB. Även andra droger som Ketamine och Ecstasy har använts. Syftet med drogandet och kohandel med musikkontrakt har varit att få offren att gå med på att bli sexuellt utnyttjade både av män och kvinnor. Detta har pågått under cirka 20 år med kändisar och i stor skala.
Utan att någon upptäckt detta....

P pmd skrev:
Om man är ivrig "pro-life" så är det rimligt att associera Planned Parenthood med nazister, men normala människor som inte är fanatiska kristna som tycker att abort är mord gör inte det.
Man kan hålla två tankar i huvudet samtidigt. Organisationen Planned Parenthood har högst tveksamma kopplingar. Men det innebär inte att rätten till abort skall inskränkas.

P pmd skrev:
Hur många erfarna ingenjörer har Boeing tappat de senaste 10-15 åren och hur många erfarna ingenjörer har SpaceX anställt under samma tidsperiod?
Boeing har med andra ord kapitalt misslyckas med sina relationer till anställda. De hade högt anseende på 1990-talet.
De har för många misslyckanden med Boeing 737 MAX i två dödskrascher, Lösa skruvar som orsakade att dörr lossnade under flygning, Rymdfartyget Starliner som inte klarar säker flygning, Likvideringen av visselblåsare, Fabriker som straffar anställda som rapporterar allvarliga kvalitetsproblem osv.
Det går inte att lita på detta företaget längre övh.

• Ledsen
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Endast staten kan censurera med hjälp av sitt våldsmonopol.
Jo det går alldeles utmärkt, bara att se på "the Twitter files".

P pmd skrev:
Yttrandefrihet innebär inte rätten att tvinga någon annan att publicera ens yttrande.
Det fungerar inte när elektroniska mötesplatser blir dominerande. Kontraheringsplikt lär vänta bakom hörnet.
Om t.ex E.ON ogillar kritik så kan de inte stänga av kunden. Det skulle exponera sig för en saftig stämning och mediastorm. Allt detta eftersom att dominerande marknadsaktörer inte får agera hur som helst.

spikplanka spikplanka skrev:
Det fungerar inte när elektroniska mötesplatser blir dominerande. Kontraheringsplikt lär vänta bakom hörnet.
Om t.ex E.ON ogillar kritik så kan de inte stänga av kunden. Det skulle exponera sig för en saftig stämning och mediastorm. Allt detta eftersom att dominerande marknadsaktörer inte får agera hur som helst.
Här kommer det att göras ett undantag, då det gynnar staten. De dominerande mötesplatserna gör som makten vill. Om inte, inför makten krav på granskning etc.
Därför raderas "konspiratoriska" användare. Follow the money.

P pmd skrev:
Nej, de kan inte censurera. Endast staten kan censurera med hjälp av sitt våldsmonopol. Yttrandefrihet innebär inte rätten att tvinga någon annan att publicera ens yttrande.
Rysk yttrande frihet... är att stämma Google för att rysk statsmedias propaganda rensas bort från YouTube (stängda konton). Böterna från 2020 är nu uppe i 20 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 dollar, mer pengar än vad som finns på hela jorden.

Samtidigt som hela YouTube blockeras i Ryssland.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag tror att Musk är rationell och därför tänker rationellt. -"Hur löser vi detta på det minst dåliga sättet". Du verkar däremot helt styrt av känslor (som heimlaga), vilket är bra ibland men livsfarligt vid andra tillfällen.

Hade de fått bestämma hade det inte blivit någon invasion. Precis som vid alla andra krig.

Vi skall inte förglömma att Ukraina ville fredsförhandla med övermakten för att minimera katastrofen, men övertalades av Boris Johnson som lovade guld och gröna skogar ifall Ukraina fortsatte kriget enligt mottot -vi betalar, ni dör.
Nej vad skall man säga om det där.

Muskvitj är troligen extremt rationell men han är det helt utgående från sina egna mål. Hans mål är att bekämpa demokrati, medborgerliga rättigheter och arbetarrörelse och skapa en oligarki eller adel av något slag som styr i så många länder som möjligt.

Det där om att Boris Johnson "övertalade" är en välkänd rysk propagandalögn som om och om igen har skjutits ned av mötesdeltagare som själva var ögonvittnen. Antingen är du katastrofalt okunnig eller så har du betalt för att ljuga. Det där stämmer helt enkelt inte.

Enligt flera samstämmiga ögonvittnen samt läckta protokoll och förslag till avtal så är det helt klart att Ukraina försökte förhandla fram en kompromiss medan Ryssland inte backade en millimeter från sina krav som till allt utom namnet innebar att Ukraina skulle kapitulera utan villkor. Bland annat krävde man att ukrainska militären skulle demobilisera men godkände inte motkravet att Ryssland skulle stoppa sin offensiv under tiden. Naturligtvis gick förhandlingarna helt i stå. De var redan i allt väsentligt slut när Boris oinbjuden kom inrusande och talade om att nu får det bli krig.

• Haha
Intet
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nej vad skall man säga om det där.

Muskvitj är troligen extremt rationell men han är det helt utgående från sina egna mål.
precis som vi alla är.
H heimlaga skrev:
Hans mål är att bekämpa demokrati, medborgerliga rättigheter och arbetarrörelse och skapa en oligarki eller adel av något slag som styr i så många länder som möjligt.
Du har blandat ihop Elon med Claus, skulle jag tro. För han har det som ett uttalat mål. "World goverment".
H heimlaga skrev:
Det där om att Boris Johnson "övertalade" är en välkänd rysk propagandalögn som om och om igen har skjutits ned av mötesdeltagare som själva var ögonvittnen. Antingen är du katastrofalt okunnig eller så har du betalt för att ljuga. Det där stämmer helt enkelt inte.
Rysk propagandalögn. Så brukar det låta när argumenten tryter.

H heimlaga skrev:
Enligt flera samstämmiga ögonvittnen samt läckta protokoll och förslag till avtal så är det helt klart att Ukraina försökte förhandla fram en kompromiss medan Ryssland inte backade en millimeter från sina krav som till allt utom namnet innebar att Ukraina skulle kapitulera utan villkor. Bland annat krävde man att ukrainska militären skulle demobilisera men godkände inte motkravet att Ryssland skulle stoppa sin offensiv under tiden. Naturligtvis gick förhandlingarna helt i stå. De var redan i allt väsentligt slut när Boris oinbjuden kom inrusande och talade om att nu får det bli krig.
Tro vad du vill. Som Finne, med Ryssland som granne har du naturligtvis en helt annan bakgrund än vi Svenskar som gladdes att Finland var en buffert mellan oss och "Det stora hotet i öster" som befälen sa när jag gjorde lumpen.

Tycker du att din, vad jag uppfattar det som, Rysskräck eller besatthet, är representativ för den Finska befolkningen? Jag är uppriktigt intresserad, för jag har aldrig träffat någon som har din tvärsäkra uppfattning om såväl Ryssland och även numera Nordkorea samt USA.

Att Israel med förkärlek bombar skolor och sjukhus verkar däremot inte bekomma dig det minsta. Liksom alla andra elenden i världen.

Att föra över diskussionerna på israel är ett klassiskt propagandaknep som man alltid möts av när man ställer ryska propagandister till svars.
Min uppfattning gällande Israel och Hamas är att Israeliska regeringen och alla ledare för den militanta högern i Israel och alla ledare inom Hamas och andra militanta palestinska grupper borde ställas inför rätta i Haag och dömas enligt samma lag för alla sina mord och dråp och uppvigling till våldsamheter. Det är samma sorts banditer i styret på båda sidorna. De utnyttjar våldet för att skaffa sig makt och rikedom. Liksom politikerna som uppviglade till inbördeskrig i Jugoslavien.

Jag blandar inte ihop Muskvitj med någon annan. Jag försöker i allmänhet bedöma folk utgående efter vad de själva säger och gör. Exakt vad Muskvitj är ute efter vet jag inte men jag tror inte det är något världsherravälde.
Utgående från hans ord och gärningar bedömer jag att det handlar om att skapa någonting i stil med det Sydafrika han växte upp i på deKlerks tid. Där en liten priviligierad överklass har monopol på pengar och inflytande och under sig har en stor rättslös arbetarklass av halvträlar. Det ser han som normalt samhällsbygge och lika naturligt som jag vill ha demokrati och medborgerliga rättigheter i så många länder som möjligt vill han ha sitt system i så många länder som möjligt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Att föra över diskussionerna på israel är ett klassiskt propagandaknep som man alltid möts av när man ställer ryska propagandister till svars.
Min uppfattning gällande Israel och Hamas är att Israeliska regeringen och alla ledare för den militanta högern i Israel och alla ledare inom Hamas och andra militanta palestinska grupper borde ställas inför rätta i Haag och dömas enligt samma lag för alla sina mord och dråp och uppvigling till våldsamheter. Det är samma sorts banditer i styret på båda sidorna.
Jag har sett film från de som först kom till Musikfestivalen efter massakern, de låg döda folk i drivor och de flesta i skyddsställning = avrättade. Att dömma Israeler lika hårt för att attackera Hamas och inte alla i Gaza (Fast dom "rösta" fram Hamas) känns bara fel

• Gilla
pmd
  • Laddar…
På ett annat forum finns en viss Johan som påstod sig vara svensk. Han kan inte svenska. Då han blir arg häver han ur sig typiskt ryska förolämpningar i direktöversättning. Han tror på fullaste allvar att vardagslivet i Sverige fungerar som i Ryssland och att politiken i Sverige fungerar som i Ryssland. Han påstår sig bo i Uppsala och segla på fritiden längs kusten i Uppsala och passerar då ofta Öregrund. Han påstår sig passera Bottnaryd i Östergötland när han pendlar till arbetet varje dag. Han känner inte till geografin i och omkring sin "hemstad" Uppsala och efter att han blev ställd till svars påstår han inte längre att han är svensk och vägras säga varifrån han är. Och han hävdar bestämt att allt som Putin gör är rätt och allt som demokratierna i väst gör är fel och han försvarar Trump och Musk och Orban i alla sammanhang hur bisarrt det än blir.
Varje gång den ryska regeringens direktiv till propagandisterna har läckt ut så har de överensstämt nästan ordagrant med den argumenteringen som han håller på med just då.

Varje gång man kommer sanningen för nära försöker han leda över diskussionen på Israel och Palestina. Där han alltid tar för givet att alla som stöder Ukraina också stöder alla former av våld och övergrepp mot palestinier.
Nu skall vi inte gå på samma knep här.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Varje gång man kommer sanningen för nära försöker han leda över diskussionen på Israel och Palestina. Där han alltid tar för givet att alla som stöder Ukraina också stöder alla former av våld och övergrepp mot palestinier.
Nu skall vi inte gå på samma knep här.
Ibland resonerar du obegripligt oklokt, när du oombedd gör dig till talesperson för alla.
Vilket knep skall VI inte gå på?
Kan man inte tycka att Palestinska barn är lika mycket värda som Ukrainska och därför avsky Israeliska terrorbombningar lika mycket som Rysska. Eller är det likväl så att din trollkille styr vad du tänker?

Intet Intet skrev:
Ibland resonerar du obegripligt oklokt, när du oombedd gör dig till talesperson för alla.
Kan man inte tycka att Palestinska barn är lika mycket värda som Ukrainska och därför avsky Israeliska terrorbombningar lika mycket som Rysska. Eller är det likväl så att din trollkille styr vad du tänker?
Där har vi det. Du följer propagandaformuläret där det står att eftersom jag stöder Ukraina och demokratin så måste jag stöda mord på palestinier.

H heimlaga skrev:
Där har vi det. Du följer propagandaformuläret där det står att eftersom jag stöder Ukraina och demokratin så måste jag stöda mord på palestinier.
Nej. Läs först. Skriv sedan. Du verkar helt förblindad av din Ryssfobi.

Om vi skall ta oss en titt på vad våra vänner öster om gränsen har att säga om vad deras regering håller på med gentemot amerikanerna:

https://meduza.io/en/episodes/2024/...nd-ordinary-americans-build-bespoke-realities
Meduza är en av de ytterst få kvarvarande oberoende ryska nyhetsförmedlarna. Nu verksamma i exil i Litauen. För att Putinregimen vill fängsla dem för att de inte följer propagandapåbuden.

Det är välkänt i Finland att de styrande i Ryssland driver liknande kampanjer mot oss.

Intet Intet skrev:
heimlaga.

Ser att du ännu en gång, påpassligt nog glömde att svara på ovanstående fråga. Istället började den heimlagska propagandamaskinen spotta ut sig en massa politiskt korrekt "information".
Du kan säkert bättre än så.

Redigerat:
Så allt som inte överensstämmer med putinismen är "politiskt korrekt propaganda"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.