9 216 läst · 235 svar
9k läst
235 svar
Elontråden, om Musk, Tesla, SpaceX, StarLink mm
Yttrandefrihet är absolut grundläggande i en demokrati.blackarrow skrev:
Framförallt Superentreprenör.
Han har inte jättemånga patent så som man skulle förvänta sig av någon som är superintelligent, men ”patentmattor” runt några grundpatent har han.
Duktig på att omge sig med duktigt folk och driva dem hårt och målinriktat, skulle man väl kunna säga.
Tja, Elon kallas redan ”skuggpresidenten”.
Han (och Trump?) lade sig i och påverkade USAs budget innan Trump en tillträtt och han fått sin plats i DOGE.
[länk]
Elon vill även rädda Tyskland. (Tar en tysk länk isf en svensk som kan vara vinklad av svensk media).
[länk]
Yttrandefrihet är väldigt grundläggande för demokratin.
Tex har väl Elon samma rätt som vem som helst att skriva på X…
Och vem som helst får läsa, folkvalda inkluderat.
Men det är inte samma sak som att du får säga vad du vill på sociala medier.
Att stänga av Trump är ett exempel på att man styr yttrandefriheten. Visst stormningen sv amerikanska kongressen var kanske inte så smart. Nu har jag jag inte läst hans inlägg så exakt vad som skrevs vet jag inte. Sen är det massa annat skoj han sagt. Men att stänga av någon?
Det finns ingen yttrandefrihet i sociala medier.
Du måste vara källkritisk! Det är viktigt, ännu viktigare när det handlar om Trump och Musk. Det är dock svårare.
Att media kallar Musk för en skugg president, är inte samma sak som att han kommer bli det.
Geniet sitter inte i antalet patent sen är det vad för parent han som är mest intressant. Utan hur han lyckats bygga upp sin ekonomi och lyfta upp Tesla. och skapat en hype.
Det har nyligen kommit ut en bok, skriven av Walther Isacsson som är något av en biografi över Elon Musk och hans bisarra liv hittills.Bananskalare skrev:
Han blev djupt kränkt som barn av sin pappa, han blev misshandlad både psykiskt och fysiskt och i boken kallar författaren honom för en psykiskt torterad människa.
Han har tolv barn med ett antal olika kvinnor, han har uppenbarligen svårt med relationer. Själv säger han att han lider av en personlighetsstörning så världen skall inte förvänta sig ett uppträdande som av vem som helst.
Han var tidigare demokrat men när vindarna blåste i medvind för Trump flyttades hans sympatier till republikanerna. En personlig reflektion; jag tror Musk kan käka Trump till frukost - om och när han vill.
Tesla miljardären är intresserad av makt - vem som har den eller inte har den, vem som kan utöka sin makt och hur det kan påverka världen. Att köpa Twitter var ingen Guds gåva till mänskligheten utan lämpar sig utmärkt för en person som föraktar demokrati och politiskt tjafs.
Nu har han fått ett av världens främsta maktpositioner alldeles gratis kan man säga, han blir ansvarig för något som liknar ett departement men som inte lyder under sedvanlig demokratiskt lagstiftning och insyn. Han får en makt som överträffar de lagligt valda ministrarnas ämbeten.
Tuppkammen växer redan på Musk, han ser sig numera som en global politisk maktspelare och blandar sig i det tyska valet genom att offentligt stödja AFD. Hans rikedom och intelligens samt supporten från den inte lika intelligenta kommande presidenten ger honom en makt som inte liknar något annat i historien.
Men han kanske tillhör "the good guys" - jag vet inte men han är inte en person som vilar på lagrarna så vi vill nog snart bli varse.
Tja att msn gör något för egen vinning är inte så konstigt. Även om om han köpte twitter för sin egen skull så har även resten sv världen tjänat på affären, eller vi som gillar yttrandet förstås.A Abies koreana skrev:Det har nyligen kommit ut en bok, skriven av Walther Isacsson som är något av en biografi över Elon Musk och hans bisarra liv hittills.
Han blev djupt kränkt som barn av sin pappa, han blev misshandlad både psykiskt och fysiskt och i boken kallar författaren honom för en psykiskt torterad människa.
Han har tolv barn med ett antal olika kvinnor, han har uppenbarligen svårt med relationer. Själv säger han att han lider av en personlighetsstörning så världen skall inte förvänta sig ett uppträdande som av vem som helst.
Han var tidigare demokrat men när vindarna blåste i medvind för Trump flyttades hans sympatier till republikanerna. En personlig reflektion; jag tror Musk kan käka Trump till frukost - om och när han vill.
Tesla miljardären är intresserad av makt - vem som har den eller inte har den, vem som kan utöka sin makt och hur det kan påverka världen. Att köpa Twitter var ingen Guds gåva till mänskligheten utan lämpar sig utmärkt för en person som föraktar demokrati och politiskt tjafs.
Nu har han fått ett av världens främsta maktpositioner alldeles gratis kan man säga, han blir ansvarig för något som liknar ett departement men som inte lyder under sedvanlig demokratiskt lagstiftning och insyn. Han får en makt som överträffar de lagligt valda ministrarnas ämbeten.
Tuppkammen växer redan på Musk, han ser sig numera som en global politisk maktspelare och blandar sig i det tyska valet genom att offentligt stödja AFD. Hans rikedom och intelligens samt supporten från den inte lika intelligenta kommande presidenten ger honom en makt som inte liknar något annat i historien.
Men han kanske tillhör "the good guys" - jag vet inte men han är inte en person som vilar på lagrarna så vi vill nog snart bli varse.
Du får inte glömma att man får byta parti när man vill. Det betyder ingenting.
En minister eller president kan inte göra vad som helst utan att det måste gå via senaten. Men du kanske tillhör samma gäng som tror att SD bestämmer i Sverige?
Jag tror att du tillskriver honom Musk
större makt än vad han egentligen har.
Samtidigt så missbedömer du Trump.
Att skänka pengar till ett parti tycker inte jag är att blanda sig i ett val.
Han blandade sig amerikanska valet. Jag är helt säker på att han skänkt en stor summa pengar till Trump. förvisso är det bara gissningar. Jag tror inte att Trump gör saker gratis. Utan han har tagit betalt av Musk.
Vi kan konstatera en sak. Det du skriver bygger på dina fördomar.
Det jag skriver är också baserat på fördomar mina fördomar. Jag tror att ingen av oss har speciellt många rätt när det gäller Trump och Musk. Däremot verkar du oroa dig mer.
Oroa dig inte för Musk och USA. Trump skulle förstöra hela världen när han blev president. Dessutom var det ingen som gillade honom. Men gick världen under? Och han fick en tajt men ändå en majoritet.
Nu fick han ännu bättre siffror.
Vad kan vi lära oss? Va alltid källkritisk, även när det gäller media. För att vara mindre intelligent så har han ändå lyckats ganska bra måste jag säga. Jag tror inte Trump är korkad, däremot är han usel politiker.
Nej, Musk införde en annan censur, en som blockerar konton som är negativa för honom. Konton som har varit kritiska mot Musk har stängts av.Bananskalare skrev:
X är något som en massa vanliga amerikaner använder sig av, det behövs inga andra media för att förmedla till allmänheten vad Musk skriver där.Bananskalare skrev:
En president i USA kan göra en hel del utan att gå via senaten.Bananskalare skrev:
Och då tycker du att det är bra att han blev president?Bananskalare skrev:
Kommer att fatta bra politiska beslut som president?
Visst kan han göra mycket men samtidigt inte. Han kan inte stifta nya lagar. Men skicka iväg nägra raketer på något mindre omtyckt land.BirgitS skrev:
Fördomar fördomar fördomar
Åven om jag kan säga positiva saker om dig Så innebär det inte något mer. Inte vill jag se dig som president för det.
För alla som undrar jag har inte läst Trumps olika vallöften. Vill jag läsa dessa gör jag det själv.
Du får gärna komma med en källa för jag hittade ingen vid en snabb googlingBirgitS skrev:
Det skrevs en hel del om det då för 2 år sen när flera välkända journalister och andra stängdes av efter att ha twittrat om en konkurrent till Twitter, t.ex. här: https://edition.cnn.com/2022/12/15/media/twitter-musk-journalists-hnk-intl/index.htmlBananskalare skrev:
De flesta fick sina konton tillbaks, men inte alla, och då med krav på att vissa inlägg skulle tas bort:
https://www.nytimes.com/2022/12/17/business/media/twitter-reinstates-accounts.htmlIn Mr. Harwell’s case, he was told to delete a Twitter post reporting on the suspension of Mastodon, one of Twitter’s competitors, according to a screenshot he posted to Mastodon on Saturday. If he attempted to appeal the decision, the message said, his account would remain locked while Twitter reviewed his appeal.
...
Some of the people whose accounts were suspended had also written articles critical of Mr. Musk’s stewardship of Twitter.
Sen finns ju sån här information:
Spamkonton ingår inte.
https://fortune.com/2024/09/25/twitter-x-account-suspensions-triple-transparency-report-elon-musk/
https://www.newsweek.com/x-accounts-suspended-causing-concerns-over-free-speech-1859200On Tuesday, a handful of X users' accounts were suspended for apparently violating X's rules. However, it is unclear what rule the accounts broke that led to their suspension.
...
The affected users include journalists Ken Klippenstein of The Intercept, Steven Monacelli of the Texas Observer, Alan MacLeod of MintPress News, blogger Rob Rousseau and the TrueAnonPod podcast. A handful of meme and parody accounts that poke fun at the Tesla CEO and his allies have also been suspended, including @zei_squirrel and @theliamnissan.
...
Although I have written multiple critical reports about Twitter/X and Elon Musk in recent months." Monacelli said.
Inlägget har redigerats eftersom det har gått iväg innan jag var klar.
Redigerat:
Det här kan ju vara intressant i sammanhanget också:
Det är ju inte heller något som bara drabbar journalister och forskare utan det finns flera trådar på Reddit om vanliga människor som får sina konton avstängda utan att de förstår varför. Ett exempel här:
www.reddit.com/r/24hoursupport/comments/18cav6w/x_account_suspended/
Travis Brown, a software developer based in Berlin, is pushing back against X after the platform suspended his account, claiming a violation of their terms of service. Brown had been conducting research on hate speech and account suspensions on the platform, using a software tool he developed in collaboration with the Open Knowledge Foundation. His findings were instrumental in revealing concerning aspects of X’s operations.
https://robots.net/news/researcher-...d-account-in-court-against-x-under-elon-musk/It is not only Brown who has faced resistance from X. The company has previously sued the Center for Countering Digital Hate, accusing them of negatively impacting advertising revenue by reporting on hate speech increases under Elon Musk’s leadership. This clash represents a broader trend of X’s resistance against organizations conducting research on extremism within its platform.
Det är ju inte heller något som bara drabbar journalister och forskare utan det finns flera trådar på Reddit om vanliga människor som får sina konton avstängda utan att de förstår varför. Ett exempel här:
Inlägg raderas ju inte på X om de inte är olagliga. Istället finns ju Community Notes för att uppmärksamma falska påståenden och "shadow banning" om ett konto blir blockerat av många andra konton. Ett betydligt mer transparent system som vem som helst kan läsa källkoden till https://github.com/twitterH heimlaga skrev:
Mycket bättre nu än på Twittertiden då censuren var omfattande och delvis statskontrollerad. Yttrandefrihet ska inte bara gå åt ett håll.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Twitterfilerna
Redigerat:
Vi kan konstatera att när det gället våra kombatanter Trump och Musk, så kan vi lika gärna använda våra fördomar. Media gör det varje dag.BirgitS skrev:
[länk]
Vi vet att några journalister har fått sina konton avstängda. Självklart hade dessa bara skrivit att jag älskar mamma.
Men okej, jag tycker personligen att det skall krävas väldigt mycket för att stänga någons konto. Jag tycker samtidigt att det måste finnas någon moderering. Men då ska det handla om direkta personangrepp. Däremot räcker det ofta med att man tar bort inlägget. Fake news och annat skoj ska inte tas bort. Det tillhör yttrandefriheten att få tycka "fel" Eller sprida fake news. Det ska inte styras av någon annan. Storebror behöver inte vagga mig. Jag är stor nog att gå på toaletten själv. Jag behöver inte hjälp av EU. Jag hade plåster på knäna inte knäskydd. Jag överlevde ändå. lite är och sånt ingår. Det var mamma som uppfostrade mig inte staten. Jag har lärt mig att vara källkritisk. Där verkar jag dock vara ensam. Så kanske vi ska blanda in staten där? Att lära ut det i skolan.
Vi kan konstatera antingen styr EU eller journalisterna eller så styr Musk oss.😉
Jag väljer tomten.
Produkter som diskuteras: "knäskydd"

Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
Stör mig på din propaganda som alltid utelämnar all fakta som hade gjort att man förstått bakgrunden. Tror du bara snabbgoglar och klipper in första bästa länk som på ytan verkar stödja din uppfattning.BirgitS skrev:
[länk]
Travis Brown är inte forskare utan var tidigare anställd på Twitter och blev avstängd från X för att han använde omfattande scraping för att kartlägga personer efter dera politiska åsikter.
Redditsensationen du försöker måla upp förstår jag inte. En okänd användare som fått sitt konto spärrat med misstanke om att kontot blivit komprometterat.
Det gör de ju, X har sina helt egna regler som förbjuder mycket mer än vad någon lag gör.W witten skrev:
Regler för inlägg på X ska förstås inte vara dolda i någon källkod utan vara lättillgängliga och förståeliga för vem som helst.W witten skrev: