6 817 lĂ€st · 200 svar
7k lÀst
200 svar
ElontrÄden, om Musk, Tesla, SpaceX, StarLink mm
đBananskalare skrev:
Ja, alla har ju rĂ€tt till en fri vilja đBananskalare skrev:
Mycket praktiskt att gĂ„ till Starbase Citys BorgmĂ€stare och diskutera sina expansionsplaner, bygglovsĂ€rendet och sĂ„nt om man âĂ€ger stadens styrandeâ.Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlĂ€gg
Yttrandefrihet Àr absolut grundlÀggande i en demokrati.blackarrow skrev:Framförallt Superentreprenör.
Han har inte jĂ€ttemĂ„nga patent sĂ„ som man skulle förvĂ€nta sig av nĂ„gon som Ă€r superintelligent, men âpatentmattorâ runt nĂ„gra grundpatent har han.
Duktig pÄ att omge sig med duktigt folk och driva dem hÄrt och mÄlinriktat, skulle man vÀl kunna sÀga.
Tja, Elon kallas redan âskuggpresidentenâ.
Han (och Trump?) lade sig i och pÄverkade USAs budget innan Trump en tilltrÀtt och han fÄtt sin plats i DOGE.
[lÀnk]
Elon vill Àven rÀdda Tyskland. (Tar en tysk lÀnk isf en svensk som kan vara vinklad av svensk media).
[lÀnk]
Yttrandefrihet Àr vÀldigt grundlÀggande för demokratin.
Tex har vĂ€l Elon samma rĂ€tt som vem som helst att skriva pĂ„ XâŠ
Och vem som helst fÄr lÀsa, folkvalda inkluderat.
Men det Àr inte samma sak som att du fÄr sÀga vad du vill pÄ sociala medier.
Att stÀnga av Trump Àr ett exempel pÄ att man styr yttrandefriheten. Visst stormningen sv amerikanska kongressen var kanske inte sÄ smart. Nu har jag jag inte lÀst hans inlÀgg sÄ exakt vad som skrevs vet jag inte. Sen Àr det massa annat skoj han sagt. Men att stÀnga av nÄgon?
Det finns ingen yttrandefrihet i sociala medier.
Du mÄste vara kÀllkritisk! Det Àr viktigt, Ànnu viktigare nÀr det handlar om Trump och Musk. Det Àr dock svÄrare.
Att media kallar Musk för en skugg president, Àr inte samma sak som att han kommer bli det.
Geniet sitter inte i antalet patent sen Àr det vad för parent han som Àr mest intressant. Utan hur han lyckats bygga upp sin ekonomi och lyfta upp Tesla. och skapat en hype.
Det har nyligen kommit ut en bok, skriven av Walther Isacsson som Àr nÄgot av en biografi över Elon Musk och hans bisarra liv hittills.Bananskalare skrev:
Han blev djupt krÀnkt som barn av sin pappa, han blev misshandlad bÄde psykiskt och fysiskt och i boken kallar författaren honom för en psykiskt torterad mÀnniska.
Han har tolv barn med ett antal olika kvinnor, han har uppenbarligen svÄrt med relationer. SjÀlv sÀger han att han lider av en personlighetsstörning sÄ vÀrlden skall inte förvÀnta sig ett upptrÀdande som av vem som helst.
Han var tidigare demokrat men nÀr vindarna blÄste i medvind för Trump flyttades hans sympatier till republikanerna. En personlig reflektion; jag tror Musk kan kÀka Trump till frukost - om och nÀr han vill.
Tesla miljardÀren Àr intresserad av makt - vem som har den eller inte har den, vem som kan utöka sin makt och hur det kan pÄverka vÀrlden. Att köpa Twitter var ingen Guds gÄva till mÀnskligheten utan lÀmpar sig utmÀrkt för en person som föraktar demokrati och politiskt tjafs.
Nu har han fÄtt ett av vÀrldens frÀmsta maktpositioner alldeles gratis kan man sÀga, han blir ansvarig för nÄgot som liknar ett departement men som inte lyder under sedvanlig demokratiskt lagstiftning och insyn. Han fÄr en makt som övertrÀffar de lagligt valda ministrarnas Àmbeten.
Tuppkammen vÀxer redan pÄ Musk, han ser sig numera som en global politisk maktspelare och blandar sig i det tyska valet genom att offentligt stödja AFD. Hans rikedom och intelligens samt supporten frÄn den inte lika intelligenta kommande presidenten ger honom en makt som inte liknar nÄgot annat i historien.
Men han kanske tillhör "the good guys" - jag vet inte men han Àr inte en person som vilar pÄ lagrarna sÄ vi vill nog snart bli varse.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlĂ€gg
Tja att msn gör nĂ„got för egen vinning Ă€r inte sĂ„ konstigt. Ăven om om han köpte twitter för sin egen skull sĂ„ har Ă€ven resten sv vĂ€rlden tjĂ€nat pĂ„ affĂ€ren, eller vi som gillar yttrandet förstĂ„s.A Abies koreana skrev:Det har nyligen kommit ut en bok, skriven av Walther Isacsson som Ă€r nĂ„got av en biografi över Elon Musk och hans bisarra liv hittills.
Han blev djupt krÀnkt som barn av sin pappa, han blev misshandlad bÄde psykiskt och fysiskt och i boken kallar författaren honom för en psykiskt torterad mÀnniska.
Han har tolv barn med ett antal olika kvinnor, han har uppenbarligen svÄrt med relationer. SjÀlv sÀger han att han lider av en personlighetsstörning sÄ vÀrlden skall inte förvÀnta sig ett upptrÀdande som av vem som helst.
Han var tidigare demokrat men nÀr vindarna blÄste i medvind för Trump flyttades hans sympatier till republikanerna. En personlig reflektion; jag tror Musk kan kÀka Trump till frukost - om och nÀr han vill.
Tesla miljardÀren Àr intresserad av makt - vem som har den eller inte har den, vem som kan utöka sin makt och hur det kan pÄverka vÀrlden. Att köpa Twitter var ingen Guds gÄva till mÀnskligheten utan lÀmpar sig utmÀrkt för en person som föraktar demokrati och politiskt tjafs.
Nu har han fÄtt ett av vÀrldens frÀmsta maktpositioner alldeles gratis kan man sÀga, han blir ansvarig för nÄgot som liknar ett departement men som inte lyder under sedvanlig demokratiskt lagstiftning och insyn. Han fÄr en makt som övertrÀffar de lagligt valda ministrarnas Àmbeten.
Tuppkammen vÀxer redan pÄ Musk, han ser sig numera som en global politisk maktspelare och blandar sig i det tyska valet genom att offentligt stödja AFD. Hans rikedom och intelligens samt supporten frÄn den inte lika intelligenta kommande presidenten ger honom en makt som inte liknar nÄgot annat i historien.
Men han kanske tillhör "the good guys" - jag vet inte men han Àr inte en person som vilar pÄ lagrarna sÄ vi vill nog snart bli varse.
Du fÄr inte glömma att man fÄr byta parti nÀr man vill. Det betyder ingenting.
En minister eller president kan inte göra vad som helst utan att det mÄste gÄ via senaten. Men du kanske tillhör samma gÀng som tror att SD bestÀmmer i Sverige?
Jag tror att du tillskriver honom Musk
större makt Àn vad han egentligen har.
Samtidigt sÄ missbedömer du Trump.
Att skÀnka pengar till ett parti tycker inte jag Àr att blanda sig i ett val.
Han blandade sig amerikanska valet. Jag Àr helt sÀker pÄ att han skÀnkt en stor summa pengar till Trump. förvisso Àr det bara gissningar. Jag tror inte att Trump gör saker gratis. Utan han har tagit betalt av Musk.
Vi kan konstatera en sak. Det du skriver bygger pÄ dina fördomar.
Det jag skriver Àr ocksÄ baserat pÄ fördomar mina fördomar. Jag tror att ingen av oss har speciellt mÄnga rÀtt nÀr det gÀller Trump och Musk. DÀremot verkar du oroa dig mer.
Oroa dig inte för Musk och USA. Trump skulle förstöra hela vÀrlden nÀr han blev president. Dessutom var det ingen som gillade honom. Men gick vÀrlden under? Och han fick en tajt men ÀndÄ en majoritet.
Nu fick han Ànnu bÀttre siffror.
Vad kan vi lÀra oss? Va alltid kÀllkritisk, Àven nÀr det gÀller media. För att vara mindre intelligent sÄ har han ÀndÄ lyckats ganska bra mÄste jag sÀga. Jag tror inte Trump Àr korkad, dÀremot Àr han usel politiker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 41 576 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 41 576 inlÀgg
Nej, Musk införde en annan censur, en som blockerar konton som Àr negativa för honom. Konton som har varit kritiska mot Musk har stÀngts av.Bananskalare skrev:
X Àr nÄgot som en massa vanliga amerikaner anvÀnder sig av, det behövs inga andra media för att förmedla till allmÀnheten vad Musk skriver dÀr.Bananskalare skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 41 576 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 41 576 inlÀgg
En president i USA kan göra en hel del utan att gÄ via senaten.Bananskalare skrev:
Och dÄ tycker du att det Àr bra att han blev president?Bananskalare skrev:
Kommer att fatta bra politiska beslut som president?
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlĂ€gg
Visst kan han göra mycket men samtidigt inte. Han kan inte stifta nya lagar. Men skicka ivÀg nÀgra raketer pÄ nÄgot mindre omtyckt land.BirgitS skrev:
Fördomar fördomar fördomar
à ven om jag kan sÀga positiva saker om dig SÄ innebÀr det inte nÄgot mer. Inte vill jag se dig som president för det.
För alla som undrar jag har inte lÀst Trumps olika vallöften. Vill jag lÀsa dessa gör jag det sjÀlv.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlĂ€gg
Du fÄr gÀrna komma med en kÀlla för jag hittade ingen vid en snabb googlingBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 41 576 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 41 576 inlÀgg
Det skrevs en hel del om det dÄ för 2 Är sen nÀr flera vÀlkÀnda journalister och andra stÀngdes av efter att ha twittrat om en konkurrent till Twitter, t.ex. hÀr: https://edition.cnn.com/2022/12/15/media/twitter-musk-journalists-hnk-intl/index.htmlBananskalare skrev:
De flesta fick sina konton tillbaks, men inte alla, och dÄ med krav pÄ att vissa inlÀgg skulle tas bort:
https://www.nytimes.com/2022/12/17/business/media/twitter-reinstates-accounts.htmlIn Mr. Harwellâs case, he was told to delete a Twitter post reporting on the suspension of Mastodon, one of Twitterâs competitors, according to a screenshot he posted to Mastodon on Saturday. If he attempted to appeal the decision, the message said, his account would remain locked while Twitter reviewed his appeal.
...
Some of the people whose accounts were suspended had also written articles critical of Mr. Muskâs stewardship of Twitter.
Sen finns ju sÄn hÀr information:
Spamkonton ingÄr inte.
https://fortune.com/2024/09/25/twitter-x-account-suspensions-triple-transparency-report-elon-musk/
https://www.newsweek.com/x-accounts-suspended-causing-concerns-over-free-speech-1859200On Tuesday, a handful of X users' accounts were suspended for apparently violating X's rules. However, it is unclear what rule the accounts broke that led to their suspension.
...
The affected users include journalists Ken Klippenstein of The Intercept, Steven Monacelli of the Texas Observer, Alan MacLeod of MintPress News, blogger Rob Rousseau and the TrueAnonPod podcast. A handful of meme and parody accounts that poke fun at the Tesla CEO and his allies have also been suspended, including @zei_squirrel and @theliamnissan.
...
Although I have written multiple critical reports about Twitter/X and Elon Musk in recent months." Monacelli said.
InlÀgget har redigerats eftersom det har gÄtt ivÀg innan jag var klar.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms lĂ€n
· 41 576 inlĂ€gg
BirgitS
Medlem
- Stockholms lÀn
- 41 576 inlÀgg
Det hÀr kan ju vara intressant i sammanhanget ocksÄ:
Det Àr ju inte heller nÄgot som bara drabbar journalister och forskare utan det finns flera trÄdar pÄ Reddit om vanliga mÀnniskor som fÄr sina konton avstÀngda utan att de förstÄr varför. Ett exempel hÀr:
www.reddit.com/r/24hoursupport/comments/18cav6w/x_account_suspended/
Travis Brown, a software developer based in Berlin, is pushing back against X after the platform suspended his account, claiming a violation of their terms of service. Brown had been conducting research on hate speech and account suspensions on the platform, using a software tool he developed in collaboration with the Open Knowledge Foundation. His findings were instrumental in revealing concerning aspects of Xâs operations.
https://robots.net/news/researcher-...d-account-in-court-against-x-under-elon-musk/It is not only Brown who has faced resistance from X. The company has previously sued the Center for Countering Digital Hate, accusing them of negatively impacting advertising revenue by reporting on hate speech increases under Elon Muskâs leadership. This clash represents a broader trend of Xâs resistance against organizations conducting research on extremism within its platform.
Det Àr ju inte heller nÄgot som bara drabbar journalister och forskare utan det finns flera trÄdar pÄ Reddit om vanliga mÀnniskor som fÄr sina konton avstÀngda utan att de förstÄr varför. Ett exempel hÀr:
InlÀgg raderas ju inte pÄ X om de inte Àr olagliga. IstÀllet finns ju Community Notes för att uppmÀrksamma falska pÄstÄenden och "shadow banning" om ett konto blir blockerat av mÄnga andra konton. Ett betydligt mer transparent system som vem som helst kan lÀsa kÀllkoden till https://github.com/twitterH heimlaga skrev:
Mycket bÀttre nu Àn pÄ Twittertiden dÄ censuren var omfattande och delvis statskontrollerad. Yttrandefrihet ska inte bara gÄ Ät ett hÄll.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Twitterfilerna
Redigerat:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlĂ€gg
Vi kan konstatera att nÀr det gÀllet vÄra kombatanter Trump och Musk, sÄ kan vi lika gÀrna anvÀnda vÄra fördomar. Media gör det varje dag.BirgitS skrev:Det hÀr kan ju vara intressant i sammanhanget ocksÄ:
[lÀnk]
Vi vet att nÄgra journalister har fÄtt sina konton avstÀngda. SjÀlvklart hade dessa bara skrivit att jag Àlskar mamma.
Men okej, jag tycker personligen att det skall krÀvas vÀldigt mycket för att stÀnga nÄgons konto. Jag tycker samtidigt att det mÄste finnas nÄgon moderering. Men dÄ ska det handla om direkta personangrepp. DÀremot rÀcker det ofta med att man tar bort inlÀgget. Fake news och annat skoj ska inte tas bort. Det tillhör yttrandefriheten att fÄ tycka "fel" Eller sprida fake news. Det ska inte styras av nÄgon annan. Storebror behöver inte vagga mig. Jag Àr stor nog att gÄ pÄ toaletten sjÀlv. Jag behöver inte hjÀlp av EU. Jag hade plÄster pÄ knÀna inte knÀskydd. Jag överlevde ÀndÄ. lite Àr och sÄnt ingÄr. Det var mamma som uppfostrade mig inte staten. Jag har lÀrt mig att vara kÀllkritisk. DÀr verkar jag dock vara ensam. SÄ kanske vi ska blanda in staten dÀr? Att lÀra ut det i skolan.
Vi kan konstatera antingen styr EU eller journalisterna eller sĂ„ styr Musk oss.đ
Jag vÀljer tomten.
Produkter som diskuteras: "knÀskydd"
KnÀskydd
KnÀskydd Àr essentiella för yrkesverksamma som arbetar pÄ knÀna för att undvika allvarliga knÀskador över tid. VÄra knÀskydd ger effektiv stötdÀmpning och skydd för knÀna och Àr designade för komfort och hÄllbarhet.
LĂ€s mer
Stör mig pÄ din propaganda som alltid utelÀmnar all fakta som hade gjort att man förstÄtt bakgrunden. Tror du bara snabbgoglar och klipper in första bÀsta lÀnk som pÄ ytan verkar stödja din uppfattning.BirgitS skrev:Det hÀr kan ju vara intressant i sammanhanget ocksÄ:
[lÀnk]
Travis Brown Àr inte forskare utan var tidigare anstÀlld pÄ Twitter och blev avstÀngd frÄn X för att han anvÀnde omfattande scraping för att kartlÀgga personer efter dera politiska Äsikter.
Redditsensationen du försöker mÄla upp förstÄr jag inte. En okÀnd anvÀndare som fÄtt sitt konto spÀrrat med misstanke om att kontot blivit komprometterat.