6 835 läst · 200 svar
7k läst
200 svar
Elontråden, om Musk, Tesla, SpaceX, StarLink mm
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Trump och Musk... Hur många har läst Trumps partiprogram? Inte via media utan direkt nedladdat från deras hemsida?
Då får ni en mer korrekt bild av Trumps tankar.
Jag har inte gjort det. Jag yttrar mig inte om politiken
Då får ni en mer korrekt bild av Trumps tankar.
Jag har inte gjort det. Jag yttrar mig inte om politiken
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 593 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 593 inlägg
NejBananskalare skrev:
Varför skulle jag vilja att det sitter politiker på redaktioner etc. och bestämmer vad som är sanna nyheter och vad som är påhittade nyheter?
Det har alltid funnits begränsningar i yttrandefriheten, t.ex. förbud mot förtal.Bananskalare skrev:
Jag är för frihet så länge som ingen annans frihet inskränks.
Jag förstår inte vad påhittade nyheter har att göra med ditt resonemang.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Jag pratade om lagstiftning. Vilket lät som det var din väg att gå. Jag har inte pratat om tidningar.BirgitS skrev:Nej
Varför skulle jag vilja att det sitter politiker på redaktioner etc. och bestämmer vad som är sanna nyheter och vad som är påhittade nyheter?
Det har alltid funnits begränsningar i yttrandefriheten, t.ex. förbud mot förtal.
Jag är för frihet så länge som ingen annans frihet inskränks.
Jag förstår inte vad påhittade nyheter har att göra med ditt resonemang.
Jo jag är medveten om våra grundlagar. Det är dessa man vill inskränka.
Frihet så länge ingen annans frihet inskränks? Nu får du nog förklara vad du menar. Jag pratar om yttrandefrihet. Du pratar om brott enligt brottsbalken, med fängelse i som tänkbar påföljd. Det är naturligtvis inte okej. kränkande av person är inte yttrandefrihet
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Det sägs att Elon Musk ska vara en ivrare av yttrandefriheten. Men om får tro en del här så är X värre än Twitter. när det gäller censur. Vi vet att några journalister fått sina konton avstängda. Men det är en sådan liten del av alla användare. Hade vi pratat om några tusen trovärdiga journalister så hade det varit mer sannolikt att det finns problem.
Men som med allt annat han gör det granskas och överdrivs och myter växer sig större och blir till sanningar.
Jag tror att det är mycket vi tror oss veta men som egentligen inte alls är så. Media, alla vill lita på media. Men idag kan man inte lita på media. De är inte neutrala journalister på jakt efter sanningen. Utan vinklar beroende på vilken fot man ska stå på. Musk ska man inte lita på. Kan vi då lita på den nyhetskanalen? Enligt mig inte.
CNN är ett roligt exempel. Det råder fullt krig mellan Trump och cnn. De hade garanterat förbjudit varandra om det vore möjligt. Kan vi då lita på deras rapportering om Trump?
Nu har Trump och Musk blivit ett par officiellt. Så nu är de båda lovliga byten.
Jag misstänker att de inte bryr sig så mycket om vad media tycker.
Men som med allt annat han gör det granskas och överdrivs och myter växer sig större och blir till sanningar.
Jag tror att det är mycket vi tror oss veta men som egentligen inte alls är så. Media, alla vill lita på media. Men idag kan man inte lita på media. De är inte neutrala journalister på jakt efter sanningen. Utan vinklar beroende på vilken fot man ska stå på. Musk ska man inte lita på. Kan vi då lita på den nyhetskanalen? Enligt mig inte.
CNN är ett roligt exempel. Det råder fullt krig mellan Trump och cnn. De hade garanterat förbjudit varandra om det vore möjligt. Kan vi då lita på deras rapportering om Trump?
Nu har Trump och Musk blivit ett par officiellt. Så nu är de båda lovliga byten.
Jag misstänker att de inte bryr sig så mycket om vad media tycker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 593 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 593 inlägg
Det går inte att i förväg i en lag bestämma vad som är en verklig nyhet/händelse och vad som är en påhittad nyhet/händelse (fake news).Bananskalare skrev:
Vilka är "man"?Bananskalare skrev:
Att förtala någon är just att inskränka den personens frihet. Att man inte får förtala, kränka etc. någon annan är en inskränkning av yttrandefriheten eftersom det just innebär att man inte får yttra vissa saker.Bananskalare skrev:
På åtminstone X förekommer det förtal och kränkningar av andra utan att X bryr sig eftersom de anser, för det mesta, att mer yttrandefrihet är viktigare. Däremot att länka till X:s konkurrenter är tydligen inte okej.
Produkter som diskuteras i tråden