9 216 läst · 235 svar
9k läst
235 svar
Elontråden, om Musk, Tesla, SpaceX, StarLink mm
Trump och Musk... Hur många har läst Trumps partiprogram? Inte via media utan direkt nedladdat från deras hemsida?
Då får ni en mer korrekt bild av Trumps tankar.
Jag har inte gjort det. Jag yttrar mig inte om politiken
Då får ni en mer korrekt bild av Trumps tankar.
Jag har inte gjort det. Jag yttrar mig inte om politiken
NejBananskalare skrev:
Varför skulle jag vilja att det sitter politiker på redaktioner etc. och bestämmer vad som är sanna nyheter och vad som är påhittade nyheter?
Det har alltid funnits begränsningar i yttrandefriheten, t.ex. förbud mot förtal.Bananskalare skrev:
Jag är för frihet så länge som ingen annans frihet inskränks.
Jag förstår inte vad påhittade nyheter har att göra med ditt resonemang.
Jag pratade om lagstiftning. Vilket lät som det var din väg att gå. Jag har inte pratat om tidningar.BirgitS skrev:
Nej
Varför skulle jag vilja att det sitter politiker på redaktioner etc. och bestämmer vad som är sanna nyheter och vad som är påhittade nyheter?
Det har alltid funnits begränsningar i yttrandefriheten, t.ex. förbud mot förtal.
Jag är för frihet så länge som ingen annans frihet inskränks.
Jag förstår inte vad påhittade nyheter har att göra med ditt resonemang.
Jo jag är medveten om våra grundlagar. Det är dessa man vill inskränka.
Frihet så länge ingen annans frihet inskränks? Nu får du nog förklara vad du menar. Jag pratar om yttrandefrihet. Du pratar om brott enligt brottsbalken, med fängelse i som tänkbar påföljd. Det är naturligtvis inte okej. kränkande av person är inte yttrandefrihet
Det sägs att Elon Musk ska vara en ivrare av yttrandefriheten. Men om får tro en del här så är X värre än Twitter. när det gäller censur. Vi vet att några journalister fått sina konton avstängda. Men det är en sådan liten del av alla användare. Hade vi pratat om några tusen trovärdiga journalister så hade det varit mer sannolikt att det finns problem.
Men som med allt annat han gör det granskas och överdrivs och myter växer sig större och blir till sanningar.
Jag tror att det är mycket vi tror oss veta men som egentligen inte alls är så. Media, alla vill lita på media. Men idag kan man inte lita på media. De är inte neutrala journalister på jakt efter sanningen. Utan vinklar beroende på vilken fot man ska stå på. Musk ska man inte lita på. Kan vi då lita på den nyhetskanalen? Enligt mig inte.
CNN är ett roligt exempel. Det råder fullt krig mellan Trump och cnn. De hade garanterat förbjudit varandra om det vore möjligt. Kan vi då lita på deras rapportering om Trump?
Nu har Trump och Musk blivit ett par officiellt. Så nu är de båda lovliga byten.
Jag misstänker att de inte bryr sig så mycket om vad media tycker.
Men som med allt annat han gör det granskas och överdrivs och myter växer sig större och blir till sanningar.
Jag tror att det är mycket vi tror oss veta men som egentligen inte alls är så. Media, alla vill lita på media. Men idag kan man inte lita på media. De är inte neutrala journalister på jakt efter sanningen. Utan vinklar beroende på vilken fot man ska stå på. Musk ska man inte lita på. Kan vi då lita på den nyhetskanalen? Enligt mig inte.
CNN är ett roligt exempel. Det råder fullt krig mellan Trump och cnn. De hade garanterat förbjudit varandra om det vore möjligt. Kan vi då lita på deras rapportering om Trump?
Nu har Trump och Musk blivit ett par officiellt. Så nu är de båda lovliga byten.
Jag misstänker att de inte bryr sig så mycket om vad media tycker.
Det går inte att i förväg i en lag bestämma vad som är en verklig nyhet/händelse och vad som är en påhittad nyhet/händelse (fake news).Bananskalare skrev:
Vilka är "man"?Bananskalare skrev:
Att förtala någon är just att inskränka den personens frihet. Att man inte får förtala, kränka etc. någon annan är en inskränkning av yttrandefriheten eftersom det just innebär att man inte får yttra vissa saker.Bananskalare skrev:
På åtminstone X förekommer det förtal och kränkningar av andra utan att X bryr sig eftersom de anser, för det mesta, att mer yttrandefrihet är viktigare. Däremot att länka till X:s konkurrenter är tydligen inte okej.
Jaha, då var Elon avslöjad som fakegamer.
Lite "bad looser" som misskrediterar sin motsåndare på X.
En lögn är en sanning, så länge ingen kommer på dig.
https://www.msn.com/sv-se/noje/spel...t-inte-var-världens-bäste-spelare/ar-AA1xyGDC
Lite "bad looser" som misskrediterar sin motsåndare på X.
Go gubbe...Det började med att Elon Musk uppmärksammades som en abnormt skicklig Path of Exile 2 och Diablo 4, faktiskt så bra att han snabbt anklagades för att fuska eftersom han var för bra.
Det här har sedermera lett till ett bråk mellan Musk och Twitch-streamaren Zack "Asmongold" Hoyt som kallade honom en fejkgamer - något som fick Musk att avfölja Asmongold på X, läcka privata meddelanden mellan de två, ta bort streamarens blå verifieringsmärke från X och attackera honom med diverse anklagelser.
Men... nu har det uppdagats att Musk mycket riktigt är en fejkgamer. Musk erkände detta i privata meddelanden med Youtubaren NikoWrex och försvarade sig med att det är omöjligt att slå spelare i Asien utan att dela konton. Han har därför låtit andra spelare använda på hans konton för att höja sin nivåer och köpa utrustning med riktiga pengar.
Detta avslöjande har lett till kritik från spelgemenskapen och krav på att hans konton ska bli avstängda. En simpel fuskare alltså, som inte tycks gilla att ha blivit ertappad. Och med det antar vi att sagan är avslutad eftersom Musk nu ska hjälpa Trump styra vita huset och han lär även ha fullt upp med att bemöta kritiken efter han spontan-heilande under måndagskvällen. Att fuska i spel kanske inte är prio ett just nu.
En lögn är en sanning, så länge ingen kommer på dig.
https://www.msn.com/sv-se/noje/spel...t-inte-var-världens-bäste-spelare/ar-AA1xyGDC
Ja då var Musk och DOGE igång.
Finansminister Scott Bessent godkände arrangemanget under förutsättning att Doge-representanternas aktiviteter dokumenteras och övervakas. Tanken är att de ska granska den övergripande effektiviteten i betalningssystemet, enligt källan.
Elon Musk uppger att han ska stoppa statliga bidrag värda hundratals miljoner dollar efter att ha fått tillgång till att granska betalningssystemet, skriver Financial Times.
Personer inom Doge har också tagit kontroll över the USA Agency för International Development (USAID) efter en konfrontation med säkerhetspersonal.
Enligt Elon Musks allierade markerar åtgärderna inledningen på en långtgående kampanj för att minska den federala regeringen myndighet för myndighet.
https://www.di.se/nyheter/musk-inne-i-finansdepartementets-betalsystem/På söndagen kallade Elon Musk också biståndsmyndigheten USAID för en ”kriminell organisation” som borde ”dö”.
Ron Wyden, senatens högst rankade demokrat i finansutskottet, sa på fredagen att han hade informerats av finansminister Scott Bessent att han har gett Doge full tillgång till finansdepartementets betalsystem.
”Socialförsäkring och Medicaid, förmåner, bidrag, betalningar till statliga entreprenörer, inklusive de som konkurrerar direkt med Musks egna företag... Alltihop”, sa han.
Uppmaningen till USAID-personalen: Gå inte till jobbet
Av Sofia HedbergPublicerad 3 februari, 14:02
Personal ombeds att inte komma till högkvarteret i Washington i dag och alla hemsidor samt konton på sociala medier har stängts ned.
På bara några timmar är USA:s biståndsmyndighet USAID ett minne blott.
Över 600 anställda var utestängda från myndighetens datorsystem över natten. De som fortfarande hade tillgång till sina e-postmeddelanden fick ett meddelande där det stod att högkvartersbyggnaden var stängd, enligt AP.
Under måndagsmorgonen sa "effektiviseringschefen" Elon Musk att president Trump går med på att USA:s biståndsmyndighet USAID ska stängas ner.
https://omni.se/uppmaningen-till-usaid-personalen-ga-inte-till-jobbet/a/W0Xoaj
Kanske dags för dem att beskatta finansadeln.
Jag såg beräkningar på att en väldigt måttlig beskattning av finansadelns inkomster skulle betala bort hela statsskulden deras på mindre än 10 år och därefter räcka till för att finansiera skolor och sjukvård åt alla.
Jag såg beräkningar på att en väldigt måttlig beskattning av finansadelns inkomster skulle betala bort hela statsskulden deras på mindre än 10 år och därefter räcka till för att finansiera skolor och sjukvård åt alla.