Mikael_L
Ja då förra tråden jag startade nu kan sägas vara bortom all räddning, så startar jag en ny där vi diskuterar ENDAST olycksfallsstatistik och om den går att härleda till elsäkerhetsverkets och elbranschens åsikt att hempulandet skapar mycket skada och död.

ELLER om mitt påstående att den ökande försäljningen av material på Biltema/Jula/hornbach/elbutik m.fl inte syns som som ökning av olyckor visar på att det inte är något problem, att det t.o.m verkar som att hempulandet minskar olyckorna.

Jag tror att båda dessa ansatser är svåra att leda i bevis, men det vore kul att få en del vinklingar runt frågan.

(Allt startade ju med att jag påstod att det faktiskt bara blev bättre, men fick en ganska rimligt åsikt tillbaka om att det kanske lika gärna var elektrikerna som blev bättre under samma period)

• Gilla
Kronprinsen och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag börjar om med att posta samma som starten i förra; en bild som kommer ifrån rent officiell statistik källa: elsäkerhetsverkets olycksfallrapport 2007

Den slutar 2007. Åren efter kan vi hitta i senare års rapporter, här ifrån ESV rapport 2019

Som synes en fortsatt svag nedgång, nu verkar det inte gå att komma så mycket lägre. De senaste 10-15 åren har dödsfall i samband med folk på järnvägsvagnar dominerat, till det några idioter som stjäl koppar och faktiskt en som skulle leta efter daggmask till fisket genom att köra ett spänningsatt spett i jorden.
Dvs nu domineras olyckorna av folk utan vett, dessa olyckor går knappt att rå på.

• Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Harka gjorde en insats och la in bägge diagrammens data i samma samt viktade mot befolkning, dvs här har vi dödsfall/miljon invånare.
Ett bra diagram som tar bort funderingen över hur mycket skillnad befolkningsökningen gör för utfallet.
Nu skulle man bara även ha ett diagram där det även viktas mot hur mycket elinstallationer det fanns i samhället under de olika åren, så var även den faktorn borta att grunna över. Men den statistiken lär vi inte hitta. Jag hittade dock en text skriven i mitten av 50-talet där det påstods att mängden elenergi som användes i landet hade ökat med 7ggr mellan 1920 och 1950 ...

Här kommer harkas inlägg igen:
harka harka skrev:
med uppenbart alltför få julklappar att leka med så gjorde jag ett incidensdiagram över elolyckor med dödlig utgång -- alltså relaterat till Sveriges befolkningsmängd och inte bara som antal omkomna

formen känns ju givetvis igen från de diagram som Mikael publicerat ovan, men proportionerna över tid ändras då vår folkmängd dubblerats under perioden -- det vill säga, jämfört med de första decennierna av den elektriska utbyggnaden i landet och de dåvarande elektriska produkterna & materialen så är nedgången i olycksfrekvens ännu större om man tar hänsyn till befolkningsantalet

i genomsnitt låg olycksfallen de senaste fem åren på 0.2 dödsfall per miljon invånare, under de första fem efterkrigsåren på 6.0 dödsfall -- en 30-faldig minskning

de tre färgplattorna i bakgrunden indikerar: första världskriget, andra världskriget samt clasohlsonepoken

[bild]

Mikael_L
harka målade dessutom lite fält gräddeskära ...
Och ett intressant fält är ju "CO-eran", tiden då elmaterialförsäljningen till privatpersoner mycket snabbt ökade.
Det är ju denna period som möjligen kan användas som bevis för ena eller andra åsikten.
Så jag anser att det är denna tidsperiod som egentligen är av intresse för trådens ämne:

Stapeldiagram som visar ökning av elmaterialförsäljning till privatpersoner under "CO-eran" markerad i orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CO-eran, clas ohlson eran, är harkas eget namn på fältet i sina xl-filer, dvs där materialförsäljningen till privatpersoner började öka snabbt.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag provade att linearisera på detta stapeldiagram, XL är aningens yxigt, de förberedda funktionerna tar hela datamängden, det går inte att bestämma var det börjar och slutar (iaf av min version av XL), så jag trunkerade början av diagrammet och fulade mig lite i slutet, för att få en kurva som jag ville. Jag orkade inte skriva in egna funktioner för detta, helt enkelt.

Och det går ju att greja med kurvan på många vis. Om man kikar på stapeldiagrammet så är det helt intuitivt ingen linjär trendlinje. Det syns ganska tydligt att trenden inte är linjär, den är lite "böjd" för att använda en lekmannaterm. Så jag linjäriserar här med 2gradigt polynom. Och så provar jag att inte ta med all data så vi ser att trendlinjen korsar noll 2008.

Kan jag vara något på spåret här?
Skulle vi nått noll döda i elolyckor 2008 ifall inte hempulet ställt till det?

Stapeldiagram som visar trend över tid med överlagd 2:a gradens polynomial trendlinje och formeln y=0,0006x^2 - 0,1177x + 5,0424.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
harka
  • Laddar…
En fundering utifrån vad någon annan skrev i den andra tråden.
Vi kanske inte ser en CO-peak, men kanske en hemautomationspeak? Alla dosmonterade puckar som monteras här och var.
Men Nexa har ju funnits ett tag borde vi inte sett dem?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag provade att linearisera på detta stapeldiagram, XL är aningens yxigt, de förberedda funktionerna tar hela datamängden, det går inte att bestämma var det börjar och slutar (iaf av min version av XL), så jag trunkerade början av diagrammet och fulade mig lite i slutet, för att få en kurva som jag ville. Jag orkade inte skriva in egna funktioner för detta, helt enkelt.

Och det går ju att greja med kurvan på många vis. Om man kikar på stapeldiagrammet så är det helt intuitivt ingen linjär trendlinje. Det syns ganska tydligt att trenden inte är linjär, den är lite "böjd" för att använda en lekmannaterm. Så jag linjäriserar här med 2gradigt polynom. Och så provar jag att inte ta med all data så vi ser att trendlinjen korsar noll 2008.

[bild]
Om man tänker sig grafen y = kx + m, kan man inte då tänka sig m som de människor som klättrar på tåg eller elektrifierar maskar?

Annars tänker jag mig att det borde vara en logaritmisk funktion. Man börjar med att implementera de enkla samt de farligaste åtgärderna, det gör stor påverkan på säkerheten och statistiken.
Men sen blir det mindre resultat på varje åtgärd och tillsist blir det orimliga åtgärder för vi istället tar risken att någon idiot klättrar upp på tåget.

• Gilla
Ulric och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man kan ju liniarisera med ögonen rätt hyggligt, och det följer en rätt enkel polynomial kurva, men puckeln 2003-2010 stör lite. Kan det vara hempulandet som skapat dödsfall. Iom att materialet släpptes fritt 10-13 år tidigare?

Varför har det gått ner igen efter det, isåfall?

Hur tänker Elsäkerhetsverket och Svanströms el, när de påstår att elsäkerheten minskat ?

O
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej. De som omkommer i olyckor relaterade till elanläggnignar är framför allt stressade, slarviga och underutbildade elektriker på högspänningssidan. Jag kan för lite om den branschen för att veta om det skett några dramatiska förändringar i regelverk eller material, men jag har ett svagt minne av att ha läst en debattartikel där problemen skylldes på avregleringen av nätmarknaden. En snabbsökning på nätet ger: https://sekotidningen.se/nyhet/personalen-far-betala-priset-for-avreglerad-elmarknad/

Om du reducerar statistiken till dödsolyckor i sammanhang och miljöer där hemmapulare är aktiva så blir det svårt eftersom varken hemmapulare, elektriker eller tredje part omkommer i de miljöerna.

Här lite mer faktaunderlag:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/publikationer/rapporter/elsakerhet-i-bostader-2019/

Mikael_L
Personligen tycker jag att som hemskt farligt hempulandet framställs så borde det märkts dramatiskt på dödsstatistiken.

Eller kan det vara så att trots allt, så är hempulandet en så väldigt liten andel, att fast än det genererar 100ggr fler dödsfall så märks det ändå inte, då elfirmornas installerande är 10 000 ggr mer.

Går detta att reda ut?
hmmm
elbutik.se har en årsomsättning på 109 miljoner, och det torde vara typ endast elmaterial, och främst till privatpersoner.
Men å andra sidan har elektroskandia en omsättning på nästan 14 miljarder .. :surprised:

Vi har väl typ 4 st grossister som står för det mesta elmaterialet som elektrikerna installerar.
Elektroskandia
Ahlsell
Solar
Rexel.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är så få olyckor senaste decennierna att någon kan gå igenom för hand och koda ”hempul” separat så får du svaret.

Givet att alla olyckor är med i statistiken. Skulle börja fråga utgivaren av statistiken hur säkra de är att de flesta hempulsolyckor är med.

E
De lite mer riktiga El grejorna handlas av Onninen, vad gäller hempul Malmberg, Biltema, Bauhaus, Hornbach, Clas Ohlson, Jula, övriga byggfirmor och dessförinnan Harald sen finns även lokala butiker. Har säkert missat någon. Hur detta fördelas bland proffs och hempulare är nog inte så lätt att få fram med elgrossisterna borde väl sälja minst 98-99% till proffs.@Mikael_L
Vi har väl typ 4 st grossister som står för det mesta elmaterialet som elektrikerna installerar.
Elektroskandia
Ahlsell
Solar
Rexel.

Redigerat:
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, den där typen av "teknisk analys" är hokus pokus utan vetenskapligt värde.

• Gilla
Bjerrod och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan ju liniarisera med ögonen rätt hyggligt, och det följer en rätt enkel polynomial kurva, men puckeln 2003-2010 stör lite. Kan det vara hempulandet som skapat dödsfall. Iom att materialet släpptes fritt 10-13 år tidigare?

Varför har det gått ner igen efter det, isåfall?

Hur tänker Elsäkerhetsverket och Svanströms el, när de påstår att elsäkerheten minskat ?
Eftersom vi är nere i så pass få incidenter på senare tid är det svårt att veta om det är en puckel eller variation.

Gällande lineäriteten så tror jag inte vi kan dra några slutsatser av det, spontant kan det vara flera samverkande effekter, ökad befolkning samt elektrifiering drar upp antalet olyckor, medans förbättrad elsäkerhet drar ner dem. Åldrande elanläggningar skulle väl också kunna dra upp statistiken.
Drar hempul upp eller ner statistiken? Kopplas det mer fel, eller rättar man brister och hindrar olyckor? Jag har inte sett någon statistik på det.

Rena dödsfall av strömgenomgång verkar ju inte orsakas av hemmapul iaf.
Frågan är om den startar fler bränder, men där finns väl ingen statistik, bara propaganda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.