19 195 läst · 143 svar
19k läst
143 svar
Elolycksfall vs hempulande, NYA tråden. (ej OT, snälla)
Jag tror att de nya internetbutikerna eldirekt, elbutik mfl har tagit en hel del marknad av de klassiska Jula, Biltema etc. Där köper vi hemmapulare hager eller Schneider. Och som ngn nämnde ovan så är det så pressat att det faktiskt är ganska liten skillnad idag på Biltema färdigmonterad central och en hager. Har sett att det tex idag endast finns två rader med elrelaterat material på min lokala Jula butik. En spaning bara. Dessutom dyker det ofta upp en och annan hantverkare som lyfter några elko eller Schneider uttag där. Så jag tror volymuppskattningen i reda pengar är oerhört svår.
I denna tråd diskuterar vi statistik och därmed historia. Vad olika produkter kan leda till i framtiden är inte ämnet.
Och tillgång på riktigt elmaterial i dessa fall är ju ingen nackdel.
Att byta ut gammal utdaterad el med papper/garn eller stenhård gummiisolering ger nog ett netto på plus för elsäkerheten även om det görs som hempul, jämfört med att det inte görs alls för att man inte har råd med elektriker. Någon kanske klantar till det, men de flesta ökar nog kvalitén. De flesta bor ju själv där de hempular (eller möjligen en släkting eller vän) så motivationen att göra ett snabbt dåligt jobb är ju inte lika stor som för den som ska tjäna pengar på det men inte ta konsekvensen.13th Marine skrev:
Och tillgång på riktigt elmaterial i dessa fall är ju ingen nackdel.
Jag har i samband med denna debatten tänkt mycket på vilket material jag använder idag och hur det skiljer sig mot för 20 år sedan och förr. Tänker tex på hagers snabbfästen, wago, snabbfästen i uttagen. Det blir oerhört mkt enklare och säkrare då iaf jag föreställer mig att dåligt dragna skruvar måste vara en av de vanligaste felen vi amatörer gör. Sedan har man helt andra brandhämmande plaster etc idag.
Minns när jag uppgraderade elen på min gamla lägenhet för kanske 20 år sen. Satte i en ny central med jordfelsbrytare och det small direkt på alla faser. Gick o kollade under tapeter mm, på vissa ställen hade jag fortfarande gammal textil tråd, de flesta porslinsdosorna var helt svarta inuti, i en låg det och gnistrade (hade antagligen gjort så i många många år). Det är ett under att det huset inte hade brunnit ner tidigare. Jordfelsbrytare och bättre kopplingar har förändrat mkt för de mer sällan praktiserande i elkonsten.
Minns när jag uppgraderade elen på min gamla lägenhet för kanske 20 år sen. Satte i en ny central med jordfelsbrytare och det small direkt på alla faser. Gick o kollade under tapeter mm, på vissa ställen hade jag fortfarande gammal textil tråd, de flesta porslinsdosorna var helt svarta inuti, i en låg det och gnistrade (hade antagligen gjort så i många många år). Det är ett under att det huset inte hade brunnit ner tidigare. Jordfelsbrytare och bättre kopplingar har förändrat mkt för de mer sällan praktiserande i elkonsten.
Att det skulle finnas en alternativ,snarlik CE-märkning är bara en seglivad myt. Det står till och med på sidan du länkade till...Boilerplate4U skrev:
Myt eller inte, men om man har kvalite' på sina produkter, så borde man ju även kunna uppfylla kravet på en korrekt märkning.useless skrev:
" Själva CE-logotypen har standarddimensioner som är tvingande och det är alltså inte tillåtet att avvika i logotypens dimensioner vid märkning. I Maskindirektivets officiella Guide 2006-42-EG utg. 2 Bilaga III står "Om CE-märkningen förminskas eller förstoras, skall proportionerna enligt ovanstående modell bibehållas". "
Ja. Det finns säkert dom som ritar symbolen fel, men att det skulle finnas någon systematisk felritning med en annan betydelse stämmer inte.
Problemet med CE-märkningen är snarare att det inte behövs några externa kontroller för att få sätta dit märket. Det räcker att tillverkaren själv intygar att tillämpliga krav är uppfyllda.
Problemet med CE-märkningen är snarare att det inte behövs några externa kontroller för att få sätta dit märket. Det räcker att tillverkaren själv intygar att tillämpliga krav är uppfyllda.
Ja, men om märkningen inte uppfyller kraven, så gör inte nödvändigtvis produkten det heller.useless skrev:
Nu har ju inte detta så mycket med installationsmaterialen från de "stora" fabrikanterna att göra, men det kan ju vara svårt att avgöra om en brand startat i ett VU eller t.ex. en ansluten mobilladdare, ljusslinga eller liknande. Dåligt konstruerade/isolerade produkter kan ju också leda till strömgenomgång likväl som icke petskyddade VU:s.
Jag har lagt lite tid på morgonen för att försöka förstå vad Elektroskandia sysslar med.Mikael_L skrev:Jag kämpar på lite med detta, här kommer lite:
Elektroskandia har omsättning på nästan 14 miljarder. Mig veterligen endast el, inget vvs etc.
ES har sålt en hel del vitvaror förr, tror jag. Hur är det idag? Om en betydande del av omsättningen är vitvaror så är det alltså inga 14 miljarder elmaterial.
Har elektroskandia annan försäljning? Tjänst?
Ahlsell har en omsättning på 15,5 miljarder, men säljer VVS och andra byggvaror också, deras VA och ventilation tror jag omsätter betydligt mer än el.
Säljer ahlsell annat? Tjänst?
Solar omsatte 3,6 miljarder, har VVS också, men jag tror att el omsätter mer än hälften.
Onninen omsatte 1,5 miljard, har mycket mer än el i sitt sortiment.
Rexel omsatte 5,4 miljarder, har även webförsäljning som jag tror privatpersoner kan komma åt. Troligen säljer de dock mest mot elfirmor och byggen.
Malmbergs omsatte 0,6 miljard, och säljer en hel del vidare till elbutik.se och Bauhaus m.fl. så en del av omsättningen landar hos privatpersoner ändå.
Jag vet inte riktigt var alla siffror hamnar till sist, då jag är för okunnig om dessas verksamhet som jag själv inte ser.
Men det känns inte orimligt att de större grossisterna omsätter bortåt 15-25 miljarder i elmaterial, och det mesta till elektriker på ett eller annat sätt.
De verkar äga Cylinda, så där blir det en stor del av omsättningen som inte rör elmaterial till fasta installationer.
Sen har verkar de ha stora divisioner inom industri, infrastruktur och fastighet. Så de kanske bara omsätter en bråkdel av sin årsomsättning på 14 miljarder på elmaterial, som sen har en möjlighet att hamna i ELSV's olycksfallsrapporter. ...?
Jag är nog inte förmögen att luska fram siffror såpass bra att jag kommer fram till hur stor andel material som säljs till hempularna. Min ryggradskänsla säger dock att det borde vara något runt 10-20% av allt elmaterial i Sverige, med ett osäkerhetsintervall både uppåt och nedåt.
Det verkar i alla fall inte vara så lite att det inte har en chans att synas i statistik, men inte heller så mycket att hempulandet på något vis skulle överväga.
Jag stoppar här, någon annan vill kanske ta upp bollen ...
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
China Export Mark är ingen ingen myt och har funnits länge. Jag såg texten du refererade till och ska kontakta Wikipedia om att korrigera detta. Att China Export inte är en "officiell" myndighets-märkning stämmer dock.useless skrev:
Brott mott immateriella rättigheter exempelvis piratkopiering och falsk märkning som China Export Mark är ett utbrett problem inom Kinesisk industri och påtryckningar om striktare kontroll förs löpande av både US och EU i kontakt med Kinesiska myndigheter.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Nu är vi förvisso OffTopic igen.Boilerplate4U skrev:China Export Mark är ingen ingen myt och har funnits länge. Jag såg texten du refererade till och ska kontakta Wikipedia om att korrigera detta.
Brott mott immateriella rättigheter exempelvis piratkopiering och falsk märkning som China Export Mark är ett utbrett problem inom Kinesisk industri och påtryckningar om striktare kontroll förs löpande av både US och EU i kontakt med Kinesiska myndigheter.
Inga av dina länkar visar på att det finns ett China Export-märke, detta är troligtvis utkommit ur ett skämtsamt menat på att man i Kina bara märker utan att göra det som egentligen krävs.
Jag har sett en del produkter där man inte varit så noga med hur märket såg ut, trots att produkten troligtvis varit testad.
Har också varit med om att man frågat en kinesisk leverantör om de kan fixa så att produkten blir godkänd och fått svaret "yes, we can put CE mark on it".
Hade varit intressant att relatera nedgång i olyckor till ökad möjlighet att få korrekt information, typ aktivitet på internetforum och youtube, där lekmän/hempulare får veta hur man SKA göra saker på rätt sätt.....
Medlem
· 1 686 inlägg
Huvudproblemet är att normalkonsumenten tar för givet att CE-märkningen innebär en säker produkt oavsett ursprung. Därav alla falska derivat som tex "china export" eller vad nu man väljer att kalla det.useless skrev:Ja. Det finns säkert dom som ritar symbolen fel, men att det skulle finnas någon systematisk felritning med en annan betydelse stämmer inte.
Som sagt, benämningen är snarare ett samlingsbegrepp som fått epitetet China Export pga mängden med felaktiga CE-märkningar från Kina. Det är alltså inte en "officiell" myndighetsmärkning. Lik förbaskat ett stort problem för normalkonsumenten som inte förstår problematiken och tex använder livsfarliga laddare utan att vara medveten om faran.13th Marine skrev:
Sista OT-inlägget från mig angående detta.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Bryt gärna ut detta i en egen tråd.Boilerplate4U skrev:Huvudproblemet är att normalkonsumenten tar för givet att CE-märkningen innebär en säker produkt oavsett ursprung. Därav alla falska derivat som tex "china export" eller vad nu man väljer att kalla det.
Som sagt, benämningen är snarare ett samlingsbegrepp som fått epitetet China Export pga mängden med felaktiga CE-märkningar från Kina. Det är alltså inte en "officiell" myndighetsmärkning.
Det är inget som hindrar kineserna från att stämpla nått otestat med en korrekt CE-märkning heller.
Var det inte ELSV som försöker tuta i folk att bara köpa med CE-märke, jag tror inte jag sett en enda pryl som inte varit CE-märkt.
Medlem
· 1 686 inlägg
Det borde rimligtvis finnas statistik om bränder och andra allvarliga problem pga av felaktigt konstruerade eller producerade "CE"-produkter som kan bortföras från det högkvalitativa hempulet.13th Marine skrev:
Man kan väl förmoda att nästan 100% av hempulandet utförs på 230V anläggningar. Om man tittar på den lite knapphändiga statistiken så verkar det vara väldigt få dödsolyckor över huvud taget på 230V.
Är hempulandet verkligen ens ett problem bland dödsolyckor?
Är hempulandet verkligen ens ett problem bland dödsolyckor?