En förklaring till 1995 skulle kunna vara EU-inträdet och den fria inre marknaden. Det Bauhaus fick sälja i exempelvis Tyskland fick då de (och andra) även sälja i Sverige.

Jag har ingen aning om det påverkade just den här frågan, men EU-inträdet 1 januari 1995 påverkade handeln i allmänhet en hel del.
 
Mikael_L
Jag tror att det var när lite större jättar, som dessutom inte hade anknytning till elbranschen bestämde sig för att träda in och prova ta marknadsandelar som det inte gick att stoppa.
Då CO och Biltema osv inte har kollektivavtal med SEF (naturligtvis) så var den påverkansvägen stängd. Och att de i kraft av sin storlek öht var svåra att rå på.
Sen hade säkert EU en del inverkan, nu skulle ju varor och tjänster flöda fritt inom hela handelsområdet, så även om det rev nationsgränser, så revs säkert andra mer informella gränser ner i samma veva - det börjar ju i tanken.


C cpalm skrev:
Om man skall tala om en Clas Ohlson-effekt hade de ett hyfsat sortiment installationsmaterial redan 1989 när stockholmsbutiken öppnade,
Hade dom mer i butiken än i katalogen?
Katalogen går ju att läsa här:
https://www.clasohlson100.com/wp-content/uploads/2018/01/katalog_1989-1990.pdf
Och inte finns det så mycket elmaterial vid denna tid.
Strömbrytare och uttag, dvs sånt som man faktiskt fick byta ut (men inte göra nyinstallation) och allt möjligt som gäller skarvsladdar och sånt.
Jag missade förut att de faktiskt hade EKRK och EKK-kabel, det låg inte i den gula "tabellen" med kablar, så jag såg det inte.
Men det finns inga vp-rör, apparat eller kopplingsdosor, inga saker till säkringscentraler etc (1995 hade de t.ex. jordfelsbrytare i sortimenetet), inga normkapslingar eller normprylar.
Det var inte lätt att hempula något mer avancerat med CO's sortiment 1989-1990.

Men visst, stockholmsbutiken kan ju haft större sortiment än katalogen, det har jag absolut ingen koll på.
För min egen del så var en av mina bästa vänner elektriker på den tiden, så behövde jag något så löste det sig för mig med, både med material och nödvändig hjälp.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då CO och Biltema osv inte har kollektivavtal med SEF (naturligtvis) så var den påverkansvägen stängd.
Inte då! Sånt löste man med sympatiåtgärder från Transport. Men sympatistrejkerna rök väl till stor del med EU-rätten. Måste vara många år sen man läste om att ett företag ”sattes i blockad” av facket.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte då! Sånt löste man med sympatiåtgärder från Transport. Men sympatistrejkerna rök väl till stor del med EU-rätten. Måste vara många år sen man läste om att ett företag ”sattes i blockad” av facket.
OT1. Är väldigt tacksam att de mafiosolikande fackpamparna som tex ”Blomman” lämnat scenen. Tredje statsmakten på den tiden härjade fritt utan insyn
OT2. Classes katalog var riktigt kul på den gamla goda tiden och sortimentet påminner mer om dagens Jula.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hade dom mer i butiken än i katalogen?
VP-rör med tillhörande dosor m.m. fanns nog endast i butiken, ja. Men jag skall inte påstå att jag kommer ihåg om de fanns där redan när butiken öppnades. Och visst, sortimentet, oavsett aktör var ju inte komplett på något sätt. Det var inte det jag menade med att installationsmaterial fanns tillgängligt.

Apropå leverantörer så var det väl Gelia som var den stora leverantören till järnhandeln och "lampaffärerna", och det är de väl än i dag, även om det numera är Ahlsell.
 
VP-rör och dosor gick att köpa i den lokala bygghandeln när jag var ung och pappa renoverade huset i mitten av 80-talet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att det var när lite större jättar, som dessutom inte hade anknytning till elbranschen bestämde sig för att träda in och prova ta marknadsandelar som det inte gick att stoppa.
Då CO och Biltema osv inte har kollektivavtal med SEF (naturligtvis) så var den påverkansvägen stängd. Och att de i kraft av sin storlek öht var svåra att rå på.
Sen hade säkert EU en del inverkan, nu skulle ju varor och tjänster flöda fritt inom hela handelsområdet, så även om det rev nationsgränser, så revs säkert andra mer informella gränser ner i samma veva - det börjar ju i tanken.



Hade dom mer i butiken än i katalogen?
Katalogen går ju att läsa här:
[länk]
Och inte finns det så mycket elmaterial vid denna tid.
Strömbrytare och uttag, dvs sånt som man faktiskt fick byta ut (men inte göra nyinstallation) och allt möjligt som gäller skarvsladdar och sånt.
Jag missade förut att de faktiskt hade EKRK och EKK-kabel, det låg inte i den gula "tabellen" med kablar, så jag såg det inte.
Men det finns inga vp-rör, apparat eller kopplingsdosor, inga saker till säkringscentraler etc (1995 hade de t.ex. jordfelsbrytare i sortimenetet), inga normkapslingar eller normprylar.
Det var inte lätt att hempula något mer avancerat med CO's sortiment 1989-1990.

Men visst, stockholmsbutiken kan ju haft större sortiment än katalogen, det har jag absolut ingen koll på.
För min egen del så var en av mina bästa vänner elektriker på den tiden, så behövde jag något så löste det sig för mig med, både med material och nödvändig hjälp.
Som jag minns det, jag var 18 år 1989 och hade jobbat nån sommar eller två på elfirma, så var det svårt att få ihop grejer till en komplett, prydlig installation. Det gick att få ihop något som fungerade, men det såg tydligt hemmagjort ut pga att detaljer saknades.
 
O
Med risk för att glida lita off-topic, men jag läste precis Elsäkerhetsverkets nyhetsbrev från i december. Där finns några rätt anmärkningsvärda uttalanden från deras nya generaldirektör med helt tokigt användande av statistik. Jag vet allvarligt talat inte om jag skall skratta eller gråta. Antingen är han så ointelligent och inkompetent som det verkar, eller så räknar han kallt med att läsaren är det. Frågan är vad som är värst.

Läs och begrunda: https://www.elsakerhetsverket.se/om...r-anvands-kopplasakert-bland-aterforsaljarna/

Som avslutning fick GD Anders Persson möjlighet att ge sina reflektioner på Koppla säkert. Han ser positivt på att utvecklingen av Koppla säkert fortsätter i samarbete med användarna och inte minst e-handeln.
Följt av två väldigt märkliga stycken:
"- Ungefär 100 barn skadar sig varje år på grund av el och i snitt 8 personer omkommer. Den klassiska tillsynen omfattar inte bostäder, där har Elsäkerhetsverket inte tillträde. Den framtida elektrifiering av landet kommer att påverka elanvändningen och hur vi belastar våra bostäder ännu mer."
Vi har här gått igenom samtliga dödsfall i modern tid och resultatet är att ingen av de "i snitt 8 personer" som omkommit per år har gjort det på grund av en felaktigt utförd fast installation utförd av en hemmafixare. De dödsorsaker det handlar i verkligheten har ingenting med "Koppla Säkert" att göra. Jag provade visserligen att mata in "Klättra i högspänningsstolpe", "Tjuvåka på elektriskt tåg", "Leta metmask med el", osv, men tjänsten var helt oanvändbar.

Vi ser också en stor ökning av e-handeln och vår senaste rapport (november) visar att 93 procent av elprodukterna skulle fått försäljningsförbud. Vi är glada att ni är ambassadörer för Koppla säkert och hjälper oss att tydliggöra regelverket i mötet med kunderna, säger Anders Persson.
Undersökningen ifråga handlade om elektriska apparater ifrån Wish, Alibaba och eBay. Jag har svårt att se hur det har någonting med försäljningen av elinstallationsmaterial och utförandet av olagligt elinstallationsarbete att göra! Någon som kan hjälpa mig förstå? :thinking:

Av någon anledning tänker jag på "Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och statistik."
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 7 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Antingen är han så ointelligent och inkompetent som det verkar, eller så räknar han kallt med att läsaren är det. Frågan är vad som är värst.
Jo, det är svårt att anklaga Arbetsförmedlingens tidigare förvaltningsdirektör Anders Persson numera GD på ELSV för att vara ett pedagogiskt geni när det gäller statistik. ;)

Kul att regeringen återigen lyckats rekrytera en de ”skarpare” talangerna från elefantkyrkogården till sina myndigheter... :p

EDIT: det verkar vara dags för en ny vända med frågor till ELSV.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Att bestämmelser och material införs retroaktivt gör ju att den totala elsäkerheten förbättras långsamt, utan att man kan urskilja så mycket enstaka faktorer.

Det skulle ju kunna vara så att den fria försäljningen av elmaterial har gjort att dåliga installationer ersatts av bättre installationer snabbare än annars (oaktat priser så är ju tillgången på elektriker begränsad och utbildning av fler elektriker tar tid). Och detta kanske tar ut en eventuell negativ effekt av ökat hempulande...

Jag tror ju annars att väldigt enkla mekaniska förbättringar såsom dubbla barriärer och petskydd har gjort en hel del.
Hur menar du att bestämmelser och materiel införs retroaktivt?
 
S Skier12345 skrev:
Hur menar du att bestämmelser och materiel införs retroaktivt?
Äh, fel av mig, vände på det i huvudet.
Menar förstås att man INTE inför saker retroaktivt, och att saker därför oftast finns kvar tills man gör om av någon annan anledning. Det är ju sällan man tex bygger om till jordat just när bestämmelsen kommer och gäller nybyggen/större ändringar.
Följden blir ju att saker ändrar sig långsamt, det finns ju till exempel kvar ojordat i ganska många anläggningar trots att bestämmelsen kom 1994 (tror jag det var). Och därmed är det svårt att se omedelbara förändringar i olycksfallsstatistiken. Samma gäller ju förstås nytt material, det finns ju fortfarande kvar döds-kulo trots att det slutade säljas/installeras på 50/60-talet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, åhhh ... det blir så vilt taget ur luften, nästan ...
Men jag räknade upp 10 företag här som alla troligen har omsättningar runt 5 miljardersklassen, så har de 2% elprylar så blir det ju kanske en miljard i omsättning tillsammans av elmaterial, ... något sånt ... tummen/pekfingret du vet ...
Och hur många till kedjor och stora aktörer kan vi komma på?
Om det finns ca 10 till stora, och sen 20 hälften så stora, så kanske totalen riktat mot privatmarknanden kan röra sig om 3 miljarder då ...

Så OK, jag tror inte längre att privatmarknaden omsätter några 30% av totalen, kanske mer i häraden 10% då ...

Det gör det ju lite svårare att bedöma ifall dödsfallsstatistiken beror på hempulandet, ifall bara var 10'de uttag skruvats upp av en privatperson.
Man kan anta att en ganska stor del av totalen är dyra specialgrejer som inte många pular med själva (om de inte får tag på dem begagnat). 10% av totalmarknaden skulle då lätt kunna vara en större del (20%) av den enklare delen med ledningar, lampor, uttag strömbrytare etc. En fast dragning gjord av en kunnig och noggrann hempulare är säkert bättre än långa konstiga halvfasta installationer med skarvkablar som andra sätter upp för att de inte kan, är lata eller tror det är på rätt sida av lagen (snarare gråzon).
Som någon redan varit inne på är direkta elolycksfall inte det stora problemet utan brandrisker. Tyvärr har ju de handfasta konkreta starkströmsföreskrifterna ersatts av något slags grundförfattning som är svår att tillämpa med de handfasta föreskrifter som ska hjälpa hantverkare med den praktiska tillämpning i form av svindyra elstandarddokument. Det gäller tyvärr flera andra sektorer av byggföreskrifter. Staten borde ta ett ansvar för att ett vettigt urval av sådana standarder finns tillgängliga som offentliga handlingar.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
i lite fortsatt grävarbete efter förklaringar till orsaken varför vi har elrelaterade elolyckor...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle vi nått noll döda i elolyckor 2008 ifall inte hempulet ställt till det?
Mikael bifogar även en graf över dödsfallen per miljon invånare, och ett utsnitt över de senaste decennierna ser ut som :

Graf som visar antal elrelaterade dödsfall per miljon invånare från 1985 till 2019 med en nedåtgående trend.

det värsta året vi upplevt de senaste 22 åren inföll 2007, då vi hade åtta elrelaterade dödsfall, ELSV skrev i sin rapport för året:

Totalt inträffade åtta elolyckor med dödlig utgång under 2007. Sex av dödsolyckorna drabbade personer på fritiden, fyra av dessa var klättringsolyckor på järnvägsvagnar.


så två dödsfall drabbade då yrkesmän och de två återstående borde härröra från en man som dog i duschen i Thailand och en man som klättrade i en elstolpe vid järnvägen i Helsingborg (såvida den inte kategoriserats som "järnvägsvagn" och redan räknats)

inte heller under det svarta 2007 verkar det finnas något [svenskt] hempul -- jag spekulerade annars i en misstänkt Äntligen hemma-effekt; TV-programmet sändes 1997-2017 (blev entimmes program 2004-) och många tittare undrade nog "hur svårt kan det vara att bygga om huset?"

=======

vidare försökte jag hitta motsvarande statistik i andra länder, men med klent resultat -- antingen verkar det saknas någon insamlande myndighet, eller så räknar de annorlunda, som till exempel UK som jag bara hittar statistik där man utesluter dödsorsak W85 (kontaktledning/högspänning), men jag hittade i alla fall lite från Tyskland som kan ha en snarlik datainsamling:

Graf över antal döda i elrelaterade olyckor per miljon invånare i Sverige och Tyskland från 1950 till 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyskland har en snarlik utveckling som Sverige, men ligger något högre än oss -- notera den enda datapunkten före åttiofem: 1970 hade man precis samma nivå som Sverige

=======

vidare hittade jag en tabell från vårt östra grannland (Fatal electrical accidents in Finland 1980–2019 – trends and reducing measures; International Journal of Occupational and Environmental Safety, 4:2 (2020) 37-47)

jag känner inte till om det finns motsvarande myndigheter och regelverk där som här, men det finns säkert de i forumet som vet ;)

den korta rapporten hade en tabell som kändes intressant då den spänner över hela 40 år och redovisar en post som heter olagliga gör-det-själv installationer eller apparater:

Tabell över dödsfall orsakade av elrelaterade incidenter över fyra decennier, markerar olagliga heminstallationer.

åttiotalet var inte något bra decennium i Finland...

läser man beskrivningarna av typfall så handlar de olagliga installationerna väldigt mycket om felkopplad skyddsjord eller vansinniga hembyggen som tar med sig människor i graven -- lite fritt saxat och översatt:

3.4 Olagliga gör-det-själv-installationer eller apparater
Ett typiskt exempel är där ett vägguttag är felkopplat så att den skyddande jordkontakten är ansluten till en fas. Efter denna felkoppling har alla enheter som har skyddsjordat hölje fått dödlig 230 V-spänning på sig istället för att vara jordad. I januari 2015 inträffade följande olycka:

En rörmokare fick en dödlig elchock via ett elverktyg anslutet till vägguttaget i badrummet. Uttaget var felkopplat genom att jordblecket var anslutet till fas och elverktyget blev därmed spänningsförande.

Liknande felkopplingar har dödat en ung man som tog i en husvagn ansluten till ett felkopplat vägguttag (augusti 2003), en annan ung man som kör en hyrd skylift hemma (juli 2001) och en 73-årig man som använder en vattenpump i sin sommarstuga (maj 1995). En variant av denna olycka beror på att en egentillverkad förlängningssladd saknar skyddsjordledningen eller tar strömmen från ett ojordat uttag inifrån en byggnad och använder en säkerhetsjordad apparat utomhus.Till exempel dödades en man som använde en högtryckstvätt som drivs via en olaglig egentillverkad ojordad förlängningssladd i augusti 2004 och en annan i maj 1992 medan han använde bärbara vattenpumpar utomhus genom att ta strömmen från ett ojordat uttag.

En underkategori av dessa typer av olyckor är självtillverkade elektriska installationer som visar mycket grov vårdslöshet. Medan en lekman inte nödvändigtvis vet om faran med att använda en förlängningssladd för att ta ström inifrån ett ojordat vägguttag till utomhus och kan tolkas som normal vårdslöshet, så är det uppenbart för alla att följande olyckor är en konsekvens av urusla, livsfarliga konstruktioner:

Ett barfota skolbarn plockade bär bredvid ett staket byggt runt en trädgård när de fick en dödlig elchock från staketet. Staketet var ett självtillverkat elektriskt staket med 220 V nätspänning ansluten till dess metalltråd. (Juli 1980)

En man dödades genom att snubbla över en egengjord anordning för att hitta metmaskar. Mannen hade anslutit ett metallföremål till 220 V (Juli 1988). En manlig pensionär hade byggt samman en gnagaravvisande anordning med en väggkontakt, en kabel och två skruvmejslar. Av okänd anledning hade han tagit tag i skruvmejslarna eller strömförande ledningar när kontakten anslöts till vägguttaget. Mannen dog senare på sjukhus. (Augusti 2002)


=======

med denna oändligt trista skrivning kring dödsolyckor tänker jag försöka avsluta min strävan med att förstå statistiken och hoppas kunna vara med och bidra tillsammans med alla stjärnor till att BHs elforum fortsätter höja kompetensen för el hos den svenska allmänheten (och en och annan yrkesman) -- min övertygelse är att upplysning är något som behövs för att minska dödstalen
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
guggen och 5 till
  • Laddar…
C
harka harka skrev:
läser man beskrivningarna av typfall så handlar de olagliga installationerna väldigt mycket om felkopplad skyddsjord eller vansinniga hembyggen som tar med sig människor i graven
Ja, mycket uttag, skarvsladdar (Semko 17?) och hemsnickrade uppfinningar, intressant nog inte sådant som faller under olagligt installationsarbete, här i Sverige iallafall.
 
Mycket intressant att se jämförelser med andra länder!

Vad jag funderar på är om utvecklingen i sjukvården kan ligga bakom att vi har färre dödsdall?
Idag är det ju lättare att starta hjärtat på folk, bättre vård av brännskador, mer utrustning i ambulanser, fler hlr-utbildade etc.

Den bättre sjukvården har ju hjälp till i annan olycksfallstatistik, både bränder (där man idag t.ex. övervakar och ger kortison till rökskadade) och trafikolyckor (idag kan vi ju pussla ihop även svårt skadade).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.