KristinaRT KristinaRT skrev:
Hade varit intressant att relatera nedgång i olyckor till ökad möjlighet att få korrekt information, typ aktivitet på internetforum och youtube, där lekmän/hempulare får veta hur man SKA göra saker på rätt sätt.....
Detta plus tillgången till adekvat material är nog framgångsfaktorerna till ett avsevärt förbättrat läge vi har idag inom hempuleriet.

Som exempel kan ta vårt nuvarande hus från -69 där tidigaren ägaren förlängt motorstyrningen till markisen genom att tvinna och tejpa SKX ("lampsladd") och förlagt detta bakom golvlisten fram till nya brytaren. Detta vara bara ett i raden av "uppfinningsrika" men helt livsfarliga lösningar vi hittade under tiden vi renoverade huset. Jag tror och hoppas att många av dessa nödlösningar har tagits hand om idag.

Med det vill jag ha sagt är att man bör dela in hempuleriet i två perioder dvs före och efter Internet och tillgången på korrekt material. I det perspektivet har jag full förståelse att man innan "upplysningens" tid ansåg att hempulandet var livsfarligt. Det kanske också är den inställningen som fortfarande ligger i bakhuvudet på de personer som uttalar sig idag.

• Gilla
Trokadero och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
harka målade dessutom lite fält gräddeskära ...
Och ett intressant fält är ju "CO-eran", tiden då elmaterialförsäljningen till privatpersoner mycket snabbt ökade.
Det är ju denna period som möjligen kan användas som bevis för ena eller andra åsikten.
Så jag anser att det är denna tidsperiod som egentligen är av intresse för trådens ämne:

[bild]

CO-eran, clas ohlson eran, är harkas eget namn på fältet i sina xl-filer, dvs där materialförsäljningen till privatpersoner började öka snabbt.
Att du som privatperson kan köpa elmaterial innebär inte att du hempulat. Elektriker drog nyligen el i nybyggt sommarhus, jag köpte själv alla dosor och kontakter till mycket förmånligt pris. Inga protester från elektrikern. Är detta vanligt så stör det dina förutsättningar och slutsatser

Mikael_L
Japp, det stör mina beräkningar, lite på marginalen.
Jag brukar ge mina privatkunder tipset att köpa materialet, delar eller allt, själva genom t.ex. elbutik. Då sparar de pengar.
(OK, inte vid riktigt små jobb, då sparar det inte så mycket att det är värt böket).
Så av min omsättning under det sista året så har jag kanske blivit "snuvad" på ca 10-tusen, omsättning som hamnade hos elbutik.se istället för Solar, material som sen alltså installerats av en registrerad elfirma.
Japp, jag har mer jobb mot andra företag än privatpersoner, därför blev det inte mer, och det är inte heller alla privatpersoner som vill greja med materialbiten själv bara för att spara en eller två tusenlappar, de vill hellre ha en ren totalentreprenad utan krångel och offra egen tid.

Men mina beräkningar var för att säkerställa att effekt av hempul öht kan synas i statistiken. Om materialet till hempul skulle varit mindre än en procent av allt, så vore det nog helt omöjligt att se någon skillnad på det i dödsfallsstatistiken, och då skulle denna tråd diskutera en fråga som är helt omöjligt att besvara.

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Jag vill påstå att hemmapulad el självklart ökar risken för elolyckor med dödlig utgång då fler personer exponeras för risker än om de lät bli samt att fler outbildade hanterar el.
Dock förefaller elmaterial och anläggningar vara så säkra idag att risken är försumbar. Vidare har tex youtube etc gett allmogen enkel tillgång till instruktioner för att pula säker vilket reducerar risken ytterligare.

Jag gissar att största risken med hempulandet är underdimensionera ledningarna att tex lampsladdar använd till eluttag vilket ev ökar elbränder som i sin tur kan ha dödlig utgång.

C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men mina beräkningar var för att säkerställa att effekt av hempul öht kan synas i statistiken.
Ett enkelt logiskt resonemang ger ju vid handen att det inte kan synas i statistiken. Åtminstone senaste årens statistik. Om 0-1 dödsfall de senaste 8 åren är relaterat till hempul faller det väl under "brusnivån" i siffrorna. Samtidigt som hempulandet ligger på en fortsatt hög nivå, åtminstone på det sättet vi verkar vilja mäta det - dvs. försäljning av elmaterial till konsument.

Samtidigt så kan man resonera tvärtom att de som hempulade förr använde det material som fanns tillgängligt. Och det var lampsladd, sockerbitar och isoleringsband + en del "återvunnet" material. Har många intressanta minnen från min morfar som var en hemmapulare av rang. Så man kan också konstatera att graden av hemmapul, och i synnerhet säkerhetsnivån på hemmapulet (= risken för dödlig olycka) inte har en självklar koppling till volymen på försålt material.

• Gilla
claesborjesson och 3 till
  • Laddar…
Jag fuskade lite på 1980-talet. Det var inga problem att få tag på torix,VP-rör, ubåtar FK-tråd, eluttag och liknande.

• Gilla
Ulric
  • Laddar…
E
C cpalm skrev:
Ett enkelt logiskt resonemang ger ju vid handen att det inte kan synas i statistiken. Åtminstone senaste årens statistik. Om 0-1 dödsfall de senaste 8 åren är relaterat till hempul faller det väl under "brusnivån" i siffrorna. Samtidigt som hempulandet ligger på en fortsatt hög nivå, åtminstone på det sättet vi verkar vilja mäta det - dvs. försäljning av elmaterial till konsument.

Samtidigt så kan man resonera tvärtom att de som hempulade förr använde det material som fanns tillgängligt. Och det var lampsladd, sockerbitar och isoleringsband + en del "återvunnet" material. Har många intressanta minnen från min morfar som var en hemmapulare av rang. Så man kan också konstatera att graden av hemmapul, och i synnerhet säkerhetsnivån på hemmapulet (= risken för dödlig olycka) inte har en självklar koppling till volymen på försålt material.
Rimligen tycker jag materiel är en sak, och idag använder många bra sådant.

Men andelen bränder måste öka med storleken på lasten strömmässigt och då är det viktigt att fråga sig hur utvecklingen gått här tidsmässigt.

Spottar, lågenergilampor, LED, el uppvärmning, servar/mining, solceller, laddbilar, el golvvärme osv.

Ju billigare desto mer förbrukning såklart, men priserna har legat relativt bra länge nu.

• Gilla
Lorpar och 1 till
  • Laddar…
O Olle61 skrev:
"Hjälpsam snickare" 2014 är väl den enda som är typ hempulare.
från ELSVs fullständiga beskrivning över dödsolyckan så känns snickaren inte heller som en hempulare, utan som en hjälpsam arbetskollega:

En 64 årig man omkommer då han utsattes för strömgenomgång när han skulle avisolera FK
trådar (kopplingstrådar) för att fästa dessa i en dragfjäder. Mannen var snickare och höll på
med ett husbygge. Ett flexrör i den infällda installationen hade lossat ur en skarvmuff när elektrikern
hade dragit ur FK trådarna. Anledningen till det var att det skulle kompletteras med en
tråd. Snickaren hade öppnat väggen och återställt skarven på röret. Elektrikern skulle komma
nästföljande dag och slutföra installationen. Snickaren tänkte vara hjälpsam och dra in trådarna
i röret innan han återställde väggen. När han avisolerade FK trådarna med sin morakniv utsattes
han för strömgenomgång från hand till hand då trådarna var spänningsförande.

jag har inte lyckats hitta några fallbeskrivningar utöver de som jag -- i förkortad form -- listat för 2012-2019, förutom 2011 då det förekom tre dödsolyckor, varav två var elektriker och en var en fiskare med ett 8 meters fiskespö som oavsiktligt kom i kontakt med en luftledning

så jag kan inte se att något av de 19 dödsfallen under 2011-2019 går att härröra till hempul

jag har försökt hitta några mer beskrivande redovisningar till dödsolyckorna på exempelvis 60-talet (då vi snittade 25 dödsolyckor årligen), men det har varit svårt att finna; Mikaels utdrag ur Teknisk Tidskrift i den förra tråden hör till de bättre fynden (https://www.byggahus.se/forum/threads/elolycksfall-hempulande-m-m.400579/page-5#post-4004862)

annat, delvis relaterat elände, är antalet personer som omkommer i bränder (inte bara elrelaterade) -- även den har en positiv, sjunkande trend över åren (saxat från Anders Jonssons doktorsavhandling Dödsbränder i Sverige ISBN 978-91-7063-946-3):
Diagram som visar trend för åldersstandardiserad brandrelaterad dödlighet per miljon invånare från 1952 till 2014.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

enligt Jonsson skedde en massiv utrullning av brandvarnare i Sverige under 1980-talet -- från 17 till 60 procent av hushållen -- detta till trots, så är det svårt att se några direkta hack i kurvan neråt runt 80-90-talet

"el" finns givetvis med som trolig orsak till brand, men är förhållandevis liten och då oftast är det spisen som dödar

tillbaka till el: som flera är inne på så är det svårt att se att det går att utläsa något som direkt tyder på att det skulle blivit varken bättre eller sämre med den utökade tillgången på elektriskt material -- det har i vart fall inte blivit ett galopperande problem efter att tillgången blev allmänt fri

det har också nämnts de förbättringar och utökat säkerhetstänk inom elektrikerskrået som skett över tid -- jag gjorde ett diagram som jämför de elrelaterade dödsfallen (där ingår förvisso inte endast yrkesmännen, utan även stolp- eller vagnsklättrare samt koppartjuvar (de är kanske yrkeskriminella?) med arbetsplatsolyckor med dödlig utgång i Sverige:
Diagram som visar jämförelse mellan elrelaterade dödsfall och arbetsplatsolyckor med dödlig utgång från 1955 till 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

* notera att arbetsplatsolyckorna -- med orange linje (skalan till höger) -- är 10 gånger högre än elolyckorna
** 1994? ja, det var Estonia...

första approximationen är att minskningen av de elrelaterade dödsolyckorna i stort följer minskningen av dödsolyckorna i arbetslivet -- ett bevis på överlag ökat säkerhetstänk och förbättrade arbetsplatser & material över tid?

sen kan man ju "bevisa" att nästan vad som helst korrelerar med nästan vad som helst -- såsom antalet drunkningsolyckor i amerikanska simbassänger och antalet filmroller för Nicholas Cage:

Diagram som jämför antalet drunkningsolyckor i simbassänger med antalet filmroller Nicholas Cage hade från 1999 till 2009.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Ulric och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
O Olle61 skrev:
Jag fuskade lite på 1980-talet. Det var inga problem att få tag på torix,VP-rör, ubåtar FK-tråd, eluttag och liknande.
Köpte du det på Domus?

• Haha
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att jag helt enkelt gick till en elfirma och köpte. Det fanns dessutom ett byggvaruhus som jag inte minns namnet på, tror det var i Linköping. De hade en del.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Köpte du det på Domus?
1988 hade jag inga problem att få tag i EKRK och EKLK för att byta ut gammal dödskulo och blymantlad skadad kabel. Även kulodosor gick att köpa, troligen samma elfirma i Linköping, minns inte riktigt. Alltså pre-CO.

C
Logad Logad skrev:
1988 hade jag inga problem att få tag i EKRK och EKLK för att byta ut gammal dödskulo och blymantlad skadad kabel. Även kulodosor gick att köpa, troligen samma elfirma i Linköping, minns inte riktigt. Alltså pre-CO.
Clas Ohlson sålde installationskabel m.m. till allmänheten redan på 1930-talet.
Gammal tidningsannons från Clas Ohlson med text som listar olika typer av kuhlolodning och priser.

Så det är ju inte så att det var omöjligt på något sätt att få tag på installationsmaterial före 1995 (varför just 1995?).
Men min bild är att det inte var så viktigt för hempularen förr att rätt material användes.

• Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
wow, 100 st tvåbenta "letti" för 40 öre ...
Jag betalar 2,36 kr + moms per styck idag.
Mycket inflation på sånt där ... 738 ggr dyrare idag.:surprised: :sweat:

C cpalm skrev:
Så det är ju inte så att det var omöjligt på något sätt att få tag på installationsmaterial före 1995 (varför just 1995?).
Nej, det har aldrig varit omöjligt. Men före ca 1995 så hittade man inte elmaterial på något vanligt varuhus som mest besöktes av vanliga privatpersoner. Det som fanns allmänt tillgängligt var det material som inte krävde behörighet för att hantera, så man kunde köpa lampsladd, antennkabel, stickproppar och sladdmonterade uttag. Och i viss mån gick det också att få tag på uttag och strömställare.

Sen kunde man ju alltid vända sig till elektrikerfirman på orten, det har jag aldrig provat. Men de kunde ju alltid ställa sig lite lagom negativ till att kränga material, eller ta skyhögt betalt (kan vi ha den historiska anledningen till grossisternas märkliga bruttoprislistor här?).
Ty de var ju troligen inte speciellt intresserade av att sälja material då de hellre såg till att ordna arbete till sina elektriker.

Varför 1995?
Ja det vet jag inte, inte mer än att under tidsperioden mellan typ 1990 och 1995 var de åren då flera olika kedjor som hade övervägande privatpersoner som kunder införde ett bredare utbud av elmaterial.

Redigerat:
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men före ca 1995 så hittade man inte elmaterial på något vanligt varuhus som mest besöktes av vanliga privatpersoner.
Det stämmer inte. Installationsmaterial fanns i den allmänt tillgängliga handeln långt innan.
Om man skall tala om en Clas Ohlson-effekt hade de ett hyfsat sortiment installationsmaterial redan 1989 när stockholmsbutiken öppnade, men även järnhandeln, när det begav sig, sålde sådant.
Har väldigt svårt att se någon specifik tidpunkt när installationsmaterial helt plötsligt exploderade i tillgänglighet.

Ett kuriöst exempel var elsidans Rinkaby rör dvs Knifab i Öregrund som på samma sätt sålde via postorder. Gissa om det väckte ont blod i leden kring SEG och deras nettolista med rabattbrev. Nima var på sitt sätt också tidiga med att erbjuda en hel del sånt material till sin kundgrupp.

Om en mindre handlare skulle börjat i sig helt legalt sälja elmaterial misstänker jag enorm lokal påtryckning i skala från tjuvnyp till "facklig blockad" bröder till hjälp i kollektivet. När zeitgeist så småningom ändrat sig och EU direkt och indirekt i ryggen samt stora spelare blev det såklart naturligt vid tiden in i nittiotalet.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.