19 144 läst · 143 svar
19k läst
143 svar
Elolycksfall vs hempulande, NYA tråden. (ej OT, snälla)
Jag tror även det finns faktorer med där el installeras av följande
Behöriga elektriker
Hantverkare ej el behöriga
Privatpersoner
Kategorin obehöriga hantverkare ser jag nog som en av de större riskerna.
Alltså de som fixar elinstallationer i samband med t.ex. kök eller badrumsrenoveringar mm utan behörighet att göra det och kunden inte fattar att det gått till på fel sätt.
Behöriga elektriker
Privatpersoner
Alltså de som fixar elinstallationer i samband med t.ex. kök eller badrumsrenoveringar mm utan behörighet att göra det och kunden inte fattar att det gått till på fel sätt.
Här bör finnas möjligheter att peta in snickare eller plattsättare för att dra rör eller förlägga golvvärme, så länge det står beskrivet i egenkontrollprogrammet på ett vettigt sätt. Någon form av kvalitetssäkring lär behövas.optimum skrev:Jag tror även det finns faktorer med där el installeras av följande
Behöriga elektriker
Privatpersoner
Jag är lite osäker på detta.redarn skrev:
I förra tråden var det uppe, bl.a PNO (som arbetar som brandman) drog lite info. Och fick väl fram att det var ca 100 som dog i bränder årligen, och ca 7% av bränderna ansågs el vara startföremål/startorsak.
Det skulle ju betyda 7 döda om året, och i den statistik som redovisas i första inläggen av tråden kommer ju inte ens upp till det antalet de senaste 20 åren.
Men när det gäller brand så var väl alla möjliga föremål start av elbrand, där spis var vanligast och stod för ca hälften av elbränderna.
Jag vet alltså inte riktigt ifall man denna brandstatistik är med i ESV's statistik över dödsfall av elolycka, men jag tror inte det, utan att det är nog två olika statistik.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 627 inlägg
Då den ena grafen i början av tråden delar upp dödsfallen i strömgenomgång och ljusbåge kan man nog utgå från att sådant som dödsfall i eldsvåda orsakad av elfel inte är med.
Ärligt talat tror jag precis som dig.13th Marine skrev:Om man tänker sig grafen y = kx + m, kan man inte då tänka sig m som de människor som klättrar på tåg eller elektrifierar maskar?
Annars tänker jag mig att det borde vara en logaritmisk funktion. Man börjar med att implementera de enkla samt de farligaste åtgärderna, det gör stor påverkan på säkerheten och statistiken.
Men sen blir det mindre resultat på varje åtgärd och tillsist blir det orimliga åtgärder för vi istället tar risken att någon idiot klättrar upp på tåget.
Den brantare delen av bättre statistik under 50-60-70-talen beror på alltmer dubbelisolerat material och allmänt bättre material. Att Semko-handsken försvann. Gammal dödskulo (gummi-isolering med metallhölje) och knoppledningsinstallationer försvann allteftersom.
De lågt hängande frukterna vad gäller elsäkerhet plockades, det som gjorde stor säkerhetsmässig nytta med rimliga åtgärder.
Sen vad gäller sista delen av kurvan, så kommer den naturligtvis aldrig kunna passera noll, vi kommer faktiskt aldrig heller nå noll döda per år flera år i rad, så länge som idioter bränns ihjäl uppe på tågvagnar eller när de stjäl koppar i ställverk. Att det även någon gång sker misstag vid linjearbete på högspänning kommer också vara svårt att helt undvika, den mänskliga faktorn är en besvärlig fiende.
Harka hade ju gjort en sammanställning i den andra tråden:
2012
- preliminärt: kortslutning i distributionstransformator skickar kortvarigt ut 12kV till hushållen, anslutningskontakten till en svets hade tidigare smält och spänningssatt höljet, svetsaren omkommer under en 12kV-puls
2013
- ingen omkommer
2014
- obehörig, äldre man, kontaktskena i Bromma tunnelbanedepå
- vagnklättring/kontaktledning, Göteborg samt Falköping 20 resp 19 år gamla, 15 kV
- hjälpsam snickare skalar befintlig, strömsatt FK inför elektrikerns återkomst och får strömgenomgång hand-till-hand
- montering av vattenfilter, en skruv penetrerar in till strömförande vägguttag på andra sidan, höll i vattenrör med andra handen
2015
- inbrott i nätstation, kopparstöld
2016
- 87-årig man, strömförande hölje till sladdvinda, stödde sig mot vattenrör med andra handen
- två linjemontörer i Ludvika kommer i kontakt med 30kV luftledning
2017
- klättring i 70kV stolpe
- äldre man letar/fångar mask med två klädhängare i marken anslutna till 230V
2018
- linjemontör, stolptransformator, 20kV
2019
- klättring i 130kV stolpe
- friåkare tåg, kontaktledning (eller tågvärme?)
- linjemontör, kabelskåp, 400V
"Hjälpsam snickare" 2014 är väl den enda som är typ hempulare.
Nästan inga fall med "hushällsström"
2012
- preliminärt: kortslutning i distributionstransformator skickar kortvarigt ut 12kV till hushållen, anslutningskontakten till en svets hade tidigare smält och spänningssatt höljet, svetsaren omkommer under en 12kV-puls
2013
- ingen omkommer
2014
- obehörig, äldre man, kontaktskena i Bromma tunnelbanedepå
- vagnklättring/kontaktledning, Göteborg samt Falköping 20 resp 19 år gamla, 15 kV
- hjälpsam snickare skalar befintlig, strömsatt FK inför elektrikerns återkomst och får strömgenomgång hand-till-hand
- montering av vattenfilter, en skruv penetrerar in till strömförande vägguttag på andra sidan, höll i vattenrör med andra handen
2015
- inbrott i nätstation, kopparstöld
2016
- 87-årig man, strömförande hölje till sladdvinda, stödde sig mot vattenrör med andra handen
- två linjemontörer i Ludvika kommer i kontakt med 30kV luftledning
2017
- klättring i 70kV stolpe
- äldre man letar/fångar mask med två klädhängare i marken anslutna till 230V
2018
- linjemontör, stolptransformator, 20kV
2019
- klättring i 130kV stolpe
- friåkare tåg, kontaktledning (eller tågvärme?)
- linjemontör, kabelskåp, 400V
"Hjälpsam snickare" 2014 är väl den enda som är typ hempulare.
Nästan inga fall med "hushällsström"
Jag kämpar på lite med detta, här kommer lite:Mikael_L skrev:Eller kan det vara så att trots allt, så är hempulandet en så väldigt liten andel, att fast än det genererar 100ggr fler dödsfall så märks det ändå inte, då elfirmornas installerande är 10 000 ggr mer.
Går detta att reda ut?
hmmm
elbutik.se har en årsomsättning på 109 miljoner, och det torde vara typ endast elmaterial, och främst till privatpersoner.
Men å andra sidan har elektroskandia en omsättning på nästan 14 miljarder ..
Vi har väl typ 4 st grossister som står för det mesta elmaterialet som elektrikerna installerar.
Elektroskandia
Ahlsell
Solar
Rexel.
Elektroskandia har omsättning på nästan 14 miljarder. Mig veterligen endast el, inget vvs etc.
ES har sålt en hel del vitvaror förr, tror jag. Hur är det idag? Om en betydande del av omsättningen är vitvaror så är det alltså inga 14 miljarder elmaterial.
Har elektroskandia annan försäljning? Tjänst?
Ahlsell har en omsättning på 15,5 miljarder, men säljer VVS och andra byggvaror också, deras VA och ventilation tror jag omsätter betydligt mer än el.
Säljer ahlsell annat? Tjänst?
Solar omsatte 3,6 miljarder, har VVS också, men jag tror att el omsätter mer än hälften.
Onninen omsatte 1,5 miljard, har mycket mer än el i sitt sortiment.
Rexel omsatte 5,4 miljarder, har även webförsäljning som jag tror privatpersoner kan komma åt. Troligen säljer de dock mest mot elfirmor och byggen.
Malmbergs omsatte 0,6 miljard, och säljer en hel del vidare till elbutik.se och Bauhaus m.fl. så en del av omsättningen landar hos privatpersoner ändå.
Jag vet inte riktigt var alla siffror hamnar till sist, då jag är för okunnig om dessas verksamhet som jag själv inte ser.
Men det känns inte orimligt att de större grossisterna omsätter bortåt 15-25 miljarder i elmaterial, och det mesta till elektriker på ett eller annat sätt.
All denna grova statistik över så lång tid är nog inte mycket att se på för trådens tema. Tänk på att tre stora i stort nyelektifieringar skett under de 120 åren med paradigmskifte i utförande, material för att inte nämna volym och intensitet på dem. Och de senare 60 åren med avklingande risker pga det som ofta nämnts med plastmaterial och den naturliga omsättningen av gamla bruksföremål, förändrade krav på installationer osv. Så ska man utgå från någon epok är det nog från 80 fram till nu för diverse analyser och även då med de historiska ryggsäckarna på väg bort en bra bit in i senare tid.Mikael_L skrev:Jag börjar om med att posta samma som starten i förra; en bild som kommer ifrån rent officiell statistik källa: elsäkerhetsverkets olycksfallrapport 2007
[bild]
Den slutar 2007. Åren efter kan vi hitta i senare års rapporter, här ifrån ESV rapport 2019
[bild]
Som synes en fortsatt svag nedgång, nu verkar det inte gå att komma så mycket lägre. De senaste 10-15 åren har dödsfall i samband med folk på järnvägsvagnar dominerat, till det några idioter som stjäl koppar och faktiskt en som skulle leta efter daggmask till fisket genom att köra ett spänningsatt spett i jorden.
Dvs nu domineras olyckorna av folk utan vett, dessa olyckor går knappt att rå på.
Att spåra de marginella hempularna i detta är nog helt meningslöst så som det ser ut och utvecklats. Många gör säkert bättre jobb nu med material av rimlig klass åtkomligt och något förtroende har åtminstone jag för att de flesta håller sig på rätt sida sin kompetens oavsett område. Hoppas också att det med tiden ökar genomsnittligt vad de som är åtkomliga för argument tar till sig och nyttjar av all info som är så lättåtkomlig på senare år tycker mycket pekar på det.
Sen återstår ju alltid det du skrev, och inget att blanda in direkt i detta temat.
"Dvs nu domineras olyckorna av folk utan vett, dessa olyckor går knappt att rå på."
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Jag har jobbat i Norge, deras statistik ser likadan ut, men ännu kraftigare nedgång på privatpersonsidan men detta beror på att dem har/hade ett annat elsystem. Idag går de över till TNC, tidigare levererade man inte jord (bara fas-fas).HasseTeknik skrev:
Skall se om jag hittar några data......
Och sen vad alla andra som vänder sig till privatpersoner omsätter i elmaterial är ännu värre att reda ut.
elbutik.se som sagt 114 miljoner.
Jag tipsade byggahus för några år sedan att det kunde vara lite intressant att få veta hur mycket de omsätter av elmaterial, det ledde till sist till denna artikel
https://www.byggahus.se/el/hur-mycket-pular-vi-elen-sjalva
Men lite besvikelse, vi fick inte mycket siffror ...
Men en gissning här var 1-3% av totala omsättning, men denna person trodde att typ CO och Biltema osv hade större andel av omsättningen.
Men om man gissar lite friskt att det är 2% av omsättningen så ...
Clas Ohlson omsatte 8,8 miljarder, skulle då kanske kunna sälja elmaterial för ca 160 miljoner.
Jula omsatte 5 miljarder, kanske omsätter 100 miljoner i elmaterial
Biltema 5,7 miljarder (svårt, jag förstår inte riktigt deras bolagssfär, men jag tror detta är försäljningsbolaget).
Sen har vi de roliga företagen, Bauhaus som är ett kommanditbolag, alltså är bokslutet ej offentligt. Men det görs en uppskattning på momsredovisning att de omsätter mellan 5 och 10 miljarder.
Detta är bara några av alla jättar som säljer till privatpersoner.
Jag tvivlar på att de kommer speciellt nära i försäljningsvolym som grossisterna, men minst 10% borde det i alla fall bli, kanske uppåt 30% också.
Det är ju många här som jag inte räknat upp, Hornbach, byggmax, k-rauta, xl-bygg, woody, swedool, öob osv osv. Det blir lätt minst 10 till också, om man tänker efter lite.
Men de här säljer nog även en inte helt obetydlig procentandel till elektrikerna själva, eller till kunder som sen låter elektrikern sätta upp materialet. (eller att kompisen är elektriker kommer och hjälper till under helgen).
Jag tipsade byggahus för några år sedan att det kunde vara lite intressant att få veta hur mycket de omsätter av elmaterial, det ledde till sist till denna artikel
https://www.byggahus.se/el/hur-mycket-pular-vi-elen-sjalva
Men en gissning här var 1-3% av totala omsättning, men denna person trodde att typ CO och Biltema osv hade större andel av omsättningen.
Clas Ohlson omsatte 8,8 miljarder, skulle då kanske kunna sälja elmaterial för ca 160 miljoner.
Biltema 5,7 miljarder (svårt, jag förstår inte riktigt deras bolagssfär, men jag tror detta är försäljningsbolaget).
Sen har vi de roliga företagen, Bauhaus som är ett kommanditbolag, alltså är bokslutet ej offentligt. Men det görs en uppskattning på momsredovisning att de omsätter mellan 5 och 10 miljarder.
Jag tvivlar på att de kommer speciellt nära i försäljningsvolym som grossisterna, men minst 10% borde det i alla fall bli, kanske uppåt 30% också.
Det är ju många här som jag inte räknat upp, Hornbach, byggmax, k-rauta, xl-bygg, woody, swedool, öob osv osv. Det blir lätt minst 10 till också, om man tänker efter lite.
Men de här säljer nog även en inte helt obetydlig procentandel till elektrikerna själva, eller till kunder som sen låter elektrikern sätta upp materialet. (eller att kompisen är elektriker kommer och hjälper till under helgen).
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Så vad uppskattar du totalen till för privatpersoner per år? (mellan tummen och pekfingret)Mikael_L skrev:Och sen vad alla andra som vänder sig till privatpersoner omsätter i elmaterial är ännu värre att reda ut.
[länk]
Tja, åhhh ... det blir så vilt taget ur luften, nästan ...
Men jag räknade upp 10 företag här som alla troligen har omsättningar runt 5 miljardersklassen, så har de 2% elprylar så blir det ju kanske en miljard i omsättning tillsammans av elmaterial, ... något sånt ... tummen/pekfingret du vet ...
Och hur många till kedjor och stora aktörer kan vi komma på?
Om det finns ca 10 till stora, och sen 20 hälften så stora, så kanske totalen riktat mot privatmarknanden kan röra sig om 3 miljarder då ...
Så OK, jag tror inte längre att privatmarknaden omsätter några 30% av totalen, kanske mer i häraden 10% då ...
Det gör det ju lite svårare att bedöma ifall dödsfallsstatistiken beror på hempulandet, ifall bara var 10'de uttag skruvats upp av en privatperson.
Men jag räknade upp 10 företag här som alla troligen har omsättningar runt 5 miljardersklassen, så har de 2% elprylar så blir det ju kanske en miljard i omsättning tillsammans av elmaterial, ... något sånt ... tummen/pekfingret du vet ...
Om det finns ca 10 till stora, och sen 20 hälften så stora, så kanske totalen riktat mot privatmarknanden kan röra sig om 3 miljarder då ...
Så OK, jag tror inte längre att privatmarknaden omsätter några 30% av totalen, kanske mer i häraden 10% då ...
Det gör det ju lite svårare att bedöma ifall dödsfallsstatistiken beror på hempulandet, ifall bara var 10'de uttag skruvats upp av en privatperson.
Medlem
· 1 686 inlägg
Tack, jag har också haft lite tankar på nyckeltal som tex försäljning för att hitta ytterligare nyckeltal för korrelation till hempul än vad som finns tillgängligt hos tex ELSV.Mikael_L skrev:Tja, åhhh ... det blir så vilt taget ur luften, nästan ...
Jag tror att lite äldre puckar, typ nexa, fibaro, diverse Z-wave-puckar etc håller lite högre kvalitet eftersom dom ingår i lite mer proprietära ekosystem eller följer standarder för mer kommersiella tillämpningar. Nu de senaste åren har marknaden för billiga wifi- och zigbee-puckar exploderat och jag misstänker att man kommer att se ungefär samma problem som har funnits med billiga kinaladdare till mobiler.13th Marine skrev:
Medlem
· 1 686 inlägg
Tyvärr finns det lika mycket skitprodukter för alla sk "standards", dock misstänker jag att mängden direkt farliga produkter är försvinnande lite då prissättningen är pressad även på kända märken vilket gör att det inte är lika attraktiv att ta in den billigaste skräpet pga Postnords "importskatt" från Kina.useless skrev:Jag tror att lite äldre puckar, typ nexa, fibaro, diverse Z-wave-puckar etc håller lite högre kvalitet eftersom dom ingår i lite mer proprietära ekosystem eller följer standarder för mer kommersiella tillämpningar. Nu de senaste åren har marknaden för billiga wifi- och zigbee-puckar exploderat och jag misstänker att man kommer att se ungefär samma problem som har funnits med billiga kinaladdare till mobiler.
Det värsta skräpet kan dock vara svårt att identifiera då många av dessa produkter är märkta med den falska CE-märkning "China Export" som är ett direkt plagiat av Europas officiella CE-symbol (med minimala skillnader, se länk nedan). För den normala konsumenten är det med andra ord väldigt svårt att se någon skillnad när man beställer från tex Aliexpress.
Jag har dock varken hört eller läst att "no-name" puckar ska vara ett ökande problem. Skulle man ha en brandfarlig skräppuck monterad in någon form av kvalitetsdosa motsvarande EL30 bör det inte vara några problem, i alla fall jämfört med farliga skräp-laddare som kan ta eld intill en vägg, ligga på nattduksbordet osv och dessutom kan ge stötar.
Redigerat: