C cpalm skrev:
Kolla #36. Ingen redovisar orsakerna i detalj, så det pusslet får man lägga själv. Och om man gör det så inser man att det inte ger något stöd för Elsäkerhetsverkets påståenden om faran med hempul. Vilket är lite trådens (ursprungs-)ämne.
Jag antar att, vid en förfrågan, att Elsäkerhetsverket aldrig skulle svara på frågan, vad som är orsaken till dessa tre dödsfall? Särskilt inte om hempul inte är svaret.

Två av fallen nämns hos elsäkerhetsverket. Ett fall i samband med arbete på kraftledning och en tågklättrare. Den tredje vet jag inte.

• Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
C
Keiller Keiller skrev:
Jag antar att, vid en förfrågan, att Elsäkerhetsverket aldrig skulle svara på frågan, vad som är orsaken till dessa tre dödsfall? Särskilt inte om hempul inte är svaret.
Jag tror inte det är så att de försöker hålla det hemligt på något sätt. Även om de verkar vilja måla upp en annan bild i den offentliga debatten.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
jag tycker inte att Elsäkerhetsverket är återhållsamma i sina beskrivningar av de elrelaterade dödsfallen som exempelvis linjearbetaren som tragiskt omkom i fjol uppe i Lappland, troligen av inducerad spänning från en högspänningsledning i drift (mitt inlägg #122)

Socialstyrelsen däremot ger aldrig ut några detaljer, utan detta fallet rapporteras som ...år 2021, 30-34-årig man från Gävleborgs län... punkt slut

ser man tillbaka några år ser man att antalet omkomna varierar mellan ELSV och Socialstyrelsen:
Stapeldiagram visar antalet elrelaterade dödsfall mellan 1997-2021 enligt Elsäkerhetsverket och Socialstyrelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det händer att de anger samma antal, men ibland är den ena högre, ibland lägre, och en skillnad ligger i att ELSV bara anger de fall som kommit dom till kännedom (direkt via anmälningar, eller via media), medan Socialstyrelsen hanterar samtliga avlidna i landet

och en killgissning från min sida där uppfattningarna skulle kunna gå isär skulle kunna vara detta scenario:
...jag är uppe på ett tak och micklar med en takfläkt, jag råkar då komma åt fasledaren och får en liten lättare stöt så att jag rycker till men tappar tyvärr balansen så att jag trillar ner från taket och dör...

för ELSV – och många forummedlemmar – skulle detta kunna räknas som ett dödsfall på grund av el, medan läkaren som skriver ut dödsorsaksintyget kanske snarare konstaterar att jag dött genom fall från hög höjd (om jag tappat balansen på grund av en liten elektrisk stöt, en kraftig nysattack eller blivit attackerad av en aggressiv skata påverkar inte analysen att jag dog av fallet)

fjolårets statistik bjuder på en del diskrepanser mellan de två rapporterna – linjearbetaren uppe i Lappland har nog båda med, men därtill har ELSV med ett fall med en 25-åring i spårområde som inte återfinns i Socialstyrelsens statistik, så där var väl dödsorsaken någon annan

omständigheterna för de två kvinnornas dödsfall som Socialstyrelsen har med är också oklara – ingetdera är känt hos Elsäkerhetsverket, de är inte heller rapporterade som arbetsplatsolyckor till Arbetsmiljöverket, båda kvinnorna var i tidiga medelåldern, den ena från Stockholms län och den andra från Västernorrlands län (men olycksplats/-erna inte angivna) – kanske ska man av respekt inte heller gräva i det mer än så

det är – tack och lov – väldigt få dödsfall i Sverige orsakade av direktkontakt med el, den förekomst som skulle tänkas vara kopplad till hempul är knappast mätbar på senare tid, och därmed än svårare att säga sig kunna utläsa någon trend...

• Gilla
merbanan och 2 till
  • Laddar…
Med andra ord så verkar hempularna ha någorlunda respekt för el och gör det de bör göra för att olycks- och dödsfall hålls på ett minimum.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
idag kom Elsäkerhetsverkets rapport över elolyckor för 2022:
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...sfallsrapporter/elolycksfallsrapport-2022.pdf

inte heller i fjol klarade vi oss utan dödsfall, men det var nära:

Stapeldiagram som visar minskning av elrelaterade dödsfall i Sverige från 1955 till efter 2010.
Skapa konto

2022
– en ung man förolyckades när han vistades på ett spårområde, för fotografering på tågvagnstak

rapporten beskriver också ett undersökt fall som inte slutade med dödsolycka, men som nog bara var en hårsmån därifrån och där man faktiskt anade hempul:

en person i en bostadsrätt i södra Stockholm utsattes för strömgenomgång och krampade fast i duschen men kunde tas loss av två andra personer – en undersökning fann en ”…felaktig och sannolikt lekmannamässig elinstallation…” som spänningsatt husets armering och fortplantat nätspänningen via betongen till grannlägenhetens golvbrunn/vattenledningar

närkontakt med kontaktledningar med personer som inte har där att göra, utgör den enskilt största orsaken till elrelaterade dödsfall under 2000-talet:

Cirkeldiagram visar dödsolyckor fördelade på arbetsstatus och elektricitetstyp, data från elsäkerhetsverket.
Skapa konto

i den stora gruppen ”övrigt” – alltså dödsfall som inträffar på fritiden – och som inte utgörs utav klättrande vid kontaktledningar eller i kraftledningsstolpar, återfinns en uppsjö av olika olyckor: misslyckade kopparstölder, trasigt elmateriel (exempelvis skarvsladdar), helgalen elanvändning (exempelvis fånga metmask med 230V) och oförutsedda strömgenomgångar (exempelvis fisklina i kraftledning, oavsiktlig penetrering utav elmatning med verktyg)

• Gilla
Uffe A och 8 till
  • Laddar…
så kom då Socialstyrelsens årliga uppdatering av dödsorsaksregistret idag

Socialstyrelsen redovisar enbart ett elrelaterat dödsfall för 2022 – sannolikt samma dödsfall med järnvägsklättring som Elsäkerhetsverket tog upp i sin rapport – exponering för kraftledning, pojke 15-19 år

Stapeldiagram som visar antalet elrelaterade dödsfall i Sverige från 1997 till 2022, uppdelat på olika kategorier.
Skapa konto

det är tragiskt med varje dödsfall, men därmed tangerade 2022 samma låga nivå som 2013 – därefter får man gå tillbaka till 1902 för att hitta så få dödsfall orsakade av människoskapad elektricitet (dödsfall på grund av blixtnedslag ligger på cirka ett halvt dödsfall per år under de senaste 25 åren)

• Gilla
HenrikHuslöse och 13 till
  • Laddar…
Elsäkerhetsverket släppte idag sin årliga rapport över fjolårets elolycksfall:

https://www.elsakerhetsverket.se/gl...sfallsrapporter/elolycksfallsrapport-2023.pdf

enligt ELSV inträffade två dödsfall orsakade av strömgenomgång i fjol – en under yrkesutövning och en utan yrkeskoppling (och de senaste åren som påminnelse/referens):

2023
– en person omkommer i samband med kraftledningsbygge i Mariedamm, Askersund (kan ha varit induktion från närliggande 130 kV)
– en person omkommer när denne faller ner på ett tunnelbanespår och kommer åt strömskenan (750V)

2022
– en ung man förolyckades när han vistades på ett spårområde, för fotografering på tågvagnstak

2021
– arbete vid kraftledning, troligen utsatt för inducerad spänning från närliggande kraftledning
– en person i 25-årsåldern omkommer vid vistelse i spårområde i Malmö

2020
– linjemontör vid arbete med ny kraftledning (inducerad spänning från närliggande 400kV-ledning)
– 16-årig pojke klättrar på tågvagn i Västerås

2019
– klättring i 130kV stolpe
– friåkare tåg, kontaktledning (eller tågvärme?)
– linjemontör, kabelskåp, 400V

2018

– linjemontör, stolptransformator, 20kV

2017
– klättring i 70kV stolpe
– äldre man letar/fångar mask med två klädhängare i marken anslutna till 230V

Stapeldiagram och linjediagram som visar elrelaterade dödsfall och arbetsplatsolyckor i Sverige 1955-2023.
Skapa konto

arbetsplatsrelaterade dödsolyckor
enligt Arbetsmiljöverkets rapportering omkom under fjolåret sammanlagt 55 personer under arbete – fyra var kvinnor – och som vanligt var de helt dominerade orsakerna trafik-, kläm- eller fallolyckor

därtill omkom ytterligare 8 personer vid arbetsplatser, men som inte var svenska arbetstagare (tillhörande utländska företag alternativt intagna/omhändertagna)

antalet elrelaterade dödsfall i Sverige ansluter sig väl till nedgången utav dödliga arbetsplatsolyckor (en följd av allmänt bättre säkerhetstänk och skyddsåtgärder)

i fjol var dock ett mörkt år med många arbetsplatsolyckor – innevarande år har tyvärr inletts snarlikt

icke dödliga elolyckor
ELSV redovisar även en uppgång i anmälda elolycksfall under yrkesutövning (såväl elektriker som andra yrkesmän) – som givetvis inte är en komplett bild av verkligheten – från cirka 6-700 per år under pandemin, till över 900 anmälningar i fjol, där en femtedel av anmälningarna ledde till sjukfrånvaro på minst 1 dag

den stora ökningen av antalet anmälda elolycksfall har främst skett bland olyckor som inte ledde till sjukfrånvaro, och ökningen kan bero på ändrad anmälan/rapportering

Redigerat:
  • Gilla
Emil.P och 9 till
  • Laddar…
Socialstyrelsen släppte idag dödsorsaksregistret över fjolårets dödsfall

liksom i fjol redovisar Socialstyrelsen enbart ett elrelaterat dödsfall under förlidet år:

Stapeldiagram som visar elrelaterade dödsfall i Sverige från 1997 till 2023, indelat i kategorierna: icke specificerad elektrisk ström, annan specificerad elektrisk ström och kraftledningar.
Skapa konto

sannolikt gäller detta olyckstillbudet i tunnelbanan som nämndes i mitt senaste inlägg här ovanför – mannen som omkom i samband med kraftledningsbygget var utländsk medborgare (från Balkan om jag minns rätt) och Socialstyrelsens register omfattar enbart personer som är folkbokförda i Sverige

ser man till åldersfördelning över de förolyckade har det sett ut så här de senaste 27 åren, där då antalet dödsfall har halverats den senaste nioårsperioden jämfört med nioårsperioden innan:

Stapeldiagram som visar åldersfördelning av dödsfall över tre tidsperioder (1997-2023) i åldersgrupper från 0 till 89 år bland folkbokförda.
Skapa konto

flest dödsfall sedan 1997 finns bland 40-åringarna som utmärker sig tydligt, liksom att efter 65 år sjunker dödsfallen då de flesta yrkesverksamma försvunnit från aktiv tjänst

det finns en lokal topp för gruppen 15-19 (...24) år som man kan anta hör samman med ungdomligt oförstånd (klättring i närhet av högspänning)

inget barn under 10 år har omkommit sedan 2004, ingen yngre än 15 år har omkommit sedan 2009 – låt oss alla göra vad vi kan för att den goda trenden fortsätter

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.