19 867 läst · 143 svar
20k läst
143 svar
Elolycksfall vs hempulande, NYA tråden. (ej OT, snälla)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 050 inlägg
Staten tycker helt enkelt om att reglera och förbjuda sådant som är farligt. Om vi vet att elarbete kan vara farligt, vilket väl är ostridigt, så är den politiska reflexen att förbjuda allmänheten att ägna sig åt det.
Många saker blir normalt sett farligare genom slika förbud, men då såväl elmaterial som instruktionsmaterial är fritt tillgängligt kan nog just hempul rent av bli säkrare genom att vara förbjudet. Jag tror i alla fall inte att det finns någon stor negativ effekt av förbudet.
Själva pulandet blir förstås inte mer eller mindre farligt, men de minst lämpade låter nog bli då de vet att de inte får. Ytterligare några som skulle kunna göra en del själva låter bli för att de är laglydiga och resten rycker på axlarna, köper sitt material och gör sitt jobb.
Jag är förstås mot dagens skrålagstiftning av princip, men i praktiken har jag svårt att bry mig.
Många saker blir normalt sett farligare genom slika förbud, men då såväl elmaterial som instruktionsmaterial är fritt tillgängligt kan nog just hempul rent av bli säkrare genom att vara förbjudet. Jag tror i alla fall inte att det finns någon stor negativ effekt av förbudet.
Själva pulandet blir förstås inte mer eller mindre farligt, men de minst lämpade låter nog bli då de vet att de inte får. Ytterligare några som skulle kunna göra en del själva låter bli för att de är laglydiga och resten rycker på axlarna, köper sitt material och gör sitt jobb.
Jag är förstås mot dagens skrålagstiftning av princip, men i praktiken har jag svårt att bry mig.
Innan man ställer sig frågan hur statistiken skall analyseras måste man fundera på om statistiken överhuvudtaget innehåller den information man eftersöker.E El-Löken66 skrev:
Vi vet t.ex. att Y-axeln i diagrammet är summan av olyckor av olika slag. Låt oss säga att Y = A + B + C + D, där A är kategorin hempulande som vi vill komma åt. Om endast Y är given, kan vi då bestämma A:s värde? Svaret är nej. Även om A ingår i Y har A gått förlorad i summeringen.
Vi måste tillföra ytterligare information som särskiljer A från de övriga termerna. Ett sätt att angripa detta analytiskt kan vara att titta på hur Y påverkas av kända "händelser" som vi vet har en korrelation till A. T.ex. en "Clas-Ohlson-effekt" - tanken är inte så dum, men jag skulle vilja påstå att man är ute på väldigt hal is med att försöka kvantifiera ett så pass tunt samband.
hur är det med statistik kring brandolyckor som följd av hempul?
eller diskuteras enbart fall med dödligt utfall här?
eller diskuteras enbart fall med dödligt utfall här?
Det enda graferna och data i tråden (än så länge) är över dödsfall.S SomePenguin skrev:
Att analysera på anmälda skador och incidenter känns smått meningslöst då underrapporteringen av detta är gigantisk, samt väldigt olika beroende på var rapporteringen kommer ifrån, elnätsbolagen rapporterar kanske hyggligt, hempulare knappt alls. Vården kan rapportera lite om skador, jag vet dock inte om det sen samlas i någon statistik.
Sen har över tid rapporteringsbenägenheten varierat, för några tiotals år sedan kom det nog knappt något ifrån elektriker/elfirmor, man ryckte på axlarna och gick vidare - försökte vara försiktigare nästa gång.
Idag har rapportering ökat mycket, men dock från en obefintlig nivå till .. tja, lite mer i alla fall.
Men dödsfall göms inte undan, det stuvas inte bort - utan samtliga rapporteras, en läkare utfärdar ett dödsfallsintyg. Visst kan något enstaka dödsfall utav el ev råka få någon annan angiven orsak, men det är troligen rätt ovanligt. Det kan ju också bli något fel åt andra hållet. Så dödsfallsstatistiken ljuger inte - det är bra.
Det dåliga är att det är så få fall om året, särskilt de senaste åren, att det är svårt att dra slutsatser utifrån datat.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Det skulle vara intressant att höra med ELSV om det skett några eller om man planerar förändringar med mål och syfte för statistiken. Exempelvis, vem är beställare respektive mottagare dvs vad ska statistiken användas till. Hur och var hämtas info in. Hur konsoliderade data dvs hur delas info upp och sammanställs och varför osv.E El-Löken66 skrev:
När jag kollade det med ELSV för ca 1 år sedan hade man inte gjort några större förändringar de senaste 10 åren eftersom uppdraget till myndigheten var den samma.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Frågan är om det existerar mer detaljerad info för att dyka djupare in i analysen. Undrar om det finns möjlighet att få tag på rådata och göra egna uppdelningar, någon som har koll på detta?Mikael_L skrev:
Det enda graferna och data i tråden (än så länge) är över dödsfall.
Att analysera på anmälda skador och incidenter känns smått meningslöst då underrapporteringen av detta är gigantisk, samt väldigt olika beroende på var rapporteringen kommer ifrån, elnätsbolagen rapporterar kanske hyggligt, hempulare knappt alls. Vården kan rapportera lite om skador, jag vet dock inte om det sen samlas i någon statistik.
Sen har över tid rapporteringsbenägenheten varierat, för några tiotals år sedan kom det nog knappt något ifrån elektriker/elfirmor, man ryckte på axlarna och gick vidare - försökte vara försiktigare nästa gång.
Idag har rapportering ökat mycket, men dock från en obefintlig nivå till .. tja, lite mer i alla fall.
Men dödsfall göms inte undan, det stuvas inte bort - utan samtliga rapporteras, en läkare utfärdar ett dödsfallsintyg. Visst kan något enstaka dödsfall utav el ev råka få någon annan angiven orsak, men det är troligen rätt ovanligt. Det kan ju också bli något fel åt andra hållet. Så dödsfallsstatistiken ljuger inte - det är bra.
Det dåliga är att det är så få fall om året, särskilt de senaste åren, att det är svårt att dra slutsatser utifrån datat.
Intressant är ju också om någon kan komma över ungefär motsvarande statistik från t.ex. Tyskland, där befolkningsunderlaget är betydligt större och installationsmaterialet är någorlunda detsamma ( med frågetecken för prylar från de gamla öst-delarna då).
Jo så kan det vara. Men viss benägenhet finns det ju att rapportera brandolyckor i dom fall försäkringsbolagen och/eller brandķåren behövts dras in.Mikael_L skrev:
Det enda graferna och data i tråden (än så länge) är över dödsfall.
Vore inte det intressant?
Det finns några problem med att dra dom slutsatser du gör här eftersom det finns fler faktorer som nog spelar en roll i denna statistik. Bl.a. så har elsäkerhetsstandarden ständigt blivit bättre, vilket gör att man inte kan dra slutsatsen att statistiken är orsakad av ökade tillgängligheten av elinstallationsmaterial. Saker som antagligen spelat en stor roll i statistiken tror jag är:Mikael_L skrev:
Ja då förra tråden jag startade nu kan sägas vara bortom all räddning, så startar jag en ny där vi diskuterar ENDAST olycksfallsstatistik och om den går att härleda till elsäkerhetsverkets och elbranschens åsikt att hempulandet skapar mycket skada och död.
ELLER om mitt påstående att den ökande försäljningen av material på Biltema/Jula/hornbach/elbutik m.fl inte syns som som ökning av olyckor visar på att det inte är något problem, att det t.o.m verkar som att hempulandet minskar olyckorna.
Jag tror att båda dessa ansatser är svåra att leda i bevis, men det vore kul att få en del vinklingar runt frågan.
(Allt startade ju med att jag påstod att det faktiskt bara blev bättre, men fick en ganska rimligt åsikt tillbaka om att det kanske lika gärna var elektrikerna som blev bättre under samma period)
*Successiva införandet av jordfelsbrytare i hemmet
*ökad informationstillgänglighet kring el och elsäkerhet
*successiva införandet av jordade installationer
*successivt hårdare elsäkerhetskrav
*bättre material (PVC t.e.x.)
Jag tror även att tillgången på elmateriel, har minskat olyckorna, då risken för olyckor är mindre med riktiga grejor än kopplingar med högtalarkablar lampkablar och tejpskarvar som var mycket vanligare på sjuttiotalet. Detta är ju dock svårt att få fram i statistiken.
Skulle kunna finnas en synergi också med att elmaterial blivit enklare att installera. Förr var du ju tvungen att lära dig bocka rör och metall-kuhlo. Nu är det bara att dra och klippa av.L Lorpar skrev:
Att bestämmelser och material införs retroaktivt gör ju att den totala elsäkerheten förbättras långsamt, utan att man kan urskilja så mycket enstaka faktorer.
Det skulle ju kunna vara så att den fria försäljningen av elmaterial har gjort att dåliga installationer ersatts av bättre installationer snabbare än annars (oaktat priser så är ju tillgången på elektriker begränsad och utbildning av fler elektriker tar tid). Och detta kanske tar ut en eventuell negativ effekt av ökat hempulande...
Jag tror ju annars att väldigt enkla mekaniska förbättringar såsom dubbla barriärer och petskydd har gjort en hel del.
Det skulle ju kunna vara så att den fria försäljningen av elmaterial har gjort att dåliga installationer ersatts av bättre installationer snabbare än annars (oaktat priser så är ju tillgången på elektriker begränsad och utbildning av fler elektriker tar tid). Och detta kanske tar ut en eventuell negativ effekt av ökat hempulande...
Jag tror ju annars att väldigt enkla mekaniska förbättringar såsom dubbla barriärer och petskydd har gjort en hel del.
Summa summarum så tror jag så här:
Tillgängligheten av elmaterial och installationsinstruktioner har gjort hemmapulandet säkrare. Men ändå inte lika säkert som om en elektriker gjort det.
jag skulle vända på saker och hellre påstå att om allt hempulande skulle upphöra, så skulle antalet olyckor minska och därmed få statistiken att se ännu bättre ut.
Tillgängligheten av elmaterial och installationsinstruktioner har gjort hemmapulandet säkrare. Men ändå inte lika säkert som om en elektriker gjort det.
jag skulle vända på saker och hellre påstå att om allt hempulande skulle upphöra, så skulle antalet olyckor minska och därmed få statistiken att se ännu bättre ut.