Bruk är beställt och vinchen förberedd. Lite ställningsbyggnad och inköp av inspetionskamera sedan är det bara att börja dra 🙂
Winch monterad på träställning utomhus bredvid ett hus med rödmålad träfasad, omgiven av grönytor och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag antar att man blandar tillräckligt för att dra hela kanalen i ett svep och inte en säck i taget, eller?
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 4 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Bruk är beställt och vinchen förberedd. Lite ställningsbyggnad och inköp av inspetionskamera sedan är det bara att börja dra 🙂
[bild]

Jag antar att man blandar tillräckligt för att dra hela kanalen i ett svep och inte en säck i taget, eller?
Har du kran för att lyfta upp winchanordningen? 😀
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Har du kran för att lyfta upp winchanordningen? 😀
Åja så tung är den inte 😅
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Bruk är beställt och vinchen förberedd. Lite ställningsbyggnad och inköp av inspetionskamera sedan är det bara att börja dra 🙂
[bild]

Jag antar att man blandar tillräckligt för att dra hela kanalen i ett svep och inte en säck i taget, eller?
Jag blandade en säck i taget men förberedde för flera snabbt efter.
Jag förvattnade kanalerna dagen innan.
Jag fick dra många gånger för att få ut bruket men det blev jättebra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Bruk är beställt och vinchen förberedd. Lite ställningsbyggnad och inköp av inspetionskamera sedan är det bara att börja dra 🙂
[bild]

Jag antar att man blandar tillräckligt för att dra hela kanalen i ett svep och inte en säck i taget, eller?
Du kan blanda i omgångar. Gör inget om du stannar med vinschen på väg upp då bruket är slut.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fick idag glidgjutningen godkänd med beröm 😃
 
  • Gilla
bjornlindelof och 11 till
  • Laddar…
Härligt 🤩
Rådalen Rådalen skrev:
Fick idag glidgjutningen godkänd med beröm 😃
 
  • Gilla
Rådalen
  • Laddar…
Tack för inspirerande läsning. Står i startgroparna för att glidgjuta två kanaler i en skorsten i torpet vi nyss köpt. Inte eldats på minst 10 år och sotaren dömde ut den. Finns fyra kanaler varav två ser mer sotiga ut och är, antar jag, eldningskanaler, de andra borde vara ventilationskanaler antar jag. Dimensionerna på kanalerna i toppen är som minst 15 cm och som mest 21 cm, ingen är riktigt den andra lik. I köket finns en ”Köks-Norah”, dvs en äldre köksspis, i vardagsrummet en öppen spis. Har inhandlat vinsch, inspektionskamera, byggt ställning för mig och för vinschen, inhandlat saker för att bygga dragkudde samt C-bruk. Har några frågor som jag inte riktigt hittat svar på i tråden.

1. Hur långt ner måste jag glidgjuta i den kanalen som går till öppna spisen? Måste jag även jämna till den koniska delen av öppna spisen nedanför spjället? När man tittar upp från öppningen ser man att det smalnar av och från och med spjället och uppåt så blir det smalare, om än ganska så vindlande, det är inte rakt där nere iaf.
2. Min far berättade att när familjens sommarstuga glidgjöts så körde sotaren ner en borr med en kätting på för att rensa inför gjutningen. Har en Dremel som jag fäst en lite kätting/kedja i och som verkar kunna göra jobbet nedsänkt i förlängningssladd och vinsch. Är detta nåt som nån provat?

Tack för all inspiration!
 
C Capri-Sun skrev:
Tack för inspirerande läsning. Står i startgroparna för att glidgjuta två kanaler i en skorsten i torpet vi nyss köpt. Inte eldats på minst 10 år och sotaren dömde ut den. Finns fyra kanaler varav två ser mer sotiga ut och är, antar jag, eldningskanaler, de andra borde vara ventilationskanaler antar jag. Dimensionerna på kanalerna i toppen är som minst 15 cm och som mest 21 cm, ingen är riktigt den andra lik. I köket finns en ”Köks-Norah”, dvs en äldre köksspis, i vardagsrummet en öppen spis. Har inhandlat vinsch, inspektionskamera, byggt ställning för mig och för vinschen, inhandlat saker för att bygga dragkudde samt C-bruk. Har några frågor som jag inte riktigt hittat svar på i tråden.

1. Hur långt ner måste jag glidgjuta i den kanalen som går till öppna spisen? Måste jag även jämna till den koniska delen av öppna spisen nedanför spjället? När man tittar upp från öppningen ser man att det smalnar av och från och med spjället och uppåt så blir det smalare, om än ganska så vindlande, det är inte rakt där nere iaf.
2. Min far berättade att när familjens sommarstuga glidgjöts så körde sotaren ner en borr med en kätting på för att rensa inför gjutningen. Har en Dremel som jag fäst en lite kätting/kedja i och som verkar kunna göra jobbet nedsänkt i förlängningssladd och vinsch. Är detta nåt som nån provat?

Tack för all inspiration!
1. Sotaren provtrycker från hålet där du ansluter kaminen eller från öppningen i öppna spisen. Och han lär uppskatta att det är tätt hela vägen. Tycker inte 15 och 21 är så stor skillnad. Om du har en 10 cm bred platta och lägger en bit från en skummadrass som är 8-10 cm så tar den ju den del som är 21 cm. Och lite tunnare bit för den på 15 cm. Men allt kan ju fastna på väg upp så det kanske viktigaste av allt är att du ser till att kunna dra tillbaka paketet nedifrån. Annars har du skitjobb att göra några dagar framöver för att få ut det som fastnat 😆

2. Roterande kätting är en klassisk metod som du absolut kan prova. Men prova först med en vanlig sotarviska som du slaktar genom att frisera spröten till lagom längd och sedan dra den upp och ned med ryckiga rörelser så den kommer åt så mycket som möjligt. Du kommer att se hur det fungerar om du öppnar upp längst ned och stänger till i nederkant så att du får koll på vad den fått loss. Tycker det är synd att utsätta en Dremel för det där som första metod. Och att öppna upp en kanal på ett strategiskt ställe för att få koll på vad som pågår är alltid trevligt. Det är lätt att mura igen den när allt är klart.
 
Z zingo skrev:
Tycker det är synd att utsätta en Dremel för det där som första metod.
Ja, en Dremel känns som den snabbt skulle hamna i skrot-lådan om man använde den så.

Inte för att jag vill avskräcka någon från att pröva, och går-det-så-går-det, men jag skulle inte alls bli förvånad om den gav upp andan ganska snabbt om man rensar skorsten med den.
 
  • Haha
  • Gilla
Capri-Sun och 1 till
  • Laddar…
S
Rådalen Rådalen skrev:
Jag använde en rund som jag klippte till så den vart enligt mina mått som då den inte var exakt fyrkantig, förstärkte öglorna då dessa var i klenaste laget =). Drog upp och ned ett flertal gånger och spolade därefter.

[länk]
Z zingo skrev:
1. Sotaren provtrycker från hålet där du ansluter kaminen eller från öppningen i öppna spisen. Och han lär uppskatta att det är tätt hela vägen. Tycker inte 15 och 21 är så stor skillnad. Om du har en 10 cm bred platta och lägger en bit från en skummadrass som är 8-10 cm så tar den ju den del som är 21 cm. Och lite tunnare bit för den på 15 cm. Men allt kan ju fastna på väg upp så det kanske viktigaste av allt är att du ser till att kunna dra tillbaka paketet nedifrån. Annars har du skitjobb att göra några dagar framöver för att få ut det som fastnat 😆

2. Roterande kätting är en klassisk metod som du absolut kan prova. Men prova först med en vanlig sotarviska som du slaktar genom att frisera spröten till lagom längd och sedan dra den upp och ned med ryckiga rörelser så den kommer åt så mycket som möjligt. Du kommer att se hur det fungerar om du öppnar upp längst ned och stänger till i nederkant så att du får koll på vad den fått loss. Tycker det är synd att utsätta en Dremel för det där som första metod. Och att öppna upp en kanal på ett strategiskt ställe för att få koll på vad som pågår är alltid trevligt. Det är lätt att mura igen den när allt är klart.
Dremeln fick vila idag. Köpte Julas sotarkit, 20 cm i diameter. Vis av en gammal upplevelse där lodet blev kvar i en gammal pipa så gjorde jag som vissa i tråden tipsat om och bultade fast ett 4 m långt 32mm plaströr jag hade liggandes. Hade friserat viskan för lite så den fastnade direkt. Fick klippa mig loss med plåtsaxen borst för borst. Sen fastnade den i en krök några meter ned. Kunde ta ett ytterligare rör nedifrån och banka loss viskan nedifrån. Kommer inte förbi uppifrån med denna metod men funderar på att ”viska nedifrån” med rör plus viska. Få bort det värsta. Sen glidjuta från strax ovan spjället och uppåt. Är det rimligt? till köksspisen var förloppet rakare och där gick det betydligt enklare.

Har därefter försökt flertalet gånger med en kudde på träbit, först 10x12 cm följ av 10x10 cm. Båda gångerna fastnade kudden. Tog sotarviskan och lade svamp samt tyg på den. Fortsatt väldigt trångt på några ställen och vinschen fick verkligen jobba, men jag kom igenom med denna metod till skillnad från träbiten. Tre dragningar i vardera pipa, C-bruk. Körde varannan pipa så det blev kanske 1h mellan dragningarna i en pipa. Fick fiska upp lite nedfallet bruk efter varje dragning i kökskaminen. Ska gå ner med inspektionskamera imorgon och se hur det ser ut dit mobilkameran inte når. Vinschanordning av trä och metall med röd handtag placerad på en skorsten. Skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinsch med ställning.

Insidan av en skorstenspipa med sotiga tegelväggar, tagen ur sotarens synvinkel för att dokumentera rengöringsarbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före
Insidan av ett rökkanal efter sotning med synliga sot- och smutsrester på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter
 
  • Gilla
landan81 och 11 till
  • Laddar…
C Capri-Sun skrev:
Dremeln fick vila idag. Köpte Julas sotarkit, 20 cm i diameter. Vis av en gammal upplevelse där lodet blev kvar i en gammal pipa så gjorde jag som vissa i tråden tipsat om och bultade fast ett 4 m långt 32mm plaströr jag hade liggandes. Hade friserat viskan för lite så den fastnade direkt. Fick klippa mig loss med plåtsaxen borst för borst. Sen fastnade den i en krök några meter ned. Kunde ta ett ytterligare rör nedifrån och banka loss viskan nedifrån. Kommer inte förbi uppifrån med denna metod men funderar på att ”viska nedifrån” med rör plus viska. Få bort det värsta. Sen glidjuta från strax ovan spjället och uppåt. Är det rimligt? till köksspisen var förloppet rakare och där gick det betydligt enklare.

Har därefter försökt flertalet gånger med en kudde på träbit, först 10x12 cm följ av 10x10 cm. Båda gångerna fastnade kudden. Tog sotarviskan och lade svamp samt tyg på den. Fortsatt väldigt trångt på några ställen och vinschen fick verkligen jobba, men jag kom igenom med denna metod till skillnad från träbiten. Tre dragningar i vardera pipa, C-bruk. Körde varannan pipa så det blev kanske 1h mellan dragningarna i en pipa. Fick fiska upp lite nedfallet bruk efter varje dragning i kökskaminen. Ska gå ner med inspektionskamera imorgon och se hur det ser ut dit mobilkameran inte når. [bild] Vinsch med ställning.

[bild] Före
[bild]Efter
Nu ytterligare en fråga. När jag filmade ner i kanalerna så såg jag att det på några ställen lossnat bruk och att det fläckvis såg ut som på förebilderna, dvs tegel i dagen. Min tanke är att försöka igen, ska bygga upp kudden med lite mer skumgummi också. En tanke var att kartlägga exakt var det saknas bruk genom att mäta på kamerasladden hur långt från skorstenens öppning som defekterna är, därefter markera motsvarande längd på vinschen och fokusera bruknedkastandet där. Vad tror folk om det? Andra förslag på hur man ordnar till det. Var lite sugen på att göra sån kudde man pumpar upp, har dock ingen kompressor. Skulle det funka med en cykelpump med manometer samt en klämma vid behov för att så att säga ”låsa in luften”?
 
S
Hur många gånger drog du?
Bara att dra tills det blir bra…
 
  • Gilla
zingo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.