C Capri-Sun skrev:
Nu ytterligare en fråga. När jag filmade ner i kanalerna så såg jag att det på några ställen lossnat bruk och att det fläckvis såg ut som på förebilderna, dvs tegel i dagen. Min tanke är att försöka igen, ska bygga upp kudden med lite mer skumgummi också. En tanke var att kartlägga exakt var det saknas bruk genom att mäta på kamerasladden hur långt från skorstenens öppning som defekterna är, därefter markera motsvarande längd på vinschen och fokusera bruknedkastandet där. Vad tror folk om det? Andra förslag på hur man ordnar till det. Var lite sugen på att göra sån kudde man pumpar upp, har dock ingen kompressor. Skulle det funka med en cykelpump med manometer samt en klämma vid behov för att så att säga ”låsa in luften”?
Har svårt att tro att du behöver göra det så avancerat. Med en kudde som pressar lagom mycket och ett bruk som inte trillar ner pga för lös konsistens borde det bli tätt överallt om du slafsar på rejält med bruk och efterdrar ett par-tre gånger utan att kasta ner bruk.
 
  • Gilla
Capri-Sun
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Hur många gånger drog du?
Bara att dra tills det blir bra…
Tre gånger per pipa med bruk varje gång. Åker ut till stugan till helgen beväpnad med mer skumgummi och bruk.
 
S
Dra några gånger utan bruk så det trycks till och blir jämnt.
 
Okej, nu har det skitit sig rejält här. Är alltså i torpet i helgen för att glidgjuta lite mer eftersom det släppt på några ställen när jag filmade efter första dragningarna: Drog en gång med min nygjorda svamp utan bruk, gick igenom ena pipan utan allt för stora svårigheter. Körde en gång med bruk, lite trögt på ett ställe, fick testa lite vad vinschen gick för men det gick. Kör igen, lassar på en del bruk i början, vevar på men det är helt fast. Paniken börjar infinna sig. Det knakar i vinschställningen. Försöker dra i repet som är fäst i kudden underifrån. Helt fast. Försöker förgäves att peta med kofot mot kudden via öppna spisen, ser den underifrån strax ovan spjället, inget händer. Försöker rucka på den med stort plaströr uppifrån pipan. Vinschställningen går isär av belastningen. Skruvar loss vinschen, ner till verkstaden och spikar ihop den igen, upp igen, det har mörknat, kör pannlampa. Inget hjälper. Häller ner lite vatten i hopp om att bruket inte ska bränna.

Där är vi nu. Hällde i bruket för ca 4h kanske så det är väl på god väg att bränna nu. Nån som har nåt förslag? Annars blir det väl att öppna upp murstocken och ta bort det hela den vägen. Inte mitt projekt hittills detta…
 
C Capri-Sun skrev:
Okej, nu har det skitit sig rejält här. Är alltså i torpet i helgen för att glidgjuta lite mer eftersom det släppt på några ställen när jag filmade efter första dragningarna: Drog en gång med min nygjorda svamp utan bruk, gick igenom ena pipan utan allt för stora svårigheter. Körde en gång med bruk, lite trögt på ett ställe, fick testa lite vad vinschen gick för men det gick. Kör igen, lassar på en del bruk i början, vevar på men det är helt fast. Paniken börjar infinna sig. Det knakar i vinschställningen. Försöker dra i repet som är fäst i kudden underifrån. Helt fast. Försöker förgäves att peta med kofot mot kudden via öppna spisen, ser den underifrån strax ovan spjället, inget händer. Försöker rucka på den med stort plaströr uppifrån pipan. Vinschställningen går isär av belastningen. Skruvar loss vinschen, ner till verkstaden och spikar ihop den igen, upp igen, det har mörknat, kör pannlampa. Inget hjälper. Häller ner lite vatten i hopp om att bruket inte ska bränna.

Där är vi nu. Hällde i bruket för ca 4h kanske så det är väl på god väg att bränna nu. Nån som har nåt förslag? Annars blir det väl att öppna upp murstocken och ta bort det hela den vägen. Inte mitt projekt hittills detta…
Inget kul läge. Men detta hände även mig tredje gången jag skulle dra en pipa, förutom att jag inte hade hunnit hälla ner bruk. Skulle provera utan bruk en gång.

Anledningen var att pipan svängde på ett ställe och plattan var för bred för den genomgången. Tyvärr var det också mellan våningarna så det var inte lätt att lösa. Men jag lokaliserade ungefär var det var och fick göra hål i pipan där. Det tog några timmar men det gick att få loss alltihop.

Ditt läge är värre med en klump bruk ovanpå, men även det kommer att lösa sig innan helgen är slut. Lycka till!
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
Det är inte sällan man måste ta upp hål för att få plats med dragkudden så deppa inte över att det sket sig.

Hos mig slutade kanalen en bit högre upp ön jag räknat med så jag fick mura om.
Ett hål i en vägg med synliga murstenar och en hink full av spillror och murbruk framför. Insidan av en murstock syns genom hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade lite andra bilder på min murstock.
Insidan av en tegelmurad skorsten sedd från insidan, med mörka och ljusa partier på stenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan av en murstock med vita väggar som sträcker sig bort mot en svart öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild som visar ett rakt schakt genom murverk, sannolikt en rökgasledning eller ventilationskanal, med ojämn inre yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alexzas och 2 till
  • Laddar…
Tack för peppen! Det var faktiskt precis vad som behövdes. Får bli att knacka upp ett hål imorrn. Återigen, tack för att ni tog er tid att svara. Grymt!
 
  • Gilla
zingo
  • Laddar…
Funkar det att mura igen med C-bruk också när man tagit upp murstocken eller ska man ha nåt annat bruk då?
 
C Capri-Sun skrev:
Funkar det att mura igen med C-bruk också när man tagit upp murstocken eller ska man ha nåt annat bruk då?
Det går bra. Du kan ju armera med lite fint grus om du har.
 
Vad använde du för bruk?
Jag brukar dra med c bruk och en påse rismjöl / hink med bruk för att det ska bli klibbigare och fastna bättre.
 
  • En närbild av en gammal, murad skorstenskanal med sot- och spindelnätsrester på de inre stenytorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insida av en murad skorsten med tydlig struktur på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av insidan på en murad och putsad skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Träpanel123 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.