Vad använde ni för verktyg när ni rengjorde pipan innan dragning ?

Jag har tänkt att handla dragkudde och bruk ifrån www.soliduct.com, de säljer även en krejs med prislappen 1000:-. Jag tycker dock att krejsen var orimligt dyr. Tips på annat bra verktyg att rengöra pipan med? Pipan är aldrig använd ( inget sot alls ) och 4 meter lång.

krejsen:
http://www.soliduct.com/product_info.php?cPath=210_244&products_id=1675

Vad tror ni för övrigt om den kudden de säljer ?
Ska man satsa på den eller tillverka en egen enligt ovan ?

Kudden:
http://www.soliduct.com/product_info.php?products_id=1677

Och till sist, vart hittar man billiga rökpatroner att kontrollera dragningen med efteråt?

Tacksam för hjälpsamma svar.
/ Ännu en som snart ska prova att glidgjuta sin pipa själv.

Krejsen verkar dyr som du säger. Harald Nyborg säljer krejs med lod och lina för ca: 300:- :rolleyes:
Den funkar bra att rengöra pipan med.
Jag röstar för att tillverka egen dragkudde efter hur din rökkanal ser ut. :cool:

l9tic skrev:
Krejsen verkar dyr som du säger. Harald Nyborg säljer krejs med lod och lina för ca: 300:- :rolleyes:
Den funkar bra att rengöra pipan med.
Jag röstar för att tillverka egen dragkudde efter hur din rökkanal ser ut. :cool:
Jag hittar bara en sotningsviska och den duger inte för att rengöra en skorsten inför glidgjutning. Har de verkligen en riktig krejs??

spararen skrev:
Jag hittar bara en sotningsviska och den duger inte för att rengöra en skorsten inför glidgjutning. Har de verkligen en riktig krejs??
Jag kan hålla med om att den där verkar för mjuk. Det behöver nog vara lite styvare grejer. :D
Men det kanske räcker med en sotningsviska, det beror lite på hur mycket sot det sitter i kanalen.

spararen skrev:
Vad är det för skillnad på Krejs och sotningsviska? :confused:
Kolla den här ordlistan. :rolleyes:

http://www.skorstensfejare.se/pub42.asp

l9tic skrev:
Jag kan hålla med om att den där verkar för mjuk. Det behöver nog vara lite styvare grejer. :D
Men det kanske räcker med en sotningsviska, det beror lite på hur mycket sot det sitter i kanalen.
l9tic skrev:
Vad är det för skillnad på Krejs och sotningsviska? :confused:
Kolla den här ordlistan. :rolleyes:

[länk]
Skillnaden jag syftade på är som mellan en borste och en stålborste. Krejsen som används vid rengöring inför glidgjutning är av rostfritt stål och "river" rejält. Så rejält att den avverkar material och tom. riskerar trycka ut stenar som inte sitter fast. Vidare räcker det inte med ett lod för att få krejsen genom pipan utan man använder vinsch.
Jag tycker i och för sig att man sparar så mycket på att göra arbetet själv att man kan unna sig riktiga verktyg.
Bra verktyg gör ju liksom halva jobbet.
Men en stålkrejs för 300 spänn hade förstås varit mumma. :D

spararen skrev:
Skillnaden jag syftade på är som mellan en borste och en stålborste. Krejsen som används vid rengöring inför glidgjutning är av rostfritt stål och "river" rejält. Så rejält att den avverkar material och tom. riskerar trycka ut stenar som inte sitter fast. Vidare räcker det inte med ett lod för att få krejsen genom pipan utan man använder vinsch.
Jag tycker i och för sig att man sparar så mycket på att göra arbetet själv att man kan unna sig riktiga verktyg.
Bra verktyg gör ju liksom halva jobbet.
Men en stålkrejs för 300 spänn hade förstås varit mumma. :D
Japp det hade det. Jag var på harald nyborg idag och köpte en sotningsviska med lina och lod. Den är verkligen som en borste. Det jag använde till att rengöra min pipa är en krejs men jag kommer inte ihåg var jag köpte den.
Däremot har jag tillverkat en egen tygnd till den för att kunna få ner den hela vägen.
Jag ska försöka återkomma med bilder för att kunna jämföra. :)

l9tic skrev:
Japp det hade det. Jag var på harald nyborg idag och köpte en sotningsviska med lina och lod. Den är verkligen som en borste. Det jag använde till att rengöra min pipa är en krejs men jag kommer inte ihåg var jag köpte den.
Däremot har jag tillverkat en egen tygnd till den för att kunna få ner den hela vägen.
Jag ska försöka återkomma med bilder för att kunna jämföra. :)
Jag tog kort på min vad jag tolkar är en Krejs till vänster och en Sotningsviska till höger.
Lägg märke till den hemmagjorda lite större tygnden till krejsen.

• Skorsten 008 (Small).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I helgen drog jag två kanaler i lill-stugan enligt beskrivning ovan. Fungerade bra! Tack Zingo!
I lill-stugan ska en bastu in + andra delen som har vedspis blir gästrum.

Jag köpte en sotarviska från Jula à 99 kr, monterade en vikt undertill och tamp ovantill och drog några gånger. Sot, grus och småbitar från kanalen lossnade. Var lite bekymrad över att kanalen är fyrkantig och viskan rund, men kom fram till att det fick duga.

Byggde en dragkudde enligt beskrivning. Som vinch använde jag en båtvinch monterad på en gammal ställning. Torrdrog och fick justera bottenplattan några gånger, kanalerna har en liten krök.

En timme innan dragning spolade jag kanalerna med trädgårdsslangen med munstycket satt på spridning. Det rann ut en del sotigt vatten... vilket kändes bra för då blev det renare. Kanalerna fick torka en timme.

Blandade eldfast bruk med C-bruk, typ hälften-hälften.

Drog varje kanal 4 gånger. Kanalerna fick vänta ca en timme mellan dragningarna.

Sotaren hade lämnat rökpatroner som jag använde för att testa tätheten och det verkar vara tätt. Nu ska jag ringa honom så han kan godkänna kanalerna.

Mina tips: Blanda löst, typ fil eller välling. När kudden ligger i startläge öser man på så det blir en pelare ca 30-40 cm av bruk, sedan är det nog bra att konstant lägga på en slev medan man vevar upp kudden. Detta för att slå sönder ytspänningen på bruket på kudden och bruket rinner/trycks ut i hörnen och mot väggarna.

Jag ska se om jag har några bra bilder som visar ställningen mm.

• Gilla
Mickey_sthlm och 3 till
  • Laddar…
Ville bara meddela att jag postade en liten uppsats om hur vi murade upp vår skorsten i somras på egen hand. Ni hittar den under Värme Allmänt.

• Gilla
StinaAsson
  • Laddar…
Intressant tråd o läsa måste jag säga. Har jobbat med det här ex antal år innan jag sadla om o börja på raffinaderi,men hjälper fortfarande vänner o bekanta.
Verkligen påhittigt av dig zingo o fått allt nästan helt rätt. Har bara en invädning o det är valet av bruk. Fast är det till ventilationskanaler är C-bruket ett bra allternativ,annars hade jag rekomenderat B-bruk till eldningskanaler o gärna nått eldfast som ett skyddande lager. Går bra att dra eldningskanaler "släta" med med B-bruket ett par gånger o låta det bränna imellan dragningarna så det inte "sprickbildningen" uppstår på samma ställe varje gång. Sen drar man två ggr på raken med ett eldfastbruk,finns massvis på marknaden,o en gång "torrt" efteråt för att få med sig överflödigt bruk.

För övrigt så använder jag mig av Krejs o säckväv till mina dragningar,funkar till ursotning o sen på med säckväv o den är klar för "dragning". Vill gärna ha ett konstant hårt tryck längs hela kanalen så jag inte får för tjockt med bruk på o orskar en förträngning,uppbromsning av rökgaserna,vilket ger sämmre drag

Länkt till metoden jag jobba med tidigare http://www.skorstensfolket.se/ vilket är en av många,men alla är istort sett samma. Lite tips o ideer ang vajerspel,som man köper på Biltema (typ Artikelnr:15-8640)o svetsar ett stabilt stativ.

Lycka till,o hör gärna av er om det är nått ///Jonas

• Gilla
Heliumbeaver och 8 till
  • Laddar…
Jag har nu låtit provtrycka två kanaler i murstocken. Det var en del läckage från murstocken på andra våningen. Dock inget mellan kanalerna. I helgen skrapade jag bort bruk från murstocken. Det gick att göra med en morakniv. Vad är det för bruk som är så poröst, lerbruk? kalkbruk? Om jag nu ska putsa på med nytt bruk där jag skrapat så ska det väl vara av samma typ för att inte senare riskera sprickor? Vad tror ni, bör jag glidgjuta kanalen också? I besiktningsprotokollet hade han satt 1:surprised:r, dvs erinran. Han snackade om att man med dagens EU-bestämmelser inte fick sätta eldningsförbud bl.a. Är det någon som kan reglerna här?

Tacksam för respons.

Jonas 161. Trevligt att få input från en som jobbat proffesionellt med detta. Har du erfarenheter av det patenterade keramiska bruket?

Hur gammalt é huset o hur har du det med bjälklagsupplägget mot murstocken?Det är garanterat kalkbruk,fast det kan bli väldigt poröst pga av kondens vid kanaler som inte används,eller används sällan.Vilket istort sett alla kanaler gör idagens läge.Men gör så att du skrapar rent o putsar på nytt kalk/cement bruk=B-bruk.Är det väldigt trångt o komma åt så använd gummi/disk-handske o elementpensel för att få dit bruket o pensla till det snyggt.Fast va det ett stort läckage kan det va läge o dra om kanalern,fast det kanske räcker med en bit.
Har inte riktigt koll bestämmelserna för dom ändras till som tätt.

Japp det har jag,o det funkar bra,fast det gör dom andra på marknaden oxå annars hade dom nog inte funnits kvar.En nackdel är att man får tillsätta gullex då det saknar bindmedel,men är "glasfiberarmerat" så det spricker lite.

Håll tillgodo

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.