488 124 läst · 599 svar
488k läst
599 svar
Egen glidgjutning godkänd!
Ser att flera fick pengar över till juklapparna. Så bra.
Vad gäller bruket vidhåller jag att "5-6 glidgjutningar under en skorstens livstid är både roligare och oerhört mycket mer lönsamt än två glidgjutningar med lyxbruk". Man lär ju ändå känna sina kanaler och vet precis hur man ska inspektera hur det håller med åren. Prisskillnaden är för stor.
Vad gäller bruket vidhåller jag att "5-6 glidgjutningar under en skorstens livstid är både roligare och oerhört mycket mer lönsamt än två glidgjutningar med lyxbruk". Man lär ju ändå känna sina kanaler och vet precis hur man ska inspektera hur det håller med åren. Prisskillnaden är för stor.
Hej.
Förra sommaren så renoverade jag en skorsten på ett hus från 1844 (en skånelänga med vasstak)
Först murade jag om kronan med begagnat handslaget tegel och därefter glidgjutning av kanalerna (fyra stycken varav en inte drogs som skall vara ventilation)
Eftersom vi gör allt i byggnadsvårdens tecken valde vi att använda kalkbruk som man gjorde förr - även till murningen.
Blandade putsgrus (kan använda mur- och putsgrus också) 1-3 mm och släckt murkalk E - en del kalk och 3-4 delar grus.
Lös blandning och 5 dragningar med bruk (en med vatten före och en efterdragning utan bruk efter).
Kolla på http://www.skanelangen.se för bild på huset - det är skorstenen som knappt syns till vänster. Mer artiklar kommer - bla om glidgjutning, skorsten och lite annat.
Godkänt av muraren och numera eldar vi i sättugn och rörspis! Till sommaren kommer även den gamal köksspisen att renoveras så vi kan laga mat "över" eld...
/Fredrik
Förra sommaren så renoverade jag en skorsten på ett hus från 1844 (en skånelänga med vasstak)
Först murade jag om kronan med begagnat handslaget tegel och därefter glidgjutning av kanalerna (fyra stycken varav en inte drogs som skall vara ventilation)
Eftersom vi gör allt i byggnadsvårdens tecken valde vi att använda kalkbruk som man gjorde förr - även till murningen.
Blandade putsgrus (kan använda mur- och putsgrus också) 1-3 mm och släckt murkalk E - en del kalk och 3-4 delar grus.
Lös blandning och 5 dragningar med bruk (en med vatten före och en efterdragning utan bruk efter).
Kolla på http://www.skanelangen.se för bild på huset - det är skorstenen som knappt syns till vänster. Mer artiklar kommer - bla om glidgjutning, skorsten och lite annat.
Godkänt av muraren och numera eldar vi i sättugn och rörspis! Till sommaren kommer även den gamal köksspisen att renoveras så vi kan laga mat "över" eld...
/Fredrik
By the way; jag är en simpel IT-kille och definitivt amatör - så var inte rädda att prova på om ni är av den händiga sorten.
/F
/F
försökte mig på att glidgjuta en kanal i skorstenen igår, men vid andra dragningen så fastnade den när det var ca 2 meter kvar till skortstenstoppen...
varning för att lägga i för mycke bruk!
återkommer när jag fått ordning på det.
varning för att lägga i för mycke bruk!
återkommer när jag fått ordning på det.
Jag ser hopp för mina utdömda spisar, tack. Nu tror jag att jag skulle våga mig på det hela efter att ha läst detta. Det är väl i så fall bruket som jag är osäker på, vilket som i mitt fall är bäst att använda( ingen cement här) i en gammalskorsten där det troligtvis är kalkbruk.
Hej!
Sicken super tråd. När sotarn var här och titta på vår skorsten sa han att skiljeväggarna över tak var dåliga. Han visste inte hur det var längre ned. Räcker det att glidgjuta endast ovan tak? Sen så e tegelstenarna utanpå skorsten (ovantak) dåliga, eller bruket emellan dom har lossnat. Han sa att detta bara var estetiskt, men kan man endast sätta en plåt runt om tro? Ett litet tak behövs även till skorstenen, därför skiljeväggarna e dålia.
Så alltså räcker det att glidgjuta endast ovantak eller ska man ta hela vägen?
Sicken super tråd. När sotarn var här och titta på vår skorsten sa han att skiljeväggarna över tak var dåliga. Han visste inte hur det var längre ned. Räcker det att glidgjuta endast ovan tak? Sen så e tegelstenarna utanpå skorsten (ovantak) dåliga, eller bruket emellan dom har lossnat. Han sa att detta bara var estetiskt, men kan man endast sätta en plåt runt om tro? Ett litet tak behövs även till skorstenen, därför skiljeväggarna e dålia.
Så alltså räcker det att glidgjuta endast ovantak eller ska man ta hela vägen?
Glidgjutningen är klar och godkännd, men jag fick lite panik när proppen fastnade två meter från skorstenstoppen.
Jag hade förberätt allt, byggt ställning, sotat kanalen noga, provdragit med blöt skummgummikudde och gjuteväv ett par gånger och allt verkade funka fint.
Blandade bruket (KC-bruk, fraktion C) och bar upp i hinkar till skorsten.
Första dragningen gick fint, men det blev inte riktigt jämt och täkte inte överallt, men det gjorde ju inget, jag hade tänkt att dra ett par gånger till.
Andra dragningen började också bra, men när det var ca två meter kvar så fastnade kudden i pipan. Ställningen till vinschen vek sig när jag tog i, så jag försökte i stället dra tillbaka kudden i repet jag fäst i botten, men den satt fast hur jag än gjorde.
Det fannas inget annat att göra än att hacka hål i skorstenen ovanför undertakt på övervåningen. Jag svor rätt mycke över min dåliga slagborrmaskin, men till slut fick jag ut tegelstenen och såg in i pipan. Där såg jag bara vajern! Proppen var lite längre ner. In med armen och försöka gräva ut så mycke som möjligt och sen upp på taket och veva igen (efter att jag lagat ställnigen till vinschen). Men det gick inte att veva nu heller, ståltråden mellan kudden och kroken på vajern gick av.
Jag fick ta ett hål till i skorstenen och ta ut skummgummi, gjuteväv och resten av murbruket (som hade börjat bränna), ner på golvet på övervåningen (utanför badrummet och sonens sovrumm, tur att jag var ensam hemma...)
Sen kunde jag mura igen hålen (i två omgångar) blanda nytt bruk (lite lösare) och ta bort lite av skummgummikudden) och dra ett par gånger till.
Nästa dag kom sotaren och kollade hela pipan med videokamera och provtryckte. Allt såg slätt och fint ut, mycke bra drag och helt tätt!
Felen jag gjorde var att kudden var lite för stor, bruket lite för tort och jag la på för mycke vid andra dragningen. Men nu vet jag det till nästa pipa!
Nu har jag murat upp för en gammal och renoverad sk. sparspis (liten vedspis med två plattor). Allt är klart och det är verkligen mysigt att elda i köket!
Kanske återkommer med några foton senare.
Jag hade förberätt allt, byggt ställning, sotat kanalen noga, provdragit med blöt skummgummikudde och gjuteväv ett par gånger och allt verkade funka fint.
Blandade bruket (KC-bruk, fraktion C) och bar upp i hinkar till skorsten.
Första dragningen gick fint, men det blev inte riktigt jämt och täkte inte överallt, men det gjorde ju inget, jag hade tänkt att dra ett par gånger till.
Andra dragningen började också bra, men när det var ca två meter kvar så fastnade kudden i pipan. Ställningen till vinschen vek sig när jag tog i, så jag försökte i stället dra tillbaka kudden i repet jag fäst i botten, men den satt fast hur jag än gjorde.
Det fannas inget annat att göra än att hacka hål i skorstenen ovanför undertakt på övervåningen. Jag svor rätt mycke över min dåliga slagborrmaskin, men till slut fick jag ut tegelstenen och såg in i pipan. Där såg jag bara vajern! Proppen var lite längre ner. In med armen och försöka gräva ut så mycke som möjligt och sen upp på taket och veva igen (efter att jag lagat ställnigen till vinschen). Men det gick inte att veva nu heller, ståltråden mellan kudden och kroken på vajern gick av.
Jag fick ta ett hål till i skorstenen och ta ut skummgummi, gjuteväv och resten av murbruket (som hade börjat bränna), ner på golvet på övervåningen (utanför badrummet och sonens sovrumm, tur att jag var ensam hemma...)
Sen kunde jag mura igen hålen (i två omgångar) blanda nytt bruk (lite lösare) och ta bort lite av skummgummikudden) och dra ett par gånger till.
Nästa dag kom sotaren och kollade hela pipan med videokamera och provtryckte. Allt såg slätt och fint ut, mycke bra drag och helt tätt!
Felen jag gjorde var att kudden var lite för stor, bruket lite för tort och jag la på för mycke vid andra dragningen. Men nu vet jag det till nästa pipa!
Nu har jag murat upp för en gammal och renoverad sk. sparspis (liten vedspis med två plattor). Allt är klart och det är verkligen mysigt att elda i köket!
Kanske återkommer med några foton senare.
Glidgjut hela vägen, det är inte mer jobb än att bara ta en blit. Var dock försiktig om skiljeväggarna är dåliga. Det vore ju inte bra om dom rasade...T3ZZ skrev:
Har sett att en del proffs har en uppblåsbar lång korv som dom sätter ner i intillliggande kanaler för att stödja väggarna, men om du tar det försiktigt och drar med LÖST bruk ett par gånger. Kanske låter det bränna emellan? Så ska det nog funka ändå... Kanske lika bra att dra alla kanaler när du ändå håller på.
Fogarna på utsidan av skorstenen skulle jag kratsa ur och foga om. Lite pyssel men skorstenen håller längre när det inte kan komma in vatten i fogarna och frostspränga på vintern. Jag toror inte att det bara är estetiskt.
/tobias
Tack Tobias. Vi får se om vi hinner mä't innan det blir minus grader, mannen i huset har blivit sjuk nu så d lär ju dröja me skorstenen. Men det kanske inte e nårra problem att göra d i minus grader (bor i skaraborg så d kommer no bara nattfrost än så länge)?
Lymmeln: Jag drog två kanaler och kom fram till att den ska vara lösare än man tror, typ som filmjölk eller välling.
Tezz: Om man åste dra hela eller endast ovan tak vet jag inte, däremot blev draget betydligt bättre när hela kanalen gjöts.
Tezz: Om man åste dra hela eller endast ovan tak vet jag inte, däremot blev draget betydligt bättre när hela kanalen gjöts.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 378 inlägg
Frågan är vad som är skillnaden mellan tätt med C-bruk och "godkänd metod"?
Och vad är skillnaden mellan det dyra specialbruket och vanligt?
Tittar man i säkerhetsbladen verkar det vara vanligt bruk med fiberarmering i "specialarna" Schädler t.ex. I Technoseal står inte armering med.
Fick skorstenen tätad härom veckan och det var inte alls det "grisiga" jobb som beskrivits i tråden. Jag såg att de hade en "krejs" med men tyckte bara de drog igenom några gånger allt som allt. Någon timmes jobb om de inte hade behövt bila upp och laga en mellanvägg. Vi får se vad sotaren säger om resultatet.
Och vad är skillnaden mellan det dyra specialbruket och vanligt?
Tittar man i säkerhetsbladen verkar det vara vanligt bruk med fiberarmering i "specialarna" Schädler t.ex. I Technoseal står inte armering med.
Fick skorstenen tätad härom veckan och det var inte alls det "grisiga" jobb som beskrivits i tråden. Jag såg att de hade en "krejs" med men tyckte bara de drog igenom några gånger allt som allt. Någon timmes jobb om de inte hade behövt bila upp och laga en mellanvägg. Vi får se vad sotaren säger om resultatet.