Hejsan och tack för en givande story.

Nu ska det ske även för mig,kan själv som man säger......

Har studerat och läst både ditt och andras arbeten med sina egenhändigt
egenrenoverade rökkanaler.
Och nu har jag läst hela vintern,studerat och granskat ALLT som jag
funnit intressant.

Har nu införskaffat allt för att själv renovera mina kanaler och
det enda som jag väntar på nu är tid,tid och mer tid.
Som småbarnsförälder och skiftarbetare så får jag invänta rätt tidpunkt
och rätt väder,även om det nu har varit fint så har jag inte hunnit än.

Har tur som har helt raka kanaler i min murstock,ovanligt?? vet ej.....
Men allt är klart,vinsch som jag satt på stativ,egenhändigt ihopsvetsad
på svärfars verkstad,bruk 10 säckar för 2 kanaler bör räcka,ca 12 meter totalt,
viskan är tillverkad enligt zingos metod med plyfa,öglor och skumgummi
med grov typ gjutesäckväv som jag skräddarsytt på symaskinen(SJÄLV:) )

Jag återkommer med bilder och resultat så fort att sotaren gjort sitt arbete
med provtryckning.

Ha det gött så länge;) Majk

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tackar Zingo!!!!!
Idag fick jag min skorsten godkänd. Jag hade gjort i stort sett precis som i din beskrivning. Så till andra gördetsjälvare, metoden fungerar.

• Gilla
  • Älska
zbalata och 5 till
  • Laddar…
Jag får också tacka zingo för inspirationen, jag har i dagarna glidgjutit två rökkanaler med C-bruk enligt ovanstående metoder och resultatet blev mycket gott. Jag har fotodokumenterat en del av arbetet, och kan lägga in bilderna om någon är intresserad.

• Gilla
Kromad82 och 10 till
  • Laddar…
Mycket intressant!

Har själv en bakugn som är i behov renovering, där glidgjutning är en del av arbetet. Jag har tyvärr inte raka kanaler dessutom så delar sig en kanal i ett Y ner till två rökgaskanaler som mynnar i taket på bakugnen, så det kan bli spännande och se hur det kommer att fungera. Ingen skorstensrenoverare som jag talat med vill ta åt sig jobbet.
Posta gärna bilder så jag får lite inspiration :)

Jag bugar för denna utförliga beskrivning.
Vår skorsten besiktades för ett år sedan men i våras trillade några stenar i en skiljevägg.:mad:
Jag fick efter lite pill dit stenarna och kunde fortsätta elda i kökspannan, som för övrigt är kopplad till två st. 500Lit tankar.
Nu kunde jag koppla av lite. Sökte på nätet och fann denna beskrivning, helt perfekt.:)
Jag byggde ett verktyg enligt beskrivning men enda skillnaden är att jag gjorde glidgjutningen med pannan monterad. Hoppas nu bara det håller några år.
Jag bifogar några bilder på mitt projekt.

• 0 Skorsten Före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1 Skorsten Efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kromad82 och 16 till
  • Laddar…
Snyggt!!
Bra jobb

Detta var en mycket läsvärd tråd. Hoppas den följs upp av fler. Jag har precis murat upp min skorsten med tegel från kallvinden. Det var svårt och tidskrävande men helt klart genomförbart för den normalt händige. Att bära upp ett ton sten på stege var inte det jobbiga eftersom det tog sin tid att lägga varje enskild sten (mellan 30-60 min för ett skift som består av ca 13 stenar). Då grannen betalat 38 000 kr för samma jobb var det riktigt skönt att bära upp stenen, trots att ryggen blev lite urlakad efter en vecka. Jag kan nog ge tips och lärdomar om önskemål finnes. Eftersom skorstenen är från 1800-talet och troligtvis är murad med lerbruk eller liknande (med vanlig gråstensinblandning) så är jag osäker om tätheten längre ner i murstocken. Ska nu kontakta sotaren för att försöka få tag i rökpatron och röktesta själv innan besiktning. Om jag upptäcker läckor så känns steget till glidgjutning nu mycket enkelt. Tack för detta tips.

• Gilla
zbalata och 1 till
  • Laddar…
Chrille K skrev:
Detta var en mycket läsvärd tråd. Hoppas den följs upp av fler. Jag har precis murat upp min skorsten med tegel från kallvinden. Det var svårt och tidskrävande men helt klart genomförbart för den normalt händige. Att bära upp ett ton sten på stege var inte det jobbiga eftersom det tog sin tid att lägga varje enskild sten (mellan 30-60 min för ett skift som består av ca 13 stenar). Då grannen betalat 38 000 kr för samma jobb var det riktigt skönt att bära upp stenen, trots att ryggen blev lite urlakad efter en vecka. Jag kan nog ge tips och lärdomar om önskemål finnes. Eftersom skorstenen är från 1800-talet och troligtvis är murad med lerbruk eller liknande (med vanlig gråstensinblandning) så är jag osäker om tätheten längre ner i murstocken. Ska nu kontakta sotaren för att försöka få tag i rökpatron och röktesta själv innan besiktning. Om jag upptäcker läckor så känns steget till glidgjutning nu mycket enkelt. Tack för detta tips.
Jättegärna en liten story!

Har sneglat på vår gamla skorsten i fem år nu, men inte riktigt vågat mig på jobbet.
Min skorsten är en vid enpipig historia (en sån där som tomten kan komma ner i) som är ansluten till tre rörspisar och en köksspis.
Enligt ett gammalt protokoll så läcker skorstenen från vinden och uppåt.

Skriv en uppsats, så kanske jag vågar mig på jobbet!

• Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
Jag har själv vart med och glidgjutit en pipa och det är som nämnts inte speciellt märkvärdigt, men kom när jag läste "I9tic´s" inlägg ihåg en riktig mardrömshistoria jag hörde av en murare.

Någonstans rätt så högt upp i ett hus i Stockholm hade en kakelugns pipa blivit utdömd, och pipan skulle glidgjutas.
När man håller på som bäst så brakar en skiljevägg totalt och bruket störtar flera våningar ner i pipan till en annan kakelugn :eek:

Hur detta löstes vet jag dock inte, men säkerligen uppskattades det inte av den som fick sin pipa pluggad :rolleyes:

Man bör därför (som zingo skriver) vara väldigt noggrann med storleken på säcken/madrassbiten eller vad man nu ämnar dra genom pipan, alltså "torrdra" för att förvissa sig om att den storleken passerar hela pipan pipan problemfritt.

Man bör väl heller inte hälla i för mycket bruk, man kan väl gissa att det var på tok för mycket bruk ihällt i den pipan där skiljeväggen brakade, om inte annat så förvärrades ju olyckan av att det var mycket bruk ;)

• Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Är det någon som glidgjutit en pipa som gör en krök? :confused:
Ska försöka mej på att fixa den själv (till vedspis) men tacksam för tips på hur man kommer förbi kröken.

Norrbo skrev:
Är det någon som glidgjutit en pipa som gör en krök? :confused:
Ska försöka mej på att fixa den själv (till vedspis) men tacksam för tips på hur man kommer förbi kröken.
Min pipa svänger av ungefär hela piptjockleken men det gick bra ändå.

Min gjorde också en krök och med den modell jag byggde (se ovan) var det inga problem. Det gick lite trögare i kröken men om plattan inte är för stor går det fint.

• Gilla
Sasse87 och 1 till
  • Laddar…
Ska göra min gjutning nästa vecka, fick lov att sätta in nya köket först sa frugan.
Det är väl inget på att diska ute :D

Varmvatten och värme i huset är väl ganska viktigt åxå. :D

Har gjort efter denna beskrivning, (mycket bra) kan rekomendera vaxduk som det översta lagret på kudden fungerade mycket bra. Nu ska bara sotrarn provtrycka "igen" hoppas den blev tät. jag drog tre vändor (för säkerhetsskull) det är bara å hålla tummarna.

• Gilla
Andreas T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.