Hej,
Nu fungerar min display på min Thermia Diplomat 8. Tack för att denna tråden finns.
Två stycken nya kondensatorer för fyra kronor styck inköpta på Svebry electronics i Skövde.

• Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Hej! Fått problem med min thermia diplomat tws 8. Först löste jordfelsbrytaren ut hela tiden testa skruva ut propparna till pannan och lät det vila ett tag. Sen funka det att skruva i propparna igen till pannan men displayen lyser bara grönt och den gröna dioden under displayen lyser inte grönt längre. Något tips?

M Mikael Åberg1 skrev:
Hej! Fått problem med min thermia diplomat tws 8. Först löste jordfelsbrytaren ut hela tiden testa skruva ut propparna till pannan och lät det vila ett tag. Sen funka det att skruva i propparna igen till pannan men displayen lyser bara grönt och den gröna dioden under displayen lyser inte grönt längre. Något tips?
Jag vet inte men min display så kunde jag inte navigera och bilden va pixlad. Då bytte jag kondensatorer på kretskortet och det funkade men kan inte garantera att det är din lösning. Kostade mig typ 300 att en gubbe bytte dem på min. Kan ju va värt att testa?

C Christian Bäckström skrev:
Jag vet inte men min display så kunde jag inte navigera och bilden va pixlad. Då bytte jag kondensatorer på kretskortet och det funkade men kan inte garantera att det är din lösning. Kostade mig typ 300 att en gubbe bytte dem på min. Kan ju va värt att testa?
Aha låter ju smidigt! Får kanske testa det ja, typiskt det ska hända en fredag kväll bara 🫤 tack för tips!

M Mikael Åberg1 skrev:
Aha låter ju smidigt! Får kanske testa det ja, typiskt det ska hända en fredag kväll bara 🫤 tack för tips!
Va samma här när det hände 😂 Tror iallafall att pumpen går som den va inställd så man sitter inte i sjön. Om det nu är det problemet. Bara att hålla koll på temperaturen och ringa någpn lödargubbe på måndag 😁✌️

C Christian Bäckström skrev:
Va samma här när det hände 😂 Tror iallafall att pumpen går som den va inställd så man sitter inte i sjön. Om det nu är det problemet. Bara att hålla koll på temperaturen och ringa någpn lödargubbe på måndag 😁✌️
Ok hoppas på det, tur det inte är mitt i vintern och 20 grader kallt iaf 😆 japp får se om man får fatt i någon kunnig på måndag. Trevlig helg! 🍻😀

Hej!

Även jag har en display som inte vill visa något.
Skickade efter nya kondingar från DigiKey:

1189-1546-1-ND‎
‎16YXJ220MT16.3X11‎
CAP ALUM 220UF 20% 16V RADIAL

Idag tog jag med displayen och de nya kondingarna till en eletronikfirma här i stan, som sa sig kunna hjälpa till att löda dit de nya.

Killen i butiken kom dock inte vidare när den ena lödpunkten för den ena kondingen (inringad med rött) inte ”funkade”. Dvs det gick inte att få nytt lödtenn att fastna.
Den andra punkten (gulringad) har kvar tenn, så där ska det nog gå bra.

Han visste inte hur han skulle komma vidare, så jag sa att jag skulle kolla med Forumet vad man kan göra här.

• Hur kan jag/vi fixa detta? Vad göra?

• Grön kretskort, elektroniska komponenter, några skadade områden med synliga brännskador, potentiell överhettning eller kortslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
1 1basun skrev:
Hej!

Även jag har en display som inte vill visa något.
Skickade efter nya kondingar från DigiKey:

1189-1546-1-ND‎
‎16YXJ220MT16.3X11‎
CAP ALUM 220UF 20% 16V RADIAL

Idag tog jag med displayen och de nya kondingarna till en eletronikfirma här i stan, som sa sig kunna hjälpa till att löda dit de nya.

Killen i butiken kom dock inte vidare när den ena lödpunkten för den ena kondingen (inringad med rött) inte ”funkade”. Dvs det gick inte att få nytt lödtenn att fastna.
Den andra punkten (gulringad) har kvar tenn, så där ska det nog gå bra.

Han visste inte hur han skulle komma vidare, så jag sa att jag skulle kolla med Forumet vad man kan göra här.

• Hur kan jag/vi fixa detta? Vad göra?
Ajdå tråkigt! Jag tog hit en kyl/värmepump firma som serva och fixa displayen på min, display fixen gick på 600 + moms. Sen till kommer service byte av en givare och expansions kärlet 😆 dom rekommenderade service vart 5 år så det var hög tid här. Annars hade man inte upptäckt givaren och expansions kärlet 😀

1 1basun skrev:
Hur kan jag/vi fixa detta? Vad göra?
Jävla amatörer. Flussmedel och kopparborste/avlödningsfläta rensar paden.
I värsta fall löder man fast kondingen på något annat ställe med lite tråd.
Men det kan vara så enkelt att man använder för klen lödkolv, jordsidan kyler rätt bra.

• Gilla
1basun och 1 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Flussmedel och kopparborste/avlödningsfläta rensar paden.
Som framgår av bilden finns ingen pad att rensa. TS lyfte/saboterade den tyvärr i sina avlödningsförsök.
Även kopparbanan som passerar genom padden är delvis borta.
Det man får göra är att löda dit den på den pad som finns kvar. Lägga på lite lim och löda dit ett par trådar för att ersätta den försvunna ledningsbanan.

Men detta är självklarheter för någon som sysslar med detta professionellt. Att de ens försökt löda dit den och är förvånad över att paden "inte funkar" säger mig att TS skall ta hjälp någon annanstans.

• Gilla
1basun och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Som framgår av bilden finns ingen pad att rensa. TS lyfte/saboterade den tyvärr i sina avlödningsförsök.
Även kopparbanan som passerar genom padden är delvis borta.
Det man får göra är att löda dit den på den pad som finns kvar. Lägga på lite lim och löda dit ett par trådar för att ersätta den försvunna ledningsbanan.

Men detta är självklarheter för någon som sysslar med detta professionellt. Att de ens försökt löda dit den och är förvånad över att paden "inte funkar" säger mig att TS skall ta hjälp någon annanstans.
Ser inte ut som att kopparbanan bara delvis är borta, den verkar vara helt försvunnen hela vägen till 390-ohmsmotståndet nere till höger. Men helt rätt, någon som är skickligare än killen i elektronikbutiken kan laga det här. Bara att se till att den delvis bortslitna banan till 1kohmsmotståndet inte kortsluter något, och sedan isolerad tråd från det motståndet till kodningens paddlösa sida och vidare till 390-ohmarn. En dutt lim på konding och trådar, och sedan bör det vara lika bra som innan den misslyckade avlödningen.

Inte jätteavancerat, men det behövs en del övning och erfarenhet för att bli bra på lödning och reparationer av det här slaget.

• Gilla
1basun och 1 till
  • Laddar…
C
K kabelkaparen skrev:
Inte jätteavancerat, men det behövs en del övning och erfarenhet för att bli bra på lödning och reparationer av det här slaget.
Man kan ju vara glad att det inte handlar om 0402-komponenter iallafall 😄

Människans finger med mikrochip mot blå bakgrund. Fingeravtryck synliga. Teknologi möter biologi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tack för svaret. Det blir nog att försöka hitta någon som är bättre på lödningar...
Tips mottages. :) Söder om Stockholm.

K kabelkaparen skrev:
Tack för svaret. Det blir nog att försöka hitta någon som är bättre på lödningar...

1 1basun skrev:
Hur gammal är pumpen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.