X XessQ skrev:
@Nedro Jag har en Atria 8 -06, På mina kondensatorer står det:

6 4
220
I 6 A

Om jag läser det rätt, Kan du möjligen hjälpa mig att hitta rätt ersättare ?
Tack på förhand!
önskar jag kunde, men är inte så bevandrad i kondingar och skulle nog inte på min inrådan låta någon köpa och testlöda med riskför att mer ger upp. tyvärr

N Nedro skrev:
önskar jag kunde, men är inte så bevandrad i kondingar och skulle nog inte på min inrådan låta någon köpa och testlöda med riskför att mer ger upp. tyvärr
Hej

Ersättare finns i någonstans på första sidan i tråden.

Gusten87 Gusten87 skrev:
Tänkte dela med mig av mina kunskaper och när min display slocknade på min bergvärmepanna så räckte det som tur var med att byta två st kondensatorer på displaykortet!
Hade beställt ytmonterade men dom var så lång leveranstid på så beställde vanliga istället, ingen som ser det där bakom iallafall :)
Nu funkar den fint igen, så är det någon som får problem med det så vet ni vad ni ska göra!

[bild]

[bild]

[bild]

Tack så väldans mycket Gusten o Co! Osynlig text på displayen till äldre Thermia Duo 16. Bytt kondensatorer efter rekommendationerna här. Lödhjälp från bussig Öviksfirma och voala!:D

/Jenny

• Display av Thermia Duo 16 värmeanläggning med tydlig text och reglage på en röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ie00jaan och 2 till
  • Laddar…
D dyrvold skrev:
Kolla här: [länk]

Kolla strömbanan så att inte den lossnar när du demonterar de gamla bara.

lycka till ��
D dyrvold skrev:
Kolla strömbanan så att inte den lossnar när du demonterar de gamla bara.
Om man lyckats med detta, är det bara att ge upp?

F Filipsv skrev:
Om man lyckats med detta, är det bara att ge upp?
Nej, jag lyckades med detta, gick och letade på en lagom tunn kabel som jag lödde mellan punkterna där strömbanan gick, ser helt hemskt ut men fungerar.

Gusten87 Gusten87 skrev:
Tänkte dela med mig av mina kunskaper och när min display slocknade på min bergvärmepanna så räckte det som tur var med att byta två st kondensatorer på displaykortet!
Hade beställt ytmonterade men dom var så lång leveranstid på så beställde vanliga istället, ingen som ser det där bakom iallafall :)
Nu funkar den fint igen, så är det någon som får problem med det så vet ni vad ni ska göra!

[bild]

[bild]

[bild]
Tack, toppenbra information. Displayen på min Thermia Atria Optimum (ca 10 år gammal) gick nyligen sönder och jag sökte därför på internet efter en lösning. Jag har nu bytt båda kondensatorerna mot två stycken jag hade liggandes hemma (220 uF, 16 A i mitt fall), utifrån informationen i denna tråd. Tyvärr gick banan på kretskortet sönder för den nedre kondensatorn, så jag fick löda dit två utanpåliggande koppartrådar istället, mellan motstånden och kondensatorn. Nu funkar displayen toppen!

Missade att ta en bild på den färdiga lösningen tyvärr. Nedan finns förebilden och en bild på den trasiga kretskortsbanan och den fula lödningen.

• Elektronisk kretskort med komponenter, skärm, hjälphållare för lödning på träbord.
    Skapa konto
  • Elektronisk kretskort med komponenter och ett grönt LCD-display ovanpå på träbord.
    Skapa konto
Lödade väck kondensatorerna igen, finns det någon räddning? Har skaffat en ny lödkolv som blir varm i spetsen, det blev inte den förra därav att resultatet blev fördjävligt. Skulle inte gett mig på det med den lödkolven men man kunde inte låta bli, för nyfiken.. :lying:

• Elektroniskt kretskort med komponenter, kondensatorer, integrerade kretsar, kontakt, på träbakgrund.
    Skapa konto
  • Kretskort med smutsiga lödpunkter, elektroniska komponenter, ledningar, och en svart brytare.
    Skapa konto
  • Kretskort med komponenter, lödskador, möjlig korrosion, transistorer, resistorer, kopparbanor, tryckknapp, konnektor.
    Skapa konto
Hej! Jag vill också många år efter tråden skapades säga att jag fick mina kondensatorer utbytta på min Thermia Diplomat TWS 8 7kwh och den funkar igen! Dock har jag en liten inflikning.

Är det någon som varit med om att er pump krånglat till sina inställningar? jag satte in mitt kretskort efter jag brutit strömmen på den några timmar eftersom jag hade med kretskortet till en firma som lödde det. Sen när jag satt tillbaks det så fungerade det. När jag kom hem 8h senare så stod pumpen på "endast varmvatten" och det var 18 grader i huset (skall vara 21). Sen satte jag på läge auto och det VERKAR fungera.. dock lite stressad och nojjig att det ska vara något för antingen så har jag krånglat till det och på något konstigt vis bytt läge på den eller så har den bytt själv. jag vet inte vad som är störst chans. Jag är 95% säker på att jag inte skulle ha lämnat den på endast varmvatten för den stod på auto innan jag grejjade med kretskortet.

När ni bryter strömmen till anläggningen för att montera bort displayen, finns det något rekommenderat sätt att göra det eller är det bara att slå av nödbrytaren?

E era909 skrev:
När ni bryter strömmen till anläggningen för att montera bort displayen, finns det något rekommenderat sätt att göra det eller är det bara att slå av nödbrytaren?
Jag slog bara av nödbrytaren. Går väl säkert stönga av bvp via displayen med men eftersom min var heldöd hade jag inget annat val :)

• Gilla
era909
  • Laddar…
C Christian Bäckström skrev:
Jag slog bara av nödbrytaren. Går väl säkert stönga av bvp via displayen med men eftersom min var heldöd hade jag inget annat val :)
Jag har samma problem där min display och manöverpanel är heldöd. Har beställt grejor för att laga den men var lite osäker angående frågan ovan.

Tusen tack för hjälpen!

• Gilla
1basun
  • Laddar…
E era909 skrev:
Jag har samma problem där min display och manöverpanel är heldöd. Har beställt grejor för att laga den men var lite osäker angående frågan ovan.

Tusen tack för hjälpen!
Inga problem! Det som händer om pumpen går äv väl att det pyser rätt högt men den släpper ju tryck när den stängs av. Vet inte om det inte är jätteakut kanske den mår bäst av att stängas av när pumpen är vilande (det kan nog någon mer kunnig svara på). Dock går iallafall min pump 23 av 24 timmar just nu (-20 grader) så det går ju inte att vänta

C Christian Bäckström skrev:
Inga problem! Det som händer om pumpen går äv väl att det pyser rätt högt men den släpper ju tryck när den stängs av. Vet inte om det inte är jätteakut kanske den mår bäst av att stängas av när pumpen är vilande (det kan nog någon mer kunnig svara på). Dock går iallafall min pump 23 av 24 timmar just nu (-20 grader) så det går ju inte att vänta
Hmm det blir nog svårt att lyckas stänga av den när den inte går. Har precis köpt huset och förra ägaren har innetemperaturen på typ 21-22 grader och jag kan inte sänka det. Ser inte fram emot elräkningen om det fortsätter så här. :)

Jag har samma problem med min Diplomat TWS 8 från 2006 Nu undrar jag om man kan ta bort displayen och värmepumpen förutsätter att gå eller om den stannar för man blir ju lite orolig att göra det nu mitt i vintern för här uppe i norr har vi minus 20 nu
Mvh J-O

Jag har samma problem med min Diplomat TWS 8 från 2006 Nu undrar jag om man kan ta bort displayen och värmepumpen förutsätter att gå eller om den stannar för man blir ju lite orolig att göra det nu mitt i vintern för här uppe i norr har vi minus 20 nu
Mvh J-O

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.