70 311 läst · 143 svar
70k läst
143 svar
Display på thermia diplomat tws 8
Tjenare.
Kollade min bergvärmepump ikväll och displayen lös med blinkade bara massa vågrätta streck.
Tror det är en thermia duo 8 jag har.
Är det dessa kondensatorerna?
Har läst igenom tråden men kan nån bara säga hur fasen jag skall göra.
Tacksam för hjälp här då vi går mot vintern😫😫
Kollade min bergvärmepump ikväll och displayen lös med blinkade bara massa vågrätta streck.
Tror det är en thermia duo 8 jag har.
Är det dessa kondensatorerna?
Har läst igenom tråden men kan nån bara säga hur fasen jag skall göra.
Tacksam för hjälp här då vi går mot vintern😫😫
Kan ju vara det! Jag har svårt att yttra mig då jag själv fick hjälp härifrån, men det går ju helt klart att ta den till någon elkille som löder och byta dem, vi har en som gör det i stan så det var ju väldigt enkelt för mig och kostade inte alls mycket, ett par hundra tror jag och det var det helt klart värt.estwing skrev:
Ok.C Christian Bäckström skrev:Kan ju vara det! Jag har svårt att yttra mig då jag själv fick hjälp härifrån, men det går ju helt klart att ta den till någon elkille som löder och byta dem, vi har en som gör det i stan så det var ju väldigt enkelt för mig och kostade inte alls mycket, ett par hundra tror jag och det var det helt klart värt.
Nästa fråga.
Hur tar man isär skiten?
😇
Det jag gjorde va att lossa plåten på framsidan, (stäng av maskinen först) sen satt den med 4 skruv och kontakten var bara en 4pin kontakt så det var enkelt. det ser ut som samma display som jag har fast jag har en diplomat. Sen om inställningar och dyligt ändras eller så det kan inte jag svara på. Men för mig var det iallafalla bara att stänga av, ta loss, åka och löda, sätta tillbaka och starta igen utan problem.D Dilato skrev:
Bor i Ale Kommun.C Christian Bäckström skrev:Det jag gjorde va att lossa plåten på framsidan, (stäng av maskinen först) sen satt den med 4 skruv och kontakten var bara en 4pin kontakt så det var enkelt. det ser ut som samma display som jag har fast jag har en diplomat. Sen om inställningar och dyligt ändras eller så det kan inte jag svara på. Men för mig var det iallafalla bara att stänga av, ta loss, åka och löda, sätta tillbaka och starta igen utan problem.
Någon som Vet nån som kan låda dit dessa 2 ?
Hej.
Å vips så löste jag detta.
Tack för givande tråd🙏🏻🍺
Mvh
Estwing
Å vips så löste jag detta.
Tack för givande tråd🙏🏻🍺
Mvh
Estwing
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Det där ser ut som samma symptom som min display har nu... Inget går att trycka på, allt lyser (förutom den gröna dioden)...S Sredinom skrev:
Hej allihop.
Jättebra forum . Displayen på min Thermia D8 från 2005 , bara lös och visade ett sträck som flimmrade. Beställde kondensatorer från Elfa.se , kom hem efter 2 dagar , lödde dit dom med min trötta lödkolv och nu är det frid och fröjd. Total kostnad 10 st kondensatorer+ frakt =136 kr Här är webbadress: [länk]
Har du någon bild på hur din såg ut?
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Har nog samma problem här nu, vart köpte du kondensatorerna?estwing skrev:
Funkar pumpen ändå eller går den inte alls när detta blir? Inget märkt på varmvatten etc, vet inte hur länge displayen varit sån. Inget man kollar varje dag kanske...
Pumpen fungerar även om displayen är svart,Man byter två kondensatorer så fungerar allt senP petersson79 skrev:
Pumpen fungerar men nu kommer hösten och skall snart höja 1 grad. Då såg jag detta felet.
Gick till en elfirma och bad dom byta dessa 2 kondensatorna.
Plockade ner allt och monterade tbx.
Gav han 500 kr för allt.
Han ville ej ha nåt men va mycket värt gör mig.
Nu funkar allt.
/Estwing
Gick till en elfirma och bad dom byta dessa 2 kondensatorna.
Plockade ner allt och monterade tbx.
Gav han 500 kr för allt.
Han ville ej ha nåt men va mycket värt gör mig.
Nu funkar allt.
/Estwing
Hej!
Tack så mycket för en bra tråd/information från
hjälpsamma personer.
Jag har en TWS 6 RF med en display som börjat
blinka och flacka.
Följde era råd och lödde in nya kondensatorer, men
det enda som hände var att den nu lyser jämnt och fint
men utan information på skärmen.
Någon som har en idé om vad som gått fel?
Bilder på de gamla och de nya kondensatorerna.
Mvh Daniel
hjälpsamma personer.
blinka och flacka.
Mvh Daniel
Det ser ut som du har 2200uF istället för 220uF kondensatorer.B Bolma skrev:Hej!
hjälpsamma personer.
blinka och flacka.
Mvh Daniel