V växelventil skrev:
Hur gammal är pumpen?
Den är från 2006.

1 1basun skrev:
Den är från 2006.
Var lite synd för du kan köpa bara displayen om den var från 2008 och har för mig att den kostar 2400.Amnars får du det som vi kallar utbyteskitt som innefattar både displayen och styrkort men kostar 5000kr men vet inte vad det kostar om man byter själv för det är inte så svårt.

1 1basun skrev:
Tack för svaret. Det blir nog att försöka hitta någon som är bättre på lödningar...
Tips mottages. :) Söder om Stockholm.
Jag har ingen koll på någon i Stockholmsområdet, men jag känner till en person i Vänersborg som är riktigt duktig på elektronikreparation. Hans firma heter Ribit och går lätt att hitta via Google. Jag har ingen aning om hur mycket han tar betalt (eller vad frakten kostar), men det här passar nog in i affärsmodellen även om det är ett lite enklare jobb. Hoppas det här inte räknas som otillåten reklam i forumet.🤔

(Disclaimer: Han är en bekants bekant och har gott rykte. Jag har inte anlitat honom själv men det han postar på sociala medier visar att han vet vad han håller på med och jag är rätt hyfsad själv på sånt här.)

K kabelkaparen skrev:
Jag har ingen koll på någon i Stockholmsområdet, men jag känner till en person i Vänersborg som är riktigt duktig på elektronikreparation. Hans firma heter Ribit och går lätt att hitta via Google.
Tack för tipset. Jag tänker att det borde gå att hitta någon runt Stockholm eller i Mälardalen, dit man kan åka och få det gjort medan man väntar.

C
Inget konkret tips, men du kan kolla med de som reparerar mobiltelefoner i egen verkstad. Såna finns ju lite varstans.

• Gilla
1basun
  • Laddar…
My 2006 Thermia Atria 8 display failed in South West Germany, Stuttgart. So I replaced the capacitors by 63V types I have too much in stock. Works great again.

Advise for SMD-capacitor removal: never heat up and remove, its unnecessary. Gently/slowly unscrew with pliers and THEN remove remaining legs (or leave them). By doing so you save the PCB.

• Gilla
Gusten87
  • Laddar…
J Jörgen Hoffmann skrev:
Advise for SMD-capacitor removal: never heat up and remove, its unnecessary. Gently/slowly unscrew with pliers and THEN remove remaining legs (or leave them). By doing so you save the PCB.
That's only because lack of (de)soldering skills, it's pretty easy to desolder SMD components without harming the tracks if you know what your doing.

A Asteriks skrev:
+1 på denna fina tråd!

Samma problem - samma lösning med kondensatorerna.

Jag bor i Göteborg och var inte sugen på att betala fånigt dyr frakt för dessa komponenter, så efter lite sökande hittade jag den fina Tema Elektronik i Nordostpassagen - som har allt man behöver inom detta område. När jag var på väg mot butiken slog det mig att istället för att chansa på att min undermåliga och klumpiga lödkolv skulle leda till katastrof så kanske de kunde lösa det på plats i butiken? jodå, tog 5 minuter och strax över hundringen för jobbet - Så tack vare dem och den här tråden löstes problemet billigt och mycket kvickt, med väldigt lite ansträngning. -Tack till alla inblandade.
Hur tog du bort självaste displaykortet innan du tog den till butiken?

M Mardia skrev:
Hur tog du bort självaste displaykortet innan du tog den till butiken?
Man får plocka bort hela plåten på framsidan sen är det skruvar tills fronten släpper

ok, tack för hjälpen ;-)

M Mardia skrev:
ok, tack för hjälpen ;-)
Var lite försiktigt när du lossnar sista skruven för plåten har en tendens att falla i backen lätt.Sedan bara lossa stiftkontakten.

• Gilla
Mardia
  • Laddar…
Tråden fortsätter leverera 8 år senare.

Liksom för några andra släppte ena paden när jag tog bort de gamla, men med lite lappande med koppartråd och stora mängder tålamod är de nya på kondensatorerna på plats och displayen funkar återigen.

Stort tack till alla som bidragit!

• Gilla
Gusten87
  • Laddar…
Använde Dremel slipmaskin, för jag tänkte slipa bort kondensatorn då det ibland är problem med att löda lös kondensatorn.Till min förvåning släppte lödningarna av vibrationerna av slipstiftet.Bara sen att löda dit kondensatorerna

Duttarmajster
Tack! Precis fixat samma display som satt på min Thermia Atria Optimum från 2008 :)
Justerat för inflation så skulle Thermia service ha 6623kr efter ROT-avdrag.
Lämnade in på Tomi el som fixade det för 500kr.

Nu är bara frågan vad jag ska bränna dom drygt 6000kr jag sparat in på för något roligt!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ytterligare en diplomat på väg att visa information (hoppas jag :) )

• Elektronisk kretskort med display, kondensatorer och knappar, placerad på ett blått underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andreas_87
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.