65 822 läst · 132 svar
66k läst
132 svar
Display på thermia diplomat tws 8
Japp stämmer bra det du skriver att på sommaren ställer sig växelventilen öppen mot varmvattensberedaren och stängd mot värmesystemet och kallas för värmestopp.när sedan värmestoppet går ur när det börjar bli kallare så händer det att insatsventilen kärvar fast så den stänger inte helt mot varmvatten och vi brukar kalla det fenomenet att den läcker och det är inte bra för går inte säga hur mycket den läcker.På själva växelventilen sitter det en arm som man kan dra spaken nedåt några gånger och då ska den fjädra tillbaka som tryck känns armen slapp så åker den inte tillbaka.Man kan byta ut insatsventilen själv och priset är ca 300kr och då får man med ett verktyg så man kan lossa insatsventilen.Man bör ha lite koll på att insatsventilen inte kärvar för står den och småläcker så blir effekten inte bra och oftas märker man inte det.D dyrvold skrev:Vad roligt att såna här bra trådar får finnas kvar och hjälpa i framtiden!!
Ett till tips som många säkert känner till men det är att hålla inne upp och ner pilen i ca 6sek då kom.er man in i servicecenter. Där kan man välja att gå in i serviceläge och t.ex. testköra pumpat mm.
Ett vanligt fel är att pumpen slutar leverer värme på hösten. Då har den mestadels bara varit i varmvattenläga och då kan ventilen kärva. Sitter längst upp, lossa själva motorn bajonettfattning och knacka på ventilen samt motionera den in och knacka så ploppar den ut. Upprepa tills men inte behöver knacka. Montera tillbaka. Nu har du sparat ca 3000kr på felsökning och en ny motor (motorerna funkar oftast men byts..)
Har tyvärr flyttat men mina gamla 8 går fortfarande i gamla huset! Köpte en termia med till nya
Guldtråd. Displayen går klockrent efter byte. Dock fått annat krångel. Hade givarfel på framledning men försvann efter att jag gnodde på kontakten och gått fint på enbart kompressorn hela veckan, nu verkar den inte vilja producera varmvatten fast tempen ligger nere på 32grader? Skall starta på 44?
Om du inte har lyckas att ställa pumpen i läge "värmepump" istället för "auto" så finns det risk för att mjukstarten har gått sönder.Men kolla först att den står i läge auto.Alle_ skrev:
Den stog i "Värmepump" tror jag ställde det tidigare i veckan vid fellarmet för att se om kompressorn gick som den skulle utan tillsats. Nu verkar allt hoppat igång igen och producerat både varmvatten och radiatorerna var varma igen på morgonen. Varmvattnet låg på 54. Slog om till auto nu under dagen och får se vad som händer.V växelventil skrev:
Den hade larmat "fel fram" igår igen men ändå gått igång så anar att givaren inte är helt 100
Verkar utgivaren stämma mot vad displayen visar för temperatur?Eventuellt får du kalibrera utgivaren.Alle_ skrev:Den stog i "Värmepump" tror jag ställde det tidigare i veckan vid fellarmet för att se om kompressorn gick som den skulle utan tillsats. Nu verkar allt hoppat igång igen och producerat både varmvatten och radiatorerna var varma igen på morgonen. Varmvattnet låg på 54. Slog om till auto nu under dagen och får se vad som händer.
Den hade larmat "fel fram" igår igen men ändå gått igång så anar att givaren inte är helt 100
Min display ser bra ut men det händer inget när man trycker på knapparna, dioden blinkar så skulle gärna vilja se varför, kan detta fel också ha med kondensatorerna att göra eller är det något helt annat?
Någon som vet?
Någon som vet?
Då är den nog på att ge upp.Har du Artic försäkring?Annars får du beställa och göra som dom andra att löda dit kondingar för det är inte svårt.A Andreas_87 skrev:
Redigerat:
Nej ingen försäkring, men du tror det kan hjälpa med kondensatorer eller menar du att den är på väg att ge upp fullständigt?
Det löste sig för mig med, till slut ska sägas, lyckades få loss en av dem där plattorna under, men lite Youtube, skrapning och en bit skalad kabel så fungerar det till sist, får väll se om det håller, ser hemskt utV växelventil skrev:
Tack för tråd och hjälp!
Produkter som diskuteras: "kabel skalare"
Avisolertänger
Avisolertänger är specialverktyg designade för att ta bort isoleringen från elektriska kablar utan att skada den inre ledaren. De används ofta inom elektrisk installation och annat arbete där det är viktigt att kunna ansluta ledningar korrekt.
Läs mer
Hur vet vart + och - ska vara ( långt o kort ben) på kretskortet eller har det ingen betydelse?Gusten87 skrev:Tänkte dela med mig av mina kunskaper och när min display slocknade på min bergvärmepanna så räckte det som tur var med att byta två st kondensatorer på displaykortet!
Hade beställt ytmonterade men dom var så lång leveranstid på så beställde vanliga istället, ingen som ser det där bakom iallafall
Nu funkar den fint igen, så är det någon som får problem med det så vet ni vad ni ska göra!
[bild]
[bild]
[bild]
Hej!
Har också fått en lyckad lagning av displaykortet på vår Thermia Diplomat från 2006. Lämnade in till Tomi Elektronik som utförde jobbet på ett par timmar. Aktuellt pris är 500 kr.
Glad att ha fått det gjort så att man kan ställa ner temperaturen lite (med tanke på elpriserna)
Har också fått en lyckad lagning av displaykortet på vår Thermia Diplomat från 2006. Lämnade in till Tomi Elektronik som utförde jobbet på ett par timmar. Aktuellt pris är 500 kr.
Glad att ha fått det gjort så att man kan ställa ner temperaturen lite (med tanke på elpriserna)