V växelventil skrev:
Japp stämmer bra det du skriver att på sommaren ställer sig växelventilen öppen mot varmvattensberedaren och stängd mot värmesystemet och kallas för värmestopp.när sedan värmestoppet går ur när det börjar bli kallare så händer det att insatsventilen kärvar fast så den stänger inte helt mot varmvatten och vi brukar kalla det fenomenet att den läcker och det är inte bra för går inte säga hur mycket den läcker.På själva växelventilen sitter det en arm som man kan dra spaken nedåt några gånger och då ska den fjädra tillbaka som tryck känns armen slapp så åker den inte tillbaka.Man kan byta ut insatsventilen själv och priset är ca 300kr och då får man med ett verktyg så man kan lossa insatsventilen.Man bör ha lite koll på att insatsventilen inte kärvar för står den och småläcker så blir effekten inte bra och oftas märker man inte det.
Var sitter växelventilen lite mer exakt och hur ser den ut?
 
J Jonas_C skrev:
Var sitter växelventilen lite mer exakt och hur ser den ut?
Vilken modell/märke har du.
 
Exempel på en Thermia diplomat var växelventilen kan sitta Inre vy av en Thermia diplomat värmepump med markerad växelventil numrerad som 5. Honeywell växelventilaktuator, modell UC4012, som används i Thermia diplomat värmepumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nr 5 är växelventilen.
 
V växelventil skrev:
Vilken modell/märke har du.
Ah, det hade ju förstås varit relevant information att ta med :)
Det är en Thermia Diplomat TWS 6 årsmodell 2006.

Tack för bilderna, ska se om det går att hitta var den sitter!
 
J Jonas_C skrev:
Ah, det hade ju förstås varit relevant information att ta med :)
Det är en Thermia Diplomat TWS 6 årsmodell 2006.

Tack för bilderna, ska se om det går att hitta var den sitter!
Japp ta bort displayplåten(4 st toraxskruvar) men var lite försiktig när du kopplar bort stiftkontakten på baksidan så inte displayplåten rammlar i backen och sedan ser du växelventilen.
 
S Sredinom skrev:
(y)

Hej allihop.
Jättebra forum . Displayen på min Thermia D8 från 2005 , bara lös och visade ett sträck som flimmrade. Beställde kondensatorer från Elfa.se , kom hem efter 2 dagar , lödde dit dom med min trötta lödkolv och nu är det frid och fröjd. Total kostnad 10 st kondensatorer+ frakt =136 kr Här är webbadress: [länk]
Hej
Har fått fel på min Thermia D8 årsmodell 2005 men ser att just den kondensatorn är slut, är det någon som vet om det finns en annan som man kan använda?
Mvh Hasse
 
Fick hjälp att löda dit två nya nu fungerar displayen
Men tyvärr visar många givare fel tex utgivare -40° Brine -40°
gröna lampan blickar
Är väl så att vi misslyckades med lödning och först något
Man får väl krypa till korsett och köpa ny display och styrkort det verkar hänga ihop?
Frågade Thermia fick svar "Vi ersätter denna med ett displaykit , 086L2765"
Billigast jag hittade var här
https://www.eldkraft.se/produkt/Displaykit-Thermia--Utbytestyrning-

Mvh Hasse

Gusten87 Gusten87 skrev:
Tjenare Hasse

Den ytmonterade finns på elfa, kan vara lite svårare att löda dit men med tålamod så går det:
[länk]

Annars finns flera alternativ:

[länk]
[länk]
[länk]
Gusten87 Gusten87 skrev:
Tjenare Hasse

Den ytmonterade finns på elfa, kan vara lite svårare att löda dit men med tålamod så går det:
[länk]

Annars finns flera alternativ:

[länk]

[länk]

[länk]
Gusten87 Gusten87 skrev:
Tjenare Hasse

Den ytmonterade finns på elfa, kan vara lite svårare att löda dit men med tålamod så går det:
[länk]

Annars finns flera alternativ:

[länk]

[länk]

[länk]
 
Tjenare

Om jag inte minns fel så stog lägsta värdet på en givare när givaren inte hittas av systemet.

Bör inte ha med kondensatorerna att göra då displayen enbart visar vad moderkortet skickar ut.

Du kan lokalisera givarna du har problem med och testa att mäta Ohm över givaren som ska förändras om du värmer/kyler givaren.
Lägger min röst på kass givare eller dålig kontakt.

H Hassegrass skrev:
Fick hjälp att löda dit två nya nu fungerar displayen
Men tyvärr visar många givare fel tex utgivare -40° Brine -40°
gröna lampan blickar
Är väl så att vi misslyckades med lödning och först något
Man får väl krypa till korsett och köpa ny display och styrkort det verkar hänga ihop?
Frågade Thermia fick svar "Vi ersätter denna med ett displaykit , 086L2765"
Billigast jag hittade var här
[länk]

Mvh Hasse
 
Hur tänker ni när ni uppskattar hur mycket Ngenic gör skillnad?
 
Gusten87 Gusten87 skrev:
Tjenare

Om jag inte minns fel så stog lägsta värdet på en givare när givaren inte hittas av systemet.

Bör inte ha med kondensatorerna att göra då displayen enbart visar vad moderkortet skickar ut.

Du kan lokalisera givarna du har problem med och testa att mäta Ohm över givaren som ska förändras om du värmer/kyler givaren.
Lägger min röst på kass givare eller dålig kontakt.
Jag lyckades inte få fart på min display hade nog söner den totalt.
Men jag satte mig i telefonen ringde runt till lite rörfirmor och till slut var det en som sade jo vi har beg, displayer som är okej fort åkte jag dit efer jobbet fick med mig en hem på öppet köp den fungerar perfekt så lite tur hade jag trots allt
Mvh Hasse
 
Gusten87 Gusten87 skrev:
Tjenare Hasse

Den ytmonterade finns på elfa, kan vara lite svårare att löda dit men med tålamod så går det:
[länk]

Annars finns flera alternativ:

[länk]

[länk]

[länk]


@Gusten87

Hej ! Har samma problem med min Thermia Atria 8 från -06.
Hur vet jag vilka kondensatorer jag ska köpa ? Mina står det :
6 4
220
I 6 A

Om jag nu läser det rätt ?
Vore ytters tacksam för denna hjälp:giggle::giggle:
 
N Nedro skrev:
Lägger till min uppdatering här för att det känns lite onödigt att starta en ny tråd för lite bonus info. Likt tidigare kommentar så löste sig display problemen i enlighet med att byta ut kondensatorerna.

fick då fram att det var ett problem med temperatur sensorn ute. (Vilket förklarar att pumpen gått in i failsafe mode; satt ute temp till 0degC och börjat värma.)

lokaliserade vart tempgivaren satt monterad. I vårat fall på norrväggen strax utanför utedelen, vid brytpunkten tegelvägg/grund.
[bild]
En vanlig stjärnmejsel för att visa innandömmet som är två temptrådar och en resistor imellan. [bild]
Lossade på infästningsbläcken och skrapade rent samtliga kontaktytornfrån korrosion. Samt mäte upp att resistorn fungerade med en multimeter. (150ohm)
[bild]
kontrollerade även lite kvickt att ledningsbanorna i ”hållaren” var hela och återmonterade därefter kablage och motstånd.

- lyckades inte få pumpen att ta bort larmet trots diverse omstarter. Både via menyn och säkerhetsbrytaren. Tror att dess inbyggda minne bibehöll felkoderna.

Dock som så ofta har en natts vila givit resultat och nu är larmet släkt och den fungerar som tänkt. (En tanke som jag glömde igår eftermiddag är att via menyn gå in och se om utegivaren ger en graf... men trött som man var kom jag på det först idag. Det bör man se även om den fortfarande larmar.)

[bild]

så en extra utvikning, men kände att allmänna trips och trix är alltid uppskattat när man sitter och jagar lösningar på problem.

för min del vart det då kostnaden på typ 75kr för kondensatorer plus frakt. Samt införskaffning av ny lödkolv då min förra var trasig.

lätt värt för att hålla min Thermia Atria 8 från 2007 vid liv en liten stund till. :)

tack för grund tipset igen och hoppas detta kan hjälpa någon ytterligare.

@Nedro Jag har en Atria 8 -06, På mina kondensatorer står det:

6 4
220
I 6 A

Om jag läser det rätt, Kan du möjligen hjälpa mig att hitta rätt ersättare ?
Tack på förhand!
 
Tack Internet och Gusten! Ringde Thermia och de ville såklart lura på mig en ny display för 7000:- plus montering, ett samtal till en vän och några öl senare så funkar displayen fint igen! ❤️
 
  • Reparerad elektronisk displaykort för Thermia värmepump efter service.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gusten87 och 1 till
  • Laddar…
U uuppss skrev:
Tack Internet och Gusten! Ringde Thermia och de ville såklart lura på mig en ny display för 7000:- plus montering, ett samtal till en vän och några öl senare så funkar displayen fint igen! ❤️
Man blir ju bara glad av att se att tråden lever efter så många år.
Snyggt jobbat!
 
  • Gilla
uuppss och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.