37 458 läst · 293 svar
37k läst
293 svar
Byta elpanna + luft-luftvärmepump till... ?
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 506 inlägg
IVT GEO 508C är 2-8kw men den där Daikin pumpen låter som en bra match
Om man slår fast att vår förbrukning för uppvärmning är 10.000 kWh och att llvp har cop 2:
- Om llvp står för all förbrukning blir behövda uppvärmningen 20.000 och total förbrukning 32.000.
- om llvp står för ingen förbrukning blir behövda uppvärmningen 10.000 och total förbrukning 22.000
Vad blir effektbehovet som minst och som max med dessa siffror ovanför?
- Om llvp står för all förbrukning blir behövda uppvärmningen 20.000 och total förbrukning 32.000.
- om llvp står för ingen förbrukning blir behövda uppvärmningen 10.000 och total förbrukning 22.000
Energibehovet är alltså (med 4.000 varmvatten) mellan 14.000 till 24.000 .E Emajlo skrev:Om man slår fast att vår förbrukning för uppvärmning är 10.000 kWh och att llvp har cop 2:

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 372 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 372 inlägg
Nej, för majoriteten av hushållselen blir också värme i huset, precis lika bra som direktverkande elvärme.
Men effektbehovet kan också anpassas genom att sänka innetemperaturen lite när det är riktigt kallt ute.
Men effektbehovet kan också anpassas genom att sänka innetemperaturen lite när det är riktigt kallt ute.
Hushållselen skulle jag inte ta med i effektberäkningen. Kan ju bli lite svårt att räkna med.

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 372 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 372 inlägg
Okej, ser nu att i hushållselen ingår krypgrundsavfuktare och elgolvvärme, vilket troligen är de största posterna och om de kommer bestå senare också kan man ju bortse ifrån dem.
Men tänk scenariot med 2-3 tonårspojkar med feta speldatorer som går 8-16 timmar om dygnet. Om den energin inte tas med i beräkningen kommer värmepumpen vara underdimensionerad den dag barnen flyttar hemifrån (eller skaffar andra intressen).
Men tänk scenariot med 2-3 tonårspojkar med feta speldatorer som går 8-16 timmar om dygnet. Om den energin inte tas med i beräkningen kommer värmepumpen vara underdimensionerad den dag barnen flyttar hemifrån (eller skaffar andra intressen).
Måste reda ut detta med effektbehov igen. Det har ju varit flera som trott på 9-10 kw. Jag kan inte riktigt släppa tanken på att Företag 3 har rätt med att vårt effektbehov ligger på 7-8 kw.
Jag skriver även lite ny data som inte finns med i min startpost.
Sedan får ni gärna skriva det effektbehov ni kommer fram till, samt gärna hur ni kom fram till just det effektbehovet.
Om ni redan redogjort för detta så går jag såklart bak i tråden och kollar (som nu börjar bli lång).
Data som inte står i min första post.
Elförbrukning 2019
3 192 - jan
2 354 - feb
2 398 - mar
1 578 - apr
1 291 - maj
1 016 - jun
1 034 - jul
1 010 - aug
1 211 - sep
1 944 - okt
2 406 - nov
2 610 - dec
TOTALT ca 22 000 kWh
Efter detta kan jag förhoppningsvis släppa detta!

Sedan får ni gärna skriva det effektbehov ni kommer fram till, samt gärna hur ni kom fram till just det effektbehovet.
Om ni redan redogjort för detta så går jag såklart bak i tråden och kollar (som nu börjar bli lång).
- Lågtempererat system med 55 i framledning
- Krypgrund med krypgrundsavfuktare. En ctr 300tt2
- Av den area på 190 kvm jag skrivit tidigare är 16 kvm av dem biarea eftersom det är snedtak på ovanvåningen.
Elförbrukning 2019
3 192 - jan
2 354 - feb
2 398 - mar
1 578 - apr
1 291 - maj
1 016 - jun
1 034 - jul
1 010 - aug
1 211 - sep
1 944 - okt
2 406 - nov
2 610 - dec
TOTALT ca 22 000 kWh
Efter detta kan jag förhoppningsvis släppa detta!
Hålet förstår jag. Men varför överdimensionera en pump? Vad jag förstått det från svaren i denna tråd är inte det heller bra då den förbrukar mer än nödvändigt när det är varmare ute. Så då är ju frågan om det verkligen lönar sig med att ta en dyrare pump som kanske inte ens är bättre.J jimmy s skrev:
E Emajlo skrev:Måste reda ut detta med effektbehov igen. Det har ju varit flera som trott på 9-10 kw. Jag kan inte riktigt släppa tanken på att Företag 3 har rätt med att vårt effektbehov ligger på 7-8 kw.
- Lågtempererat system med 55 i framledning
- Krypgrund med krypgrundsavfuktare. En ctr 300tt2
- Av den area på 190 kvm jag skrivit tidigare är 16 kvm av dem biarea eftersom det är snedtak på ovanvåningen.
Elförbrukning 2019
3 192 - jan
2 354 - feb
2 398 - mar
1 578 - apr
1 291 - maj
1 016 - jun
1 034 - jul
1 010 - aug
1 211 - sep
1 944 - okt
2 406 - nov
2 610 - dec
TOTALT ca 22 000 kWh
Efter detta kan jag förhoppningsvis släppa detta!![]()
Du har fått några bra tips. Bland annat en 10kW med tank då är effektbehovet förmodligen en icke fråga.
En inverter styrd på 1.5-11kW då är effektbehovet förmodligen en ickefråga.
Du verkar vilja ha en Nibe 6a. Vet inte varför du har snöat in dig på den? Är priset en stor issue?
Vilket fall. Antingen kan räkna på din årsförbrukning, DUT , graddagar, ortmedeltemp, transmissionsförluster mm för att få fram ett effektbehov. Då måste du veta hur klimatskalet är uppbyggt samt ventilation.
Eller så kör du lite gissningar. Typ 50W/m2.
Sen finns det ju ett dirty sätt som att räkna ihop radiatoreffekt. Då får man ju en känsla i alla fall om du vill ha någon siffra att gå på.
Ge mig typ, storlek och antal så kan jag ge dig en siffra. Bästa är om du spaltar upp t.ex
Sovrum 11 m2 enkel panel 60 hög 100 bred.
Tack för det.TotalControl skrev:
Du har fått några bra tips. Bland annat en 10kW med tank då är effektbehovet förmodligen en icke fråga.
En inverter styrd på 1.5-11kW då är effektbehovet förmodligen en ickefråga.
Du verkar vilja ha en Nibe 6a. Vet inte varför du har snöat in dig på den? Är priset en stor issue?
Vilket fall. Antingen kan räkna på din årsförbrukning, DUT , graddagar, ortmedeltemp, transmissionsförluster mm för att få fram ett effektbehov. Då måste du veta hur klimatskalet är uppbyggt samt ventilation.
Eller så kör du lite gissningar. Typ 50W/m2.
Sen finns det ju ett dirty sätt som att räkna ihop radiatoreffekt. Då får man ju en känsla i alla fall om du vill ha någon siffra att gå på.
Ge mig typ, storlek och antal så kan jag ge dig en siffra. Bästa är om du spaltar upp t.ex
Sovrum 11 m2 enkel panel 60 hög 100 bred.
Jag har nog inte snöat in mig på just Nibe 6an, men på företaget som rekommenderar den och säger att effektbehovet är 7,6 kW. Tycker han verkar vettig och svarar på mina frågor om varför han anser att det är det effektbehovet.
I denna tråd upplever jag att det var varit många tyckanden, men få motiveringar (har funnits bra motiverar från vissa också).
Det är detta som gör mig osäker. Priset är inte en "stor" issue. Men om jag ska lägga mer pengar vill jag gärna att det ska bli bättre på något sätt, helst genom en energibesparing kanske.
Tack för exemplen hur man kan räkna.
Nu visar inte Nibe så mycket driftdata i sina blad men räkna också med att den inte kommer att ge max värmeffekt när du behöver det som mest. Max effekt gäller vid 0/35. Vet inte vad Niben ger vid 0/55 som är mer instressant för erat hus. Tror Viessmann tappar 0,55 kW på sin 8 kW inverter från 0/35 till 0/55.
Kan kosta lite elspets men det är småpengar.
Kan kosta lite elspets men det är småpengar.