Kolla upp hur varmt vatten du behöver. Vid tex -10

Jag har sett grafer på att det kan skilja mycket mellan olika fabrikat. Hur effektiva dom är i verkligheten vid din vattentemp just ditt system behöver

Det plus service när det kniper är en annan viktig aspekt om man frågar mig
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
E Emajlo skrev:
Precis. Det är ju inverter-problemet som skaver lite. Jag tycker personligen att Mitsubishin känns lite mer spännande. Men ja, rent ekonomiskt är det nog bättre med Niben. Jag vill dessutom ha bra support etc då jag inte kan något om värmepumpar själv mer än det jag läst mig till senaste tiden.

Hur mycket ger det i effektivitet att effektspannet på på Mitsubishin skulle passa bättre? Inte så mycket gissar jag?

Pratade lite med en installatör angående Viessmann och enligt honom låg de i den högre prisklassen men var en ganska liten spelare på marknaden och hade således lite sämre support etc.

En on off med tank är ingen som varit hos oss som pratat om. Dessutom har vi lite platsbrist där den behöver stå. Men den som gav offerten på 145 000 kr för Nibe kommer nästa vecka och kollar. Då kan jag iaf bolla idén med honom.
I effektivitet så är det mest detaljer. För gemene man så är det ju inget att tänka på.

Jag är ju otroligt partisk då jag gillar just att ha de små detaljerna på plats, kostnad är sekundär.
Ger väl spotsyver i reda pengar eller inget, men kan ge mer i komfort. Men primära drivkraften och tillfredställensen för mig är att man har satt alla detaljer på plats.

Viessmann har sjukt bra support. I alla fall den teknikern jag har kontakt med. Ingen konstigt att han ringer åter på tider utanför kontorstid eller på en juldag mm. Han går verkligen den extra milen. Dock även där så är väl inte jag heller gemene kund.

Om du ska ha good enough lösning så är ju inget av ovan några dåliga val alls. Allt efter är ju som sagt detaljer.
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Hur går det? Har du bestämt dig?
Inte helt. Men lutar åt Nibe. Dels eftersom jag inte riktigt kan motivera prisskillnaden eftersom jag är gemene man. Dels för att jag har lite bättre förtroende för installatören av Nibe.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
E Emajlo skrev:
Inte helt. Men lutar åt Nibe. Dels eftersom jag inte riktigt kan motivera prisskillnaden eftersom jag är gemene man. Dels för att jag har lite bättre förtroende för installatören av Nibe.
Jag har Daikin bergvärmepump som är 1 år gammal. En 3-12 kW. Men jag har sett Daikins nya som jag nästa lutar åt att byta till beroende på hur min nuvarande lirar med mitt FTX-system. Kolla gärna på deras hemsida och be om en offert. Om du funderar på komfortkyla har Daikin en helt ny teknisk lösning som verkar jättespännande.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
I effektivitet så är det mest detaljer. För gemene man så är det ju inget att tänka på.

Jag är ju otroligt partisk då jag gillar just att ha de små detaljerna på plats, kostnad är sekundär.
Ger väl spotsyver i reda pengar eller inget, men kan ge mer i komfort. Men primära drivkraften och tillfredställensen för mig är att man har satt alla detaljer på plats.

Viessmann har sjukt bra support. I alla fall den teknikern jag har kontakt med. Ingen konstigt att han ringer åter på tider utanför kontorstid eller på en juldag mm. Han går verkligen den extra milen. Dock även där så är väl inte jag heller gemene kund.

Om du ska ha good enough lösning så är ju inget av ovan några dåliga val alls. Allt efter är ju som sagt detaljer.
finns bara en som håller på så i hela vp branschen Totalcontrol.
P-J inte har jag fel ?
Mvh
 
Det stämmer, det är han :) . Ja han ger verkligen sin tid att försöka svara på mina frågor. Kontorstid eller kvällstid. Vardag eller helg spelar ingen roll.
Är nog unikt oavsett bransch.

Du verkar kunna en hel del och vara i branschen. Då du känner till honom så antar jag att du även känner till deras produkter. Vad tycker du om deras produkter?
 
Viessmann har sjukt fina produkter . jag har varit i allendorf 2 gånger på fabriken . Riktigt imponerande
Hade viessmann satsat på Sverige
Hade dom ägt! Marknaden
Nackdelen är support på eftermarknaden då det bara finns en P-J och Magnus sluta för ca 2 år sen .
Jag har ritat och byggt ett par st lite större
Anläggningar med deras vp i egen regi och
Med inblandning av en kollega i branschen
Som Också är duktig .
Riktigt bra resultat . Äldsta är 7 år . Lite strul
I början med någon givare .
efter det , service besök med rengöring av filter
Sen har det bara gått. brf fick hyres sänkning efter 2 år på g av energi besparingen
Alltid legionella säkrat VV förråd


Då jag är van vid styr från en annan tillverkare
Tycker jag personligen att viessmanns styr
Är lite ” Bökig” om jag ska säga något negativt
Skulle vilja ha möjlighet att bryta kurvan
Och enkelt styra spets med 0-10 volt
Men det är bara 1 gång vid uppstarts programmering sen funkar det

jag tittar på deras VP hem till mig själv Då
Husbygget närmar sig .
Mvh
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Härlig input, tack! Jo jag håller med om deras styrsystem. Lite som att knappa runt i IBM's stordator-miljö från 70 talet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.