Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja service kan ju behövas på Niben. Verkar vara en del problem med deras inverter. Eller har varit i alla fall.
Jag hade kört Mitsubishi eller Viessmann.
Möjligen de allra första i övrigt är det knappast mer fel på dem än på andra märken.

Jag vet inte vilken du menar med de första. Men att 1255 har haft (eller har?) problem med trasiga invertrar är ju rätt känt. Och en del strul med styrningen men den kanske är fixad.
Har inte hört om andra som har haft problem med just sina invertrar. Vilka märken är det?

De första modellerna 1150/1250 av varvtalsstyrda markvärmepumpar hade ganska mycket strul med invertern vad jag har förstått och läst på Värmepumpsforum. Även på frånluftsvärmepumpen F750 har man bytt modell på invertern ett par gånger. Varmgång i invertern har varit en felkälla så det finns en särskild parameter för detta.

Jag tänkte på Inverterfel III samt larm 100 och något mer som 1255 har drabbats av. Finns att läsa just på det forumet. Har inte uppdaterat mig dock då jag sällan läser där.

Ja larm 100 - Bestående kommunikationsfel inverter, glömde jag att det tydligen har varit ganska vanligt. Dock är det inte fel på själva invertern utan kommunikationskortet "Buster" som turligt nog bara kostar drygt 600 kr i reservdelslistan. Själva invertern kan kosta 10-15 tkr så det är inte roligt om den måste bytas ut.

Verkar som man åker på att även byta invertern vid det felet.
Jag är ingen installatör kan bara återberätta vad några installatörer skriver.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Verkar som man åker på att även byta invertern vid det felet.
Jag är ingen installatör kan bara återberätta vad några installatörer skriver.
Det låter ju inte alls bra. Verkar ju haft felet flera år. Varför åtgärdar de det inte tro?

Två nya offerter från nytt företag:

Mitsubishi Geodan EHGT17D-YM9ED ( 1,5-11 kW )
Pris efter ROT: 152.000 kr

Bosch Compress 7001i LWMF ( 3 - 12 kW )
Pris efter ROT: 156.000

Båda med borrning på 180 m.

• Gilla
Josth
  • Laddar…
Är det värt ca 10.000 kr för att gå upp från nibe f1255-12 till Mitsubishi Geodan?

Om du är inne på borra bergvärme så gör det. Absolut.

Om du är intresserad av absolut billigaste uppvärmning tror jag att luft/vatten är en bättre uppvärmning för dig, över tid, om man räknar varje krona alltså.

Jag har nyss installerat en luft/vatten 12kw från Mitsubishi... Runt 100k plus rörmokare. Dock räkna dem att är alla nödvändiga rör i samma rum så är den inte dyr... uppe i Skellefteå kommun. 150kvm fördelat på hus och garage, dock 21 grader i både hus och garaget... 1050kwh i januari för att hålla värmen (enligt pumpen, inte elräkning). 2.5 i cop under tiden från mitten av november så jag sprätte igång den fram till första feb enligt den själv producerad energi delat på förbrukad elektrisk energi. Och vi har haft nå -25 dagar, säkert 15 dagar kallare än -15. Aldrig varmare än +5. Så helt värdelös är den inte även om det provat vara kallt

MEN! Utedelen låter som ett helt jävla flygplan (ok inte så illa. Men jag skulle inte vilja att grannen montera en sådan mot mitt hus, jag har den riktigt bra till dock så inga problem för mig)... Men kanske en aspekt för dig då passar på att nämna det.

Så bergvärme behövs inte i Östergötland för att luft/vatten är värdelöst om det är minus ute... Men vill du ha Berg så kör Berg... Absolut... Du slipper en brölande låda i trädgården men inomhus så låter den som ett kylskåp. Min släkting har bergvärme. Den låter betydligt mer än min luftvatten om man tänker inomhus. Dock är den gammal och min är ju ny.

U Underline skrev:
Om du är inne på borra bergvärme så gör det. Absolut.

Om du är intresserad av absolut billigaste uppvärmning tror jag att luft/vatten är en bättre uppvärmning för dig, över tid, om man räknar varje krona alltså.

Jag har nyss installerat en luft/vatten 12kw från Mitsubishi... Runt 100k plus rörmokare. Dock räkna dem att är alla nödvändiga rör i samma rum så är den inte dyr... uppe i Skellefteå kommun. 150kvm fördelat på hus och garage, dock 21 grader i både hus och garaget... 1050kwh i januari för att hålla värmen (enligt pumpen, inte elräkning). 2.5 i cop under tiden från mitten av november så jag sprätte igång den fram till första feb enligt den själv producerad energi delat på förbrukad elektrisk energi. Och vi har haft nå -25 dagar, säkert 15 dagar kallare än -15. Aldrig varmare än +5. Så helt värdelös är den inte även om det provat vara kallt

MEN! Utedelen låter som ett helt jävla flygplan (ok inte så illa. Men jag skulle inte vilja att grannen montera en sådan mot mitt hus, jag har den riktigt bra till dock så inga problem för mig)... Men kanske en aspekt för dig då passar på att nämna det.

Så bergvärme behövs inte i Östergötland för att luft/vatten är värdelöst om det är minus ute... Men vill du ha Berg så kör Berg... Absolut... Du slipper en brölande låda i trädgården men inomhus så låter den som ett kylskåp. Min släkting har bergvärme. Den låter betydligt mer än min luftvatten om man tänker inomhus. Dock är den gammal och min är ju ny.
Ja. Var till en början inne på luft-vatten. Men bergvärmen har fler fördelar.
- Slipper fixa något stabilt för utedelen att stå på.
- Slipper hålla snö borta från utedel
- Slipper utedel utseendemässigt/ljudmässigt
- Billigare byte efter 15-20 år eftersom man redan har hål
- osv

Luft-vatten har bara en fördel som jag kan komma på: priset för installation.

Helt klart. Håller med i det du säger. Jag hejar på i ditt val

Men ville bara nämna min upplevelse eftersom många hävdar att man är förlorare om man har luft vatten. Så är det ej enligt min upplevelse ville bara ge en nyanserad bild av situationen så du inte bara blir matad av (enligt mig) felaktig info om att luft vatten är värdelöst.

Bergvärme är ju rolls Royce av uppvärmning så helt klart är du villig att betala så får du ju en bättre uppvärmning. (Slipper Mecket med ute delen och snö och buller och det är typ enda skillnaden nere i södra Sverige typ)

2 grannar har var sin värme pump. 1 år mellan dem, ena var sista i området med bygglov för bergvärme och andra gick ju miste. Var 2000kwh / år i elektrisk förbrukning som skilde (bergvärme vann ju förstås). Likvärdiga hus. Detta enligt pumparnas egna tabeller. Dvs när man kollar deras flik "förbrukad elektrisk energi"

• Gilla
Emajlo
  • Laddar…
E Emajlo skrev:
Är det värt ca 10.000 kr för att gå upp från nibe f1255-12 till Mitsubishi Geodan?
Svårt att säga vad du menar "värt". Du kommer ju förmodligen inte spara in dessa 10k för att den är effektivare eller så. Det är ju om Nibe fortfarande har kvar sitt problem med invertern.
Dock så vet man ju inte om Mitsun lider av några barnsjukdomar för det är så pass ny model. Men de verkar ha riktigt bra kvalite på luftsidan.

Men jag hade valt Mitsubishin då effekt spannet tror jag skulle passa bättre. Men som sagt det är detaljer.

Finns betydligt mer ägare av Nibe så du får värdera vad forum support är värt för dig. Där kan ju inte Mitsun konkurrera ett dugg.
Jag värderar den punkten till noll då jag vill pilla själv. Jag valde en Viessmann och det är ju en udda fågel på konsumentmarknaden. De är större på "stor fastighetssidan". Vill jag bolla frågor med någon så har jag direktnummer till en av deras ingenjörer/tekniker.

En on off med tank är inte aktuellt?

Precis. Det är ju inverter-problemet som skaver lite. Jag tycker personligen att Mitsubishin känns lite mer spännande. Men ja, rent ekonomiskt är det nog bättre med Niben. Jag vill dessutom ha bra support etc då jag inte kan något om värmepumpar själv mer än det jag läst mig till senaste tiden.

Hur mycket ger det i effektivitet att effektspannet på på Mitsubishin skulle passa bättre? Inte så mycket gissar jag?

Pratade lite med en installatör angående Viessmann och enligt honom låg de i den högre prisklassen men var en ganska liten spelare på marknaden och hade således lite sämre support etc.

En on off med tank är ingen som varit hos oss som pratat om. Dessutom har vi lite platsbrist där den behöver stå. Men den som gav offerten på 145 000 kr för Nibe kommer nästa vecka och kollar. Då kan jag iaf bolla idén med honom.

Nibe 1255 måste vara den vanligaste bergvärmepumpen i Sverige? Det känns ändå tryggt när det gäller service, fast den kanske är bra för alla

• Gilla
Emajlo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.