Maxwells demon TotalControl skrev:
Nu visar inte Nibe så mycket driftdata i sina blad men räkna också med att den inte kommer att ge max värmeffekt när du behöver det som mest. Max effekt gäller vid 0/35. Vet inte vad Niben ger vid 0/55 som är mer instressant för erat hus. Tror Viessmann tappar 0,55 kW på sin 8 kW inverter från 0/35 till 0/55.

Kan kosta lite elspets men det är småpengar.
Okej superbra. Går det utläsa något från dessa grafer? Grafer som visar arbetsområde och kompressorhastighet för olika Nibe värmepumpar vid varierande temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Jag har nu fått offert på Nibe 1255-12 också. Det går på 156.000 kr. Det är ett Tryckkärl med. Dock ingen tank?
Nu är borrningen 180m.
Så sammantaget är det ca 9.000 kr extra för större pump 20m extra borrning.

Men jag har även kontaktat flera leverantörer för att få in fler offerter.
 
Nej. Men på sidan 14 så ser man kyleffekt vid 50°C. Vid 0°C så verkar den ge kyleffekt på 4.8 kW vet inte vad tillförd effekt kan vara. Kanske 2-2,5 kW. Så runt 6,5-7,3 kW vid 0/50°C. Något lägre vid 0/55°C.
De borde installatören kunna svara på.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej. Men på sidan 14 så ser man kyleffekt vid 50°C. Vid 0°C så verkar den ge kyleffekt på 4.8 kW vet inte vad tillförd effekt kan vara. Kanske 2-2,5 kW. Så runt 6,5-7,3 kW vid 0/50°C. Något lägre vid 0/55°C.
De borde installatören kunna svara på.
Jag tyckte priset för att gå upp till 1255-12 var helt okej. Hur viktigt är det att installera en tank också? Antar att det blir några tusenlappar extra då.
Fick ju även 20m extra borrning med denna offert.

Tänkte lite på ljudnivån också. Pumpen kommer stå relativt nära där vi befinner oss. Jag antar att en nibe 3-12 kw är tystare än en upplåst nibe 6 kw?
Låter en tank något?
 
Man ska också tänka på att när man går över 75% effekt på NIBE F1255-6 så ökar ljudnivån utöver de specade värdena. Varvtalsstyrda kompressorer som går på fullt varvtal låter en hel del. Vet inte var den kan stå i ert hus men står den intill sovrum kan man t.ex. behöva tilläggsisolera innerväggen. T.ex. Comfortzone frånluftsvärmepumpar har ett intressant avsnitt om detta i sin manual.
 
En tank låter inget men bör inte behövas eftersom F1255-12 är en varvtalsstyrd modell. Cirkulationspumpar som går på hög effekt kan ge susande ljud i radiatorer och deras ventiler.
 
J Josth skrev:
Man ska också tänka på att när man går över 75% effekt på NIBE F1255-6 så ökar ljudnivån utöver de specade värdena. Varvtalsstyrda kompressorer som går på fullt varvtal låter en hel del. Vet inte var den kan stå i ert hus men står den intill sovrum kan man t.ex. behöva tilläggsisolera innerväggen. T.ex. Comfortzone frånluftsvärmepumpar har ett intressant avsnitt om detta i sin manual.
Precis, det var det jag tänkte på. Så en NIBE F1255-6 borde väl låta betydligt mer vid 8kw än vad en NIBE F1255-12 gör?
Den står inte jättenära sovrummen kanske, men inte heller gömd i en källare. Vi har en tvättstuga (där pumpen ska stå) ganska centralt i huset. Så från vårt sovrum är det en hall också innan man kommer till tvättstugan. Den lär ju inte låta mer än vår befintliga LLVP, men vill ändå ta lite hänsyn till ljudnivån när man gör en ganska stor investering.

J Josth skrev:
En tank låter inget men bör inte behövas eftersom F1255-12 är en varvtalsstyrd modell. Cirkulationspumpar som går på hög effekt kan ge susande ljud i radiatorer och deras ventiler.
Förstår inte riktigt detta med cirkulationspumpen. :geek: Är det något jag bör tänka på vid val av värmepump?
 
Ja risken finns att F1255-6 med upplåst effekt låter mer än F1255-12 på fullt varv. Det är bra att titta på dB-värden på olika modeller och jämföra.

Cirkulationspumpen ska inte styra val av värmepump men man kan behöva justera inställningarna för värmepumpen om det susar för kraftigt i rör och radiatorventiler.
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja risken finns att F1255-6 med upplåst effekt låter mer än F1255-12 på fullt varv. Det är bra att titta på dB-värden på olika modeller och jämföra.

Cirkulationspumpen ska inte styra val av värmepump men man kan behöva justera inställningarna för värmepumpen om det susar för kraftigt i rör och radiatorventiler.
Tack! Var i kontakt med ett nytt företag. Han tyckte 8kw skulle räcka. Men nu har jag släppt detta och vill ha en pump som klarar upp till 10kw! :)
De jobbade med flera märken. Så de kunde installera både nibe, bosch, daikin eller mitsubishi. Han rekommenderade dock inte Daikin då de inte var så serviceinriktade.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
E Emajlo skrev:
Men nu har jag släppt detta och vill ha en pump som klarar upp till 10kw! :)
Bra! (y)
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
Ny offert från nytt företag (enskild firma)
 
  • Screenshot av en offert för värmepumpsinstallation med priser och detaljer om tjänsten och tillval.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser seriöst och rejält ut till ett mycket bra pris för bergvärme tycker jag. Visserligen blir det en slant till om man vill ha NIBE men det är fortfarande under 140 tkr! Fint att det allra mesta är specat och man vet timkostnad etc för eventuella tillkommande saker. Kanske hade du möjlighet att titta i SGU brunnsarkivet på borrhål i närheten? Då kan man ju få en aning om total borrkostnad om 6 m foderrör inte räcker.
 
Håller med. Seriös offert. Priset var grymt.
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
@Emajlo

Har du koll på dina dimensioner på stammar till värmekretsen? Vet du dimension?
 
J Josth skrev:
Det ser seriöst och rejält ut till ett mycket bra pris för bergvärme tycker jag. Visserligen blir det en slant till om man vill ha NIBE men det är fortfarande under 140 tkr! Fint att det allra mesta är specat och man vet timkostnad etc för eventuella tillkommande saker. Kanske hade du möjlighet att titta i SGU brunnsarkivet på borrhål i närheten? Då kan man ju få en aning om total borrkostnad om 6 m foderrör inte räcker.
Ja, det lät nästan lite för bra för att vara sant.
Nackdelen med denna Daikin är att den är ca 72cm djup.

Just det, då ska jag kika brunnsarkivet!
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
@Emajlo

Har du koll på dina dimensioner på stammar till värmekretsen? Vet du dimension?
Nej tyvärr. Men det kan jag säkert ta reda på. Varför undrar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.