Nackdelen är att det blir korta gångtider och många starter. Det kan man lösa med en arbetstank i lämplig storlek.
 
useless useless skrev:
Nackdelen är att det blir korta gångtider och många starter. Det kan man lösa med en arbetstank i lämplig storlek.
Och det betyder? Att den slits? Att den förbrukar mer?
 
A Arnodt skrev:
Varför inte byta ut befintlig luft-luft-värmepump mot en litet kraftigare(som kan lämna högre kW värme) och modernare. De har väl blivit bättre på 15 år.
Eller komplettera med ytterligare en luft-luft-värmepump.

På så vis kan du skjuta upp dyra investeringar i värmeanläggningar till framtiden.
En L/Lvärmepump från 2004 ger inte mycket effekt. Då den är inne på 16 år.
Så har den bra placering. Så skulle jag ersätta den.
 
E Emajlo skrev:
Och det betyder? Att den slits? Att den förbrukar mer?
Många starter anses slita extra på kompressorn. Å andra sidan har idag i stort sett alla on/off-modeller en "mjukstart" så de varvar upp försiktigt och risken för att det t.ex. blinkar i gamla lampor i huset är minimal. Varvtalsstyrda modeller varvar naturligtvis också upp successivt. Förr dimensionerande man effekten så att om det behövdes 10 kW så valde man 5 kW värmepump för bl.a. att ge långa gångtider och lägre investeringskostnad. Sedan fick elmätaren snurra bäst den ville om det blev extra kallt under en period, energibesparingen på helåret blev ändå relativt stor. Numera vill de flesta istället att värmepumpen ska klara i princip hela värmebehovet utan att använda den dyra elpatronen alls.
 
J Josth skrev:
"mjukstart" så de varvar upp försiktigt
Beror helt på tidsfaktorn , en NIbe startar upp på ca 1 sekund med den snikmodell dom har och är fast, går inte att ändra tiden på, ,blir nästan som direktstart
 
E Emajlo skrev:
Och det betyder? Att den slits? Att den förbrukar mer?
Både och skulle jag vilja säga.
 
Många starter/korta gångtider ger sämre verkningsgrad eftersom det tar en stund varje gång innan den kommer upp i 'arbetstemperatur'.
 
TS. Om du nu ska dimensionera för fullt effektbehov och inte har plats / råd med tank så skulle jag köra en inverter. Dock ej en Nibe 3-12. En med lägre min effekt.

Typ dessa

https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/geodan/

https://www.viessmann.se/sv/bostadshus/varmepumpar/bergvarmepumpar/vitocal-333-g_inv.html


Viessmann ger dig 10.8kW vid 0/55. Vet inte vad Mitsubishin ger.

Edit: Trodde Viessmann hade min effekt 1.7kW på sin stora inverter men var visst 2.4kW så det var ju inte mycket skillnad till Nibes 3kW. Låter inlägget ligga kvar vilket fall.
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
Alldeles nya Mitsubishi Electric Geodan inverter ger en effekt på 1,5 - 11 kW vid 0/35°C enligt produktbladet.

Daikin har som sagt en inverter på 0,85 - 9,6 kW.

Så nog finns det ett antal alternativ att välja mellan.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Då ska jag nog försöka hitta någon leverantör av Daikin och Mitsubishi. Jag har dock Kontaktat flertalet från Mitsubishi utan svar så de är lite svåra.

Det verkar ju inte så bra att överdimensionera pumpen. Men jag antar att det är bättre än att underdimensionera eftersom ni inte gillar idén med att köra nibe 1255-6?

Eller? Nu vet man inte hur vintrarna är framöver, men det är ju inte jättemånga dagar det är DUT temperatur?
 
De kommer ju funka med en Nibe 3-12 också. Kanske inte optimalt men du kommer få varmt och skönt och en billigare drift än idag.
För nu är ju vi på detaljer som gemene man skiter i. Finns säkert tusentals hus som går med en sådan setup och ägarna är nöjda.
Precis som det finns människor som nöjer sig med plastfönster.

Råden jag försöker ge dig iallafall, ligger ju inom detaljer utanför good enough.
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
De kommer ju funka med en Nibe 3-12 också. Kanske inte optimalt men du kommer få varmt och skönt och en billigare drift än idag.
För nu är ju vi på detaljer som gemene man skiter i. Finns säkert tusentals hus som går med en sådan setup och ägarna är nöjda.
Precis som det finns människor som nöjer sig med plastfönster.

Råden jag försöker ge dig iallafall, ligger ju inom detaljer utanför good enough.
Är nibe 1,5-6 också att betrakta som detaljer?
 
Nej jag tycker den är för liten om du har 10kW effektbehov. Den hade jag strykigt för längesen.
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej jag tycker den är för liten om du har 10kW effektbehov. Den hade jag strykigt för längesen.
Yes okej. Det svåra verkar ju dock vara att räkna ut effektbehovet.
Det enda vi vet är att min årsförbrukning är på 22000 och att uppvärmning är ca 10000-11000 och varmvatten 4000-5000 och övrig el (hushållsel, krypgrundsavfuktare, el-golvvärme i ett badrum) är på ca 7000-8000.
 
Magnus E K
Hushållselen bidrar också till uppvärmningen.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.