35 620 läst · 293 svar
36k läst
293 svar
Byta elpanna + luft-luftvärmepump till... ?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 929 inlägg
Hushållselen borde bli lägre, 4000 är nog mer rimligt. Men det kan stämma att värmepumpen sparar 5000kWh, det beror ju på hur stor den är och var den sitter. Under cop 2 är den nog inteE Emajlo skrev:Kom på en sak. Jag har nu kollat vår förbrukning på en sommarmånad och den ligger på ca 1000 kWh. Detta är alltså varmvatten och hushållsel. Så på ett år blir det 12.000 kWh. Om man då tar bort varmvatten som man kan anta är på 4.000 kWh så blir det 8.000 kWh kvar som är hushållsel på 1 år.
Det är ganska mycket fattar jag det som. Men då drar nog vår krypgrundsavfuktare en del.
Så det gör att jag vill påstå att fördelning av min årsförbrukning på 22.000 kWh är:
Hushållsel = 8.000
Varmvatten = 4.000
Uppvärmning = 10.000
I ditt exempel räknade du med att vi har en uppvärmning på 3.000 direktverkande el + 12.000 LLVP. Vilket är 5.000 för mycket.
Om LLVP står för 80% av uppvärmningen som du räknade med. Så skulle den förbruka 10.000 * 0.8 = 8.000 och elpannan 2.000.
Om då LLVP fortfarande skulle ge 20.000 kWh blir det väl 20.000/8.000 = cop 2,5. Vilket väl känns ganska högt?
Det känns som att uträkningar i denna tråd varit för lite mindre hushållsel.
Företag 3 uppskattade att vår LLVP möjligen besparade oss 5.000 kWh/år.
Då skulle uppvärmningen gå upp med 5.000 kWh och totalt utan LLVP blir det då 27.000 totalt varav 19.000 är uppvärmning och varmvatten.
FST heter företaget. Installation skedde av de som bodde här tidigare. Det står i ett papper att de även tätade ventilerna i krypgrund i samband med detta.J Josth skrev:
Är 8000 i hushållsel rimligt då?
Fast eftersom sommarmånaderna förbrukade 1.000 kWh per månad när ingen värme körs. Så måste väl hushållselen för oss ligga på 8.000 per år?Johannes Carlsson skrev:
Tittar man på Energimyndighetens tester som är 11 år gamla anges energibesparingen 10500-12900 kWh/år om man väljer Borås och värmebehov 20.000 kWh/år.
Utgår man från verklig faktisk elförbrukningen senaste åren och gör en energideklaration så måste siffrorna normalårskorrigeras, dvs förbrukningen ökas med kanske 2000 kWh/år till ett normalår. Hushålls-el kan vara 5000-6000 men sedan tillkommer en del övrig fastighets-el (såsom avfuktare) samt t.ex. motorvärmare.
Under sommaren går krypgrundsavfuktaren nästan för fullt så den utgör en betydande andel av de 1000 kWh/månad. Varmvatten måste även produceras på sommaren med kanske 375 kWh/månad.
Hur som helst ligger effektbehovet kvar på ca 9,0-9,5 kW när temperaturen sjunker neråt -20°C enligt mina beräkningar.
Utgår man från verklig faktisk elförbrukningen senaste åren och gör en energideklaration så måste siffrorna normalårskorrigeras, dvs förbrukningen ökas med kanske 2000 kWh/år till ett normalår. Hushålls-el kan vara 5000-6000 men sedan tillkommer en del övrig fastighets-el (såsom avfuktare) samt t.ex. motorvärmare.
Under sommaren går krypgrundsavfuktaren nästan för fullt så den utgör en betydande andel av de 1000 kWh/månad. Varmvatten måste även produceras på sommaren med kanske 375 kWh/månad.
Hur som helst ligger effektbehovet kvar på ca 9,0-9,5 kW när temperaturen sjunker neråt -20°C enligt mina beräkningar.
Har nu varit i kontakt direkt med Nibe och angett mina förutsättningar. Även de får det till ca 9-10 kw och rekommenderade inte Nibe 1255-6 till mig. Även fast den skulle funka, men dock köra en del elpatron. Han sa typ att Nibe 1255-12 skulle förbruka 1000 kWh mindre per år.J Josth skrev:Tittar man på Energimyndighetens tester som är 11 år gamla anges energibesparingen 10500-12900 kWh/år om man väljer Borås och värmebehov 20.000 kWh/år.
Så nu lutar det åt Företag 4 igen som kör Thermia. Har dock inte kollat så noga på den pumpen än eftersom jag varit väldigt sugen på Nibe 1255 - 6 (vet inte varför, men hade bra känsla för den).
Ja men det var ju fint att du kontaktade NIBE direkt och att de har kundservice för privatkunder så man inte enbart är hänvisad till närmaste återförsäljare. Bra att höra de kom fram till samma effektbehov som jag Du får väl fråga om offert på F1255-12 också så det sedan finns med i ditt beslutsunderlag även om den kostar lite mer. NIBE håller på att introducera nya S-modellerna som ersätter vissa F-modeller men F-modellerna verkar fortfarande finns kvar i lager. Verkar som det är designen och styrsystemet som har uppdaterats med bl.a. ny layout och touch-display istället för knappar och vred.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 929 inlägg
Det verkar mest vara en design och connectivity uppdatering. Jag tycker prisskillnaden mot F modellerna är orimligt hög
Både F1255 och S1255 är inverterstyrda.
Produktbeskrivningarna är nästan identiska.
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/bergvarmepumpar/NIBE-F1255-_-31
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/bergvarmepumpar/NIBE-S1255-_-5171
Produktbeskrivningarna är nästan identiska.
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/bergvarmepumpar/NIBE-F1255-_-31
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/bergvarmepumpar/NIBE-S1255-_-5171
Så. Även fast vi har 22.000 kWh i energibehov, så är effektbehovet fortfarande runt 9 kw?J Josth skrev:Ja men det var ju fint att du kontaktade NIBE direkt och att de har kundservice för privatkunder så man inte enbart är hänvisad till närmaste återförsäljare. Bra att höra de kom fram till samma effektbehov som jag Du får väl fråga om offert på F1255-12 också så det sedan finns med i ditt beslutsunderlag även om den kostar lite mer. NIBE håller på att introducera nya S-modellerna som ersätter vissa F-modeller men F-modellerna verkar fortfarande finns kvar i lager. Verkar som det är designen och styrsystemet som har uppdaterats med bl.a. ny layout och touch-display istället för knappar och vred.
Om ditt effektbehov är 9 kW beror helt på vart dina 22000 kWh tar vägen. Är det 5000 kWh i hushållsel har vi 17000 kWh kvar till värme och varmvatten. Ett 'normalt' hushåll förbrukar ca 4-5000 kWh för varmvatten, då är det 12-13000 kWh kvar till värmen. Tar luft/luften (COP 2,5) all den energin så är ditt effektbehov högre än 12-13 kW.E Emajlo skrev:
Men tar elpannan allt ligger du på runt 5-6 kW
Okej. Hushållsel är lite högre än så tror jag. Eftersom vi förbrukar 1000 på en sommarmånad.S Spopas skrev:Om ditt effektbehov är 9 kW beror helt på vart dina 22000 kWh tar vägen. Är det 5000 kWh i hushållsel har vi 17000 kWh kvar till värme och varmvatten. Ett 'normalt' hushåll förbrukar ca 4-5000 kWh för varmvatten, då är det 12-13000 kWh kvar till värmen. Tar luft/luften (COP 2,5) all den energin så är ditt effektbehov högre än 12-13 kW.
Men tar elpannan allt ligger du på runt 5-6 kW
Då blir effektbehovet lite mindre kanske? Typ 4-11 kw?
Ja det blir lite lägre då, men stora frågetecknet är ju hur mycket energi som går till luft/luften samt verkningsgraden på den. stor skillnad på COP 2 eller COP 2,5.E Emajlo skrev:
Men jag håller med Josth att du bör fråga om offert på F1255-12 också så får du en prisuppgift att gå på.
Sen är det även andra saker man bör kolla upp som garanti och om de olika tillverkarna ställer krav på service eller liknande. Jag vet att IVT har (eller hade iaf) krav på service för att garantin skulle gälla. Så det blir utgifter där som inte syns i offerten.
Ska kolla det.S Spopas skrev:Ja det blir lite lägre då, men stora frågetecknet är ju hur mycket energi som går till luft/luften samt verkningsgraden på den. stor skillnad på COP 2 eller COP 2,5.
Men jag håller med Josth att du bör fråga om offert på F1255-12 också så får du en prisuppgift att gå på.
Sen är det även andra saker man bör kolla upp som garanti och om de olika tillverkarna ställer krav på service eller liknande. Jag vet att IVT har (eller hade iaf) krav på service för att garantin skulle gälla. Så det blir utgifter där som inte syns i offerten.
Vad är nackdelar med att överdimensionera? Låt säga att vi har effektbehov 8 kw, men kör med en Thermia Diplomat Optimum 10?