Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
30-22 = 8 det var det jag räknade med
Okej, då räknar du inklusive hushållsel? :)
Företagen har räknat exklusive hushållsel.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
30-22 = 8 det var det jag räknade med
För att räkna årsverkningsfaktor på LLVP, blir det inte enligt följande?:
30 - 4 (hushållsel) = 26

26 / 8 = 3,25 i årsverkningsfaktor. Låter inte detta lite för bra för att vara en LLVP med 15 år på nacken?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Glöm inte varmvatten också.
Det är inbakat i de 30.
 
Fråga företagen vad dom räknar med för Watt per meter borrhål, aldrig gå över 25 W per meter
 
J jonaserik skrev:
Fråga företagen vad dom räknar med för Watt per meter borrhål, aldrig gå över 25 W per meter
Tack. Det ska jag fråga.
 
På en 9 kw VP så är det 24 meter hål, kan det räknas lite på 30 watt så går. det blir då 200 meter,nu finns det delade meningar om detta från fabrikanter och en del på forumet. Men det gäller att undvika minusgrader från hålet.

Edit inte 24 meter ska vara 240 meter
 
J jonaserik skrev:
På en 9 kw VP så är det 24 meter hål, kan det räknas lite på 30 watt så går. det blir då 200 meter,nu finns det delade meningar om detta från fabrikanter och en del på forumet. Men det gäller att undvika minusgrader från hålet.

Edit inte 24 meter ska vara 240 meter
Förlåt. Men nu förstod jag inte alls vad du skrev :D
 
E Emajlo skrev:
Förlåt. Men nu förstod jag inte alls vad du skre
OK ska utveckla lite , det är kyleffekten på hålet som ska räknas, hålet ska kunna ta mot den kyla som en VP producerar och värma på, så man räknar med 2/3 av en VP;s effekt divierat med antal meter hål, då kommer man sanningen närmast hur djupt ett hål ska vara. Nu pratas från tillverkare, vår VP klarar ner till mins 8 C och ger värme , naturligtvis ger den värme, men avgiven effekt avtar med KB:s ( kylvätskans ) temperatur, inget konstigt, bara naturlagarna
 
E Emajlo skrev:
För att räkna årsverkningsfaktor på LLVP, blir det inte enligt följande?:
30 - 4 (hushållsel) = 26

26 / 8 = 3,25 i årsverkningsfaktor. Låter inte detta lite för bra för att vara en LLVP med 15 år på nacken?
Jag är inte alls med nu.

En del är hushållsel antar 3000
En del varmvatten antar 4000
En del direktverkande el antar 3000
En del luft-luft värmepump antar 12000kwh/år
Totalt 22000kwh el.

Om luft-luft värmepumpen ger 20.000kwh värme blir det 20.000/12.000 = cop 1,67

Och då utan den skulle totala förbrukningen hamna på 30.000kWh
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag är inte alls med nu.

En del är hushållsel antar 3000
En del varmvatten antar 4000
En del direktverkande el antar 3000
En del luft-luft värmepump antar 12000kwh/år
Totalt 22000kwh el.

Om luft-luft värmepumpen ger 20.000kwh värme blir det 20.000/12.000 = cop 1,67

Och då utan den skulle totala förbrukningen hamna på 30.000kWh
Tack för förtydligande, jag räknade på ett annat sätt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
1.5 plan 190 M2 byggt på 80 talet .
9 kW i avgiven effekt är 100% i effekt täckning
så tex en thermia optimum 10 är ett av valen
Du kan göra men till det skulle jag verkligen rekommendera en bufferttank lösning
Och 190 meter aktivt borrat .
Så du hamnar kanske på 210 m om det är runt 20 m ner till vatten pelaren

Skulle det va så att du får -1eller -2 vid DUT för orten är det absolut ingen katastrof .

Ett råd till dig som köpare .
Be att få titta på menysytemet på dem olika
Värmepumps tillverkarna .
Ivt/Bosch Nibe thermia viessmann tex
Har i princip likvärdiga funktioner men
Det är vad du som konsument tycker är lättast
Att hitta i som är mest rätt för dig.
Mvh
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
TS det är inte kul att investera en rejäl slant och känna en "oro" att det kan bli en halvmiss i slutändan.
Så om inte pengarna tryter rejält så håller jag med facit. En 10kW med arbetstank och ett hål därefter.
De suddar ut de flesta frågetecken och du får ett system som är överlägset bäst.

(överlägset bäst = Värmepumpen jobbar med rätt förutsättningar för bästa COP , ni i huset får använda er av termostater, värme i badrum på sommaren etc. Ni kan köra en liten högre värmekurva än nödvändigt med termostater om ni vill ha lite extra kräm vid frusna dagar. Närmaste fjärrvärme komfort man kan komma med en VP)
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
TS det är inte kul att investera en rejäl slant och känna en "oro" att det kan bli en halvmiss i slutändan.
Så om inte pengarna tryter rejält så håller jag med facit. En 10kW med arbetstank och ett hål därefter.
De suddar ut de flesta frågetecken och du får ett system som är överlägset bäst.

(överlägset bäst = Värmepumpen jobbar med rätt förutsättningar för bästa COP , ni i huset får använda er av termostater, värme i badrum på sommaren etc. Ni kan köra en liten högre värmekurva än nödvändigt med termostater om ni vill ha lite extra kräm vid frusna dagar. Närmaste fjärrvärme komfort man kan komma med en VP)
Kan fråga om detta också. Lite platsbrist dock för en arbetstank.
Vilka är fördelarna med att t.ex borra längre? Lägre förbrukning? Hur mycket lägre i sånt fall uppskattningsvis?
 
Borra lite längre innebär lite högre KB temp .
Vp lämnar lite högre effekt och får ett lite högre cop .

Men energin som vp tillverkar måste kunna tas emot av värmesystemet .
Blir det installationer utan tank är det tillgängligt flöde i radsystemet som bestämmer
Max installerad effekt
Det blir rätt stor skillnad på tex 0 in på kb
Eller +7

Trixar man till det så behöver du ca 1,3 m
I bredd . För en 10 kW vp och en tanklösnig
Som passar
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.