35 613 läst · 293 svar
36k läst
293 svar
Byta elpanna + luft-luftvärmepump till... ?
Vad är det jag ska kolla efter? Jag har hittat att uppskattat jorddjup är 5-10m.J Josth skrev:Det ser seriöst och rejält ut till ett mycket bra pris för bergvärme tycker jag. Visserligen blir det en slant till om man vill ha NIBE men det är fortfarande under 140 tkr! Fint att det allra mesta är specat och man vet timkostnad etc för eventuella tillkommande saker. Kanske hade du möjlighet att titta i SGU brunnsarkivet på borrhål i närheten? Då kan man ju få en aning om total borrkostnad om 6 m foderrör inte räcker.
Med Nibealternativet, bortforsling och lite extra borrning (totalt 200m) så skulle det bli 145 000 kr. Då tillkommer det lite för anmälan av bergvärme till kommunen samt eventuellt några meter extra foderrör.mexitegel skrev:
lite extra meter hål är (nästan) alltid bra.
Man måste komma ihåg att den som skriver offerten gör det för att få sälja här och nu - inte för att ge köparen den bästa lösningen över tiden
Det hade varit väldigt intresant om de hade varit tvugna att redovisa en beräknad totalkostnad över 10 år eller så. Räknar man på det viset blir det synligt att det kan vara värt 20-30' extra i inköp för att få en mer optimerad anläggning över tid
Man måste komma ihåg att den som skriver offerten gör det för att få sälja här och nu - inte för att ge köparen den bästa lösningen över tiden
Det hade varit väldigt intresant om de hade varit tvugna att redovisa en beräknad totalkostnad över 10 år eller så. Räknar man på det viset blir det synligt att det kan vara värt 20-30' extra i inköp för att få en mer optimerad anläggning över tid
Toppen med ett så litet jorddjup! Det var bra att ha kollat för hade det varit 30-40 m ner till fast berg är det kostsamt och bergvärme kanske inte det man väljer. Sedan ska det (helst) vara minst 20 m till respektive grannes borrhål.E Emajlo skrev:
Jag gjorde en liten sammanställning. Vilket alternativ hade ni valt? Alla alternativen är med 200m borrning.
Bosch Compress 7001 i LW/M 3-12kw
163 000 kr
Thermia Diplomat Optimum 10
152 000 kr
NIBE F1255-12
156 000 kr
NIBE F1255-12 (men med enskild firma)
145 000 kr
Daikin HGSQH 2,5-13 kW (Hittar inte denna pump, så han måste skrivit fel ) (också enskild firma)
127 000 kr
Bosch Compress 7001 i LW/M 3-12kw
163 000 kr
Thermia Diplomat Optimum 10
152 000 kr
NIBE F1255-12
156 000 kr
NIBE F1255-12 (men med enskild firma)
145 000 kr
Daikin HGSQH 2,5-13 kW (Hittar inte denna pump, så han måste skrivit fel ) (också enskild firma)
127 000 kr
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 928 inlägg
F1255-12 enskild firma känns som bästa alternativet
Det är det nog. Så blir nog nibe där.J Josth skrev:
Håller med! Närmast i pris är Thermian. Vet dock inte hur den pumpen står sig mot Niben.Johannes Carlsson skrev:
Det tror jag med! Ja, han skickade med lite referenser, så får kolla dem när det blir aktuellt.mexitegel skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 928 inlägg
Nibe pumpen är ju väldigt vanlig vilket är bra ur servicesynpunkt och likvärdig Thermia pumpen i övrigt
Ja service kan ju behövas på Niben. Verkar vara en del problem med deras inverter. Eller har varit i alla fall.
Jag hade kört Mitsubishi eller Viessmann.
Jag hade kört Mitsubishi eller Viessmann.