Väldigt bra pris, jag hade nog dock kört på Nibealternativet och lagt på 20-30 meter på hålet. Lite mer pengar nu men sen behöver du aldrig fundera på din anläggning.

E Emajlo skrev:
Nej tyvärr. Men det kan jag säkert ta reda på. Varför undrar du?
Har man för klena stammar så kan man få problem med oljud eller så stora mottryck att det är svårt att få ut värmen. Men vill minnas att du sa att du har ett 55/45 system?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Har man för klena stammar så kan man få problem med oljud eller så stora mottryck att det är svårt att få ut värmen. Men vill minnas att du sa att du har ett 55/45 system?
Okej. Alla som varit hemma hos oss har efter det räknad på ett lågtemp-system med 55 i framledning.

J Josth skrev:
Det ser seriöst och rejält ut till ett mycket bra pris för bergvärme tycker jag. Visserligen blir det en slant till om man vill ha NIBE men det är fortfarande under 140 tkr! Fint att det allra mesta är specat och man vet timkostnad etc för eventuella tillkommande saker. Kanske hade du möjlighet att titta i SGU brunnsarkivet på borrhål i närheten? Då kan man ju få en aning om total borrkostnad om 6 m foderrör inte räcker.
Vad är det jag ska kolla efter? Jag har hittat att uppskattat jorddjup är 5-10m.

mexitegel mexitegel skrev:
Väldigt bra pris, jag hade nog dock kört på Nibealternativet och lagt på 20-30 meter på hålet. Lite mer pengar nu men sen behöver du aldrig fundera på din anläggning.
Med Nibealternativet, bortforsling och lite extra borrning (totalt 200m) så skulle det bli 145 000 kr. Då tillkommer det lite för anmälan av bergvärme till kommunen samt eventuellt några meter extra foderrör.

lite extra meter hål är (nästan) alltid bra.

Man måste komma ihåg att den som skriver offerten gör det för att få sälja här och nu - inte för att ge köparen den bästa lösningen över tiden

Det hade varit väldigt intresant om de hade varit tvugna att redovisa en beräknad totalkostnad över 10 år eller så. Räknar man på det viset blir det synligt att det kan vara värt 20-30' extra i inköp för att få en mer optimerad anläggning över tid

E Emajlo skrev:
Vad är det jag ska kolla efter? Jag har hittat att uppskattat jorddjup är 5-10m.
Toppen med ett så litet jorddjup! Det var bra att ha kollat för hade det varit 30-40 m ner till fast berg är det kostsamt och bergvärme kanske inte det man väljer. Sedan ska det (helst) vara minst 20 m till respektive grannes borrhål.

Jag gjorde en liten sammanställning. Vilket alternativ hade ni valt? Alla alternativen är med 200m borrning.

Bosch Compress 7001 i LW/M 3-12kw
163 000 kr

Thermia Diplomat Optimum 10
152 000 kr

NIBE F1255-12
156 000 kr

NIBE F1255-12 (men med enskild firma)
145 000 kr

Daikin HGSQH 2,5-13 kW (Hittar inte denna pump, så han måste skrivit fel ) (också enskild firma)
127 000 kr

Redigerat:
F1255-12 enskild firma känns som bästa alternativet

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, jag skulle också säga det. Men viktigast av allt, viktigare än priset är att den du väljer har bra referenser.

Tror du kommer bli hur nöjd som helst sen :D

J Josth skrev:
Svår fråga! När det gäller Daikin måste han ha menat:
EGSQH10S18AA9W [länk]
Har funnits ett tag, jag tror det nu är en utgående modell.
Det är det nog. Så blir nog nibe där.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
F1255-12 enskild firma känns som bästa alternativet
Håller med! Närmast i pris är Thermian. Vet dock inte hur den pumpen står sig mot Niben.

mexitegel mexitegel skrev:
Ja, jag skulle också säga det. Men viktigast av allt, viktigare än priset är att den du väljer har bra referenser.

Tror du kommer bli hur nöjd som helst sen :D
Det tror jag med! Ja, han skickade med lite referenser, så får kolla dem när det blir aktuellt.

Nibe pumpen är ju väldigt vanlig vilket är bra ur servicesynpunkt och likvärdig Thermia pumpen i övrigt

• Gilla
Emajlo
  • Laddar…
Ja service kan ju behövas på Niben. Verkar vara en del problem med deras inverter. Eller har varit i alla fall.
Jag hade kört Mitsubishi eller Viessmann.

Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja service kan ju behövas på Niben. Verkar vara en del problem med deras inverter. Eller har varit i alla fall.
Jag hade kört Mitsubishi eller Viessmann.
Aj då! Har inte fått tag i någon offert för Mitsubishi ännu, de är svåra!

Ingen Viessmann i närheten heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.