Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Är inte det där en nyförrättning, för ändringt av gammalt servitut?

Jag tror också att TS skulle få officialservitut på en lite bredare väg om TS ansökte om förrättning.
Nej, målet gäller ingen förrättning där ett nytt servitut har inrättats, det är inte en fråga om fastighetsbildning.

Istället så gäller målet bestämning av ett befintligt utfartsservitut från 2007. Det är således jämförbart med TS situation men med skillnaden är att servitutet inte som i TS fall är så gammalt att samhällets tekniska utveckling har höjt kraven på utfartsvägen.
 
  • Gilla
Matte001 och 1 till
  • Laddar…
Är inte bestämning av gammalt servitut en förrättning?

"
Efter ansökan vid Lantmäterimyndigheten (LM) i februari 2010 av ägarna till
fastigheten Skellefteå Y, L I och J U, om hävande av officialservitut och flyttande
av samfällt vägområde, har LM med stöd av 14 kap. 1 a § 1
fastighetsbildningslagen (1970:988) – FBL – genomfört en fastighetsbestämning för
att fastställa omfattningen av det vägservitut
som belastar fastigheten Y till förmån
för fastigheten Skellefteå X.
"
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Jag hävdar att servitutet ger rätt till en så bred väg som behövs till en bostad. Det är så brett att sopbil, slambil mm kan ta sig fram. Vill man ha ännu bredare så lär det knappast gå vägen.
Det är också så jag läser de domar jag hittar.

Man börjar med ändamålet med servitutet för utfart och tolkar därifrån. Man börjar inte med att grotta ned sig i tekniska beskrivningar av hur utfartsvägen exakt såg ut vid servitutets tillkomst. Sådana finns vanligen inte ens för lagstiftningen är ändamålsbaserad. Tänk som en jurist, de förstår inte den fysiska världen.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Är inte bestämning av gammalt servitut en förrättning?
Förrättningen är en process, genom denna kan LM ta beslut vad gäller att både göra fastighetsbildning, fastighetsreglering och fastighetsbestämninga Bestämningen som är aktuell i målet ändrar inte servitutet utan förtydligar bara dess ursprungliga ändamål från dess bildande:

https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...arheter-kring-fastighet/Fastighetsbestamning/

Vill man förstå hur servitut ska tolkas enligt gällande rätt så får man således läsa överklaganden av fastighetsbestämningar av just servitut. Det är där vi hittar rättspraxis. Kommer två privatpersoner inte överens om hur ett officialservitut ska tolkas så får de vända sig till LM för ett fastighetsbestämning då det är vägen in i rättsapparaten.
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är också så jag läser de domar jag hittar.

Man börjar med ändamålet med servitutet för utfart och tolkar därifrån. Man börjar inte med att grotta ned sig i tekniska beskrivningar av hur utfartsvägen exakt såg ut vid servitutets tillkomst. Sådana finns vanligen inte ens för lagstiftningen är ändamålsbaserad. Tänk som en jurist, de förstår inte den fysiska världen.
Jo samma här så bred väg så brandkår sopbil och slambil osv som oftast är normala fullstora lastbilar ska kunna ta sig fram då det behövs för att en normal bostad ska fungera så det ingår i servitutet numer även om det kanske bara var häst och vagn stig när servitutet skrevs in.

man grottar inte in på detaljer om saker , utan rätten är väg
 
  • Gilla
66Drebo6 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och i HDs dom NJA 2018 s. 200 hittade jag äntligen en beskrivning av grunden för rättspraxis att ändrade förhållanden (det som jag har kallat samhället tekniska utveckling) påverkar hur servitutet kan utövas:

Skärmdump av text som beskriver betydelsen av ändrade förhållanden för servitut enligt HDs dom NJA 2018 s. 200.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och i HDs dom NJA 2018 s. 200 hittade jag äntligen en beskrivning av grunden för rättspraxis att ändrade förhållanden (det som jag har kallat samhället tekniska utveckling) påverkar hur servitutet kan utövas:

[bild]
Det är alltså fallet "grindservitutet" (eller servitutet och grindarna?) jag nämnde tidigare. Jag säger verkligen inte att jag är säker på mim sak, men, detta rättsfall rör ju just hur servitutsrätten används och elasticiteten i det. Att härskande och tjänande får tåla att servitutet kan komma att användas på ett mer eller mindre intensivt sätt. Jag tycker inte att det styrker att området på ett lokaliserat servitut kan utökas. Jag anser att det nog är troligt att området i TS fall utökas, det är det som skaver.

De rättsfall jag hittar i övrigt på ämnet rör sig främst om olokaliserade servitut. Jag kan ännu inte säga mig övertygad om varken eller. Och angående historiska vägar är det absolut ingen osannolikhet att en enskild väg var smalare än 3 meter för 100-150 år sedan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
3m gäller ju även slambil, sopbil och liknande som behöver komma fram.
Det är osannolikt att en soptunna vid nytt abonnemang får ställas "vid huset" på landet, om det är en särskild "stickväg" något stycke in till fastigheten, utan soptunnan kommer att hamna vid allmän väg. De flesta har tvingats flytta ut sina soptunnor, om man inte har särskilda avtal.

Har du inte sett alla soptunnor som står ute vid allmän väg, där husen finns många hundra meter bort?

Slamtömningsbilarna på landsbygden är nätta och smala (för att vara tankbilar), och klarar relativt låg bredd på vägen. Men de undviker också att köra in på stickvägar så långt möjligt, och kopplar istället på en massa förlängningsslang.

Hoppas att TS skaffar en tillräckligt stor vändplan på sin tomt, för alla de där stora lastbilarna...
 
  • Gilla
Mats Lj och 2 till
  • Laddar…
Matte001 Matte001 skrev:
3,5 m kräver sopbilen häromkring. Viktklass BK2. Samt en stor vändplats eller vänd T. 18m i diameter på en vändplats.
Slambil måste kunna ställas upp max 20 från tömningspunkten
Flytta ut från stan. Det fungerar annorlunda på landsbygden.

Bilarna är mindre och nättare på landet, för att komma fram på enskilda vägar, och små grusvägar.

Och sopbilarna kör inte fram till fastigheter, som ligger "i skogen", utan soptunnorna står istället ute vid vägen.
Det skulle ju ta flera dagar att hämta hushållssopor i ett område, där sopbilen blir tvungen att köra in till enskilda fastigheter 200-300- 500 eller någon kilometer bort.
Ett aktivt lantbruk, eller annan verksamhet, som genererar mer sopor än ett "vanligt hushåll", kan få sophämtning "vid huset", men inte en vanlig familj.
Men då krävs som sagt en rejäl vändplan på tomten.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Sophämtning beror nog på området och servicepersonalen, hos oss kör dom av byvägen in på gården och tömmer tunnorna. Heta sommardagar uppskattar dom när man kommer ut med några kalla drickor åt dom. Ingen längre sträcka är det men 3m bred körbana är det
 
S skogaliten skrev:
Och sopbilarna kör inte fram till fastigheter, som ligger "i skogen", utan soptunnorna står istället ute vid vägen.
Det skulle ju ta flera dagar att hämta hushållssopor i ett område, där sopbilen blir tvungen att köra in till enskilda fastigheter 200-300- 500 eller någon kilometer bort.
Jag har precis den typ av fastighet du talar om, i en glesbygdskommun och har inget problem med sophämtningen.

Jag förstår att det inte är någon dröm för kommunen, och det är ju ett skäl till att det kan vara svårt att få bygglov för solitärbyggen, men som sagt, inget problem med sophämtningen – än.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har precis den typ av fastighet du talar om, i en glesbygdskommun och har inget problem med sophämtningen.

Jag förstår att det inte är någon dröm för kommunen, och det är ju ett skäl till att det kan vara svårt att få bygglov för solitärbyggen, men som sagt, inget problem med sophämtningen – än.
Det är nya abonnemang som framför allt får svårt att argumentera att sopbilen ska köra in till huset.

Här i vår kommun, så "rensade" kommunen bort sånt där "åka in på stickvägar" avseende sophämtning, för annat än undantagsfall, som aktiva lantbruk eller en del fastboende pensionärer med hemtjänst, häromåret när man bytte soptunnor och bilar.
Det var ett jäkla liv ett tag.

Det är som posten, med allt färre ställen med brevlådor, allt längre bort, från ens eget hus. Några har ju tur, och bor bredvid brevlådan...
 
Ifall det fanns byggnader och bostadsbyggnader på härskande fastighet när servitutet upprättades så får man förvänta sig att servitutet avser "erforderlig väg" för vad en sådan användning kräver. Räddningstjänst måste få komma fram och dessa kräver minst 3m. Kanske inte sopbil, men slamtömning kräver ofta max 10m mellan tank och uppställningsplats.

Jag hade anlagt vägen utan förrättning etc, eftersom caset håller i domstol (Obs! min åsikt).

Vägen tycks gå genom skogsmark och inte på tjänande fastighets tomtmark. När man väl upprättat ett servitut så kan inte tjänande begära extra betalt för avtalsenlig användning. Härskande ska inte behöva betala mer för att få använda servitutet enl. ursprungligt syfte, utöver vad hen måste betala för att underhålla vägen. Det hade ju varit en annan femma om härskande fastighet styckats upp i flera lotter som använder samma servitut, då får ju härskande en vinst som inte nuvarande servitut medger.

Det är ju säkert bra att först informera bonden om er rätt, och har ni tur så nöjer han sig till slut med "två backar läsk" (Nile City) ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B Buzzword skrev:
Ifall det fanns byggnader och bostadsbyggnader på härskande fastighet när servitutet upprättades så får man förvänta sig att servitutet avser "erforderlig väg" för vad en sådan användning kräver. Räddningstjänst måste få komma fram och dessa kräver minst 3m. Kanske inte sopbil, men slamtömning kräver ofta max 10m mellan tank och uppställningsplats.

Jag hade anlagt vägen utan förrättning etc, eftersom caset håller i domstol (Obs! min åsikt).

Vägen tycks gå genom skogsmark och inte på tjänande fastighets tomtmark. När man väl upprättat ett servitut så kan inte tjänande begära extra betalt för avtalsenlig användning. Härskande ska inte behöva betala mer för att få använda servitutet enl. ursprungligt syfte, utöver vad hen måste betala för att underhålla vägen. Det hade ju varit en annan femma om härskande fastighet styckats upp i flera lotter som använder samma servitut, då får ju härskande en vinst som inte nuvarande servitut medger.

Det är ju säkert bra att först informera bonden om er rätt, och har ni tur så nöjer han sig till slut med "två backar läsk" (Nile City) ;)
Kan inte ni stadsbor inse att slamtömning (och sophämtning) på landet i glesbygd utanför detaljplanerat område, fungerar annorlunda än i tätorter och detaljplanerade områden?

Som exempel, så har vi ca 50 meter från den närmaste platsen där slambilen kan ställas, till avloppsbrunnen. Vi får betala extra för att de ska koppla extra slang för tömningen.

Räddningstjänst, i betydelsen brandbil/brandfordon, hinner aldrig fram innan huset har brunnit ner, eftersom det är närmare fem mil till närmaste (deltids-)brandstation, så för den delen så spelar vägens bredd ingen roll, men de fordon som skickas ut, är sådana som används vid skogsbränder, är inte de där stora, stadsmässiga, brandbilarna, utan det handlar om mindre fordon, av typen skåpbil och pickuper, som i första han kommer till användning.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.