79 749 läst · 224 svar
80k läst
224 svar
Bilist parkerar bilen mellan vår och grannens uppfart
Prata med vederbörande om problemet istället för att fråga härM Mille17 skrev:Hej, senaste tiden så har en hel del bilar parkerat framför vårt hus, antar då att samtliga jobbar på tågversktaden som ligger i närheten.
Detta har nu gjort så att vi har det svårt att ta oss in & ut från våran infart med båda bilarna och man behöver backa och köra fram 3 - 4 gånger innan man kommer in igen då vägen inte är bred alls samt har absolut 0 sikt för kommande cyklister/bilar och vägen är redan smal. Nu är det så att det enbart är en bil som vi tycker står väldigt dumt till då de andra står helt lagligt.
Våran infart ligger bredvid grannens infart, enbart en häck emellan, därav är trottoarkanten sänkt från vår till deras infart. Bilen i fråga väljer då att parkera mellan dessa två infarter och står och nosar på både vår och grannens infart.
Vad kan man göra åt detta? Bifogar även en bild så ni förstår hur det ligger till och fotot togs med utzoomad lins (0.5 zoom på iphone) så det ser bredare ut än vad det är. (Alla bilar hade åkt förutom just denna bil när fotot togs, men tänk att från den vita brevlådan så är det bilar parkerade).
Renoverare
· Kalmar
· 2 972 inlägg
Tänker nog sunt förnuft beror ju såklart på vad man kör och avstånd till trottoaren på andra sidan jag behöver minst en meter om jag har framhjulen i kanten på andra sidan min utfart. Så spärra platsen är nog det enda som hjälper
Bilden visar en klar felparkering. Ring parkeingsbolaget så kommer de dit o lappar felparkeraren.M Mille17 skrev:Hej, senaste tiden så har en hel del bilar parkerat framför vårt hus, antar då att samtliga jobbar på tågversktaden som ligger i närheten.
Detta har nu gjort så att vi har det svårt att ta oss in & ut från våran infart med båda bilarna och man behöver backa och köra fram 3 - 4 gånger innan man kommer in igen då vägen inte är bred alls samt har absolut 0 sikt för kommande cyklister/bilar och vägen är redan smal. Nu är det så att det enbart är en bil som vi tycker står väldigt dumt till då de andra står helt lagligt.
Våran infart ligger bredvid grannens infart, enbart en häck emellan, därav är trottoarkanten sänkt från vår till deras infart. Bilen i fråga väljer då att parkera mellan dessa två infarter och står och nosar på både vår och grannens infart.
Vad kan man göra åt detta? Bifogar även en bild så ni förstår hur det ligger till och fotot togs med utzoomad lins (0.5 zoom på iphone) så det ser bredare ut än vad det är. (Alla bilar hade åkt förutom just denna bil när fotot togs, men tänk att från den vita brevlådan så är det bilar parkerade).
Du kör möjligtvis inte en metallic antracitgrå BMW-sedan?😀N Numbe skrev:Lite off topic kanske, men hur det än går med parkeringsfrågan kan du ju i alla fall glädja dig åt att du har ett iögonfallande hus med en udda arkitektonisk lösning vars kraftfulla front mot gatan är ett spännande blickfång. Gick jag förbi där, skulle i alla fall jag stanna till lite extra och titta uppskattande på kåken. (Hoppas den är bra att bo i också! 😊)
Det är säkert så att det någonstans finns nedsäknta kantstenar för att det tidigare varit en utfart där.Alfredo skrev:
Men jag tror det är rätt ovanligt. Det är inte så enormt ofta som man tar bort utfarter.
Och om det är så så misstänker jag att eftersom det inte finns någon utfart där längre så kan man inte hävda att kantstenarna är del av någon utfart och därmed är det tillåtet att parkera och då bötfäller man inte.
OT: Klart Jarlen har körkort, det är förmodligen av den sorten som kommer i KellogspaketM MrDizzy skrev:Hoppas du inte har körkort!
Om du har det ... då är det tyvärr dags att plugga lite körkortsteori igen.
Eller iofs det är sant att man inte får parkera närmare än 3m från en korsande körbana ... men man får inte heller parkera närmare än 4m eller 5m eller 6m eller 7m eller 8m eller 9m eller till och med 10m!
Men detta med 3m från utfart... sorry finns ingen avståndsangivelse i lagen parkering nära utfart.
Det som står är
Ett fordon får inte parkeras på en väg framför infarten till en fastighet eller så att fordons- trafik till eller från fastigheten väsentligen försvåras (TrF 3 kap 55 § första stycket 2)
Och då skulle det därmed inte stämma att ”så är det allmänt parkerings förbud om kantstenarna är fasade oavsett skyltning och dylikt”, eller hur?S steffo_b skrev: