86 705 läst · 282 svar
87k läst
282 svar
Bilist parkerar bilen mellan vår och grannens uppfart
Skaffa en moppe och ställ där. En plastscooter kan man få för 500:- om man letar lite. Lås fast den där så blockar den för andra att parkera och stör inte sikten nämnvärt.K Katarina Nilsson skrev:
Det enklaste för dig är att så fort bilen står med nosen 2cm förbi din grindstolpe så ringer du p-bolaget. Då blir det en gul ostskiva på rutan och personen kommer inte parkera där så många gånger till. P-bolaget tycker ju det är kul att lappa så de kommer gladeligen.M Mille17 skrev:Det enda jag hittar är det som transportstyrelsen har angivit att det inte får väsentlgit försvåra in- och utfarten för oss, ringde även till de som har hand om felparkeringar mm på uppdrag av kommunen som bad mig att ringa till kommunen då det är en hårfin gräns.
Bilen på bilden täcker sikten samt att dens bakdel går lite in på grannens infart och framdelen är precis efter den första pelaren som står framför den vita bilen (min bil).
Tänker att jag ska skriva ut en lapp där det står att man inte fårsvåra in och utfarter och se hur bilens ägare gör, annars får jag ta och kontakta kommunen förmodar jag.
Eller ställ ut en varselkon eller liknande. Förhoppningsvis är det ingen som gör sig besväret att gå ut och flytta på den.M Maxitupla skrev:
Be kommunens ansvarige komma ut och kollar vad som gäller. Ingen ide att ta detta i denna chatt.M Mille17 skrev:Hej, senaste tiden så har en hel del bilar parkerat framför vårt hus, antar då att samtliga jobbar på tågversktaden som ligger i närheten.
Detta har nu gjort så att vi har det svårt att ta oss in & ut från våran infart med båda bilarna och man behöver backa och köra fram 3 - 4 gånger innan man kommer in igen då vägen inte är bred alls samt har absolut 0 sikt för kommande cyklister/bilar och vägen är redan smal. Nu är det så att det enbart är en bil som vi tycker står väldigt dumt till då de andra står helt lagligt.
Våran infart ligger bredvid grannens infart, enbart en häck emellan, därav är trottoarkanten sänkt från vår till deras infart. Bilen i fråga väljer då att parkera mellan dessa två infarter och står och nosar på både vår och grannens infart.
Vad kan man göra åt detta? Bifogar även en bild så ni förstår hur det ligger till och fotot togs med utzoomad lins (0.5 zoom på iphone) så det ser bredare ut än vad det är. (Alla bilar hade åkt förutom just denna bil när fotot togs, men tänk att från den vita brevlådan så är det bilar parkerade).
Du får så många kommentarer så du vet inget sedan. Undersökningen kanske gäller den häck som är för hög samtidigt.
Max 5 meter från korsningen innebär grov felparkering så en p-vakt som kommer dit ska ge böterL LenaLena70 skrev:Har samma problem , dessutom har jag hörntomt och bilar står max 5 m från korsningen ( T korsning) så kan inte köra in med släp på min egen uppfart och bilar kan ej mötas för att man inte orkar gå några meter extra . Oftast nyinflyttade till lägenheter i området - så sätter en snäll lapp ibland. Samma jäkla bil dock..
Förstår ni är irriterade. Har problem att klippa häcken( både vi och grannen ) Finns ingen trottoar . Ställt skottkärran och några kvastar vid häck klippning för att blockera på sommaren när vi arbetar med häck och klippning.
Parkera din egen bil på platsen annars.
Du loggar in på ett forum för att göra ett inlägg om att det inte är någon ide att logga in på ett forum och göra ett inlägg?H Hans-Georg skrev:
Jag vill påstå att det är rätt många här som kan parkeringsreglerna utan att behöva ringa kommunen.
Jag tror det här är en del av problemet. I citymiljö är det där ett rimligt utrymme och lagen tillåter det. Däremot är det inte samma norm i villaområden som citymiljö kring parkering och vissa villaägare ser nog gatan precis utanför sin tomt som en del av sin sfär, som de tycker de förfogar över med en viss form av företräde mot andra. Men en anledning att man bor i villaområde och inte citymiljö är ju just för man inte vill ha citynormerna...Damaja skrev:
Kontakta p-vaktM Mille17 skrev:Hej, senaste tiden så har en hel del bilar parkerat framför vårt hus, antar då att samtliga jobbar på tågversktaden som ligger i närheten.
Detta har nu gjort så att vi har det svårt att ta oss in & ut från våran infart med båda bilarna och man behöver backa och köra fram 3 - 4 gånger innan man kommer in igen då vägen inte är bred alls samt har absolut 0 sikt för kommande cyklister/bilar och vägen är redan smal. Nu är det så att det enbart är en bil som vi tycker står väldigt dumt till då de andra står helt lagligt.
Våran infart ligger bredvid grannens infart, enbart en häck emellan, därav är trottoarkanten sänkt från vår till deras infart. Bilen i fråga väljer då att parkera mellan dessa två infarter och står och nosar på både vår och grannens infart.
Vad kan man göra åt detta? Bifogar även en bild så ni förstår hur det ligger till och fotot togs med utzoomad lins (0.5 zoom på iphone) så det ser bredare ut än vad det är. (Alla bilar hade åkt förutom just denna bil när fotot togs, men tänk att från den vita brevlådan så är det bilar parkerade).
Jo, men även om bilisten inte står 2 cm förbi så kan nog flera villaägare störa sig. Att man som villaägare tycker att en renoveringscontainer ska få stå utanför sin tomt är ju för många en annan sak än en främlings bil, trots att båda "äger" gatan lika mycket.MathiasS skrev:
Har TS försökt sätta en vänligt formulerad lapp på bilen där man förklarar att det är lite trångt att komma in och ut (man kan överdriva lite) och att det kanske går att välja en annan plats?
Ingen mening med att jaga upp sig om det kan lösas kamratligt. Dessutom skulle inte jag vilja att kommunens p-vakter får min gata på sin radar i onödan, det är ju rätt smidigt att själv kunna vara lite flexibel med sin parkering ibland.
Ingen mening med att jaga upp sig om det kan lösas kamratligt. Dessutom skulle inte jag vilja att kommunens p-vakter får min gata på sin radar i onödan, det är ju rätt smidigt att själv kunna vara lite flexibel med sin parkering ibland.