76 767 läst · 216 svar
77k läst
216 svar
Bilist parkerar bilen mellan vår och grannens uppfart
Parkerar i Tallkrogen ibland nära T-banan när trafiken är stökig. Det finns platser som är rätt bra ur vägen, men nån ågng hade jag uppenbarligen ställt mig sämre.
HAde en lapp på rutan där det stog "Dålig parkering", inget mer. Gammelmans-handstil. Hade inte brutit mot några uppenbara regler så det var rätt svårt att veta hur jag skulle göra bättre nästa gång..
Där är det dock trånga gator och massor av boende som ställer sig på gatan, men det gör det inte förbjudet för utomstående att parkera.
HAde en lapp på rutan där det stog "Dålig parkering", inget mer. Gammelmans-handstil. Hade inte brutit mot några uppenbara regler så det var rätt svårt att veta hur jag skulle göra bättre nästa gång..
Där är det dock trånga gator och massor av boende som ställer sig på gatan, men det gör det inte förbjudet för utomstående att parkera.
Vet inte varför det jiddras om 3 m, vad jag vet finns inget sådant mått vid övergångsställe! Åter nu är ju inte frågan om övergångställe, utan parkering mellan två utfarter, som inte är några korsningar. Så här beskrivs det bildligt och åter inte nämns det något om några 3 m.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
kollade i Vägtrafikkungörelsen (1972:603) dvs den lag som var före nuvarande trafikförodning (1998:1276)
Och tom och med i den är det 10m och inte 3.
Var kan då stackars Jarlen ha fått 3m ifrån då det gäller parkering?
Mer intressant än att gnälla.
Det enda jag kan komma på är att han blandat ihop saker.
3m och parkering av det jag kunnat hitta är vid heldragen linje.
Man får inte parkera närmare än 3m från heldragen linje.
https://lagen.nu/1998:1276 paragraf §53 punkt 6
"
53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
...
6. längs en heldragen linje som anger gräns mellan körfält, om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än tre meter, såvida inte en streckad linje löper mellan fordonet och den heldragna linjen, ...
"
Och tom och med i den är det 10m och inte 3.
Var kan då stackars Jarlen ha fått 3m ifrån då det gäller parkering?
Mer intressant än att gnälla.
Det enda jag kan komma på är att han blandat ihop saker.
3m och parkering av det jag kunnat hitta är vid heldragen linje.
Man får inte parkera närmare än 3m från heldragen linje.
https://lagen.nu/1998:1276 paragraf §53 punkt 6
"
53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras
...
6. längs en heldragen linje som anger gräns mellan körfält, om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än tre meter, såvida inte en streckad linje löper mellan fordonet och den heldragna linjen, ...
"
H Hans-Georg skrev:
Kan du bötfälla är du parkeringsvakt i detta forum??MathiasS skrev:
Det är väl kommunen som delar ut böter är du kommunen?
Jag ifrågasätter varför du gör inlägg på ett forum där du inte tycker det är någon idé att göra inlägg.H Hans-Georg skrev:
Och nej jag behöver inte fråga varken kommunen eller pvakt om reglerna, jag kan dem ändå.
Ingen kommer att få någon bot. Det kan man inte för felparkering är inte något brott.
Polisen ärr de de som kan utdela böter (bot) det kan Du få av dem om Du parkerar riktigt illa och dom gitter lämna sitt fordon annars heter det parkeringsavgift som kan delas ut av p-vakter från diverse bolag.Utsättaren skrev:
Det kan jag också, men rätt väg är att gå till kommunen s trafik ansvarige inte här löses problem dåligt. Här pratas hit och dit. Nu har väl person eller personer fått upplysningar vad som gäller parkering.MathiasS skrev:
Då ska man gå vidare till kommunen s trafik ansvariga. Där ska problem lösas om inte så får man väl gå ut och sätta upp en kon med utfart p förbud.
Nej. Det är inte tillåtet att ställa ut kon, blomlåda, lastpall, container eller något annat i gatan.H Hans-Georg skrev:Det kan jag också, men rätt väg är att gå till kommunen s trafik ansvarige inte här löses problem dåligt. Här pratas hit och dit. Nu har väl person eller personer fått upplysningar vad som gäller parkering.
Då ska man gå vidare till kommunen s trafik ansvariga. Där ska problem lösas om inte så får man väl gå ut och sätta upp en kon med utfart p förbud.
När jag jobbade i innerstan i min ungdom så hade vi ett gäng firmabilar. När det var dåligt med parkeringar nära jobbets lokal så parkerades de (inte av mig, hade inget körkort då) ute i körbanan med varningsblinkers på tills det blev ledigt nånstans i närheten.
Enligt chefens utsago kunde inte lapplisorna lappa då, bara polisen. Vet inte om det stämmer men de fick aldrig böter när jag jobbade där
Enligt chefens utsago kunde inte lapplisorna lappa då, bara polisen. Vet inte om det stämmer men de fick aldrig böter när jag jobbade där
Vad är då meningen att ställa ut något som går att flytta? Allt går att flytta om än svårare.H Hans-Georg skrev:
Nu har ju den bil som TS stör sig på inte parkerat hur som helst utan mellan två utfarter.
Jag förstår inte vad du menar med blomsterlådan.
Fråga och fråga kan å kan. Säker person. Kan du flytta den felparkerade bilen också, så den inte kommer tillbaka.MathiasS skrev: