86 705 läst · 282 svar
87k läst
282 svar
Bilist parkerar bilen mellan vår och grannens uppfart
När jag lärde mig köra bil för en eon sedan så kommer jag fotfarande ihåg körskolsläraren som var väldigt kategorisk med att aldrig ställa sig framför fasade gatstenar oavsett om det fanns utfart eller inte. Såhär i efterhand undrar jag om han själv hade fått böter.Alfredo skrev:
Det finns inget generellt förbud men kommunen har sannolikt gjort det lätt för sina p vakter och just den är väldigt enkel att göra en regel om för att det inte ska kunna bli tjafs.
I den här situationen är det väl lättast ändå med arga lappen. Räcker inte det ring och prata med kommunens p bolag. Vill inte dom hjälpa till så ställ nåt i vägen
Beträffande pajkastaren MR Dizzy och hans påhejare OT MR Kellogs, så kan jag upplysa dem om att inomstadsregeln stipulerar att man inte får parkera närmare än tre meter från gatukorsning, vilket syftar till att man inte får skymma sikten för korsande trafik eller fotgängare. Detta markeras med ett vitt tvärvänt streck på trottoarkanten. Beträffande bruten kantsten så är det inte fastighetsägaren som lägger kantstenenen, utan kommunen, som uppenbarligen har bedömt att det är olämpligt att parkera där. Om man inte kan uppfatta sådana subtila tecken har man inte i biltrafiken att göra.F fribygg skrev:
Det är 10m ... inte 3!J Jarlen skrev:Beträffande pajkastaren MR Dizzy och hans påhejare OT MR Kellogs, så kan jag upplysa dem om att inomstadsregeln stipulerar att man inte får parkera närmare än tre meter från gatukorsning, vilket syftar till att man inte får skymma sikten för korsande trafik eller fotgängare. Detta markeras med ett vitt tvärvänt streck på trottoarkanten. Beträffande bruten kantsten så är det inte fastighetsägaren som lägger kantstenenen, utan kommunen, som uppenbarligen har bedömt att det är olämpligt att parkera där. Om man inte kan uppfatta sådana subtila tecken har man inte i biltrafiken att göra.
https://lagen.nu/1998:1276#K3P53
Och den hittar man var?J Jarlen skrev:
Personligen agerar jag efter lagstiftningen och inte efter subtila tecken. Tycker det passar bättre i trafiken.J Jarlen skrev:
Man hittar den i biltrafiksförordningen. Varje kommun har rätt att stipulerar sina egna förordningar, men generellt är det tio meter före en korsning eller tre meter bakom i trafikens riktnkng som gäller. Mvh JarlenAlfredo skrev:
Det är å ena sidan Trafikförordningen som reglerar detta, därefter kan det finnas lokala trafikföreskrifter som ger fler anvisningar, men det är typiskt rörande parkeringsregler och annat.
Att man plötsligt skulle få stå 3m från något tror jag är ett missförstånd, det finns inga sådana regler varken nationellt eller lokalt.
Att man plötsligt skulle få stå 3m från något tror jag är ett missförstånd, det finns inga sådana regler varken nationellt eller lokalt.
nu är ju frågan inte från TS en korsning, men det du skriver måste vara fel. Så här säger NTF:J Jarlen skrev:
Hur nära en vägkorsning får man parkera?
Hur nära en vägkorsning får man parkera?Inom 10 meter från vägkorsning är det förbjudet inte bara att parkera utan också att stanna. Det gäller alltså både före och efter korsningen. Detta gäller även i T-korsningar
så här kan det se ut om man försöker beskriva det som en bild.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon sådan finns inte.J Jarlen skrev:
Nej någon sådan rätt har inte kommuner. Det är regeringen som utfärdar förordningar.J Jarlen skrev:
Från Regeringsformen, en av Sveriges grundlagar:

Varför uttalar du dig om ämnen där du uppenbarligen saknar kompetens?
Alfredo skrev:
Text kopierad från
"Vanliga körkortsfrågor
Får man parkera direkt efter ett övergångsställe?
Ja, det är tillåtet att parkera direkt efter ett övergångsställe. Du får däremot inte parkera direkt innan ett övergångställe, utan måste parkera minst 10 meter innan det.
Anledningen till att det är förbjudet att parkera innan ett övergångställe är att din bil annars skulle skymma sikten för förare som närmar sig övergångsstället och minska den tid föraren har på sig att upptäcka en eventuell fotgängare och få stopp på bilen.
Jo det handlar om att man som bilist bör ta hänsyn, så att man inte skymmer sikten för människor och bilar. Ett markerat övergångsställe i en obevakad vägkorsnning bör enligt praxis vara minst två meter brett. Alltså är tre meter en god marginal till korsningen. Jag jämförde en garageuppfart med en korsning och att dessa kunde jämföra en garageuppfart med en gatukorsning och att samma regler borde tillämpas för utfarten. Det renderade i att en viss person försökte göra sig lustiga på min bekostnad och hävdade att min kompetens på området var bristfällig och undrade hur jag fått körkort eftersom jag hävdade att tre meters avstånd behövdes lämnas till bakomvarande av och påfart. Det antyddes att det inte fanns lagrum för detta påstående. Personen ja avser är Mr Dizzy. Han läser tydligen lagboken som djävulen läser bibeln. Saken är den att om allt skulle i står i lagboken så skulle den vara flera meter tjock. Utan man får gå till bilagor i detta fall biltrafikförordningen. Inte ens en gång där kan man direkt utläsa vad som gäller, utan man måste gå till rättspraxis för att utröna vad som gäller och hur lagarna tillämpas. Men jag skickade i mitt föregående inlägg ett utdrag av vad man lär ut i körskolorna. Det borde räcka. Jag kan tillägga att jag under många år varit och fortfarande är ledamot av kommunala och tekniska och byggnadsnämnder som handlägger dyliga frågor. Och haft körkort med abc (trafikkort och taxi ) behörighet sen 1968.Hemingway skrev: