62 279 läst · 181 svar
62k läst
181 svar
Bergvärmen och 100 kWh per dag?
HUR mäter du hur stor värmeförlusten är från huset? Inmatad el-energi i din VP? Din VPs angivna utmatade värmeenergi? Eller på annat sätt, i så fall hur då?S Storamackan skrev:Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
Nu är jag inte ts, men jag kör med mina gamla element ifrån 60-talet, det funkar men kräver högre framledningstemperartur.G gamlahulta skrev:Ser inte någonstans beskrivit om radiatorerna. Vad är det för typ av radiatorer?? Är det gamla radiatorer lämpade för ved och oljevärme så är dem helt olämpliga för bergvärme pga för dålig effektivitet. Framledning 35gr vid noll grader ute är för lågt bör ligga kring 40 grader. Är det gamla radiatorer kanske läge byta ut någon mot konvektorelement istället.
Pumpen får gå hårdare (sliter mer) och ger sämre ekonomi.
Jag har två nyare element, man märker hur mycket effektivare de är, jag har dessutom bytt ut en del element mot golvvärme i källaren (vet inte om påverkat förbrukningen positivt eller negativt, jag måste kontrollera historisk data först men), detta gjordes dock för ökad komfort.
Planen är väl att byta alla element så småningom.
Har dessutom dåligt isolerat hus (en del är åtgärdat med mer isolering i taket) och bytta tätningslister runt fönster och dörrar.
Det går inte avgöra om kompressordriften fungerar som den skall utifrån de bilder/värden du laddat upp. Är kompressorn invertersryrd och vad är angiven kompressoreffekt?
Värden som är relevanta är:
Förångning
Suggastemp
Vätskeledning
Hetgas
Framledning
Värden som är relevanta är:
Förångning
Suggastemp
Vätskeledning
Hetgas
Framledning
Redigerat:
Hej!S Storamackan skrev:Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
Jag hade en kund som landade i samma situation. Han fick elräkning på 55000 i december 2023.
Vi lämnade offert på montering av BVP, men han valde "auktoriserad firman".
Det var dock vi som upptäckte problemet – de hade gjort en felaktig installation där varmvatten värmdes upp av elpatronen i cirkulationspumpen istället för av BVP:n.
HejS Storamackan skrev:Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
Jag har inte så fullt så stort hus, men garage
Hade likande problem!
Största problemet var jätte mycke luft i systemet. Har golv värme nere och radiatorer på övervåningen. Fläktkonvektorer i garage
Fick aldrig någon bra värme å pumpen jobbade
I samband med Rörpularen var här å luftade systemet så satt han in extra avluftare på några rör för just luftfickor!
Men det bästa var att jag bytte till Upnors nya(då var den ny) golvvärme central. Om jag fattade det rätt så var dom nya termostaterna helt reglerbar 0-100%, dom gamla var av/på bara
Sedan var det så att dom ställde trycket automatiskt i alla slingor.
Men dessa åtgärder blev det helt ny komfort med värmen samt att förbrukning sjönk drastiskt
Hej NiskenN Nisken skrev:
För att följa bergvärmepumpens drift har jag skapat ett närmevärde för effektbehovet som funktion av temperaturskillnaden inne/ute, (W/grad)
Jag har en elmätare (Shelly 3EM trefas energimätning med WiFi) på den varvtalsstyrda värmepumpen (IVT X15) där jag kan avläsa elbehovet över tid. När utetemperaturen varit detsamma ett tag avläser jag utetemperaturen.
Från min valda innetemperatur (20 grader) subtraherar jag 2 grader med tanke på effektavgivning från människor och förluster från elapparater.
Om jag vid -20 grader avläser en medeleffekt på 2 850 W till värmepumpen, då blir mitt närmevärde (2850/ (18-(-20)) = 75 W/grad.
Eftersom värmepumpen behöver mer ineffekt desto större skillnad det är i temperatur mellan borrhålets temperatur och elementvattnets temperatur så varierar naturligtvis detta närmevärde (säg mellan 67 och 85 W/grad.). Men det ger mig ändå en bra information om värmepumpens tillstånd.
Närmevärdet kommer att kunna användas om jag till exempel vill kunna styra värmepumpen mot elpris.
S Storamackan skrev:
S Storamackan skrev:Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
Du har gjort av med 1188 kWh timmar i januari. Inlägget skrevs 16/1 så det bör ha gått 15 i januari. 15 dagar x 24 tim = 360 timmar. Alltså kan 100 kWh/tim inte stämma?S Storamackan skrev:Huset ligger i Stockholm, borrhålet vet jag inte exakt men kan säkert höra med Komunen. Det är en CTC GSI 12 från ca 2018-2019.
Jag har inte ägt huset längre än sedan augusti. Där det har renoverats fram till nu med ytskikt. Men tittar jag på förbrukningen under augusti- september är den nästan obefintlig.
Vi flyttade in för drygt en vecka sedan och jag har antagit att den höga förbrukningen varit pga snickare verktyg osv. Men sedan de slutade är förbrukningen lika hög och vi är två personer som bor i huset.
I januari ensamt har vi gjort av med ca 1188 kWh.
Fönster i huset är 2 glas med isolerings skiva.
Mina beräkningar för ett äldre hus med 2-glas fönster ger ett dimensionerande effektbehov på c:a 85 W/m2.
Det ger i ditt fall ett dim.värmeeffektbehov på 277 x 0,085 = 24 kW
Detta är beräknat med oisolerad platta på mark.
Källaren är svår att beräkna dels beroende på användning dels beroende på utförande.
Den bör dock öka behovet något.
Medelutetemperaturen i Mellansverige beräknas till +8 C
Medeleffektbehov blir då (20-8)/40x24= 7,2 kW
Energibehov utan värmepump 365x24x7,2=63072 kW
Energibehov med värmepump minskar med c:a 60% enligt min erfarenhet
Energibehov med värmepump således 0,4x63072=25.288 kW/år.
Energibehovet vid 0 C blir 12x0,4x24=115 kW/dag= 5 kW/Tim
Energibehovet vid -20 C blir det dubbla per dag=10 kW/Tim
Energibehovet vid + 10 C blir hälften av 5 osv
Sen kan sol, vind och otät kåk mm påverka det hela.
Lycka till
Bostadshus 160kvm
Fristående garage 90kvm
allt värms med samma pump
3 i hushållet och vi bränner 20-25 kWh per dygn i snitt på veckan, inkl belysning, tvätt och diskmaskin
Fristående garage 90kvm
allt värms med samma pump
3 i hushållet och vi bränner 20-25 kWh per dygn i snitt på veckan, inkl belysning, tvätt och diskmaskin
Utan att ha läst hela tråden: Har du kollat växelventilen som växlar mellan att värma varmvatten och radiatorer. För mig har den hängt sig ibland och då får jag inte upp temperatur på framledingen ut till elementen. 🤗
Ser normalt ut när jag jämför med min CTC GSi. dT blir vad det blir när den kompressorn är varvtalsstyrd och cirkpump går på konstant fart. På TS bilder gick kompressorn på 30-något procent effekt. Brine dT hålls nästan konstant på 2C på den här modellen.O [old rusty] skrev:
Kurvlutning 50 och kurvjustering 0 är CTC fabriksinställning. Verkar ju som den aldrig blivit inställd, förutom att någon ändrat upp och ned under rumstemperatur, men det reglaget har begränsad inverkan på framledning.
Enligt CTC bruksanvisning, om det är för kallt inne, och det är plusgrader ute: höj kurvjustering par grader och vänta en dag.
Om det är minusgrader ute: höj kurvlutning
Golvvärme till VP är jättebra, då du kan använda låg framledningstemp för hög COP, man vill väl ha golven 25C eller så. Men...golvvärme i källare, kräver att källargolvet är välisolerade, annars värmer du ju mest upp berggrunden. Dessutom lägger du vattenburen golvvärme, välj GROVA rör, eller dela upp slingorna i många parallella slingor, helst max 10-15 m2, annars blir ju golvytan i slutet på en stor/lång slinga mycket kallare än i början.R RikardASwe skrev:Nu är jag inte ts, men jag kör med mina gamla element ifrån 60-talet, det funkar men kräver högre framledningstemperartur.
Pumpen får gå hårdare (sliter mer) och ger sämre ekonomi.
Jag har två nyare element, man märker hur mycket effektivare de är, jag har dessutom bytt ut en del element mot golvvärme i källaren (vet inte om påverkat förbrukningen positivt eller negativt, jag måste kontrollera historisk data först men), detta gjordes dock för ökad komfort.
Planen är väl att byta alla element så småningom.
Har dessutom dåligt isolerat hus (en del är åtgärdat med mer isolering i taket) och bytta tätningslister runt fönster och dörrar.
Nu har jag ändrat inställningarna på pumpen enligt nedan.
Är detta korrekt för att försöka få upp temperaturen.
Jag har alltså låtit första inställningen vara på 59 sen har jag ändrat KURVJUSTERING med 5grader.
Det som heter kurvlutning är inte rört under inställningarna.
Är detta korrekt för att försöka få upp temperaturen.
Jag har alltså låtit första inställningen vara på 59 sen har jag ändrat KURVJUSTERING med 5grader.
Det som heter kurvlutning är inte rört under inställningarna.
100 kWh per dygn i inmatad el till enbart VPn, avläst på separat Elmätare till enbart VPn, således?M Martin Lundmark skrev:Hej Nisken
För att följa bergvärmepumpens drift har jag skapat ett närmevärde för effektbehovet som funktion av temperaturskillnaden inne/ute, (W/grad)
Jag har en elmätare (Shelly 3EM trefas energimätning med WiFi) på den varvtalsstyrda värmepumpen (IVT X15) där jag kan avläsa elbehovet över tid. När utetemperaturen varit detsamma ett tag avläser jag utetemperaturen.
Från min valda innetemperatur (20 grader) subtraherar jag 2 grader med tanke på effektavgivning från människor och förluster från elapparater.
Om jag vid -20 grader avläser en medeleffekt på 2 850 W till värmepumpen, då blir mitt närmevärde (2850/ (18-(-20)) = 75 W/grad.
Eftersom värmepumpen behöver mer ineffekt desto större skillnad det är i temperatur mellan borrhålets temperatur och elementvattnets temperatur så varierar naturligtvis detta närmevärde (säg mellan 67 och 85 W/grad.). Men det ger mig ändå en bra information om värmepumpens tillstånd.
Närmevärdet kommer att kunna användas om jag till exempel vill kunna styra värmepumpen mot elpris.
Med ett COP ungefär 3 ger det en värmeeffekt på ca 12 kW (100kWh/24h x 3) Det låter som väldigt mycket. Dela det med golvytan, så kan du jämföra med vilken värmeförlusteffekt du har per m2, vid olika inne och ute temp.
Vi har ett 100 år gammalt hus, med ca 300 m2 golvyta inkl garage. Hälften av ytan är värmd till 8-12 C (garage och förrådsyta) hälften till 16-18C, våra 3st LLVP har knappt 3 i COP vid -7 C i utetemp och 17C i innetemp. De dagar i de senaste veckorna med 6-8 minus utetemp drog dessa LLVP tillsammans ca 1,20 kW elektrisk medeleeffekt eller gav ca 3.3kW medel värmeeffekt. Räkna själv - dina inlägg visar ju att du fattar matten - och jämför förlusteffekt per m2 golvyta.
Så här ser min förbrukning ut under januari.
Bor också i Sthlm, värmer hus ca 200m2 + garage 50m2.
Jag är väldigt aktiv med att justera inställningarna beroende på vädret, när vädret är som det varit med kraftiga svängningar i temperatur och runt 0 gradigt brukar systemet ha svårt att hänga med.
Mitt hus är relativt nybyggt, enplans med bergvärme och vattenburen golvvärme.
Hade en kille här som finjusterade det förra året då det va fel justerat så den eldade värme till vatten för kråkorna.
Tror besöket kostade ca 2500kr och det har jag tjänat in för länge sen 😊
Bor också i Sthlm, värmer hus ca 200m2 + garage 50m2.
Jag är väldigt aktiv med att justera inställningarna beroende på vädret, när vädret är som det varit med kraftiga svängningar i temperatur och runt 0 gradigt brukar systemet ha svårt att hänga med.
Mitt hus är relativt nybyggt, enplans med bergvärme och vattenburen golvvärme.
Hade en kille här som finjusterade det förra året då det va fel justerat så den eldade värme till vatten för kråkorna.
Tror besöket kostade ca 2500kr och det har jag tjänat in för länge sen 😊
Du får inte en elräkning på 55.000kr för en enda månad pga att varmvattnet värmts upp med elpatron.wrobel.se skrev:
Hej!
Jag hade en kund som landade i samma situation. Han fick elräkning på 55000 i december 2023.
Vi lämnade offert på montering av BVP, men han valde "auktoriserad firman".
Det var dock vi som upptäckte problemet – de hade gjort en felaktig installation där varmvatten värmdes upp av elpatronen i cirkulationspumpen istället för av BVP:n.
Det kommer inte göra någon större skillnad, sålänge du har en inomhustemp på 19-21grsder . Antagligen är pumpen underdimensionerad för huset. Det som är relevant är framförallt storlek på kompressor och borrdjup. Även deltat mellan förångningstemp och suggastemp vid kompressordriftS Storamackan skrev: