62 279 läst · 181 svar
62k läst
181 svar
Bergvärmen och 100 kWh per dag?
Pumpen ändrar på värdet själv också, så TS har antagligen inte avsiktligen ändrat på det.B Bjober skrev:Jag ser att du sänkt värdet på VÄRMESYST.1 från 64 till 59.
Det motverkar justeringen av KURVJUSERINGEN om jag förstått rätt.
Det här värmesyst.1 är nått procentvärde för att justera innertemp (innertemp visas inte då du saknar innetempgivare) och det har du sänkt. Det står att man kan justera lite så jag vet inte hur mycket det motverkar höjningen av kurvjusteringen.
Men jag tror att båda justeringarna är i princip samma sak.
Edit: Ändring från 50 till 100 ger ca 3 grader högre framledning vid 0C utetemp. 64 till 59 har ganska minimal inverkan...
Elementet skulle då vara jämnvarmt hela vägen, istället för kallare nedtill, dvs HÖGRE HASTIGHET PÅ CIRKULATIONEN GER EN STÖRRE YTA SOM ÄR VARM PÅ ELEMENTET, SOM DÅ KAN AVGE MERA VÄRME. Är det går det alldeles för långsamt är det rumstempererat i botten och avger inget där.O [old rusty] skrev:Varför är framledningen 35°C när TS har kurva 50 vald och nära nollan?
Och är ett dT på 3°C normalt på en CTC? Jag siktar på 7-8 grader.
Som ovan, ställ bort allt som kan störa, nattsänkning, prisstyrning osv.
Nej! Hur tänker du? Om vattnet skulle cirkulera med när ljusets hastighet i element så skulle delta på radiatorn vara nära 0…..MEN DET SKULLE BLI VARMT I HUSET!!DonPablo skrev:
Vet man inte vad man gör och den som installerade den absolut inte visste vad den höll på med heller så är det inte allt för enkelt att få till på ett bra sätt 😂N Nisken skrev:Jag förstår INTE att så många har problem med "injusteringen" en vattenVP har fyra huvudsakliga variabler att hålla ordning på. Måltemp hetvatten, måltemp vid inomhusgivare, temp utomhusgivare, samt om/när tillskott från elpatron ska tillåtas.
Man ska inte kunna Elda för kråkorna med det? Ställer man in väldigt höga måltempar drar det förstås mer, glömmer man reglerna för elpatron har man ju bara ett COP på 1 för den.
Men annars servar inga problem. Enskilda rumstemperatur styr man ju med termostater på de enskilda elementen/golvvärmeslingorna, inte genom att skruva på VPns inställningar. Har man dessutom en acktank för lågtemp vattnet till husuppvärmningen, ska ju pumpen dra ner varvtalet, när returvattentempen är hög nog och dra upp varvtalet när returvattentempen sjunker. Då låter man rumstermostaterna reglera rumstempen INTE genomg attskruva på pumpen. Hur kull det än är att pilla med inställningarna. Sedan kan man kanske spara några % på marginalen, genom att sänka returvattentempen, när utetempen ökar. Men det är inte mycket.
Däremot med timpriser ocheff ekttariffer, kan man spara mycket genom att tidsstyra när pumpen ska köra. Se mer på min blogg tariffupproret.se
Det var väldigt många värden i massor av servicemenyer han fick ställa in för att det skulle bli vettigt, är en Nibe så den är inte installerad av en auktoriserad tekniker utan en allt i allo byggare från något av baltländerna 🙄
DeltaT på radiotorsidan är INTE samma dT som inne i kompressorn. Detvöverbkpmpressorn bör vara 6-8 grader för bästa verkningsgrad.P Peken skrev:
Hinner inte läsa alla svar, så här får du mina tips. Den enkla metoden.S Storamackan skrev:Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
Golvärme klara sig med lägre temperatur (ger bättre verkningsgrad) och element vill ha högre. Du har element tror jag.
Ställa in systemet:
- Öppna alla termostarer på SAMTLIGA element på fullt.
- Justera kurvan på VP så att det kallaste rummet blir ok!
(Vänta ett minst dygn innan du justerar igen)
- justera ned termostat i andra rum så att de blir ok. Om de är för varma.
- ev ”knäcker” man kurvan runt ute temp runt 0, då hus vill ha lite extra där. Nåt med fukt i väggar och trolldom.
- Enbart ute-sensor brukar faktiskt oftast ge jämnare temperatur i hustet, fast man tycker att det borde vara tvärt om
- samtliga termostater öppna fullt är grundläge med värmepump!
Det är då inte min uppfattning då jag har både kört med bara utegivare och ute/innegivare. Fungerar kanon för mig å för ett antal jag känner.. jag ex har väldigt stor nytta av den vår å höst då solen värmer liteP Peken skrev:
Hej PekenP Peken skrev:
Är man nöjd med en utegivare så skall man naturligtvis inte åtgärda något.
Jag har både innegivare (i den öppna hallen) och utegivare och tycker att det fungerar utmärkt.
Jag håller idag temperaturen i princip inom 1,5 grader i alla rum (även källaren) med alla värmeelementtermostater helt öppna. Temperaturen var i spannet 19,3–20,8 grader när jag nyss läste av 10 temperaturmätare.
Innegivaren känner av om vi t.ex. blir många personer i huset eller om vi eldar i den öppna spisen, då drar värmepumpen ned värmeproduktionen.
Då ökar temperaturspannet något till säg 2 grader.
Jag lade, inledningsvis, ned mycket tid och trimmade värmepumpen och åtgärdade fel (ökade bland annat isoleringen av 300 liters varmvattenberedaren, som minskade dess värmeförlust till dagens ca 50 W.
Jag läste mer noggrant i manualen till pumpen som säger att ett hus (äldre och dåligt isolerat) borde har runt 60 i första menyn.
Därefter så justerade jag kurvjusteringen med 5 grader. Tycker redan nu att det är lite mer behagligt inne. Men det kanske också beror på att det är lite varmare ute.
I mitt fall har vi nästan ingenting annat igång eller använder huset då vi är helt nyinflyttade och knappt har lampor. Eller någon annan el igång. Vi har bara kört en tvätt maskin och diskmaskinen har gått en gång. Alla vitvaror i huset är i stort sätt helt nya också.
Ingen matlagningen eller ugn har varit på riktig ännu.
Borrhålet fick jag reda på Komunen att man ansökt om 240 meters djup på. Om det faktiskt är så djupt visste dem inte.
Jag tänker att jag börjar så, om det fortfarande känns kallt om någon dag tänkte jag höja kurvan till kanske 62 och se vad som händer då. Vi har ingen givare inomhus utan bara utomhus.
Därefter så justerade jag kurvjusteringen med 5 grader. Tycker redan nu att det är lite mer behagligt inne. Men det kanske också beror på att det är lite varmare ute.
I mitt fall har vi nästan ingenting annat igång eller använder huset då vi är helt nyinflyttade och knappt har lampor. Eller någon annan el igång. Vi har bara kört en tvätt maskin och diskmaskinen har gått en gång. Alla vitvaror i huset är i stort sätt helt nya också.
Ingen matlagningen eller ugn har varit på riktig ännu.
Borrhålet fick jag reda på Komunen att man ansökt om 240 meters djup på. Om det faktiskt är så djupt visste dem inte.
Jag tänker att jag börjar så, om det fortfarande känns kallt om någon dag tänkte jag höja kurvan till kanske 62 och se vad som händer då. Vi har ingen givare inomhus utan bara utomhus.
Du kan troligen kolla själv på SGUs kartvisare för brunnar.S Storamackan skrev:
Vad har du givaren som bestämmer temperaturen inomhus? Vi hade bara utomhus givare och då var det kallt inne! Sedan vi även satte en givare inne så kan man styra mera vilken värme man vill ha inomhus! Och de som menar att pumpen måste gå på utgivaren för att fungera så har Ctc fixat det! Då är det supporten för Ctc som kan hjälpa dig med om din modell av pump kan ha både ute och innegivare som vår kan ha!S Storamackan skrev:Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
Jag kan fortfarande inte se att vi, trots upprepade frågor från andra medlemmar, fått några bilder på hur elementen ser ut. Det är avgörande för om framledningstemperaturen är rimlig som den är idag eller helt fel.