62 105 läst · 181 svar
62k läst
181 svar
Bergvärmen och 100 kWh per dag?
Temperaturen i elementen sjunker absolut vid varmare temperatur ute. Men det verkar vara en relativt konstant temp inomhus på 17-18 oavsett temperaturen ute.
Samtidigt är något skumt eftersom du borde ha högre framledningstemperatur när du körde på kurva 50 och framledningstemperaturen låg på runt 35 grader.Verkar utomhus temperaturen på värmepumpen stämma med verklig utomhustemperaturen?Så låg framledningstemperaturen på 35 grader borde inte elpatronen kicka igång.
Samtidigt är något skumt eftersom du borde ha högre framledningstemperatur när du körde på kurva 50 och framledningstemperaturen låg på runt 35 grader.Verkar utomhus temperaturen på värmepumpen stämma med verklig utomhustemperaturen?Så låg framledningstemperaturen på 35 grader borde inte elpatronen kicka igång.
rqu skrev:
Ja precis, eller ta dit en servicetekniker om du inte vill pilla själv. Som sagt diffen på fram och retur är för låg, samt framledningstemperaturen är för låg för vanliga element. Vilken typ av element sitter i rummen, gamla tjocka eller tunna gamla eller nya moderna. Även storleken har väl betydelse där. Kan vara igensatta filter på köldbäraren också. Sen kanske cirkulationspumpen ska gå på lägre varv.
Tror borraren ska sätta upp en liten skylt på ytterväggen vinkelrätt från där hålet är med djup och placering.S Storamackan skrev:Jag läste mer noggrant i manualen till pumpen som säger att ett hus (äldre och dåligt isolerat) borde har runt 60 i första menyn.
Därefter så justerade jag kurvjusteringen med 5 grader. Tycker redan nu att det är lite mer behagligt inne. Men det kanske också beror på att det är lite varmare ute.
I mitt fall har vi nästan ingenting annat igång eller använder huset då vi är helt nyinflyttade och knappt har lampor. Eller någon annan el igång. Vi har bara kört en tvätt maskin och diskmaskinen har gått en gång. Alla vitvaror i huset är i stort sätt helt nya också.
Ingen matlagningen eller ugn har varit på riktig ännu.
Borrhålet fick jag reda på Komunen att man ansökt om 240 meters djup på. Om det faktiskt är så djupt visste dem inte.
Jag tänker att jag börjar så, om det fortfarande känns kallt om någon dag tänkte jag höja kurvan till kanske 62 och se vad som händer då. Vi har ingen givare inomhus utan bara utomhus.
Hur menar du att avsaknaden av innetempgivare skulle hindra TS att få hög temperatur inne?M MS66 skrev:Vad har du givaren som bestämmer temperaturen inomhus? Vi hade bara utomhus givare och då var det kallt inne! Sedan vi även satte en givare inne så kan man styra mera vilken värme man vill ha inomhus! Och de som menar att pumpen måste gå på utgivaren för att fungera så har Ctc fixat det! Då är det supporten för Ctc som kan hjälpa dig med om din modell av pump kan ha både ute och innegivare som vår kan ha!
Hela grejen med värmekurvor och utetempgivare är ju att man kan hålla önskad innertemp med ledning av yttertemp. Alla panntilverkare kör det systemet och alla kan kompletteras med innetempgivare om man vill men det är inget krav för att det ska fungera.
En innetempgivare är ju huvudsakligen till för att kompensera för tex solinstrålning eller en kamin som värmer på ett "oväntat" sätt där det inte räcker med reglera efter utetemp. Generellt fungerar det ju utmärkt utan.
Same problem här, men drar ännumer.. har 14-15 grader i vardagsrummet och 19 i de lite mindre.. alltid ”dragit” för väggarna är kalla (icke isolerade lerstensväggar)S Storamackan skrev:Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
Vid +5 till -3 ungefär är huset som kallast.. som jag brukar säga, man blir kall in i benmärgen.
Vi ställde upp kurvorna i pannan för att justera kring de utetemperaturerna.. och det funkade ok i början, sen sänkte vi lite inne i huset (elen blev dyr..) och nu året kallare igen! (Inne)
(Bor i Skåne, oisolerat lerstenshus, jordvärme.. men har två l/l pumpar till andra ställen/lgh/uthuset oxå.. som har underhållsvärme på.. dock vet vi vad de drar - och det är inte de som ”kostar”.. det är vårt hus.. vid nollan ute passerar vi/gården 100 .. vid ett par minus.ute.. 130 + kWh typ.. ökar snabbt med varje minusgrad..)
OP: när du förstår den här bilden förstår du också hur samspelet mellan pump, hus och värmesystem fungerar basalt. Studera den noga.B Bjober skrev:
Radiatorerna får 35-gradigt vatten till sig enligt dina uppgifter och biler. Förutsatt att alla radiatorer verkligen får det och att deras respektive utlopp också är någorlunda varma (vilket tyder på cirkulation) så fungerar systemet i sig. Känn gärna på in- och utlopp på varje radiator så du vet hur de fungerar. Nu blir det bara en fråga om att få systemet att vilja höja utloppstemperaturen till radiatorera, så ska du nog få din värme.
Du styr detta (som sagts förr) med kurvans "lutning" respektive "parallellförflyttning", eller "jutering" som beskrivs i bilden. Du bör kunna justera detta och mer eller mindre omedelbart se att framledningtemperaturens "börvärde" ökar. Jag ser ingen bild där börvärdet visas men det borde finnas i någon meny. Det är det värde pumpen stävar efter att uppnå. Om du hittar var börvärdet visas borde du kunna se hur dina ändringar av kurvan följer graferna.
Pumpen bör kunna värma tilledingen så den når börvärdet ganska snabbt. Dock så är hela huset kallt och alla väggar mm. fungerar som kylelement. Nu är skillnaden inte så stor men du kommer att uppleva att det tar några dagar innan allt värmts upp och att värmen stabiliserats. Du kan tillfälligt höja kurvan så att radiatorerna eldar på ännu mer än vad som behövs i normalläget tills du märker av en faktisk höjning. Då kan du successivt sämka mot det förväntade värdet, eller bara sänka gradvis till det känns bra i längden.
För att testa gör en radikal förändring. Höj kurvan mycket. För att se om bergvärmepumpen kan värma huset. I min värld är 35 grader vid 3 grader ute lite lite. Bara ett förslag.S Storamackan skrev:Jag får inte upp temperaturen nu när det är runt 2-3 grader heller, det är aningen varmare, men pumpen sänker värmen på elementen när nu när det är "varmare" ute och jag har ca 18 grader inne just nu. Innan var det nere på 17 så den verkar vilja hålla värmen på 17-18 oavsett tempen ute. Så något behöver jag försöka hitta för att få värmen från pumpen högre.
Det som jag brukar fråga först, vilken värmekälla var före bergvärmen? Om det var olja ved eller elpatron så var oftast framlednings temperaturen brännande het över 50 grader och med den temperaturen så kunde man ha relativt små radiatorer med liten avgiven värmeyta. Fråga din VVS firma om lämplig radiator storlek för ett exempelrum till 23grader med framledning temp på 35 och ett delta/retur temp på 3-5grader samt med ett lågt isoleringsvärde i huset från 50talet stora element blir det...S Storamackan skrev:Nedan är alla inställningarna just nu på bergvärmen. Om det säger någon något? Jag har justerat upp kurvlurningen ordentligt senast två dagarna för att se om det gör någon skillnad vilket det inte riktigt gjort. Varken på förbrukningen eller temperaturen.
Temperaturen i elementen sjunker absolut vid varmare temperatur ute. Men det verkar vara en relativt konstant temp inomhus på 17-18 oavsett temperaturen ute.
Det finns även lathundar för beräkning på de flesta radiator tillverkarnas hemsidor.
I ett extremfalls hus med K-märkning och alla omöjligheter så matade vi returen med vp för att toppa med el till 65grader på framledning huhu.
Och ja jag rekommenderar inte ur någon ekonomisk/hållbarhets synpunkt att ha 23grader inne men det kan ju finnas skäl?
Fast i mitt relativt sunkiga lättbetonghus funkar det. Även fast husets radiatorer från början dimensioneras för koks och sedan hade oljeeldning.S Styrtekniker skrev:
T Tareson skrev:Det som jag brukar fråga först, vilken värmekälla var före bergvärmen? Om det var olja ved eller elpatron så var oftast framlednings temperaturen brännande het över 50 grader och med den temperaturen så kunde man ha relativt små radiatorer med liten avgiven värmeyta. Fråga din VVS firma om lämplig radiator storlek för ett exempelrum till 23grader med framledning temp på 35 och ett delta/retur temp på 3-5grader samt med ett lågt isoleringsvärde i huset från 50talet stora element blir det...
Det finns även lathundar för beräkning på de flesta radiator tillverkarnas hemsidor.
I ett extremfalls hus med K-märkning och alla omöjligheter så matade vi returen med vp för att toppa med el till 65grader på framledning huhu.
Och ja jag rekommenderar inte ur någon ekonomisk/hållbarhets synpunkt att ha 23grader inne men det kan ju finnas skäl?
Man får ha lite tur ibland. Vad jag hört så överdimensionerades elementen förr. Då kan de fungera på en lägre tilloppstemperatur. Eller är huset bra isolerat.L lob skrev:
Knappast välisolerat. 30 cm kutterspån på vinden, kopplade originalfönster anno 1951 och väggar av 30 cm lättbetong och inget mer.S Styrtekniker skrev:
Så här ser det ut hos oss:
Stockholm, 2*105 m2 källarhus från 1979. BVP IVT Greenline HC11 från 2005.
Då har vi det riktigt gott och varmt här inne, men styr produktionen mot spotpriset.
Här har du lite returtemperaturer vs utetemp också:
Hoppas att du hittar vad som är fel!
//

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stockholm, 2*105 m2 källarhus från 1979. BVP IVT Greenline HC11 från 2005.
Då har vi det riktigt gott och varmt här inne, men styr produktionen mot spotpriset.
Här har du lite returtemperaturer vs utetemp också:

Hoppas att du hittar vad som är fel!
//
All energi slutar som värme, en av de fysikaliska grundlagarna. Frågan är var all energi hamnar. Den verkar ju inte ens nå huset, alt blåsa ut via golvspringor eller otäta fönster. Ventilation är bra, men det är skönt att veta vilka springor som släpper igenom luft.Alfredo skrev:
Här verkar bergvärmen inte komma upp till huset.
Där det står "högsta framledning 72 grader", innebär det att framledningstemperaturen vid något tillfälle har varit 72 grader? 😮
Vårt börvärde på framledningen har toppat på 49 nu under vintern. Då var det -13 ute. Vi har 125+125 kvm, byggt 1934 och utan nämnvärd senare tillägsisolering. Radiatorerna är av varierande modell och årgång och vi har ca 20 grader inne.
Det gör för övrigt rätt mycket skillnad i temperatur om man inte är i huset och inte använder vitvaror, TV, datorer m.m. Både männsikor och apparater alstrar en hel del värme. 100 W för en människa, och hela apparaternas förbrukning blir till slut värme. Jag märker tex att vardagsrummet blir kyligt om vi inte har tittat på TV på ett par dagar och därmed inte har varit där, och arbetsrummet är två grader varmare just nu än för en timme sedan när jag satte mig vid datorn.
Vårt börvärde på framledningen har toppat på 49 nu under vintern. Då var det -13 ute. Vi har 125+125 kvm, byggt 1934 och utan nämnvärd senare tillägsisolering. Radiatorerna är av varierande modell och årgång och vi har ca 20 grader inne.
Det gör för övrigt rätt mycket skillnad i temperatur om man inte är i huset och inte använder vitvaror, TV, datorer m.m. Både männsikor och apparater alstrar en hel del värme. 100 W för en människa, och hela apparaternas förbrukning blir till slut värme. Jag märker tex att vardagsrummet blir kyligt om vi inte har tittat på TV på ett par dagar och därmed inte har varit där, och arbetsrummet är två grader varmare just nu än för en timme sedan när jag satte mig vid datorn.