62 279 läst · 181 svar
62k läst
181 svar
Bergvärmen och 100 kWh per dag?
Det betyder det. Så hög framledning går det inte att få med de inställningar som TS hade på pumpen. De var identiska med fabriksinställning. Så kanske föregående ägare hade egna "kreativa" inställningar och någon nollställde pumpen före köpet?M mrsnhp skrev:
Jag äger en Thermia så har inte koll på andra märken men där betyder högsta framledning att det är en spärr. Dvs framledningen får under inga omständigheter bli högre än så många grader (i detta fall 72 grader). Gissningsvis är det likadant på TS pump.K Kjanne skrev:
Högsta Framledning är listad under historisk driftinfo, så därifrån borde man få en idé om att det inte är en inställning. Inställningen "max framledning" anger högsta tillåtna och är ställt på 60C i TS bilder.S Skillver skrev:
Det skulle kunna ha varit en kärvande växelventil som har läckt ut värme till cirkulationsvattnet när BVP:n egentligen skulle producera varmvatten. Det verkar dock vara löst nu om TS inte får det varmt i huset. Ett av symptomen på krånglande växelventil är nämligen att det blir ovanligt varmt (har egen erfarenhet 😉)
Lite mystiskt. GSi borde inte tillåta över 65C överhuvudtaget.M mrsnhp skrev:Det skulle kunna ha varit en kärvande växelventil som har läckt ut värme till cirkulationsvattnet när BVP:n egentligen skulle producera varmvatten. Det verkar dock vara löst nu om TS inte får det varmt i huset. Ett av symptomen på krånglande växelventil är nämligen att det blir ovanligt varmt (har egen erfarenhet 😉)
Givarfel?
Börja också undra om kanske relä för värmepatron fastnat. Skulle ju kunna förklara onödigt stor elförbrukning också.
men på TS bilder producerar värmepump 35C och framledningstemperatur är också 35C, om elpatroner står på kommer det en temperaturskillnad mellan de två värdena.
Min erfarenhet är den motsatta. Hos mig blev det aldrig varmt i huset när växelventilen aldrig växlade helt över till att värma huset. Tipsade TS om det tidigt. 🤗M mrsnhp skrev:Det skulle kunna ha varit en kärvande växelventil som har läckt ut värme till cirkulationsvattnet när BVP:n egentligen skulle producera varmvatten. Det verkar dock vara löst nu om TS inte får det varmt i huset. Ett av symptomen på krånglande växelventil är nämligen att det blir ovanligt varmt (har egen erfarenhet 😉)
Rekommenderar starkt att du tar in en servicetekniker som kan din modell på bergvärmepump.
Jag hade liknande problem med att det inte blev varmt i mitt nya hus.
Slet mitt hår. Serviceteknikern löste biffen snabbt och enkelt.
Försumbar kostnad i sammanhanget.
Ang själva förbrukningen så låter inte inte hiskeligt givet årstiden.
Jag hade liknande problem med att det inte blev varmt i mitt nya hus.
Slet mitt hår. Serviceteknikern löste biffen snabbt och enkelt.
Försumbar kostnad i sammanhanget.
Ang själva förbrukningen så låter inte inte hiskeligt givet årstiden.
Ja den kan kärva åt det hållet också, det beror på vilket läge växelventilen fastnar i 🙂 I TS fall har värmepumpen av någon anledning någon gång spillt ut 72-gradigt vatten i radiatorkretsen, och då blir det varmare i huset. Men det kan ju ha hänt och åtgärdats för länge sedan så att det inte är relevant nu, och kanske till och med så att växelventilen nu kärvar åt andra hållet såsom du föreslog.Automover skrev:
Jag kan tillägga att efter att ha höjt kurvjusteringen med 5 grader och första linjära kurvan till 60 så har värmen kommit i huset.
Källaren är fortfarande ett par grader svalare än övre planen, men det är okej värme så man kan röra sig utan att förfrysa. Mängden kWh som går åt är väl aningen hög men har nu med ca 0-4 grader utomhus legat på ca 65-80 kWh per dag. Så det kanske är vad det är lite granna.
Elpatronen har inte heller kommit igång något mer så det är pumpen som verkar dra mest.
Källaren är fortfarande ett par grader svalare än övre planen, men det är okej värme så man kan röra sig utan att förfrysa. Mängden kWh som går åt är väl aningen hög men har nu med ca 0-4 grader utomhus legat på ca 65-80 kWh per dag. Så det kanske är vad det är lite granna.
Elpatronen har inte heller kommit igång något mer så det är pumpen som verkar dra mest.
Vad ligger framledningstemp på nu?S Storamackan skrev:Jag kan tillägga att efter att ha höjt kurvjusteringen med 5 grader och första linjära kurvan till 60 så har värmen kommit i huset.
Det beror nog på mängden isolering i tak och väggar. Innan vi tilläggsisolerade var vår fasad frostfri nästa hela vintern så det läckte ganska mycket värme genom väggarna.F fb35523 skrev: