62 426 läst · 181 svar
62k läst
181 svar
Bergvärmen och 100 kWh per dag?
Slälvklart beror det på mängen isolering, vem tror något annat? Nu var det dock inte läckaget jag pratade om utan temperaturen på byggmaterial och inventarier som ligger innanför isoleringen. Jag har inte läst vad OP har för väggar men i en betongkonstruktion med isolering långt ut kommer väggar, tak och golv att agera kylklampar under lång tid. Hur stor temeraturdifferens man haft och under hur lång tid avgör hur mycket energi som kommer att gå åt till att värma upp materialet.M Maledictus skrev:
Du kunde gärna undersöka radiatorerna både i källaren och övre planen. Speciellt ventiler, kranar och/eller termostat där rören ansluter till radiatorerna. Ge oss bilder. Är alla av samma modell i hela huset eller finns det olika?S Storamackan skrev:Jag kan tillägga att efter att ha höjt kurvjusteringen med 5 grader och första linjära kurvan till 60 så har värmen kommit i huset.
Källaren är fortfarande ett par grader svalare än övre planen, men det är okej värme så man kan röra sig utan att förfrysa. Mängden kWh som går åt är väl aningen hög men har nu med ca 0-4 grader utomhus legat på ca 65-80 kWh per dag. Så det kanske är vad det är lite granna.
Elpatronen har inte heller kommit igång något mer så det är pumpen som verkar dra mest.
Det här för att förstå vad du har och hur det fungerar, för att eventuellt se om det går att preses ner förbrukningen utan att pruta på komforten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Elförbrukning över 100kwh per dygn, rimligt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
1000 w konstant = 24 kwh på ett dygn?
Kostnad el 100öre kWh
100.000tals villor har redan 10kWh batterier som ej nyttjas
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Bergvärme 70kwh 0 -5 150/100kvm Ok?
Värme allmänt