62 424 läst · 181 svar
62k läst
181 svar
Bergvärmen och 100 kWh per dag?
Hus från 50 tal på nästan 300 kvm så tycker jag 100 kwh i minusgrader låter rätt rimligt. Antar att ni är ett par stycken som bor i huset som ska duscha och använda hushållsapparater etc?S Storamackan skrev:Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
Hur ser det ut i våtrummen? Är det elektrisk golvvärme? Att hålla 22 grader i 3 våtrumsgolv med el när det är minusgrader ute drar rejält. Märker enorm skillnad själv med dessa av/på.
Är det originalfönster från 50-70 tal kan man ju i princip känna vinddraget genom fönstrena. Som att elda i ett tält nästan.
Åtminstone min CTC-pump (inte samma modell, dock) är extremt mycket för att koppla in elpatronen om den "kommer efter", så att köra nattsänkning etc med den är hål i huvudet.O [old rusty] skrev:
TS borde väl kunna plugga i ett USB-minne i pumpen och slå på loggning för att kunna se vad pumpen har för sig och om den kör elpatronen.
Jo eller nyttja HAN-porten på den smarta elmätaren för att lista ut vad som händer.K krfsm skrev:Åtminstone min CTC-pump (inte samma modell, dock) är extremt mycket för att koppla in elpatronen om den "kommer efter", så att köra nattsänkning etc med den är hål i huvudet.
TS borde väl kunna plugga i ett USB-minne i pumpen och slå på loggning för att kunna se vad pumpen har för sig och om den kör elpatronen.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Min killgissning är att element är för lågt ställda, alternativt kärvar. Finns det sedan el-golvvärme någonstans så kämpar den på för fullt för att kompensera för de lågt ställd elementen.
Blir alla element varma/ljumna? Samtlig element vara runt 35 grader?
Blir alla element varma/ljumna? Samtlig element vara runt 35 grader?
Är det bara jag, eller känns den där högsta framledningstemperaturen på 72 grader under historisk driftinfo som inte särdeles värmepumpsvänlig? Inget välfungerande och väldimensionerat system borde ha det.
Kan flika in som referens, vi ligger kring 150kwh/dygn i Stockholm. 0 till minus 3 grader med en Lunna 2130 luftvatten värmepump. Hus byggt i lättbetong 1963.
Uppvärmd yta 450m2 varav 139m2 är garage.
7 vuxna och 3 barn, duschas och lagas mat flitigt, 7 kyl och frys, 4 cirkpumpar, blandat golvvärme och radiatorer, 4 diskmaskiner, 4 kompletta kök, 25 ytterlampor av olika slag, 4 tvättmaskiner.
Uppvärmd yta 450m2 varav 139m2 är garage.
7 vuxna och 3 barn, duschas och lagas mat flitigt, 7 kyl och frys, 4 cirkpumpar, blandat golvvärme och radiatorer, 4 diskmaskiner, 4 kompletta kök, 25 ytterlampor av olika slag, 4 tvättmaskiner.
Var i landet bor du? Jag kan kolla på det beroende på vart du bor.S Storamackan skrev:Nedan är alla inställningarna just nu på bergvärmen. Om det säger någon något? Jag har justerat upp kurvlurningen ordentligt senast två dagarna för att se om det gör någon skillnad vilket det inte riktigt gjort. Varken på förbrukningen eller temperaturen.
Temperaturen i elementen sjunker absolut vid varmare temperatur ute. Men det verkar vara en relativt konstant temp inomhus på 17-18 oavsett temperaturen ute.
100 kWh/dygn är fan mycket, jag har gjort av med 364kWh sen nyår på värme och varmvatten (2 vuxna). 125kvm hus 1,5 plan radiatorer Norrbotten. Kan väl inte påstå att det är speciellt välisolerat byggt 78 på skräp typ tapetserat renstängsel.
Du har något allvarligt fel, eller väldigt feljusterat.
Du har något allvarligt fel, eller väldigt feljusterat.
Föreslår att du börjar med att beställa en service, de kommer då att kunna förklara allt för dig och ställa in pannan. Vi servar vår ca vart 3-4 årS Storamackan skrev:Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
S Storamackan skrev:Nedan är alla inställningarna just nu på bergvärmen. Om det säger någon något? Jag har justerat upp kurvlurningen ordentligt senast två dagarna för att se om det gör någon skillnad vilket det inte riktigt gjort. Varken på förbrukningen eller temperaturen.
Temperaturen i elementen sjunker absolut vid varmare temperatur ute. Men det verkar vara en relativt konstant temp inomhus på 17-18 oavsett temperaturen ute.
S Storamackan skrev:Nedan är alla inställningarna just nu på bergvärmen. Om det säger någon något? Jag har justerat upp kurvlurningen ordentligt senast två dagarna för att se om det gör någon skillnad vilket det inte riktigt gjort. Varken på förbrukningen eller temperaturen.
Låter som en dåligt isolerad villa. Bor själv i radhus från 50- talet och där räcker 38–39 grader vid +3 ute. För övrigt skulle jag nog kolla värmepumpen om köldmedium har läckt ut. Det verkar ju som elpatronen ger den mesta värmen.T Tomasmexitegel skrev:Jag rekommenderar dig att gå med i CTC Facebookgrupp.
Någon inställning i din pump är väldigt fel.
Jag värmer upp mitt mexitegelhus-68, 350m2, Göteborg, 21° på mindre.
Jag har spärrat elpatronerna, kör bara på pumpen. Vid som nu +3 utetemp har jag framledningstemperatur 48°, kurvlutning 65. Har en CTC GSI 16.